Förseningar hos AMD

Permalänk
Melding Plague

Förseningar hos AMD

Tillverkningstekniken hos processorer är viktig ur främst två aspekter, pris och hastighet. Intel gick över till den nya förfinade tekniken för processorer, 45 nanometer, i slutet på förra året. Enligt de senaste uppgifterna kommer AMD att göra det samma först under fjärde kvartalet i år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Go go AMD! =D =D =D

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Men för helvete...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ajaj AMD halkar efter ännu mer..

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Synd att dom ska halka efter mer :/

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Håller med hoppats på en ny rolig dual-core på 45nm... Hoppas dom släpper nåt nytt på 65nm som ser intressant ut innan dess...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Måste jag vänta ennulängre innan jag får uppgradera mig innom AMD världen
Hoppas dom kommer på något kickass shit som ger en ny syn på PC världen

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Avstängd

Har AMD sagt att de skall börja leverera 45nm i mitten på året?
Vad jag läst så har det hela tiden varit i slutet på 2008

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Räcker med ett ord...

Tråkigt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har AMD sagt att de skall börja leverera 45nm i mitten på året?
Vad jag läst så har det hela tiden varit i slutet på 2008

i slutet av Q2/början av Q3 först.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Räcker med ett ord...

Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Skitsamma om de halkar efter, Stolt ägare av en AMD-rigg.

Jag kommer att handla från AMD i alla väder .

Permalänk

Va ? AMD försenade ? Det har vi ju aldrig hört förrut...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skitsamma om de halkar efter, Stolt ägare av en AMD-rigg.

Jag kommer att handla från AMD i alla väder .

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag kommer att handla från AMD i alla väder .

För att de är billigare (för tillfället i alla fall)? Ursäkta, men vad är det där för inställning egentligen? Vore det inte sundare att inte låsa sig till enskilda tillverkare, särskilt när det gäller så kompatibla saker som processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Ajaj AMD halkar efter ännu mer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Synd att dom ska halka efter mer :/

Tråkigt med fördröjningen men hur är ni så säkra på att AMD halkar efter "ännu mer"? Jag tycker snarare det verkar som AMD följer Intel tätare och tätare när det gäller linjebredden, år efter år. Jag vill minnas att det för några år sedan var minst ett par-tre år mellan tillverkningprocesserna, och AMD kunde ligga mer än en generation bakom (och ändå göra en snabbare processor). En "försening" kan, i princip, lika gärna innebära och betyda att man hinner ikapp konkurrenten långsammare. Jag påstår inte att jag vet hur linjebredderna har varierat mellan AMD och Intel, jag hittar inga bra historiska källor. Men jag tror inte ni har någon källa heller, och jag baserar mitt resonemang åtminstone på någon sorts magkänsla som byggts upp under två decennier av datorintresse, inte de två senaste sweclockersnyheterna...

...

Folk verkar basera sin "historia" på de senaste kvartalet... När Intel kommer med en ny processor är AMD "snart i konkurs", när AMD kommer med en ny processor måste tydligen Intel "se upp så att de inte halkar efter", osv. Titta i AMD- och Intel-nyheternas respektive trådar och man finner nästan alltid någon som dömer den ene tillverkaren (för tillfället mestadels AMD) till döden inom en snar framtid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För att de är billigare (för tillfället i alla fall)? Ursäkta, men vad är det där för inställning egentligen? Vore det inte sundare att inte låsa sig till enskilda tillverkare, särskilt när det gäller så kompatibla saker som processorer?

Kanske stödjer AMD i dåliga tider!

Ångrar inte att jag gick över till amd nu när dom har ati och crossfire!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jaha. Då blir väntan på nytt system längre. Men jag har ingen stress! Go Go AMD.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kanske stödjer AMD i dåliga tider!

Ångrar inte att jag gick över till amd nu när dom har ati och crossfire!

