Permalänk

Intel eller AMD till HTPC?

Jag är på gång att bygga en HTPC som jag skall använda för musik, film, TV m.m. och hade i princip bestämt mig för Intel när en kompis rekommenderade AMD istället.

Min erfarenhet av AMD är lite begränsad men jag har alltid fått för mig att AMD är lite billigare, inte lika svala processorer och något långsammare.

Om det bara skiljer några hundralappar i pris spelar det inte så stor roll för mig men jag vill ha en stabil, sval och tyst HTPC som klarar av att spela upp HD-material med hjälp av grafikkortet.

Är det Intel (t.ex. E8400) som gäller eller skall jag titta på AMD?

Datoristen

Permalänk

Om du ska klocka är det väl Intel som gäller?
Intel är nog lite svalare, och blir nog kanon i en HTPC. Har ingen värstingkoll på dagens processorer.

Visa signatur

Surface

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en AMD 45w cpu och ett m-atx moderkort med AMD 780G krets, inbyggt radeon hd 3200 kort som sköter all h264 avkodning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Datorn i min signatur spelar utan problem upp allt jag hystar åt den, och dom delarna kostar väl 1500 eller så ;).

Edit: 1309:- på komplett.se för exakt dom delar jag har (moderkort, cpu + minne).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Ska du köpa nåt nytt idag så är det AMD som gäller, 4850e samt ett 780G moderkort. Intel har inget motsvarande grafikdelen på 780G-chipsetet.

Permalänk

Tack för svaren.

Det är ju smidigt med bra inbyggd grafik på AMD-kort men ett löst ATI HD-grafikkort för 500 kr bör väl fungera bra också? Jag måste ändå ha två stycken VGA-utgångar (alternativt VGA-utgång+TV-utgång) för att kunna koppla in en liten LCD-monitor utan DVI samt min fina tjock-TV som jag inte kommer att byta ut förrän LCD har blivit bättre än vad det är idag.

Är det ett AMD-system eller Intel-system som ger mig det svalaste och tystaste systemet? Vad har AMD som matchar Intel E8400 i fråga om prestanda per watt?

Datoristen

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16: ca 800kr

AMD Athlon 64 X2 4850e 45W 2,5GHz Box: ca 700kr

och något minne på 2gb eller 4gb(400-900kr). inte mycket pengar heller och du har en helt perfect HTPC som klarar av vilken 1080p film som helst om du får mjukvara och hårdvaruaccelrationer etc fungera.

cpu klarar av 1080p 4-6Gb mkv filmer med rätt codec och valfri blu-ray 1080p med rätt spelare som ger hårdvaruaccelration med integrerade grafikkortet i moderkortet. klarar säkert av vissa 1080p bluray fastän hårdvaruaccelration kanske inte fungerar på direkten. 720p bör du inte ha några problem alls med. Det finns ju möjlighet att OC om du vill men det är inte nödvändigt. Hela systemet kommer också dra minimalt med ström så ett nättagg på 100W skulle kunna fungera om du ställer in saker korrekt och inte har mycket extra runt som drar ström. Samt allt kommer ta minimalt med plats om man väljer rätt chassi etc och framför allt blir det tyst och svalt då datorn i helhet inte drar mycket ström om man väljer rätt kombination av fläkt, chassi och kyllning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16: ca 800kr

AMD Athlon 64 X2 4850e 45W 2,5GHz Box: ca 700kr

Precis detta och 4GB OCZ (700kr) och ett lian-li chassi (900 kr) beställde jag i veckan hos datorbutiken, förhoppningsvis kommer det nästa vecka, synd att man har fått nytt jobb och ingen tid att leka

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

CPU-prestanda borde väl inte vara mycket av ett problem i en HTPC, man behöver ju inte nån jättemuskelmaskin för att orka med att spela upp 1080p. Viktigare är väl att man har ett system som dels drar så lite ström som möjligt då det är idle (då den oftast står på och inte gör särskilt mycket), och dels inte väsnas onödigt då det får jobba lite.

Börja med att välja moderkort, och sen en lämplig CPU till det. Som Nighthog säger, Gigabyte GA-MA78GM-S2H verkar vara dagens bästa HTPC-moderkort (m-atx, och "allting på"), och sen är en lite strömsnålare X2 allt man behöver i CPU-väg. GA-73PVM-S2H (för intel) verkar inte heller vara fy skam, även om grafiken inte är lika ball.

