Nvidias nya grafikprocessor har en miljard transistorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nya grafikprocessor har en miljard transistorer

Nvidia lanserade nyligen grafikkort i serien Geforce 9, bland annat Geforce 9800 i prestandasegmentet och 9600 i mellansegmentet. Tekniskt är det mycket få skillnader mellan Geforce 9 och de modernaste Geforce 8-modellerna, och det har därför ryktats att Nvidia jobbar på något mer revolutionerande. Nu finns äntligen information om GT200.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va grymt, ska lätt skaffa skiten å använda mitt 8800Ultra till fysikberäkningar. De blir FLÄSKIGT!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Så jäkla dumt, om den nu blir mer revolutionerande så varför ha slösat bort hela 9800-serie namnet på G92, och kalla det NYA 9900, vilket i sig är larvigt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Så jäkla dumt, om den nu blir mer revolutionerande så varför ha slösat bort hela 9800-serie namnet på G92, och kalla det NYA 9900, vilket i sig är larvigt...

Ja, 8900 skulle passat bättre.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

kul trode 9800 serien var svaret på amds kommande serie. Nu är de ännu roligare för de människor som gick och blev blåsta på 9800 serien.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

Nvidias PR snubbar borde sparkas, omedelbart - för dumhet.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Kan lungt hålla med om att namnfumlandet hos nvidia varit minst sagt förvirrat och korkat.

Men men, ser dock fram emot att få se vad denna pjäs klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Så jäkla dumt, om den nu blir mer revolutionerande så varför ha slösat bort hela 9800-serie namnet på G92, och kalla det NYA 9900, vilket i sig är larvigt...

Indeed 8800gt skulle varit 8850gt, 8800gts "g92" skulle varit 8850gts, 9800gtx 8900gtx och 9800gx2 8900gx2, 9600gt kunde vara 8700gts eller liknande.

Det skulle vara som att dom startade 8800serien med 7900gtx eller att 7900gt heta vad the gjorde men 7950gx2 blivit 8800gx2. Mycket jävla förviring har jag bidragit med nu ;3.

Permalänk

Nej dom skulle döpt alla kort med G92 kärnan till 9000. Enda felet dom har gjort enligt mig är att lägga 8800GT/S i 8000 serien.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMAX
kul trode 9800 serien var svaret på amds kommande serie. Nu är de ännu roligare för de människor som gick och blev blåsta på 9800 serien.

På vilket sätt är dom blåsta? Högpresterande kort till ett schysst pris, det kommer alltid nya modeller om man tittar framåt för mycket.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

G92 GT/GTS behövdes, alldeles för lång tid mellan ex G80 GTS och G200 release. Ultraägare skrattar nog gott

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Som sagt förut, nVidia ville ju inte ta död på sin fortfarande starka serie 8800-kort genom att skapa en helt ny generation med G9x.
Tycker de iaf gott kunde ha döpt 9800 till 8900 och sparat det namnet åt GT200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
På vilket sätt är dom blåsta? Högpresterande kort till ett schysst pris, det kommer alltid nya modeller om man tittar framåt för mycket.

Självklart tror alla svenssons att GeForce 9*** är mycket bättre än 8***, fast det är i stort sett samma kort. 9800GTX låter ju mycket bättre än 8800GTX för en vanlig människa, eller hur?

Och sen har nVidia lagt ner den sista bra namnserien på vad? jo en PR-bluff och dåligt presterande kort fr en "ny" serie.

Permalänk
Medlem

Undrar vhad prisset blir für detta :JOSUICE
ošua, što sim luka može spriječiti gripu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Indeed 8800gt skulle varit 8850gt

Varför? Det fanns väl inget gammalt 8800gt?

G92 borde dock hamna i 9serien.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fattar inte riktigt rubriksättningen på den här nyheten. Aftonbladet-standard. Får det att verka som om det är sjukt mycket transistorer, men om man tittar lite närmare på källan så ser man att det är en ganska blygsam ökning jämfört med förra gången det släpptes en nya arkitektur. När nVidia gick från G71 till G80 så ökade transistortalet till det dubbla, nu pratar vi om knappt en tredjedel fler.

Inte för att detta säger så särskilt mycket om prestandan på G200 det säger mer om nyhetsskrivarna. Total ovidkommande hur många transistorer arkitekturen kommer ha. Då är det väl mer intressant att den kommer ha "runt" 200 stream processorer eller som Xbitlabs säger mer troligen 192 eller 240 stycken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kan ni sluta att diskutera namn om deras grafikkort i halva tråden? Förstår ni grabbar inte att Nvidia vill tjäna pengar? Vad ni anser om namn är totalt ointressant även om det befintliga namnet enligt oss inte är logiskt. Namnet är 9800, punkt

För övrigt känns det som en riktigt intressant sommar vad gäller utvecklingen av grafikkort mellan ATi och Nvidia. Väntar med sänning om vem som skall bli min, Ati eller Nv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
G92 GT/GTS behövdes, alldeles för lång tid mellan ex G80 GTS och G200 release. Ultraägare skrattar nog gott

Jo haha :D, det duger gott ett tag till iaf. och det blir nog rätt läge att uppgradera i sommar när nästa generation av nvidia och AMD/ATi har kommit. Denna namncirkus och trixande med småsaker har dock gjort att man tappat förtroendet till nvidia som dessutom inte har den prisvärdhet som AMD/ATi nu etablerat.

Nvidia har helt enkelt blivit för självsäkra och giriga, de behöver lära sig ödmjukhet och kundvänlighet igen. Och nej Albindojjan jag är ingen ATi-fanboy bara aningen skeptisk och förbannad på nvidia och deras beteendes samt moderkortsskräp.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Fattar inte riktigt rubriksättningen på den här nyheten. Aftonbladet-standard. Får det att verka som om det är sjukt mycket transistorer, men om man tittar lite närmare på källan så ser man att det är en ganska blygsam ökning jämfört med förra gången det släpptes en nya arkitektur. När nVidia gick från G71 till G80 så ökade transistortalet till det dubbla, nu pratar vi om knappt en tredjedel fler.

Inte för att detta säger så särskilt mycket om prestandan på G200 det säger mer om nyhetsskrivarna. Total ovidkommande hur många transistorer arkitekturen kommer ha. Då är det väl mer intressant att den kommer ha "runt" 200 stream processorer eller som Xbitlabs säger mer troligen 192 eller 240 stycken.

Visst, det är hippt och modernt att klaga på rubriker, men tycker du inte själv att ditt inlägg vart lite krystat?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Varför? Det fanns väl inget gammalt 8800gt?

G92 borde dock hamna i 9serien.

Nej för att på nåt sätt berätta att dom är bättre än de äldre 8800gts korten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Visst, det är hippt och modernt att klaga på rubriker, men tycker du inte själv att ditt inlägg vart lite krystat?

Och vart vill du komma? Är det förbjudet att uttrycka en åsikt på ett forum? Enligt mig så var det en fruktansvärt löjlig rubrik. Som jag sade och förklarade innan, vilket du inte verkar ha läst eller förstått, så tycker jag att det var märklig rubrik, varför lyfta fram något i en artikel som är totalt ointressant och dessutom inte alls särskilt anmärkningsvärt. Jag tillåter mig själv vara kritisk, sen om det stör dig är det ju tråkigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ska bli intressant även om jag knappast kommer uppgradera grafikkort igen i år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Och vart vill du komma? Är det förbjudet att uttrycka en åsikt på ett forum? Enligt mig så var det en fruktansvärt löjlig rubrik. Som jag sade och förklarade innan, vilket du inte verkar ha läst eller förstått, så tycker jag att det var märklig rubrik, varför lyfta fram något i en artikel som är totalt ointressant och dessutom inte alls särskilt anmärkningsvärt. Jag tillåter mig själv vara kritisk, sen om det stör dig är det ju tråkigt.

Är du av kvinnligt kön ?...bara undrar...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Är du av kvinnligt kön ?...bara undrar...

Nej men inte tolv och knappt kunnig att bilda en mening.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Fattar inte riktigt rubriksättningen på den här nyheten. Aftonbladet-standard. Får det att verka som om det är sjukt mycket transistorer, men om man tittar lite närmare på källan så ser man att det är en ganska blygsam ökning jämfört med förra gången det släpptes en nya arkitektur. När nVidia gick från G71 till G80 så ökade transistortalet till det dubbla, nu pratar vi om knappt en tredjedel fler.

Inte för att detta säger så särskilt mycket om prestandan på G200 det säger mer om nyhetsskrivarna. Total ovidkommande hur många transistorer arkitekturen kommer ha. Då är det väl mer intressant att den kommer ha "runt" 200 stream processorer eller som Xbitlabs säger mer troligen 192 eller 240 stycken.

Det är relevant att antalet transistorer går över miljargränsen.

Med ditt resonemang så var det ju inga större nyheter när den första 1GHz CPUn lanserades eftersom det redan fanns CPUer som nästan var lika snabba.

Jag tillåter mig själv att vara kritisk mot din "kritiska hållning" och avfärdar den som gnällig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej men inte tolv och knappt kunnig att bilda en mening.

Som jag trodde då.

Jävla gnäll det var på dig också. Ta ut det på kudden där hemma istället...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Som jag trodde då.

Jävla gnäll det var på dig också. Ta ut det på kudden där hemma istället...

Ingen som vill prata med dig annars heller eller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Skärp er. Jag har iallafall längre e-penis än er båda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ingen som vill prata med dig annars heller eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Som jag trodde då.

Jävla gnäll det var på dig också. Ta ut det på kudden där hemma istället...

OnT: Tycker det börjar bli verkligt rörigt med hur de släpper sina saker. Har Nvidia en full chimpans som PR-chef eller?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ingen som vill prata med dig annars heller eller?

Haha, vah ?! Försök att göra dig förstådd innan du trycker på "skicka svar".

Men nu släpper vi detta. Du är säkert en jätte go kille men upplever lite sämre tider (pga rubriken kanske?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Skärp er. Jag har iallafall längre e-penis än er båda...

Har läst dina inlägg så du är nog på ståfräs nivå här på SweC ;D

OnT: Verkar intressant. Får se hur de klockar också. Blir väl att man lägger in lite kompressorkylning på kortet i sommar också. ...Sommaren...<3

Permalänk
Medlem

Kan ingen moderator rensa lite i den här nyheten tack?

Ont: Dumma namn de kör med. Bara lurar alla så kallade "svensson's"

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]