Men att lägga sina pengar på något man egentligen tycker är dåligt för att det kanske lönar sig i längden är väl inte så lyckat? Då kan man lika gärna (nästan) ge pengar till mig och hoppas att det för något gott med sig. Som god kapitalist bör man göra det köp man tycker man tjänar bäst på; Amd får komma med något bättre (vilket de till exempel har gjort förr) om de vill öka sina andelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För att de är billigare (för tillfället i alla fall)? Ursäkta, men vad är det där för inställning egentligen? Vore det inte sundare att inte låsa sig till enskilda tillverkare, särskilt när det gäller så kompatibla saker som processorer?

Hehe, om jag älskar volvo, går jag då och köper en Saab?
Om jag älskar rosor, köper jag då tulpaner?
Om jag älskar en tjej, ligger jag med någon annan då?

Självklart kan man välja vad man vill, men jag håller mig till AMD .

Permalänk
Medlem

Ovanligt...

Tar ju några sekel tills AMD är på spåret känns det som.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hehe, om jag älskar volvo, går jag då och köper en Saab?

Förmodligen inte, men kanske om den enda skillnaden mellan dem var namnet. Nu påstår jag inte att det är fallet med processorer, men skillnaderna är i alla fall betydligt mindre. Om man finner en god anledning att välja en viss modell är det förmodligen en god idé att ta den medan att inskränka sig förmodligen är lika dumt som vanligt. Särskilt om det gäller lång tid, vilket "i alla väder" antyder.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hehe, om jag älskar volvo, går jag då och köper en Saab?
Om jag älskar rosor, köper jag då tulpaner?
Om jag älskar en tjej, ligger jag med någon annan då?

Självklart kan man välja vad man vill, men jag håller mig till AMD .

Hahahaha.

Var själv inne på ett Intel system när jag köpte nuvarande men kändes så fel så blev ändå AMD för mig

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men hallå? Varför måste alla uppgradera sig hela tiden? Varför duger plötsligt inte era K6-2: or längre?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För att de är billigare (för tillfället i alla fall)? Ursäkta, men vad är det där för inställning egentligen? Vore det inte sundare att inte låsa sig till enskilda tillverkare, särskilt när det gäller så kompatibla saker som processorer?

Det är väll tur att det finns lite AMD fanboys som alltid köper deras saker. Det ända de bidrar till är ju att hjälpa AMD i det underläge de befinner sig i.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men att lägga sina pengar på något man egentligen tycker är dåligt för att det kanske lönar sig i längden är väl inte så lyckat? Då kan man lika gärna (nästan) ge pengar till mig och hoppas att det för något gott med sig. Som god kapitalist bör man göra det köp man tycker man tjänar bäst på; Amd får komma med något bättre (vilket de till exempel har gjort förr) om de vill öka sina andelar.

Du tycker det är dåligt....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Du tycker det är dåligt....

Ja, men andra får gärna göra egna bedömningar. Det som stör mig en smula är att många inte gör det och istället enbart väljer efter märke. Detta gäller naturligtvis inte bara processormarknaden, men som sagt tycker jag inte att skillnaderna mellan processorer från olika tillverkare är tillräckligt stora för att man skall kunna hävda att ett visst märke är värt att betala extra för.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det är väll tur att det finns lite AMD fanboys som alltid köper deras saker. Det ända de bidrar till är ju att hjälpa AMD i det underläge de befinner sig i.

Samtidigt är det ju smart, för man slipper betala lika mycket som Intel-diggarna

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Hmm skumt jag som hela tiden läst om Q4 sedan i slutet av förra året, när var det sagt annars?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

AMD har aldrig verifierat att släppet skulle ske under Q3, bara 2 halvan av 2008 så om de släpper Deneb under decembers sista dagar så håller de fortfarande tidsplaneringen. Nu får vi hoppas de gör något av släppet, vi vill inte ha en repris av barcelona/phenom K10.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.