Hur kan HDMI överföra både bild och ljud?

Permalänk

Hur kan HDMI överföra både bild och ljud?

Tjena, jo som det står i rubriken så hur blir det?

Om jag har HDMI utgång på mitt grafikkort och sedan kopplar in datorn till en tv med HDMI ingång, får jag ljudet till tv'n då också eller måste jag koppla in separata högtalare?

Permalänk

Nä, du måste koppla ljudet separat.
Kolla om TV:n har ljudingångar och koppla via dem i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ditt grafikkort har HDMI-utgång så är det inte helt omöjligt att det även har en 2-pinnars ingång för digitalt ljud som man kopplar internt från ljud- eller moderkort. Då får du så klart ljud via HDMI.
Så frågan är: Vad har du för grafikkort och ljud-/moderkort?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Nä, du måste koppla ljudet separat.
Kolla om TV:n har ljudingångar och koppla via dem i så fall.

Jo det var det jag också tänkte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Om ditt grafikkort har HDMI-utgång så är det inte helt omöjligt att det även har en 2-pinnars ingång för digitalt ljud som man kopplar internt från ljud- eller moderkort. Då får du så klart ljud via HDMI.
Så frågan är: Vad har du för grafikkort och ljud-/moderkort?

Ok, nej alltså jag har inget behov av detta, det vara bara nåt jag har gått och funderat över.

Men tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Ojsan, brukar vanligtis alltid söka innan jag startar en ny tråd men brukar inte hitta det jag söker efter, därför gjorde jag ingen sökning denna gången.

Permalänk
Medlem

Re: Hur kan HDMI överföra både bild och ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Tjena, jo som det står i rubriken så hur blir det?

Om jag har HDMI utgång på mitt grafikkort och sedan kopplar in datorn till en tv med HDMI ingång, får jag ljudet till tv'n då......

Ja

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix