IIS och rättigheter, någon som kan ge en hjälpande hand?

Permalänk

IIS och rättigheter, någon som kan ge en hjälpande hand?

Hej! Var i dagarna tvungen att fixa en IIS server på ett ställe där jag är projektanställt trots att jag är totalt inkompetent som windowsadministratör betraktad. Datorn som IIS är installerat på ingår i ett företagsnätverk (om det nu spelar någon roll). Får bli en ganska generell beskrving då jag sitter hemma just nu, men webservern körs under två stycken användare. En "authenticated" och en anonym. Dessa två användare syns om man ställer in rättigheter på mappar i www-roten (wwwroot), men inte i övriga delar av filsystemet (skulle vara bra att veta om hur man kan lägga till dem även där om det går). Ett större problem är att om man kopierar in nya mapper eller filer under wwwroot-mappen så syns inte webbserverns användare i listan över användare att ställa in rättigheter för här heller. Någon som har vet hur man kan råda bot mot detta?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Du tänker rätt men du gör nog fel när du påstår att du kopierar filen till sin plats i WWW-root. Saker som skapas där ska ärva den överliggande mappens (wwwroot) behörigheter. Behörigheter ärvs inte om filen flyttas in från samma partition, här gissar jag på att du gör fel.

För att tvinga ett arv att slå igenom så går du in på wwwroot-mappen, säkerhet, avancerat, ersätt behörigheter (nedersta bockrutan).

För att använda IUSR-tjena kontot (det som autentiseras som anonymous via webb) någon annanstans... varför du nu ska göra det... så är det att gå in på en mapp eller fil, välja fliken säkerhet, lägga till, skriva IUSR och klicka check name... välja lämpliga behörigheter och sedan trycka på OK.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Kanon! Tack så mycket för hjälpen! Anledningen att jag ville ha tillgång till användarna i andra delar av systemet är att jag fick rättighetsbekymmer när jag försökte få php att fungera. Undrade om det kunde ha något att göra med att ISS-användarna inte har lösrättigheter till den dll som måste länkas till, men tycker själv att det låter lite spekulativt och vill mest utesluta att det har något med saken att göra (om nu så inte är fallet).

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org