Välgörenhetsdator får Windows

Permalänk
Melding Plague

Välgörenhetsdator får Windows

Microsoft och One Laptop Per Child har gemensamt arbetat för att ta fram en Windowsversion av OLPC XO, denna nya version av XO är nu på god väg att bli verklighet och större test kommer inledas redan nästa månad. Tidigare har OLPC bara varit tillgänglig med en linuxdistribution baserad på Fedora Linux med ett specialutvecklat användargränssnitt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite kul ändå att de ser ut som en leksaksdator

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Riktigt bra faktist, Hoppas bara nu på att Fildelningen kommer att öka i takt med att datorerna ökar

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Riktigt bra faktist, Hoppas bara nu på att Fildelningen kommer att öka i takt med att datorerna ökar

- Riktigt bra inställning där, eller... kanske inte riktigt ^_^

Permalänk
Medlem

Måste dom förpesta världen med wndows? Tänk alal utväckligsländer som har mer folk än europa och staterna i hop som skulle köra linux/gnu. Då skulle MS få det svårt om 10 år när dessa mäniskor växt upp å kanske fått ekonomin å köpa dator te sig själv å sina kommande barn. MS är väl skraja att dom inte kommer få sälja windows till dessa länder sedan då igen skulle vilja ha skiten eller vet hur det fugnerar då alla kört linux i 10+ år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Måste dom förpesta världen med wndows? Tänk alal utväckligsländer som har mer folk än europa och staterna i hop som skulle köra linux/gnu. Då skulle MS få det svårt om 10 år när dessa mäniskor växt upp å kanske fått ekonomin å köpa dator te sig själv å sina kommande barn. MS är väl skraja att dom inte kommer få sälja windows till dessa länder sedan då igen skulle vilja ha skiten eller vet hur det fugnerar då alla kört linux i 10+ år

Hellre det än att dom ska förpesta världen med linux/gnu ^^

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Hellre det än att dom ska förpesta världen med linux/gnu ^^

Finns det nån för-argument för det du säger?

Permalänk
Medlem

Xp på en dator som har _så_ extremt dålig prestanda att den inte klarar youtube under linux...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Om man nu ska se till att tredje världen får kompetens inom IT, varför då skicka med ofoget från Microsoft? Många av oss här i väst har redan gjort misstaget att lära sig Windows istället för posix-standarden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Hellre det än att dom ska förpesta världen med linux/gnu ^^

Jag måste upprepa 0utsiders fråga:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
Finns det nån för-argument för det du säger?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

De ska väl få både Linux och Windows XP installerat om jag fattat det rätt? Då är det väl bara trevligt att de får välja det de trivs med bäst.

Permalänk
Medlem

finns det några argument varför dom inte ska köra windows?

Permalänk
Medlem

Jag tror det kvittar vad dom får, båda har ju sina för och nackdelar. Men sysslar man bara med det man kan göra med dom datorerna kan man lika gärna ta linux, windows tycker jag känns bäst annars om man spelar etc. (personlig åsikt).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar bra med dual boot i så fall. Då får ju barnen lära sig hur båda operativsystemen fungerar. Om linux nu funkar så mycket bättre så inser väl barnen det själva så småningom.

Har själv börjat med linux efter många år med windows och nu kör jag dual boot. Gillar verkligen linux men vissa saker är smidigare i windows (troligen mest för att jag är så van med det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
De ska väl få både Linux och Windows XP installerat om jag fattat det rätt? Då är det väl bara trevligt att de får välja det de trivs med bäst.

"Valet" är antingen Windows (som MS säljer för $3) , eller en dualboot med både Windows och Linux men det kostar extra ($7 tror jag det var) eftersom det behövs mer lagringsutrymme om man ska ha båda.

Alltså kostar det $10 extra om man vill ha ett fritt OS istället för ett som man måste betala för, grattis alla fattiga barn, nu får även ni veta vad som menas med Windows-skatt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Hellre det än att dom ska förpesta världen med linux/gnu ^^

Är du inte riktigt klok människa?!!
Linux sitter ju som "hand i handske" på de datorerna.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

M$ idé är precis samma som knarklangaren som bjuder på gratis knark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
M$ idé är precis samma som knarklangaren som bjuder på gratis knark.

