Microsoft kämpar vidare mot EU-kommissionen

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kämpar vidare mot EU-kommissionen

Redan 2004 blev Microsoft dömda av EU för brott mot unionens konkurrenslagar. Resultatet blev det största bötesbeloppet i EU:s historia. Nu överklagar Microsoft EU-kommissionens domslut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

Håller med dig.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

Jag håller också med dig.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

Även jag håller med.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Så små företag ska få tillgång till informationen men inte större konkurrenter, är det det ni säger?

Permalänk
Medlem

Detta gynnar alla utom Microsoft.
Jag tycker gott dom kan ha det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Microsoft borde visa precis hur allt går till och låta andra företag kunna integrera sina produkter i Windows precis som MS kan.... Varför? Jo, för att vi får en bättre dator-upplevelse!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

Jag håller också också med dig

Sen så tycker jag att bötesbeloppet är aldeles för stort, helt obegripligt att man kan få betala sådana summor för "konkurrensfusk".

I så fall tycker jag det borde ge högre böter om någon person kallblodigt mördat en annan.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag håller med om att microsoft borde ha sina rättigheter eftersom det är ju deras system, men dom borde inte ge sig på dom mindre företagen som vill tjäna lite levebröd med. Stora företag brukar vara giriga.

å herre gud vad mkt ja håller med dig! Du har helt rätt i det du säger.

Visa signatur

Palt rimar på allt
tillåme på salt!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Scenario:

Ford har 98 % av bilmarknaden. Biljätten inser att de kan dra nytta av sin storlek.

* De börjar tillverka däck och ser till att endast företagets egna däck passar på bilar från Ford.
* Nästa steg är att ta över drivmedlet. De fixar till så att bilarna endast kan gå på Fords egna bensinblandning, inget annat fungerar.
* Ford börjar hemlighålla alla kopplingsscheman och ritningar över bilarna, så att inga andra verkstäder än Fords egna kan laga och serva företagets modeller.
* Osv.

Rätt eller fel?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palt
å herre gud vad mkt ja håller med dig! Du har helt rätt i det du säger. Vad ligger ditt IQ på egentligen?

Vad ligger din egen IQ på?Personangrepp är inte tillåtet på sweclockers.
MvH albanen.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

det roliga är att det egentligen inte finns något kunkurrens fusk..
EU skämmer ut sig.

Permalänk
Medlem

Microsoft borde få lägga med vilka program som helst i deras operativ system.

EU är bara giriga och vill ha pengar för att ge till alla bönder som "ska" ha bidrag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bötesbeloppet bestäms ju av den åtalades betalningsförmåga. Microsoft hade förra året en nettoinkomst på 14 miljarder dollar, 899 miljoner euro är ungefär 1,4 miljarder dollar, det vill säga i runda tal 10% av förra årets nettoinkomst. Det tycker inte jag är så orimligt mycket om man sätter det i proportion.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Det där är ju bara växelpengar för MS, dom hämtar sig nog. Tycker att de kan dela med sig lite eftersom det lär gynna oss konsumenter om fler kan utveckla mjukvaran som krävs.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

899 miljoner euro? Sanslöst löjligt bötesbelopp. Att MS gör fel är en sak, men jag ser hellre att dom tvingas öppna upp källkod eller dylikt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Scenario:

Ford har 98 % av bilmarknaden. Biljätten inser att de kan dra nytta av sin storlek.

Rätt eller fel?

Historien upprepar sig i USA.... ref Detroit och Bilindustrin.

Sen har nog böterna mindre betydelse eftersom MS troligen enbart vill vinna tid
och hinna rulla ut Windows Server 2008, klient Vista har man nog gett upp angående företag...

Sambahotet är det svåra nu för MS....

http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1064

För den som vill "grotta" ner sig i protokoll o MS serverfunktioner
http://www.protocolfreedom.org/PFIF_agreement.pdf

Som jag tolkar överklagan så gäller den enbart bötesbeloppet, inte
serveruppgörelsen ?

MS kommer då även att tjäna licensintäkter på "serverdealen".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Scenario:

Ford har 98 % av bilmarknaden. Biljätten inser att de kan dra nytta av sin storlek.

* De börjar tillverka däck och ser till att endast företagets egna däck passar på bilar från Ford.
* Nästa steg är att ta över drivmedlet. De fixar till så att bilarna endast kan gå på Fords egna bensinblandning, inget annat fungerar.
* Ford börjar hemlighålla alla kopplingsscheman och ritningar över bilarna, så att inga andra verkstäder än Fords egna kan laga och serva företagets modeller.
* Osv.

Rätt eller fel?

Rätt!

Permalänk
Medlem

Smått komisk i det närmaste religiös stämning i den här tråden över Robbaz inlägg.

xphaze, bra liknelse där. tror jag. den var lätt att förstå i alla fall. fords fel är nog att de säljer en bil, inte en totalupplevelse som inkluderar transport. kanske inte ens det är en tillräckligt täckande definition för att de ska få vara ensamma om sin produkt, men jag kanske förstås av någon? microsoft borde alltså inte sälja ett operativsystem för att köra program på en dator, de borde sälja ett datorprogram som ger en viss definierad användbarhet av datorn. Då borde det vara lättare att göra som de gör. Är jag luddig nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Microsoft borde få lägga med vilka program som helst i deras operativ system.

