Nvidias modellnamn för svåra för konsumenterna

Permalänk
Melding Plague

Nvidias modellnamn för svåra för konsumenterna

Den senaste tiden har Nvidia kritiserats en del för att lansera för många grafikkort och namnge dessa på ologiska vis. Nvidias åtskilliga lanseringar har nästan blivit ett stående skämt bland SweClockers läsare. Exempelvis har det senast lanserade grafikkortet Geforce 9600 GSO kallats för ”GSOnödig”. Nu lovar dock Nvidia bättring.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att de skulle fixa det till 9-serien, tydligen inte :/. Gör som ATi istället, inga bokstavskombinationer, bara siffror

Permalänk
Medlem

hehe tycker inte att dom är så krångliga

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag hörde att de skulle fixa det till 9-serien, tydligen inte :/. Gör som ATi istället, inga bokstavskombinationer, bara siffror

Precis, ju högre siffra desto "bättre" (högre prestanda iallafall).

Bokstaver går inte att rangordna på samma vis. Hört talas om nVidia Geforce 9800Z?

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Iofs, vissa bokstäver måste ju vara där, t.ex. som HD 3870X2. Det är dock en bra kombination för man förstår ju direkt vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

alla skulle göra som Ubuntu, logiken självt.

serie>datum

fast då låter givetvis korten snabbt omoderna. men är det verkligenn en nackdel nVidia?

kom bara ihåg var ni fick tipset och skicka tackroyalty till mig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

bättra dom kortar ner det och kallar nya serien GeFroce G200 serien tex. Och budget modeler bör ha lägre nummer precis som nu fast om namnet ska gå efter kärnan så har ju budget kärnor högre namn typ G96 just nu villket i så fall får ändras. Man borde kanske kalla en budget variant av framtida G200 för G180 eller liknande. Kommer man sedan med en ny säg G400 värsting så fins det ju allt mellan G201 till G400 att välja på för modelerna under.
Nåt åt det håller vore nog smartare då säger ju "PR" nummret allt om den facktiska prestandan. Hottar man nu upp säg en framtida G400 kärna som man gjorde med G92 så bör man ju kalla den nåt nytt typ G500 istället om den nu är bättre.

Permalänk
Medlem

På tiden.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Men det är såklart dom skulle inte kallat serien det dom gör. 9800gtx borde varit 8900gtx och 9800gx2 för 8900gx2. 8800gt borde varit 8850gt och 8800gts g92 borde varit 8850gts, gamla g80 8800gts skulle heta det den gör. Så hade du kunnat utnyttja 9000 senare. Hoppas ati sprakar ner nvidia på marken och trampar på dom lite. 8800gtx är absolut inte långt från 9800gtx och då kom det kortet för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
alla skulle göra som Ubuntu, logiken självt.

serie>datum

fast då låter givetvis korten snabbt omoderna. men är det verkligenn en nackdel nVidia?

kom bara ihåg var ni fick tipset och skicka tackroyalty till mig.

Alternativt att Nvidia skapar ett eget benchmarkprogram och döper sina kort med vilken kärna som används följt av poängen i testet. tex G92-112, fungerar till processorn blir flaskhalsen.

Permalänk

så dom ahr slutat göra dem namn som Ultra?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

Varför ens ha kryptiska bokstav och sifferkombinationer?
Ha 3-4 olika modeller och uppdatera dom. Geforce Office, Geforce Casual Gamer, Geforce Media, Geforce Extreme Gamer. Kan inte bli så mycket enklare, enda krångliga blir väl att hålla reda på vilken generation det är.

Permalänk
Avstängd

haha
på tiden att detta uppmärksamades

8800 gts 320mb och 512 båda heter gts är nog det mest störda jag sett

Permalänk
Medlem

Ja det är inte klokt, något måste göras, som det bevisligen görs!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
alla skulle göra som Ubuntu, logiken självt.

serie>datum

fast då låter givetvis korten snabbt omoderna. men är det verkligenn en nackdel nVidia?

kom bara ihåg var ni fick tipset och skicka tackroyalty till mig.

Haha. Det hade vart något och nej, skulle inte vara en nackdel tanke på hur ofta de släpper grafikkort.
-----------------------------------------------

De vill tjäna pengar som alla andra och tycker majoriteten konsumenter att det är rörigt så får man skriva på någon lapp och skicka runt och skicka till Nvidia.

Faktum är att majoriteten konsumenter tycker inte detta är rörigt just på grund av att de inte följer inte detta som vi gör med Lost kanske. De som tycker det är rörigt är de som är _sådär_ insatta eller _hyffsat_ insatta. Majoriteten konsumenter tycker inte det är rörigt överhuvudtaget men faktum är att de inte är medvetna om att 9800GTX i snitt bara presterar 10% bättre än 8800GTS 512 och självklart både låter och ser 9800GTX ut och vara ett bättre kort än 8800GTS 512. Det är det konsumenterna tittar på och det är här en del reagerar då Nvidia medvete så kallat lurar konsumenterna. Men så länge 9800GTX presterar bättre än 8800GTS 512 gör inte Nvidia något fel på papper men för oss insatta är detta svineri för en del och andra förstår att de vill tjäna pengar.