WORD!

Är ju som sagt rätt uppenbart att deras NÄSTAN gratis windows erbjuds för att faställa en säker inkomst i framtiden. Linux/GNU är nog största hotat mot MS nånsin. OS X användcer ju mö från GNU med så bevisar ju bra hur bra å anspassnigsbar GNU och GPL lcensen är.

Har iget mot MS å dom får gärna leva kvar för utveckligens skull men mja bra os gör dom inte tycker jag. För mö lulul.

Permalänk

Dualboot kommer knappast ge folk en chans att lära sig båda operativsystemen. I ett fall av tio kommer de starta båda, prova i en minut och sedan bestämma sig för ett. I de övriga fallen kommer de göra som sina kompisar har gjort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
finns det några argument varför dom inte ska köra windows?

lol. Eller är du seriös?

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli en fanboy tråd. Sluta upp med att tjafs om vad som är bäst. alla har sin egna smak och tycker om sitt operativsystem. Sånna här trådar kan ni göra på flashback.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
finns det några argument varför dom inte ska köra windows?

Jag undrar också. Förutom kostnaden på 3$.

Permalänk
Hedersmedlem

OLPC projektet har väl satt sig i den här situationen pga Negropontes lite märkliga sätt att hantera situationen. Jag ifrågasätter inte hans ärliga uppsåt, men projektet hade troligen mått bättre av en annan taktiker bakom spakarna. Negroponte kom på kant med Intel också, vilka hoppade av (OK, här har Intel även sina egenintressen eftersom de vill prångla ut sin egen variant på OLPC) och överlag har det gått ganska knaggligt det senaste året.

Microsoft? Helst hade jag sett att de inte ens fick lillfingret in i projektet, men å andra sidan förstår jag strategin. Microsoft är illa tvungna att snabbare än blixten knåpa ihop en lösning på low-end datorernas framfart, och dessa lär ju inte bli färre i och med att utvecklingsländerna börjat haka på. Microsoft har ju faktiskt fram till denna tweakade variant av XP inte haft något vettigt att erbjuda inom denna klass.

I USA syns tydliga tecken på att Microsoft äts ifrån båda hållen, än om i små bitar: OSX plockar mest i high-end och Linux i low-end skiktet. Än så länge sitter Microsoft säkert i mitten, men bildligt talat är det ju inte så eknomiskt lyckat att taket börjar läcka och grunden vittra oavsett hur lyxiga rummen är.

Permalänk

Det handlar inte om smak utan om ren och skär ondska.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Det här kommer bli en fanboy tråd. Sluta upp med att tjafs om vad som är bäst. alla har sin egna smak och tycker om sitt operativsystem. Sånna här trådar kan ni göra på flashback.

QFT

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
finns det några argument varför dom inte ska köra windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Jag undrar också. Förutom kostnaden på 3$.

Det finns många goda argument och säkert myriader med dåliga...
För det första är $3 inte försumbart om man ska distribuera en dator över hela världen till fattiga länder. Men det är inte det viktigaste skälet. En av de största anledningarna är att med GNU gör man sig inte beroende av en och samma leverantör och öppen mjukvara låter alla utveckla produkten efter behov. Microsoft kan när som helst dra in stödet för XP för denna plattform och XP är mer av monokultur än aldrig så enhetlig GNU. Monokultur är inte bra av säkerhetsskäl av exakt samma orsaker som undervaccinering inte är bra; en smitta sprider sig effektivare och alla blir mer sårbara. GNU på billiga laptops kan stimulera mikroekonomi såväl som makroekonomi genom att olika distributioner och supportavtal kan växa fram på ett mycket mer dynamiskt sätt än vad som kan ske med proprietär mjukvara från en leverantör. GNU stimlulerar lättare en modern växande marknadsekonomi än vad ett monopol kan göra. GNU/Linux är också rent tekniskt många gånger överlägset MS-plattformarna och antalet möjliga gränssnitt och konfiguerationsmöjligheter borgar för att lättare anpassa produkten till olika länder, olika kulturer där datorn inte är vardag. Dina och mina ogrundade antaganden om hur en "användarvänlig" produkt ser ut behöver inte vara tillämplig på alla marknader. Genom att använda öppen mjukvara kan var och en lokalt, regionalt och globalt anpassa produkten efter behov med avseende på allt från hårdvarunära teknikintensiva nivåer till användargränssnitt och "look-and-feel". Att försöka låsa fast nya växande marknader till en stängd produkt som utvecklas centralt av ett enda företag är en form av protektionism som alla, utom möjligen Microsoft, förlorar på i längden.

Det finns alltså kostnadsskäl, säkerhetsskäl, demokratiskäl, användarskäl, konkurrensskäl, osv, för öppen mjukvara. Det måste inte vara GNU/Linux, men själva principen att operativsystemet bör vara öppet är viktig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

har lite svårt att se sambandet mellan microsoft och väljörenhet.

Undrar om dom gör det för att dom vill stödja projektet av humana skäl eller för att dom vill ta över Uländerna samma stund som dom får datorer och sprida sitt monopol som pesten??

Permalänk
Medlem

Självklart finns det andra skäl än enbart välgörenhet. Ett företag har som syfte att tjäna pengar. Microsoft är inte annorlunda andra på den fronten. Det är lätt att hacka på MS för de är så stora och jag håller med om att mer konkurans inom OS skulle vara bra men det är lätt att glömma att även Microsoft var ett okänt alternativ en gång i tiden.

MS gör det här för att stoppa spridningen av Linux. Om folk i fattiga länder vänjer sig med Linux kan de komma att använda det när de blir rikare också. Marknadsekonomi, älska det eller hata det, it's up to you.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Men herregud! Vafan ska de med datorer till där nere när de knappt har mat ?
visst , man kan hitta mycket på Internet ( som ja förmodar att de kommer få ) och det är bra för dem för att utvecklas men iafl!
bättre att satsa pengar på att de får det bättre än en fjuttig liten dator som endast klara IE i bästa fall. Det är iafl min syn på saken .

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns många goda argument och säkert myriader med dåliga...
För det första är $3 inte försumbart om man ska distribuera en dator över hela världen till fattiga länder. Men det är inte det viktigaste skälet. En av de största anledningarna är att med GNU gör man sig inte beroende av en och samma leverantör och öppen mjukvara låter alla utveckla produkten efter behov. Microsoft kan när som helst dra in stödet för XP för denna plattform och XP är mer av monokultur än aldrig så enhetlig GNU. Monokultur är inte bra av säkerhetsskäl av exakt samma orsaker som undervaccinering inte är bra; en smitta sprider sig effektivare och alla blir mer sårbara. GNU på billiga laptops kan stimulera mikroekonomi såväl som makroekonomi genom att olika distributioner och supportavtal kan växa fram på ett mycket mer dynamiskt sätt än vad som kan ske med proprietär mjukvara från en leverantör. GNU stimlulerar lättare en modern växande marknadsekonomi än vad ett monopol kan göra. GNU/Linux är också rent tekniskt många gånger överlägset MS-plattformarna och antalet möjliga gränssnitt och konfiguerationsmöjligheter borgar för att lättare anpassa produkten till olika länder, olika kulturer där datorn inte är vardag. Dina och mina ogrundade antaganden om hur en "användarvänlig" produkt ser ut behöver inte vara tillämplig på alla marknader. Genom att använda öppen mjukvara kan var och en lokalt, regionalt och globalt anpassa produkten efter behov med avseende på allt från hårdvarunära teknikintensiva nivåer till användargränssnitt och "look-and-feel". Att försöka låsa fast nya växande marknader till en stängd produkt som utvecklas centralt av ett enda företag är en form av protektionism som alla, utom möjligen Microsoft, förlorar på i längden.

Det finns alltså kostnadsskäl, säkerhetsskäl, demokratiskäl, användarskäl, konkurrensskäl, osv, för öppen mjukvara. Det måste inte vara GNU/Linux, men själva principen att operativsystemet bör vara öppet är viktig.

word!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W