Super Talent lanserar nya SSD-hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Super Talent lanserar nya SSD-hårddiskar

Så kallade Solid-State-Drives är hårddiskar uppbyggda kring minneskretsar istället för roterande plattor. Då dessa är relativt nya på marknaden har de haft ett högt pris och i vissa fall låg prestanda. Tillverkaren Super Talent har nu lanserat en 120 GB stor SSD-disk som både har en imponerande hastighet och relativt lågt pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig hastigheterna jämfört med dagens hårddiskar med plattor?

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att varken läshastigheten eller skrivprestandan skulle vara direkt dåliga. Både Mitron och Samsung har väldigt snabba SSD-diskar ute. Problemet ligger snarare i lagringskapaciteten och priset.

Edit:

Det är först när vi får se 300GB+ SSD diskar för under 1000-lappen som de börjar bli riktigt intressant och dessutom ekonomiskt försvarsbart att byta ut sina mekansika hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar gäller än idag, men SSD kommer förhoppningsvis ta över i bärbara datorer till att börja med. Militären kör väl helst med SSD diskar i sina stridsfordon? Om militären köper skiten så kommer de att få in pengar att utveckla tekniken så att den "duger" åt oss vanliga konsumenter .

Permalänk
Medlem

Det börjar klarna för SSD
Undrar när man kan tänkas byta ut hdd till ssd...... 2010? eller vad säger ni?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Det börjar klarna för SSD
Undrar när man kan tänkas byta ut hdd till ssd...... 2010? eller vad säger ni?

Tror de flesta kommer försöka få det som standard, priserna kommer nog rasa framåt 2010 - hoppas jag iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

är det inte betydligt kortare livslängd på en SSD-disk?

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyrt men bättre. Dock tycker jag att du m0rk är lite väl snål. För några år sedan betalade folk LÄTT över 1000kr för mycket mindre än 300Gb. Dessutom skall man ha i åtanke att SSD-diskar bör hålla helt överlägset mycket längre än dagens mekaniska diskar, felfaktorn är på tok för hög för dagens diskar som rymmer så mycket som up till 1TB. Jag tycker absolut inte det är acceptabelt att en disk går sönder om exempelvis 3-4 år om man har fyllt den med värdefull information!

Det i sig skulle iallafall för mig vara en motivering till att betala mer. Dock aldrig över 2000kr.

Permalänk

Jag antar att man kan se det som konkurrent till Raptor och jämförelse bör väl ske därefter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då den här storleken är alldeles utmärkt. Operativsystem plus program och eventuella spel får plats med råge. För lagring kommer jag inte inom överskådlig framtid byta ut mina hårddiskar, förutom då kanske när informationen som ska lagras är kritisk.
I vanliga fall skriver man inte så mycket till systemdisken, så den lite sämre skrivprestandan spelar ingen större roll.
Det står att de här enheterna är "low power", jag skulle vilja ha mer exakta siffror.

Om priset sjunker till ~2000kr blir den ett mycket bra köp.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

Hoppas de kommer mer och mer i framtiden

Alltså två/fyra ssd i raid0 skulle vara drömmen. Men då måsta alla dessa nackdelar åtgärdas på diskarna, http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive#Disadvantages. Jag säger inte att de ska vara lika snabba som mina ramminnen, men en disk måsta vara snabbasre än vilken raid-komfiguration som helst och läs/skriv måsta upp till över 500MB/s för att motivera priset på över 7papp. En stor fördel som många glömmer bort är att de är HELT tysta.

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Skulle inte säga att varken läshastigheten eller skrivprestandan skulle vara direkt dåliga. Både Mitron och Samsung har väldigt snabba SSD-diskar ute. Problemet ligger snarare i lagringskapaciteten och priset.

Edit:

Det är först när vi får se 300GB+ SSD diskar för under 1000-lappen som de börjar bli riktigt intressant och dessutom ekonomiskt försvarsbart att byta ut sina mekansika hårddiskar.

