AMD framför nya bevis mot Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD framför nya bevis mot Intel

För tre år sedan lämnade AMD in en stämningsansökan mot Intel och orsaken var att den senare parten hade använt sig av otillåtna konkurrensmedel. Tre år senare och dokument bestående av 200 miljoner sidor har någon dom fortfarande inte kommit. Men enligt färsk information hävdas det nu att Intel har betalt datortillverkare så som HP, Dell, Acer med flera för att använda just deras processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt av intel att göra såhär, låt amd få en chans så kanske dem kan komma med processorer som är lika bra eller till och med bättre än intels.
Vi vill ju inte ha Intelmonopol. Låga priser är det vi eftersträver Go AMD !

Permalänk
Medlem

kan AMD sluta bete sig på detta sättet, nu när det börjar bli snålt i kassan så ska dom ge sig på Intel för saker som började för 20år sen. Tycker dom borde inse sina misstag och ta lärdom av dom och göra en produkt som verkligen ger nått för pengarna och inte blir totalt utklassat av nått som intel ger ut i ett nafs.

Permalänk
Medlem

Spännande. Det verkar som att AMD är lite sura för att Intel är bättre?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Så det ATI köpet var inte det enda stora svarta hålet i AMDs ekonomi utan det var USA advokater med.

Och nu har det hela utvecklas till ett green vs blue i pajkastning.

Suck...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
kan AMD sluta bete sig på detta sättet, nu när det börjar bli snålt i kassan så ska dom ge sig på Intel för saker som började för 20år sen. Tycker dom borde inse sina misstag och ta lärdom av dom och göra en produkt som verkligen ger nått för pengarna och inte blir totalt utklassat av nått som intel ger ut i ett nafs.

Dom lämnade ju in sin ursårungliga stämningsansökan 2005, då var det väll AMD som i stort sett hade störst delar av marknaden tack vare sin Athlon serie?

Om det som AMD påstår stämmer så har jag förlorat allt förtroende för Intel. Fulare knep får man leta efter..

Permalänk
Medlem

Amd's uppköp av ATI var inte det man ville mest. Jag använde bara ATI tills det blev uppköpt sen gick jag över till nVidia. Aja hoppas att dem delar på sig och kanske kommer mer bra grafikkort?

Permalänk
Avstängd

För tre år sedan var det trots allt AMD som hade prestandatronen, och skulle sitta på den ytterligare ett år. Det enda Intel var/är bättre på i det läget är storleken på företaget. Om jag inte missminner mig var AMDs produkter även billigare. Om AMD anser att de kunde ha sålt mer processorer så varför inte lämna in en stämning om de anser sig blivit felaktigt utkonkurrerade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Dom lämnade ju in sin ursårungliga stämningsansökan 2005, då var det väll AMD som i stort sett hade störst delar av marknaden tack vare sin Athlon serie?

Om det som AMD påstår stämmer så har jag förlorat allt förtroende för Intel. Fulare knep får man leta efter..

Visst var Athlon populära men de var knappast störst på marknaden. Just pågrund av det som de nu stämmer Intel för. Även om P4 var istortsett sämre på alla punkter hade Intel skrivit avtal med världens största PC-tillverkare så de tillverkade nästan uteslutande dator baserade på Intel processorer... Idag har AMD slagit sig in mer på oem marknaden men Intel dominerar fortfarande, men med det sagt behöver det ju inte betyda att Intel sysslat med illegala metoder för att skriva avtalen.

Permalänk
Medlem

det dom stämmer för rör ju OEM tillverkare, jag måste hålla med AMD här, VARFÖR köpte OEM tillverkarna Intel istället för AMD då? AMD var ju både bättre och billigare på den tiden...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Är det skrivfel eller är dokumenter på 200 miljoner sidor?! Det låter ju skapligt överdrivet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Är det skrivfel eller är dokumenter på 200 miljoner sidor?! Det låter ju skapligt överdrivet.

Haha, jo en del.

