AMD förbereder snabb moderkortskrets

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder snabb moderkortskrets

Trots att AMD har en av de snabbaste integrerade styrkretsarna på marknaden är det snabbare kretsar på gång. AMD:s krets 780G har fått mycket beröm för god prestanda trots ett integrerat grafikkort speciellt på HTPC-marknaden. I dagarna har det läckt bilder på den kommande styrkretsen 790GX som är ännu snabbare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja! Mycket trevligt. Bra med m-atx med bra prestanda och överklockningsegenskaper... Hybrid crossfire är mycket smart dessutom. ATI/AMD må ligga efter i de flesta fallen, men när det kommer till denna typen av produkter så vinner de i alla fall överlägset för tillfället. Kanske kan rädda lite av ekonomin

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Det står dock att det just nu är ett ATX-kort dock

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

m-atx kort med 790GX och dedikerat grafikminne måste vara überbra att ha i en billig HTPC.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om det kommer ett m-ATX som klarar av Phenom X4 9850 så blir jag.... %"##¤%/() GLAD! som he"%&¤.

Permalänk
Inaktiv

go AMD/ATI! Mer sådant här ett tag så kanske de är tillbaka i matchen igen så vi kan få lite konkurrens på marknaden för diskreta kort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Om det kommer ett m-ATX som klarar av Phenom X4 9850 så blir jag.... %"##¤%/() GLAD! som he"%&¤.

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ett givet köp utan tvekan. AMDs integrerade chipset har varit väldigt trevliga och detta ger en extra boost. Bara att vänta på µATX versionerna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

is naaajs, som Borat skulle sagt. Får de bara ned kortet till mATX-storlek, så passar kortet bra till nästa HTPC-bygge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Oh, fint fint! Amd verkar göra riktigt fina chipset nu för tiden! Riktigt tråkigt att deras processorer inte överklcokar lika bra som Intels.

Ganska snyggt moderkort också

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Heja! Mycket trevligt. Bra med m-atx med bra prestanda och överklockningsegenskaper... Hybrid crossfire är mycket smart dessutom. ATI/AMD må ligga efter i de flesta fallen, men när det kommer till denna typen av produkter så vinner de i alla fall överlägset för tillfället. Kanske kan rädda lite av ekonomin

Precis för integrerad grafik är ju bara en liten del av marknaden... Vet inte om jag är så jäkla sugen på detta moderkort, känns som att 780G är tillräckligt, det som är väldigt positivt är att kanske 780G sjunker i pris nu, det är aldrig fel det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Precis för integrerad grafik är ju bara en liten del av marknaden... Vet inte om jag är så jäkla sugen på detta moderkort, känns som att 780G är tillräckligt, det som är väldigt positivt är att kanske 780G sjunker i pris nu, det är aldrig fel det.

Tänk företag...tänk kontorsdatorer...tänk lätta klienter...tänk produktionsdatorer i fabrik (för tex systemtester i tex. bilar och lastbilar).
Moderkort med intigrerad grafik har en större marknad än folk tror överlag.
Bara för att "de själva inte behöver det".....

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är integrerade grafikkort, tro det eller ej men de är fler än de dedikerade.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Tänk företag...tänk kontorsdatorer...tänk lätta klienter...tänk produktionsdatorer i fabrik (för tex systemtester i tex. bilar och lastbilar).
Moderkort med intigrerad grafik har en större marknad än folk tror överlag.
Bara för att "de själva inte behöver det".....

jag tror han var ironisk.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hmm,

man har varit Intel fan hela tiden sen man gick från Amiga till PC.
Men detta är faktiskt jävligt lockande till en HTPC. Att Phenom inte går att klocka är inte så farligt där då man snarare lär underklocka den för att få ner temp/ljud.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Att Phenom inte går att klocka är inte så farligt där då man snarare lär underklocka den för att få ner temp/ljud.

Inte för att jag riktigt förstått "nöjet" med och klocka de snabba processorerna idag men enligt detta test så klockas Phenom upp över 3 GHz
http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6047&page=4

Förstår jag rätt så skall det inte vara några problem längre, är jag rätt påläst så är det vanligt med problem och klocka upp de första processorerna som tillverkas vid nya tillverkningstekniker men den "trimmas" och nyare processorer håller högre kvalitet. Gissar att det gäller samma för Intel, möjligen är det därför det är så extremt svårt och få tag i värstingarna, de får fram så få som håller den kvaliteten.
Kanske är det anledningen till att det kommer ut processorer med högre frekvens tillverkat från samma "lina" efter hand.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Möjlighet till dedikerat minne (sideport memory kallas funktionen) finns även till 780G, även om de flesta tillverkarna väljer bort det av kostnadsskäl.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kan dom inte smälla på ett HD3850?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Om det kommer ett m-ATX som klarar av Phenom X4 9850 så blir jag.... %"##¤%/() GLAD! som he"%&¤.

Vad är det för fel på Gigabyte GA-MA78GM-S2H ? Jag har sneglat på det ett bra tag nu eftersom det uppfyller just de kraven och dessutom finns att köpa sedan länge. Fast du kanske undrade om det kommer ett m-ATX kort med just 790GX chipset - som (förstås) klarar Phenom.

Det skulle jag också vilja kan jag säga! Men jag undrar om man får dit 2 st PCI-E 2.0 på ett mATX, så man kan köra Crossfire? Alltså "riktig" Crossfire, med två grafikkort... Finns det plats för det?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

När kan det tänkas att kretsar som dessa går att slänga in i laptops?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Vad är det för fel på Gigabyte GA-MA78GM-S2H ? Jag har sneglat på det ett bra tag nu eftersom det uppfyller just de kraven och dessutom finns att köpa sedan länge. Fast du kanske undrade om det kommer ett m-ATX kort med just 790GX chipset - som (förstås) klarar Phenom.