Jag byggde en HTPC för typ ett år sedan (då Asus M2NPV-VM och X2 3800+ verkade mest lämpligt på den tiden). Den är lite underklockad, och ligger på typ 60% CPU (av 200%, såsom linux mäter det) då man spelar upp 1080p, och utan några speciella grafikkortstrix för att accelerera.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16: ca 800kr
AMD Athlon 64 X2 4850e 45W 2,5GHz Box: ca 700kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Precis detta och 4GB OCZ (700kr) och ett lian-li chassi (900 kr) beställde jag i veckan hos datorbutiken, förhoppningsvis kommer det nästa vecka, synd att man har fått nytt jobb och ingen tid att leka

Jag har precis de delarna (moderkort + CPU) i min HTPC tillsammans med 2GB RAM och ett par diskar. Chassiet är ett Antec Fusion.
Kan inget annat än lovorda hela kalaset. Smidigheten och ljudnivån är perfekt och prestandan är tillräcklig för allt man kan tänkas vilja göra på en HTPC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Jag byggde en HTPC för typ ett år sedan (då Asus M2NPV-VM och X2 3800+ verkade mest lämpligt på den tiden). Den är lite underklockad, och ligger på typ 60% CPU (av 200%, såsom linux mäter det) då man spelar upp 1080p, och utan några speciella grafikkortstrix för att accelerera.

Det låter bra, när jag spelar upp 1080p på min E6300 @ 2.8 GHz ligger båda mina kärnor på nästan 50% enligt task manager i xp. Mitt största problem är väll att jag får eftersläpningar i ljudet när jag kör med den digitala ljudutgången och har en DTS källa.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det kan iofs skilja en hel del mellan olika videoformat, och vid närmare eftertanke har jag ingen aning vad det var jag testkörde med.

Får ofta litet synkfel mellan ljud och bild, men det är lätt korrigerat i spelaren. Det är kanske också lite olika beroende på ljud- och bildformat, men jag har inte märkt att nåt särskilt är "värre". Det enda problemet är att mplayer har för grov upplösning, i steg om 100ms. VLC har 50ms, och oftast är det ungefär så mycket som behövs.
Hade ofta samma problem i vanliga DVD-spelare (oftast med DivX, men ibland även "riktig" DVD-video), med den avgörande skillnaden att det där inte gick att justera...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen

Är det ett AMD-system eller Intel-system som ger mig det svalaste och tystaste systemet? Vad har AMD som matchar Intel E8400 i fråga om prestanda per watt?

Datoristen

Nu är kanske inte en E8400 ett bra val till en htpc, väldigt mycket overkill.

Som tidigare sagt är nog ett 780G-moderkort och en x2 4850+ det mest prisvärda och strömsnåla system du kan hitta.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu är kanske inte en E8400 ett bra val till en htpc, väldigt mycket overkill.

Som tidigare sagt är nog ett 780G-moderkort och en x2 4850+ det mest prisvärda och strömsnåla system du kan hitta.

Jag har tänkt att köra Windows Vista på min HTPC och då tror jag att jag kommer att behöva så mycket prestanda jag har råd med. Eller?

mATX är inte intressant eftersom jag har plats för ett ATX-moderkort och vill ha så många kortplatser som möjligt för framtida uppgradering.

Jag har tittat lite på AMD-moderkort men det verkar vara svårt att hitta något kort från Gigabyte med 3 st PCI-platser. Troligen kommer jag att ha två PCI-TV-kort i min dator och eftersom dessa kan bli rätt varm vill jag helst inte ha dem intill varandra. Asus är förstås ett alternativ men det verkar ju vara lite problem med kvaliteten på Asus i år.

Grafiken på AMD-korten är nog bra, men jag har fortfarande en tjock-TV och behöver TV-utgång och det verkar inte finnas på AMD-korten så då måste jag ändå köpa ett separat grafikkort. ATI HD 3450 kostar bara 350 kr och klarar av att avkoda Blu-ray m.m.

Vilken Intel-processor motsvarar annars AMD X2 4850+?

Datoristen

Permalänk
Medlem

"Vilken Intel-processor motsvarar annars AMD X2 4850+?"

~DualCore 2180

Visa signatur

*.*

Permalänk

2160 och 2180 ska väl gå att köra utan fläkt? de ska tydligen fungera hur bra som helst utan fläkt.

Visa signatur

Surface

Permalänk
Inaktiv

Jag föredrar INTE intergrerade grafikkretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag föredrar INTE intergrerade grafikkretsar.