För övrigt hoppas jag AMD får några miljader så att AMD kan komma upp på fötterna igen och börja släppa vettiga produkter igen som tilltalar mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

200 000 000 sidor... stackars satar som måste läsa skiten. För någon måste väl läsa ALLA dokument?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
200 000 000 sidor... stackars satar som måste läsa skiten. För någon måste väl läsa ALLA dokument?

Vet inte hur processen fungerar. Men om alla sidor ska läsas så är det inte NÅGON som läser det. Tänk dig om denna NÅGON läser 100 sidor per dag. Då skulle det ta 2 miljoner dagar att läsa skiten = över 5400 år.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Fulare knep får man leta efter..

Vill inte vara förolämpande på något sätt, men affärsvärlden idag är ingen lekplats med mjuka, rosa, fluffiga kuddar som fångar upp alla som råkat snubbla lite i sin karriär. Faller man så faller man platt om man inte hittar någon som är villig att stoppa in extra kapital.

Kalla mig medgångssupporter, men jag föredrar den tillverkare som för tilfället levererar bäst prestanda sålänge det inte kostar oacceptabelt mycket. Idag är det Intel, ingen vet vem det är imorgon.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan få lite pengar så det kan fortsätta konkurrera med intel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vill inte vara förolämpande på något sätt, men affärsvärlden idag är ingen lekplats med mjuka, rosa, fluffiga kuddar som fångar upp alla som råkat snubbla lite i sin karriär. Faller man så faller man platt om man inte hittar någon som är villig att stoppa in extra kapital.

Kalla mig medgångssupporter, men jag föredrar den tillverkare som för tilfället levererar bäst prestanda sålänge det inte kostar oacceptabelt mycket. Idag är det Intel, ingen vet vem det är imorgon.

Med Intels metoder så kommer det inte spela någon roll.
Som sagt, även när P4 var allt intel hade och den sög hårig apballe så hade de marknaden i sin hand då de tvingat/övertalat sina kunder att endast köpa in intelsystem.

Antar att du var för när sony försökte hindra affärer i USA att sälja xbox genom att skriva exklusivitetsavtal?

Det är dumt att köpa sämre hårdvara bara för att man gillar företaget men mänskligt.
Det är dock lika dumt att acceptera att OEM-tillverkare blir mutade av det största företaget bara för att de är störst och särskilt då poängtera hur bra intel är idag.

Går AMD i skiten så finns det bara VIA och Intel kvar. VIA har aldrig satsat på prestanda och Intel utan riktigt konkurrens behöver inte göra det i framtiden heller.

Med 90% av marknaden så har man råd att hälla pengar på reklamkampanjer som förklarar att den nya nehalem 2 systemet är 100% bättre än den gamla.
Vad ska marknaden göra? Bojkotta?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

200 miljoner låter som en felaktig uppgift, det är galet mycket. Det skulle ta upp måååååånga rum för att förvara alla de papprerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Vet inte hur processen fungerar. Men om alla sidor ska läsas så är det inte NÅGON som läser det. Tänk dig om denna NÅGON läser 100 sidor per dag. Då skulle det ta 2 miljoner dagar att läsa skiten = över 5400 år.

Jo men det lär ju inte sitta en ensamt jurist och läsa alla dokumenten, dessutom så lär inte alla dessa sidor vara fullspäckade med text som man ska tröga sig igenom.

Ett stort antal jurister lär sitta hos Intel och gå igenom dokumenten, inte lusläsa.

Men jag håller med om att 200 miljoner sidor låter fantastiskt mycket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Intel fanboys vakna redan?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Nu får dom ju fan ta o ge sig jävla intrig samhälle. bomba både amd o intel tillbaks till stenålden så slipper vi skiten med datorupgraderingar varje år som ändå bara slutar med kaos från deras sida

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jo men det lär ju inte sitta en ensamt jurist och läsa alla dokumenten, dessutom så lär inte alla dessa sidor vara fullspäckade med text som man ska tröga sig igenom.

Ett stort antal jurister lär sitta hos Intel och gå igenom dokumenten, inte lusläsa.