Jag tycker det har varit "riktigt intressant" sedan mtrons pro och mobi 3000 serier kom :>

Ekonomiskt forsvarbart skulle jag kalla 32GB 100MB/s+ read och write for 1000 kr. Jag skulle nog iof kunna betala 1500 eller 2000 kr med. Det blir snart dags med andra ord!

Jag tanker inte ha SSD som lagringsdisk utan som systemdisk. 32GB-32GB i raid0 racker langt da!

Det kommer nog ta nagra ar innan SSD konkurrerar ut mekaniska diskar for lagring.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

bara o hoppas att SSD får prio hos utvecklings teamen då istället för större utrymme på skivor:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Inaktiv

Allt nytt är dyrt.

När dvd brännare kom kostade de 7000kr de också.
Idag finns det dvd brännare för 300 spänn.

Att den traditionella hårdisken kommer försvinna om några år finns det inga som hellst tvivel på! Tekniken är lika gammaldags som floppyn bortsett från att man har uppgraderat produkterna konstant.

Redan första generationens SSD är tystare, snabbare, strömsnålare och tåligare än traditionella diskar. Detta kan man väl kalla andra generationen där prestanda och pris samt storlek börjar avancera i rätt riktning.
Om några generationer kommer både storlek och pris kunna konkurrera med traditionella diskar. Om man tänker på resterande fördelar i prestanda, ljud samt energiförbrukning så kommer inte de traditioenlla diskarna ha en chans!

Permalänk
Medlem

120 gb är ju ändå ganska mycket för en bärbar hårddisk, de flesta färdigkonfiguearde bärbara har ju en hårddisk på 160 gb eller mindre, hos dell tror jag att det är 320 som är den största hårddisken man kan välja i deras laptops. Hade priset varit hälften, 2000 kr, så hade jag köpt en. Fast iof så är jag lite misstänksam mot 1 års garanti... låter väldigt lite för en hårddisk utan rörliga delar. Låter nästan som en garanti att den kommer att gå sönder inom 2 år...

Permalänk
Medlem

hur många "skrivningar" tål dessa då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Det finns flera på detta forum som vidhåller att SSD inte kommer slå ut de "klassiska" hårddiskarna.
Jag får hela tiden känslan av att SSD kommer slå ut de traditionella hårddiskarna inom 7-10 år.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Tror inte SSD kommer att slå så hårt på konsumentmarknaden, för mycket problem, för dyrt och inte snabbt nog, IBMs kommande teknik verkar mer lovande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden.

Tekniken kommer bli säkrare, snabbare och billigare.
Detta gäller allt annat inom teknik, varför skulle det inte gälla SSD

Potientialen är ju större hos en disk utan rörliga delar.
Man kan göra dem mycket stryktåligare, värmetåligare, mindre, snabbare
och förhoppningsvis större med nanoteknik i framtiden.

Tror stenhårt på SSD.

Den mekaniska HDD vi har idag har ju nått sina begränsningar mer eller mindre. Får vi inte nya tekniker inom lagring kommer mekaniska diskar vara en MAJOR flaskhals i framtiden... något den redan är enligt mig.

Konsumenter har max råd med velicoraptor i raid0 idag.
Det är för slött, för dyrt, för värmeutvecklande och för osäkert för att platsa i en framtida dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd

Konsumenter har max råd med velicoraptor i raid0 idag.
Det är för slött, för dyrt, för värmeutvecklande och för osäkert för att platsa i en framtida dator.

Slött? Har du överhuvudtaget använt en SSD med mycket kombinerad skrivning/läsning, det är slött kan jag säga dig. När det problemet väl löser sig och priserna kommer ned på humana nivåer ser jag stor anledning att åtminstone ha en SSD som systemdisk. Som det ser ut nu är det bara att vänta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Jo militärens datorer är cp dyra och samtliga nya har SSD. Företagen vet att man kan mjölka militären/staten eftersom folk inte handlar för sina egna pengar.

