Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Filmbranschens intresseorganisation MPA (Motion Picture Association) kräver företrädarna för fildelningssajten The Pirate bay på hela 93 miljoner kronor i skadestånd. Därmed är den totala summan som fildelningssajten krävs på uppe i 115 miljoner kronor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu får dem ju ändå ge sig.
Eller ja, tänker man efter så kom inte detta som en chock med tanke på att dessa personer fortfarande tänker som dem gjorde för 25 år sen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

25 år sen? Mediebolagen är fast på 50-talet.

Dom där filmerna har aldrig kostat så mycket, och i butikspriset ingår ju en plastskiva, en pappersbit och massa extramaterial.

Permalänk

Film och musikbranchen gör sig ju bara mer och mer fientliga mot de personer som faktiskt försörjer dem, detta för mig att ÄNNU mindre vilja köpa en DVD, jag kommer iaf köpa mindre nu. Hoppas mer än jag slutar köpar DVD och CDs, då kanske dom fattar att det är bättre att vara vänligt inställda mot den nya tekniken och utnyttja den istället för att motarbeta den med allt vad dom har.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Grabbarna på Pirate-bay har min sympati även om det dem gjort är fel. Men dem har väl inte gjort något olagligt enligt Svensk lag som jag uppfattat det? Hoppas det inte blir fällande dom för dem iaf.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe|Intel Core 2 Duo E6600@3.2GHz|Corsair 4gb DDR2 800@890MHz|Geforce GTX 260

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är okej att stjäla saker från dem som stjäl från andra. Så alla fildelare ligger risigt till.

Jag fildelar aldrig och så länge branschen och konsumenterna inte kommer överens om hur det ska bli i denna svåra fråga så avvaktar jag. Om jag verkligen vill ha en film/skiva eller spel så betalar jag för den för att jag vet att det ligger många timmmars arbete bakom den. Ni som stälj är inget annat än simpla tjuvar.

Permalänk
Medlem

Flest "olagliga" länkar finns på Google, men det är svårare att stämma Google eftersom de har råd att köpa lika dyra advokater - min advokat är större än din typ ....

edit.

Citat:

Ni som stälj är inget annat än simpla tjuvar.

Nej, de är i värsta fall olagliga kopierare. Det är ingenting som stjäls, det bara kopieras friskt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

bara för det så tänker jag uppa i 11MB/s i minst en vecka

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Flest "olagliga" länkar finns på Google, men det är svårare att stämma Google eftersom de har råd att köpa lika dyra advokater - min advokat är större än din typ ....

Det där argumentet är så himla korkat och det vet du själv.
Google är en sökmotor för all information över hela internet, helt oberoende av vad man vill söka efter.
Google KAN användas till att hitta olagligheter, Piratebay är däremot ENBART till för att hitta torrents som användare laddar upp på sidan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Pirate bay får ta mycket skit nuförtiden, men de som sitter i styrelsen på MPA förstår ju ej att piratebay bara letar upp torrets och även om the P bay försvinner kommer det även finnas andra sidor som man kan använda för att leta upp torrents!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Jag tycker det är okej att stjäla saker från dem som stjäl från andra. Så alla fildelare ligger risigt till.

Jag fildelar aldrig och så länge branschen och konsumenterna inte kommer överens om hur det ska bli i denna svåra fråga så avvaktar jag. Om jag verkligen vill ha en film/skiva eller spel så betalar jag för den för att jag vet att det ligger många timmmars arbete bakom den. Ni som stälj är inget annat än simpla tjuvar.

Men lilla du. Kolla upp vad som är skillnaden på att stjäla och olagligt kopiera, innan du kommer med dina korkade kommentarer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Jag tycker det är okej att stjäla saker från dem som stjäl från andra. Så alla fildelare ligger risigt till.

Jag fildelar aldrig och så länge branschen och konsumenterna inte kommer överens om hur det ska bli i denna svåra fråga så avvaktar jag. Om jag verkligen vill ha en film/skiva eller spel så betalar jag för den för att jag vet att det ligger många timmmars arbete bakom den. Ni som stälj är inget annat än simpla tjuvar.