Men jag håller med om att 200 miljoner sidor låter fantastiskt mycket.

Precis, det var det jag menade Stämmer siffrorna är det ju många människor med och läser dokumenten, samt att allt förmodligen inte är text, precis som du skriver! Mitt exempel använde jag bara för att visa på hur mycket det faktiskt är i sidor. Sedan att/om allt inte kommer att läsas eller detlajläsas är ju en annan sak

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
200 miljoner låter som en felaktig uppgift, det är galet mycket. Det skulle ta upp måååååånga rum för att förvara alla de papprerna.

Herregud... hört talat om digitala dokument?

Permalänk
Avstängd

ehh???

Är det som dom säger så har jag bara en sak att säga!

F**K INTEL, men åandra sidan så är ju allting tillåtet när man gör affärer...

jag har provat både Intel och AMD, och jag måste säga att jag är mycket nöjd med AMD, får mer för pengarna på den sidan, och ska man ha ett rent Intel system med Inbyggd grafik och allt sånt så har dom ju inte så mkt att komma med men det har ju AMD...

men det är ju oxå en stor smak sak!!!

men jag säger bara hoppas att AMD får lite pengar så att dom för en chans att visa vad dom verkligen går för!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Tycker det är dåligt av intel att göra såhär, låt amd få en chans så kanske dem kan komma med processorer som är lika bra eller till och med bättre än intels.
Vi vill ju inte ha Intelmonopol. Låga priser är det vi eftersträver Go AMD !

Såklart det är fel men Intel kan ju inte ägna sig åt välgörenhet [Låt AMD få en chans så kanske DE(inte dem) kan komma med porocessorer som är lika bra eller till och med bättre en intels.]

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Om ni på något sätt tror att Intel kan tvinga andra att köpa deras CPU så är ni blåsta, that's it.

Självklart har företag tecknat avtal med Intel för att dom har fått en bättre deal. Om inte AMD kunde matcha detta, tuff shit. Det är helt vanlig företagssamhet.

Att ni dessutom baserar era värderingar på en stämmningsansökan som AMD lämnat mot Intel visar att ni är än mer blåsta. Svårare än så är det inte.

Att AMD haft prestanda tronen, säger shit and nothing. Även om en CPU är snabbare och kanske även strömsnålare, så hade Intel på den tiden ett rykte om att vara stabilare och bättre. Speciellt när det gäller den stora marknaden (och nej, det är inte spel proppar vi snackar om då).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Intel förtjänar att åka dit för det de gjorde innan. När AMD började bli populära (k6, k62) ville ju ingen tillverka moderkort i början till deras processorer. Intel hotade ju alla tillverkare. Det tog bra mycket längre tid för AMD att bli större och kunna sälja CPU:s än ifall inte Intel bromsat upp AMD:s frammarsh.

Många här verkar inte varit med om hur det var innan och vet hur mycket makt Intel hade för bara 10år sedan.

Domifuling du är blåst!

Om stora företag som Asus är rädda för konsekvenserna bara för att de vill börja tillverka produkter för konkurrenter till Intel som varit deras konsument i många år innan så är det ju nåt som är fel eller hur? Intel försökte med alla medel bromsa AMD från att bli större konkurrenter till Intel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Självklart har företag tecknat avtal med Intel för att dom har fått en bättre deal. Om inte AMD kunde matcha detta, tuff shit. Det är helt vanlig företagssamhet.

Det där förstår vilken ärthjärna som helst. Men det är inte direkt det Intel har gjort - enligt AMD.

Permalänk

bara för AMD har extremt dålig budget sak dom hitta nya kryphål............ alla fanboys får vänta på AMDs nya revolution, vem vet när den kommer?

Permalänk
Medlem

Som sagt så började processen innan core2duo kom så jag anser inte att det är mer än rätt, AMD borde ha fått mycket mer pengar för sina athlons och om Intel orsakat detta genom otillåtna medel så tycker jag AMD har rätt till skadestånd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.