Det gör jag. De flesta integrerade kretsar brukar vara enkla och billiga jämfört med "riktiga" grafikkort, men det är stor skillnad på behoven i en htpc och en speldator (och det är spel de flesta lösa grafikkort är inriktade på). De moderkort som har den allra simplaste grafiken är inga höjdare, men duger fint (så länge CPU:n orkar med önskade videoformat på egen hand, vilket den så gott som alltid gör). De lite vassare (som ovan nämnda Gigabyte-kort) har rätt mycket att åka med, och kan precis allt man kan behöva för filmuppspelning.
Integrerade kretsar är billigare, tar mindre plats (=>större utbud på htpc-chassi), och drar mindre ström (=> svalare och tystare).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite. vad tycker ni om den här konfigen?
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=143-24899

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Ja fattar inte varför ni ska ha sånna "monsterprocessorer" till era HTPCs. Ja kan köra 1080p-filmer utan prob på min laptop med Turion x2 1,6ghz, 1gb ram och med ett helt värdelöst inbyggt grafikkort.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk

Tja, nu har jag precis beställt en Intel-PC med "monsterprocessor" i alla fall:

Gigabyte GA-EP35C-DS3R, 838 kr
Intel Core 2 Duo E8400, 1590 kr
2x2GB RAM, 749 kr
ATI HD 3450, 349 kr
+ låda, nätagg, DVD, HD, Windows Vista etc

Kanske är datorn overkill men jag har tänkt köra Mediaportal vilket kräver en del av datorn och Windows Vista är ju inte precis världens snabbaste OS. Dessutom enligt de recensioner jag har läst så är E8400 väldigt strömsnål och sval vilket är perfekt i en HTPC.

Visst hade jag kunnat spara ungefär en tusenlapp på att välja en billig AMD-lösning men jag tyckte inte det var någon idé när slutsumman ändå hamnar på ca 8500 kr exkl. TV-kort. Då är det roligare att ha en rejält kraftfull dator som inte känns seg i Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Visst hade jag kunnat spara ungefär en tusenlapp på att välja en billig AMD-lösning men jag tyckte inte det var någon idé när slutsumman ändå hamnar på ca 8500 kr exkl. TV-kort. Då är det roligare att ha en rejält kraftfull dator som inte känns seg i Vista.

Helt klart Datoristen, hoppas du blir nöjd med resultatet

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Ja fattar inte varför ni ska ha sånna "monsterprocessorer" till era HTPCs. Ja kan köra 1080p-filmer utan prob på min laptop med Turion x2 1,6ghz, 1gb ram och med ett helt värdelöst inbyggt grafikkort.

Med vilka codecs isåfall? och vilka bitrates på 1080p? Vad ligger cpu % användningen på? Det låter lite otroligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
[B] jag har tänkt köra Mediaportal vilket kräver en del av datorn och Windows /B]

Varför mediaportal och vista när du kan köra XBMC och Ubunto?

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5000D...

och

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA78G...

Blir inte bättre, det moderkortet har allt du behöver och processor fixar full-HD utan problem och är väldigt lätt att klocka.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Neco skrev:

Citat:

Med vilka codecs isåfall? och vilka bitrates på 1080p? Vad ligger cpu % användningen på? Det låter lite otroligt.

Visst skall 1080P fungera med en 1.4Ghz single core processor med hårdvarustöd på grafikkortet, ett ATI HD3450/8500GT t.ex. Utan hårdvarustöd behövs en Dualcore 2.6 ghz minst.

Finns en hårdvarutestare som testat detta men länken till sidan är bruten, återkommer om jag hittar testet.

/Pantheus

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Ja fattar inte varför ni ska ha sånna "monsterprocessorer" till era HTPCs. Ja kan köra 1080p-filmer utan prob på min laptop med Turion x2 1,6ghz, 1gb ram och med ett helt värdelöst inbyggt grafikkort.

Eeeh min tjej har en laptop med samma prestanda men med 2gigg ram och 720p laggar fan på den.

Så vilket kodec pack kör du med ?

Mvh Skrewie

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Ja fattar inte varför ni ska ha sånna "monsterprocessorer" till era HTPCs. Ja kan köra 1080p-filmer utan prob på min laptop med Turion x2 1,6ghz, 1gb ram och med ett helt värdelöst inbyggt grafikkort.

Hm inte illa, funkar då knappast på min laptop kan jag lova..!!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Eeeh min tjej har en laptop med samma prestanda men med 2gigg ram och 720p laggar fan på den.

Så vilket kodec pack kör du med ?

Mvh Skrewie

Codec packs ska du sky som pesten, för bästa prestanda (Ej bildkvalite) ska du använda dig av följande: MPC, CoreAVC Haali mediasplitter och ställa in coreavc att den skippar all deblocking.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Codec packs ska du sky som pesten, för bästa prestanda (Ej bildkvalite) ska du använda dig av följande: MPC, CoreAVC Haali mediasplitter och ställa in coreavc att den skippar all deblocking.

FFDShow tryouts ger bättre bild än CoreAVC och är dessutom gratis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.