Visst är det fel att stjäla, och sen kan man ju prata om filnedladdning är att stjäla, inge blir ju av med något, egentligen.

Däremot känns det som att vara tvungen att se på tv en viss tid en viss dag för att kunna se nästa del i sin favoritserie är väldig old school. Att kunna se nyaste delan på morgonen på tåget när jag pendlar till jobbet, det är det bästa, kunna välja själv NÄR jag vill se och VART jag vill se, det är perfekt. Hade man, tex kunnat ladda ner varje del av en serie, lagligt, mot en summa per del eller årsprenumeration tex, i bra kvalitet direkt den visats i USA, då hade jag kunnat fundera på det, men det är inte möjligt nu.

Så länge valet är att att sitta och läsa kupé eller någon annan sunkig kvarglömd tidning på tåget, eller nyaste delen av Lost, Prison eller någon annan bra serie, på tåget varje morgon och kväll, så är valet rätt lätt för mig. Och jag känner mig inte som en tjuv heller. JAg har tv3, så jag betalar för "prison" kan man säga, jag har tv4, så jag betalar för det med, jag har tv6 och betalar för stargate åxå.

Sen att jag ser på det på annat sätt än på tvn när kanalcheferna tycker jag skall se på det, det skiter jag i.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Alltså det är ju världens skillnad på dvd och xvid som de flesta laddar, bara en sådan sak borde komma fram tycker jag.
En annan sak är att man inte kan stjäla kopior som man gör själv, isåfall ligger alla fotografer illa till. Men det är väl som vanligt med allmänbildning och rättstavning.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybinette
Det där argumentet är så himla korkat och det vet du själv.
Google är en sökmotor för all information över hela internet, helt oberoende av vad man vill söka efter.
Google KAN användas till att hitta olagligheter, Piratebay är däremot ENBART till för att hitta torrents som användare laddar upp på sidan.

Finns en del lagliga Torrents på TPB med, finns mycket spel trailers och Demon uppe.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Hahaha, kan dom inte lika gärna begära 1000 miljarder kr, två personer på TPB kommer aldrig att kunna betala så mycket ändå, så dom får aldrig sina pengar hur mycket dom än jobbar sig...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

skall bli kul att se vad som händer.

Har NÅGRA andra torrentsidor i USA tex. fått betala skadestånd?

Eller har de alla varit rädda och stängt ner så fort någon kom??

Frågan står sig, är det olagligt att ha TORRENT filer???

Sedan att folk kommer och laddar är ju där brottet begås.

Möjligtvis kommmer det bli medhjälp till brott.

Men men..

Permalänk
Medlem

Men härre je... hur orkar de diktera fantasisummor? Vänta... glömde bort att det är amerikaner som vill ha denna summa. Fult legitimerade idioter med andra ord.

260 spänn för en DVD... Aldrig så länge jag har ögon att se med. MPA kan köra upp sina krav där solen aldrig skinner. FAN vad jag hoppas rätten friar TPB efter att ha fått läsa detta. Visst branchen är fortfarande i sitt limbo men men...

Permalänk
Medlem

Varför köper de inte upp TPB istället och börjar sälja sina filmer på siten för 50kr styck eller nåt...Alla skulle tjänat på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Filmbranschens företrädare MPA kräver Pirate Bay på 93 miljoner kronor i skadestånd för fyra filmer och en tv-serie. Det innebär att skadeståndsanspråken nu är uppe i 115 miljoner kronor.

Men varför går ni inte med på fildelningsabonnemang på 200kr i månaden och finansiera genom reklam? Då skulle ni ju få ersättning? Alla glada och nöjda? Men nej....

Citat:

De filmer som är med i åtalet är Harry Potter, The Pink Panther, första säsongen av Prison Break, Syriana och Walk the Line.

Harry Potter går ju på canal plus? Prison Break går väl i nån svensk tv-kanal? TV4 film sänder en av pink panther filmerna idag

Här får ju filmbranchen ersättning?

Permalänk
Medlem

Har väl enligt svensk lag ej gjorts något brottsligt och då folk ideelt delar saker utan att pengar är inblandade gör ju att piratincitamentet faller då ingen olaglig försäljningsverksamhet sker. Reklamintäkter från helt vanlig reklam är ju heller inget brottsligt så jag kan inte finna att TPB gjort något olagligt alls, möjligen moraliskt tvivelaktigt men det är ju en annan fråga.
Sedan att filmerna kommer upp innan premiärer och de lanseras på DVD är ju ett bekymmer som finns hos bolagen och hos biograferna, dessa borde de istället satsa lite resurser på att lösa...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Perfekt!!! Sänk dom jävlarna... Är så jävla trött på dessa parasiter som tjänat grova stålar på andras arbete... HAr fildelat en del själv, så visst är jag en hycklare... Skillnaden mellan mig och andra är dock att jag är jävligt medveten om att jag begår ett fel... Har aldrig förstått hur folk kan få för sig att allt ska vara gratis??? En hel generation som inbillat sig att man inte ska betala för prylar...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Den som säger att Pirate Bay är bara till för att sprida upphovsrättskyddat material verkar helt och hållet missuppfattat vad fildelning är, the pirate bay är en sökmotor för torrents, de kan inte hållas skyldiga över att vissa delar med sig upphovsrättskyddat material.

Vad roligt alla antipirater får om all fildelning sker via privata FTP, då är det slut med detta trams.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Perfekt!!! Sänk dom jävlarna... Är så jävla trött på dessa parasiter som tjänat grova stålar på andras arbete... HAr fildelat en del själv, så visst är jag en hycklare... Skillnaden mellan mig och andra är dock att jag är jävligt medveten om att jag begår ett fel... Har aldrig förstått hur folk kan få för sig att allt ska vara gratis??? En hel generation som inbillat sig att man inte ska betala för prylar...

Okej jag tror nog artisterna förlåter dig för att du FÖRSTÅR att du gör fel. Du är ju jättesmart.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybinette
Det där argumentet är så himla korkat och det vet du själv.
Google är en sökmotor för all information över hela internet, helt oberoende av vad man vill söka efter.
Google KAN användas till att hitta olagligheter, Piratebay är däremot ENBART till för att hitta torrents som användare laddar upp på sidan.

Man kan vända och vrida på det hur man vill. The Pirate Bay har inte heller till avsikt att sprida upphovsrätrtskyddat materiel. De gör det endast möjligt för folk att ladda upp saker. Dessa saker kan vara allt ifrån bilder på sin hund till den nya james bond-filmen. Tpb vill alltså också bara fungera som en sökmotor, "helt oberoende av vad man vill söka efter..." som du skrev

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Perfekt!!! Sänk dom jävlarna... Är så jävla trött på dessa parasiter som tjänat grova stålar på andras arbete... HAr fildelat en del själv, så visst är jag en hycklare... Skillnaden mellan mig och andra är dock att jag är jävligt medveten om att jag begår ett fel... Har aldrig förstått hur folk kan få för sig att allt ska vara gratis??? En hel generation som inbillat sig att man inte ska betala för prylar...

Vadå, gratis är gott!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Nu får dem ju ändå ge sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melancholyman
Grabbarna på Pirate-bay har min sympati även om det dem gjort är fel. Men dem har väl inte gjort något olagligt enligt Svensk lag som jag uppfattat det? Hoppas det inte blir fällande dom för dem iaf.

Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

Beroende om det är tv-serier eller tecknade serier

Så skiljer det sig att skriva dem eller dom

Permalänk

jag ser inte detta som piratebays fel, människorna som laddar ner och upp gör själva det valet.

Och även om många gör fel så gör även bolagen fel, priserna är helt orimliga?

Permalänk

Varför inte strypa till där det läcker ut istället? dvs de som kopierar förhandstittningarna etc.

Klart en serie laddas eftersom det är ca ett halvårs fördröjning från amerikansk tv till svensk.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981