En konsument köper hellre 8500GT jämfört med 7900GT trots att 7900GT är betydligt mycket bättre (såvida priserna inte skiljer avsevärt då konsumenten skulle undra varför).

Det är logik varför Nvidia har namngivit korten som dom har gjort men det logiska ur prestandaförhållande är att 9800GTX skulle hetat 8900GTX.

Its simple.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Får mig till att tänka på 7950 serien. Krångligt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Kul att få höra sitt myntade "GSOnödig".

Namn i all ära, kan inte påstå att jag gillar deras metoder heller, men mest pga. den falska marknadsföringen som uppstår mellan alla byten och 'nylanseringar'.

I dessa tider kan man vara glad över att man hänger med någorlunda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
De vill tjäna pengar som alla andra och tycker majoriteten konsumenter att det är rörigt så får man skriva på någon lapp och skicka runt och skicka till Nvidia.

hahaha kedjebrev?. jojo lycka till med det

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Och jag som så spännt väntat på GeForce 10200GTXOPSX2
Känns ju mindre intelligent av dem att det skall krävas 3 hela serier av kort för att de ska fatta att 5 olika modeller av samma kort fast med olika namn inte är en bra idé...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

haha wow har dom redan kommit på det ^^,

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Som nämnt tidigare så tror ju de som inte är insatta helt klart att högre siffra är automatiskt bättre så om de skulle få välja mellan 8400GS och 7900GTX så hade de ju självklart valt 8400GS om de inte visste vad korten kostade för vid stor pris skillnad så börjar man undra. De måste få den vardagliga konsumenten att förstå vilket kort att köpa. Iden med media, extreme gaming,etc som sas tidigare är ju smart men man skulle kanske få kombinera den med andra idéer inkl benchmarking idéen så att korten kanske hette Geforce 9 Extreme Gaming och sedan stod där tex 87 Geforce points så folk kunde fatta att de vassaste korten från 8 serien var snabbare än de slöare korten från 9 serien.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

"Nu kommenterar Roy Taylor på Nvidia att produktutbudet måste bli lättare att förstå om företaget vill öka sin försäljning utanför datorentusiastsegmentet."

Ahh dom har kommit till insikt... inte illa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
hahaha kedjebrev?. jojo lycka till med det

Hehe. Något åt det hållet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
De måste få den vardagliga konsumenten att förstå vilket kort att köpa. Iden med media, extreme gaming,etc som sas tidigare är ju smart men man skulle kanske få kombinera den med andra idéer inkl benchmarking idéen så att korten kanske hette Geforce 9 Extreme Gaming och sedan stod där tex 87 Geforce points så folk kunde fatta att de vassaste korten från 8 serien var snabbare än de slöare korten från 9 serien.

Jag tycker om personer med fantasier och idér helt klart. Men du måste förstå att det där inte skulle fungera?

Då kan man lika gärna strunta i reklam med mera också och ingen skulle fatta poängsystemet ändå.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Haha. Det hade vart något och nej, skulle inte vara en nackdel tanke på hur ofta de släpper grafikkort.
-----------------------------------------------

De vill tjäna pengar som alla andra och tycker majoriteten konsumenter att det är rörigt så får man skriva på någon lapp och skicka runt och skicka till Nvidia.

Kanske många gjort eftersom Nvidia säger att dom skall skärpa sig.

Man kan även tänka sig att Nvidia har tänkt på följande.
Kostar inte mycket för ett företag att ha några personer ute som kollar runt lite i forumen i världen och även skriver där.
När en sak som ger företagets rykte problem identifieras, skickas det vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

*S* minns när Volvo kom med 244 GLT...det blev Ganska Liten Turbo *flinar*...Nvidia har kommit längre...GRATTIS

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kanske många gjort eftersom Nvidia säger att dom skall skärpa sig.

Man kan även tänka sig att Nvidia har tänkt på följande.
Kostar inte mycket för ett företag att ha några personer ute som kollar runt lite i forumen i världen och även skriver där.
När en sak som ger företagets rykte problem identifieras, skickas det vidare.

Tja man vet ju aldrig.

Men man kan skylla på AMD/ATi. De har ju inte släppt något vettigt nu på två år som kan konkurrera Nvidia eller Intel på 3 år heller för den delen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberians
*S* minns när Volvo kom med 244 GLT...det blev Ganska Liten Turbo *flinar*...Nvidia har kommit längre...GRATTIS

Fin tolkning av GLT, synd bara att den modellen inte har turbo (eller har jag missat något?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallon-Terror
Fin tolkning av GLT, synd bara att den modellen inte har turbo (eller har jag missat något?)

Inte alls ...just därför..*S*

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk

Förr var det enkelt..
GS=Dålig
GT=Bra
GTS=Bättre
GTX=Bäst

Idag har dom ju helt ändrat ordningen. Jag trodde fram till nyligen att GTS va bättre än GT. Så jag har rekommenderat folk att köpa det näst sämsta kortet. olyckligt...

Nvidia är ju bökiga med sin chipsets också. Nvidia har ju 790 blablabla chipset. så lanserar nv ett nytt som heter 780a, är det sämre än 790 blablabla då?

Permalänk
Medlem

Vad står bokstäverna för då? G S O T X

Kan man chansa på att G står för Geforce?
O för onödig?
T för terrific?
X för extreme?
S för simple?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB