Dell vill bygga strömsnålare datorer

Permalänk
Melding Plague

Dell vill bygga strömsnålare datorer

Medias rapportering om global uppvärmning och stundande miljökatastrofer har fått datorindustrin att reagera. Ett av företagen som satsar på att bygga miljövänligare datorer är Dell, som nu vill se 25 procent lägre strömförbrukning till år 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag säger: JAAAAA! (till lägre elräkning )

Permalänk
Inaktiv

Dell har ju sålt

i flera år som deras minsta maskin, dock enbart i Asien, vilket förvånar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
i flera år som deras minsta maskin, dock enbart i Asien, vilket förvånar mig.

de vill väl inte sälja en produkt (som jag förmodar är ganska billig) i Europa där vi "har råd" att betala mer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Miljön är överhypad men elräkningen bryr sig nog de flesta om så det är klart de tjänar på denna offensiv.

Däremot ställer jag mig frågande till hur mycket dell kan påverka energiförbrukningen. Den största anledningen till att förbrukningen har gått ner lär nog snarare vara övergång från de gamla p4 burkarna som surplade i sig långt över 100w utan minsta problem.
Om man byter ut dessa mot 45nm core 2 duo cpu'er spar man nog betydligt mer energi än om man får några futtiga procent bättre verkningsgrad på nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

elräkningen blir hög hur man än gör xD all jävla skatt osv ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

"ett av väldens största företaget"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Miljön är överhypad

Om du menar att miljön är överskattad så är det nog det mest korkade jag hört på länge. Utan den skulle du vara död.

On topic: Bra initiativ av Dell.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt saftigt att sänka utsläpp med 23 miljoner ton.. var det så? Saftigt på ett positivt sätt

Kan ju bara önska att fler företag, oavsett bransch, hakar på

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt

Men känns ändån som om det inte är Dell som kan påverka så mycket av detta, förutom nätaggregatet man får till då.

De använder ju Intel Centrino-plattformen för de flesta av deras bärbara osv. Så det är Intel (och till viss del AMD) som måste göra strömsnålare grejer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Om du menar att miljön är överskattad så är det nog det mest korkade jag hört på länge. Utan den skulle du vara död.

Han menar nog själva frågan om miljön och global warming. Men även där tar vi nog för givet att inget kommer hända, ändå sker de mer naturkatastrofer nu än någonsin (bortsett från istiden då )

Bra gjort av Dell att ta initiativ, dom tänker inte bara på billiga miljöfarliga komponenter som man tjänar mer pengar på.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Väldigt trevligt

Men känns ändån som om det inte är Dell som kan påverka så mycket av detta, förutom nätaggregatet man får till då.

De använder ju Intel Centrino-plattformen för de flesta av deras bärbara osv. Så det är Intel (och till viss del AMD) som måste göra strömsnålare grejer.

Tycker med det är väldigt trevlig

Dell kan nog påverka mer än vad man tror i hela branshen. Dem är så enormt stora idag, inte minst som kunder hos intel. Intel kommer ju i sin tur vilja göra sin antagligen största kund nöjd och även själva få ta del av den nya gröna vågen, med bra pr och god natt sömn

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Väldigt trevligt

Men känns ändån som om det inte är Dell som kan påverka så mycket av detta, förutom nätaggregatet man får till då.

De använder ju Intel Centrino-plattformen för de flesta av deras bärbara osv. Så det är Intel (och till viss del AMD) som måste göra strömsnålare grejer.

Dell som en av världens störa datortillverkare kan absolut sätta press på sina leverantörer om dom vill. Om Dell säger till en av dessa (även om det är intel) att dom vill ha 5% lägre strömförbrukning i nästa version av cpu/moderkort/minne/hdd så lär det inte hamna sist på att-göra-listan direkt..

Permalänk

Tack för detta, Dell har innan envisats med att köra nätagg som ligger långt under de % gränsvärdena för E-markanden.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Var på tiden, inte brydd så mycket just för miljöns skull men är ju alltid trevligt om det går mot (förhoppningsvis) tystare datorer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Många naiva funderingar här. Om Dell inte trodde att de skulle tjäna mer pengar på att verka mer miljömedvetna så hade de inte brytt sig.