EU är bara giriga och vill ha pengar för att ge till alla bönder som "ska" ha bidrag.

DU ska bara veta hur fel du har. 899milj dollar är bara kaffepengar för EU.

EU's årsbudget ligger på ca 130 miljarder Euro.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Hedersmedlem

Diggar bilden
Undra om EU någonsin kommer sluta stämma MS^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Diggar bilden
Undra om EU någonsin kommer sluta stämma MS^^

A bilden är klockvänlig, vet någon vad han var arresterad för när den togs ?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Kaptialismens idé är baserad på att konkurrens ska driva utveckling och lönsamhet framåt. Dock leder kapitalismen till monopol vilket motverkar de grundläggande idéerna med kapitalismen så därför har man lagstiftat mot monopolisering av marknader, så kallade konkurrenslagar.

Konkurrenslagstiftningen syftar till att bibehålla en hälsosam konkurrens, för att understödja den där utvecklingen och lönsamheten. När ett företag, Ford eller Microsoft, utnyttjar en monopolställning så får de lite smisk av EU och USA som är kapitalismens väktare i den här "fina" världen.

Personligen anser jag att ett av de få bra sakerna med EU är just att motverka monopol ägda av multinationella företag så det här är helt rätt och en ganska kraftig politisk markering mot andra multinationella monster därute!

Permalänk
Medlem

Microsofts strategi och dominans är inte bra för samhället. Därför sätter EU stopp och bötfäller företaget.

Vi vet sedan erfarenhet att det aldrig är bra när ett företag har kontroll över i princip alla delar av ett system. Det räcker med att de levererar det.

Varför skall man inte få göra bättre saker till Windows än microsoft ?

Ta en titt på webläsarutvecklingen från version 6 till version 7. Inget hände på flera år! Just därför att microsoft inte hade några konkurrenter! Det är inte bra!
När firefox kom så blev det plötsligt fart på saker och ting.

Jag tycker böterna borde vara minst det dubbla, och eventuellt försäljningsförbud för windows inom EU. IT kostnaderna skulle minska och vi skulle få fler och möjligtvis bättre system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
A bilden är klockvänlig, vet någon vad han var arresterad för när den togs ?

nar du staller fragan sa dyker fortkorning upp i mitt huvud, dock helt utan sakerhet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
nar du staller fragan sa dyker fortkorning upp i mitt huvud, dock helt utan sakerhet

Jo, de kan nog stämma, tror jag har skummat förbi ordet fortkörning i B.G sammanhang.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att bötesbeloppet verkar rimligt. Det måste svida lite, annars tappar det ju hela poängen, och med tanke på hur lång rättsprocessen är så kan man ju inte utkräva ett sånt bötesbelopp mer än kanske vart 5:e-10:e år om de skulle välja att fortsätta agera egenmäktigt.

Är det någon som vet hur det fungerar vid sådana här rättsfall? Till vem betalas pengarna? EU-domstolen?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Kaptialismens idé är baserad på att konkurrens ska driva utveckling och lönsamhet framåt. Dock leder kapitalismen till monopol vilket motverkar de grundläggande idéerna med kapitalismen så därför har man lagstiftat mot monopolisering av marknader, så kallade konkurrenslagar.

Konkurrenslagstiftningen syftar till att bibehålla en hälsosam konkurrens, för att understödja den där utvecklingen och lönsamheten. När ett företag, Ford eller Microsoft, utnyttjar en monopolställning så får de lite smisk av EU och USA som är kapitalismens väktare i den här "fina" världen.

Personligen anser jag att ett av de få bra sakerna med EU är just att motverka monopol ägda av multinationella företag så det här är helt rätt och en ganska kraftig politisk markering mot andra multinationella monster därute!

Hur i hela friden för du ihop att kapitalism leder till monopol?! Brist på konkurrens leder till monopol, inte kapitalism. Såvida det inte är statlig, lagstiftad monopol. Den är inte lätt att tävla emot.

Det är konstigt att vi i Sverige är så rädda för monopol när vi har massa statliga monopol som ingen verkar gnälla på. Systembolaget, apoteket mm.

Personligen är jag av den åsikten att Microsoft borde få göra vad fanken dom vill med och av sitt operativsystem. Marknaden är fri och kan någon bara tillverka ett seriöst alternativt operativsystem så är det ju fritt fram. Passar inte Microsofts egna webläsare, filmspelare mm så är det ju bara att avända något annat eller? Mac är ju ett altenativ som fler och fler börjar använda t ex.

Hur är Apples operativsystem föressten? Inte dags att stämma dom? Är inte iPod:en svår att använda med annat ån iTunes utan lättare "hacking"? Gnälls det aldrig på det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
A bilden är klockvänlig, vet någon vad han var arresterad för när den togs ?

Han har varit inne för bil-brott (vet inte om det var rattfylla eller vårdslös körning) flera gånger.

Fluff-ngt: Håller helt klart med dig, Apple borde fetingstämmas för sin instängdhet, de har fanimej monopol på MP3 spelar-marknaden!