Hade en bärbar i ett stridsfordon som vi använde för att eldleda artilleriet. Den hade nån typ av shock-protection, varvid datorn inte hängde sig när det guppade för mycket utan bara temporärt frös. Kan inte tänka mig att den datorn kostade mindre än 30 000-50 000:-.

Permalänk

Byggde precis en server med 2 stycken mtron mobi 3000 diskar i raid0 som systempartition (16gb diskar). Kanonprestanda och står sig bra mot raptorn. Prestandan för pagefilen är enormt bra. Kör däremot två stycken raptor i raid1 för sekundära partitionen då denna kommer hosta virtuella servarna.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Allt nytt är dyrt.

När dvd brännare kom kostade de 7000kr de också.
Idag finns det dvd brännare för 300 spänn.

Att den traditionella hårdisken kommer försvinna om några år finns det inga som hellst tvivel på! Tekniken är lika gammaldags som floppyn bortsett från att man har uppgraderat produkterna konstant.

Redan första generationens SSD är tystare, snabbare, strömsnålare och tåligare än traditionella diskar. Detta kan man väl kalla andra generationen där prestanda och pris samt storlek börjar avancera i rätt riktning.
Om några generationer kommer både storlek och pris kunna konkurrera med traditionella diskar. Om man tänker på resterande fördelar i prestanda, ljud samt energiförbrukning så kommer inte de traditioenlla diskarna ha en chans!

Här har vi en kille som inte ens har koll på dagens teknik.

SSD är idag inte alls snabbare än magnetiska hårddiskar.
SSD är sett per GB vad jag vet inte heller speciellt mycket strömsnålare än magnetiska hårddiskar.
SSD är inte heller mycket tåligare än magnetiska diskar så som du påstår, visst klarar de "en massa G" i stötar pga. att de inte har några rörliga delar, men det finns bra många andra faktorer som kan förstöra en disk, och förutom i datorer som ska sitta i skakiga fordon eller liknande så är inte SSD uteslutande bättre.

Sist men inte minst så har dagens SSD dessutom en begränsning i antalet skrivningar, vilket jag anser är dess största nackdel.

SSD'n kommer säkert bli bra som systemdisk, men de flashbaserade varianterna som lanseras idag kommer aldrig att "döda" den traditionella magnetiska hårddisken, utan bara bli ett kompliment.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

"-----Här har vi en kille som inte ens har koll på dagens teknik.

SSD är idag inte alls snabbare än magnetiska hårddiskar.
SSD är sett per GB vad jag vet inte heller speciellt mycket strömsnålare än magnetiska hårddiskar.
SSD är inte heller mycket tåligare än magnetiska diskar så som du påstår, visst klarar de "en massa G" i stötar pga. att de inte har några rörliga delar, men det finns bra många andra faktorer som kan förstöra en disk, och förutom i datorer som ska sitta i skakiga fordon eller liknande så är inte SSD uteslutande bättre.

Sist men inte minst så har dagens SSD dessutom en begränsning i antalet skrivningar, vilket jag anser är dess största nackdel.

SSD'n kommer säkert bli bra som systemdisk, men de flashbaserade varianterna som lanseras idag kommer aldrig att "döda" den traditionella magnetiska hårddisken, utan bara bli ett kompliment.-----"

Här har vi en kille som inte ens har koll på dagens teknik.

SSD är mycket fortare än traditionella diskar, kolla upp lite innan du uttrycker dig. SSD har jämna hastigheter medan vanliga diskar förlorar hastighet ju mer de lagras. D vs att om en en SSD och en traditionell disk ligger jämt på pappret så ligger SSD mycket högre om inte i värsta fall det dubbla i praktiken.