Ett flertal 780G-baserade moderkort klarar inte 125W-processorerna. Du kan läsa om det på Anandtech som hade en artikel om det för någon vecka sedan.

Duedate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Vad är det för fel på Gigabyte GA-MA78GM-S2H ? Jag har sneglat på det ett bra tag nu eftersom det uppfyller just de kraven och dessutom finns att köpa sedan länge. Fast du kanske undrade om det kommer ett m-ATX kort med just 790GX chipset - som (förstås) klarar Phenom.

Det skulle jag också vilja kan jag säga! Men jag undrar om man får dit 2 st PCI-E 2.0 på ett mATX, så man kan köra Crossfire? Alltså "riktig" Crossfire, med två grafikkort... Finns det plats för det?

Anandtech eldade upp 4 av 7 st 780G i test med 125W phenom, vilket även länkas till i nyheten. Förmodligen skulle det blivit samtliga om de inte avbrutit.

"The vast majority of the 780G boards have a three-phase or four-phase PWM circuitry design. These designs are completely acceptable for the 45W, 65W, 89W, and 95W TDP rated processors; however, drop in a 125W TDP processor such as the Phenom 9850e or 6400+ X2 and you are asking for trouble. Trouble is exactly we found, as each board we tested eventually succumbed to the greater power requirements of these 125W TDP processors."

Om just Gigabyte 780G

"We have received our replacement GA-MA78GM-S2H and have experienced varying results with it the past couple of days. Our particular setup has been prone to automatic shutdowns every 17 to 44 minutes when running OCCT, Crysis, or PCMark Vantage without additional cooling around the CPU area, primarily the MOSFETS. However, unlike our first board, the system recovers after a short cool down period. At first glance, an automatic shutdown would lead us to believe that the CPU is overheating. This is not the case, as the CPU never exceeded 48C during testing. We strongly believe the culprit is the lack of airflow across the MOSFETS as our next test session will indicate.

After placing an additional case fan over the PWM/MOSFET area, our board completed three hours of OCCT, two hours of our Crysis demo looping, and over five hours of PCMark Vantage looping. We only had one shutdown of OCCT and that was at the one hour, six minute mark, but it has not occurred again. We are still working with Gigabyte on our shutdown scenario without additional cooling along with a few BIOS related problems we have experienced when trying to overclock the 9850BE. At this time, we will defer to Gigabyte’s “official unofficial” support of the 9850BE as being their stamp of approval for running this CPU on the GA-MA78GM-S2H.""

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ojojoj, hoppas denna lanseras snart - då blir'e denna istället för 780G.
Trevligt att AMD verkligen satsar på denna delen av marknaden som trots allt är större än folk här tror - och Hybrid-Crossfire gör detta även rimligt för en mainstream-maskin.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Inte för att jag riktigt förstått "nöjet" med och klocka de snabba processorerna idag men enligt detta test så klockas Phenom upp över 3 GHz
http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6047&page=4

Förstår jag rätt så skall det inte vara några problem längre, är jag rätt påläst så är det vanligt med problem och klocka upp de första processorerna som tillverkas vid nya tillverkningstekniker men den "trimmas" och nyare processorer håller högre kvalitet. Gissar att det gäller samma för Intel, möjligen är det därför det är så extremt svårt och få tag i värstingarna, de får fram så få som håller den kvaliteten.
Kanske är det anledningen till att det kommer ut processorer med högre frekvens tillverkat från samma "lina" efter hand.

Sett tester där de får upp BE'n till 3,5ghz och troligtvis blir de nog bara stabilare och stabilare allt eftersom.er med högre frekvens tillverkat från samma "lina" efter hand.B][/QUOTE]

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Trevligt trevligt... Som andra sagt även fast dom flesta inte har så stort intresse av ett "dåligt integrerat" så finns det många företag/kontor m.m som det faktiskt räcker till för. Sedan blir HTPC behovet allt större, var inne i en dator butik och såg ett "äldre par" på 60 år som var ute efter en HTPC det trodde man aldrig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En liten fråga - jag såg precis att moderkortet utöver den kritiska moderkortsströmkontakten även bakar in en 8-pins kontakt. Jag har erfarenhet med 4-pin (2*2, inte molex) på moderkort Vet någon varför det är så eller är det bara i kompabilitetssyfte för att både 8-pin, 6-pin och 4-pin ska trivas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Ett flertal 780G-baserade moderkort klarar inte 125W-processorerna. Du kan läsa om det på Anandtech som hade en artikel om det för någon vecka sedan.

Duedate

Oj shit! Där ser man, det hade jag ingen aning om... Tack för påpekandet, och ursäkta om jag vilseledde någon. Vad synd, jag trodde det var en bra Phenom plattform att bygga på. Va fasen - hur kunde jag missa det, jag trodde jag hade läst varenda review om 780G!

EDIT: Eller ja, nog är det väl en bra Phenomplattform att bygga på, så länge moderkortet klarar av de fetare propparna vill säga. Tack för informationen igen, nu måste jag över till Anandtech och reda ut detta

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

lite offtopic.. men jag foldar på mitt gigabyte 780G, räknar 2-3 wu's per dygn.. spelar det lilla jag vill men kommer 790gx chipset SKA jag ha ett sådant..

och enligt anandtech klarade deras gigabyte en oöverklockad 125w tdp http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=3 känns som om man gjort ett o-dåligt val..

Visa signatur