SSD är mycket, kanske inte ens jämförbart, mycket kraftigare då de inte innehåller några rörliga delar. Försummandet på rörliga delar gör inte produkten bara tåligare mot stötar utan teoretiskt även faktorer som kyla och värme. Inom den bärbara marknaden är detta väldigt intressant då det ömtåligaste i en bärbar är just hårddisken. (obs att Apples datorer tålde mycket högre fall pga de kunde "parkera" läsararmen på hårddisken när datorn föll. D vs att hårddisken var absolut det ömtåligaste i en bärbardator, och de andra komponenterna som bygger på kretsar tål mycket större krafter ÄVEN om de inte är byggda för det!!)

Energikonsumtionen är lägre eftersom man slipper en arm som rör sig fram och tillbaka ca 50ggr sekunden samt 3 skivor som snurrar i 7200 varv/min. D vs mekaniska kommer inte ner i SSDs strömsnålhet oavsett hur få gigabite du har på disken.
Obs att på resande fot så bryr du dig knappast om energiförbrukningen per gb.

Samt är diskussionen om SSDns framtid väldigt personlig. Vi har inga siffror på det.
Man sa också att LCD skärmarna aldrig skulle kunna ersätta CRT, aldrig uppnå samma kontrast eller pris eller uppdateringshastighet eller storlek osv osv. Samma sak sa man om datorn, mobiltelefonen, internet, elektricitet, bilen osv. Historien upprepar sig.
Men jag antar att du har sett att bilen blev ganska vanlig, inget som behövs förklaras kanske, att datorn blir vanlig kanske du också har märkt samt elektricitet som driver datorn, LCD skärmen (uppdateringshastighet,färger,storlek,pris) och mobiltelefoner etc.

Men det säkrar inte framtiden för SSD. Men att dömma ut SSD redan nu pga pris eller liknande är historiskt sätt är korkat.Det finns ett talesätt som säger att något vi har lärt oss ifrån historien är att vi aldrig har lärt oss något ifrån den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det säkrar inte framtiden för SSD. Men att dömma ut SSD redan nu pga pris eller liknande är historiskt sätt är korkat.Det finns ett talesätt som säger att något vi har lärt oss ifrån historien är att vi aldrig har lärt oss något ifrån den.

Väntade på den poängen, bra skrivet.

Permalänk
Medlem

Blir lite trött på de som säger att SSD självklart kommer konkurrera ut HDD, med argumentet att HDD bygger på en gammal teknik. Ny teknik är inte automatisk bättre. Gammal (grund)teknik är inte automatiskt sämre.

Har inte sett någon här "döma ut" SSD. Men SSD är inte alls så överlägset som en del tror, och kommer inte vara det de närmaste åren heller.

Permalänk
Inaktiv

)ExecutoR(: Drömmer du eller?

- SSD är snabbare. Och snabbare blir de hela tiden även om det finns budgetvarrianter. Du kanske har köpt en sådan?
- Strömsnålheten i gb, skojare! Hur tänker du då? Att en hårdisk på 1tb drar mindre per gb än en 64gb SSD? Wow grattis. Hur blir det om du jämför den mot en 74gb raptor? Kanske w/gb situationen blir en annan mån tro?
- De är tåligare på de flesta områdena. Kanske inte om du tar en slägga och drämmer den i disken men om du tappar din bärbara dator i golvet så har SSD'n en mycket bättre chans att klara sig.
- Begränsade skrivningarna är något jag inte heller gillar men det du kan lugna dig med är att när disken du köpt idag börjar närma sig sitt slut så kommer folk att skratta åt dess prestanda och storlek.

Sist men inte minst. Att du inte har någon tro på SSD kan jag förstå, här kan det finnas många andra bättre tekniker. Men att påstå att den magnetiska disken kommer finnas kvar parallelt lång tid framöver är skrattretande.

Har du funderat över det komiska med att vi fortfarande, år 2008 har en snurrande platta likt cd skivor och floppydisketter som allt lagras på?
Den låter och väsnas och har i tillägg en helt klart begränsad maxprestanda.
Att ha snurrande delar i en dator låter nästan som något från 80talet. Tyvärr finns de fortfarande kvar, men defenitivt inte många år till!

Permalänk
Medlem

Allt handlar om i vilket syfte du ska använda din hårddisk.. För tålig masslagring används fortfarande gamla magnetband (!) Mekaniska diskar har ännu inte konkurrerat ut dessa..

SSD kommer konkurrera ut mekaniska diskar i bärbara rätt snart men det kommer finnas en marknad för mekaniska diskar mycket länge än.. Det är inte meningsfullt att jämföra dessa tekniker utan att specifiera användningsområde.

Det handlar inte vilka som är bäst, utan bäst till vad.. En Porsche är grym, men en buss är väldigt mycket bättre på att transportera många människor till et lågt pris.

Permalänk
Medlem

Passar på att skriva några rader innan MBY kommer ut om dömmer ut SSD.
Har hävdat och fortfarande hävdar att SSD kommer att existera paralellt med traditionella diskar 5 - 6 år till. Därefter kommer någon form av solidstate-lagring att ta över helt... om det blir dagens flashbaserade diskar eller något nytt vågar jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Enbart spekulation från min sida men så vitt jag kan se har SS-diskar enormt mycket större potential än de nuvarande mekaniska diskarna. Hmm tänkte lite.

Dagens monster diskar med 1TB lagring är ju häftiga men lik förbannat snurrar de på i 7 200 varv som de nu gjort rätt länge, vist det finns snabbare ja ja och man har utvecklat läs och skriv hastigheten etc, men trots det, utvecklingen i form av hastighet har rört sig långsamt framåt då högre hastigheter medför oljud, kortare livslängd, läger lagringskapacitet, större strömförbrukning, mer värme etc.

Tänk tillbaka ett slag. För några år sedan orkade datorer inte med att processera saker så som video och ljud i realtid. I dag är det inget problem, däremot så behöver man för okomprimerad HD upp till åtta diskar i raid för att det skall funka, och för 4K (standard för spelfilm), ja du, vad sägs om en läs och skrivhastighet på ca 5 Gigabit i sekunden eller säg ca 1 Gigabyte lagring i sekunden, det blir många diskar det.

Vist dagens SSDer klarar absolut inte av att lagra några längre klipp men de har potentialen både att växa och att höja hastigheten markant, i motsats till de roterande diskarna vi ser i dag.
Ju mer data vi får, och den mängden höjs dagligen, förut lagrade man t.ex. VCD image filer, i dag lagrar vi DVD:er bilder på våra hårddiskar men nu kommer Blue Ray, från 650mb till 25GB och mängden data höjs hela tiden. Spelen, programmen, filmerna, allting blir tyngre och tyngre. En vanlig webbsida kan i dag väga in på långt mycket mer än vad man normalt lyckades surfa och ladda hem på en hel vecka med sitt 28.8k modem.

Om inte SSD slår, så tror jag att vi har någon annan slags lösning som tids nog måste komma, för ju mer data vi får utan att diskarnas hastighet ökar i samma takt, ja det blir olidligt till slut att föra över material mellan diskar, göra backups etc.
Det tar längre tid i dag att föra över en Blue Ray disk till hårddisken än det tog att för över en 1,44 floppy, visserligen beroende på Blue Ray diskarna men ändå.

De mekaniska diskarna har en begränsning som en SSD inte har, jag tror själv på SSD, eller hoppas kanske är mer sanningsenligt och i och med att produktionen går upp respektive sjunker för de traditionella diskarna, så kan vi förhoppningsvis vänta oss en kurva som till slut gör de traditionella diskarna dyrare än en SSD.

Kanske om man får sia om framtiden kan traditionella diskar ta över rollen som i dag återfinns hos bandstationerna.

Ha ha fan vad jag svamlar. Jag vet inte, men jag hoppas de traditionella hårddiskarna försvinner och det är fort så att lagring respektive hastighet börjar normaliseras igen.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.