Fler men billigare grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Fler men billigare grafikkort

Trenden för antalet sålda grafikkort visar en kraftig ökning under de senaste kvartalen. Detta beror troligen både på att fler datorer säljs, och att antalet personer som ej vill ha ett integrerat grafikkort ökar. Marknadsvärdet för grafikkort i insticksform har stigit rejält, men vad som är oroande för Nvidia och AMD är att medelpriset på dessa sålda grafikkort sjunkit kraftigt på senare tid.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra för oss konsumenter iafall:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det är inte hållbart i längden att lägga 4-5k vid varje uppgradering.

Permalänk
Medlem

Om de vill komma till rätta med de fallande priserna så varför inte minska "lite" på antalet modeller, de skapar dessutom bara förvirring bland mindre pålästa kunder!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Billigt är bra?

Permalänk
Medlem

Återigen fel på siffrorna, byt plats på årtalen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

jag brukar ligga en modell efter hela tiden inann hade jag ett begagnat 7800gtx som jag gav 700kr för .
denna gången får det väll bli ett begagnat 8800gts men dom är ju dyrare begagnade än va dom är nya.

Permalänk
Medlem

Om grafikkorten inte hade blivit billigare så hade de antagligen inte sålt lika många eller? Sluta klaga:P

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

dom har sålt 52% fler enheter och medelpriset har sjunkit 3%

oj då vad synd om dom.

Permalänk

8800gt 1300kr
8800GTS 512mb 1800kr
9800GTX 2200kr max
9800 x2 3000kr

När det blir såhär då snackar vi biligt.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

De kanske måste sälja korten billigare för att de inte presterar motsvarande som tidigare kort gjorde när de var nya. Snart har vi så dåliga kort att vi måste köpa två kort för att få ut prestanda som ett = priserna motsvarar prestandan.

Att begagnatmarknaden är dyrare än nykorten är ju bara pga alla snåla människor som ska ha ut nypris för sina begagnade kort. Det är ju bara att kolla på marknaden här så ser man vilka löjliga överpriser folk försöker ta ut. Ett bra exempel på det är 8800GTS (G92), det kostar inte ens 2000kr nytt, men vissa vill ta ut 2300-2400kr för sitt begagnade, löjligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
dom har sålt 52% fler enheter och medelpriset har sjunkit 3%

oj då vad synd om dom.

Kan inte annat om att hålla med. Vad är deras problem om försäljningen ökar 52% och snittpriset bara sjunkit med 3%? Hade jag iaf sett som positivt i min egen rörelse...

Håller också med föregånde talare om att de borde sålla sina modeller. Det finns en sådan uppsjö av lika prisatta och presterande grafikkort så att t o m jag som tycker det är intressant blir förvirrad.

Permalänk

Dålig nyhet...... i allmänhet.
Vem bryr sig igentligen, deras omsättning har ju endå ökat med en sjukt massa miljoner dollar.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Inte konstigt då ett grafikkort för en tusenlapp duger åt de flesta, likadant är det vid processorförsäljningen att de billiga säljs bäst. Att de inbyggda grafikkorten andel har minskat tror jag beror på vista, men om något år så kommer nog större del köpa inbyggt grafikkort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Dålig nyhet...... i allmänhet.
Vem bryr sig igentligen, deras omsättning har ju endå ökat med en sjukt massa miljoner dollar.

Helt rätt, rätt så dålig nyhet, har varit lite svaga nyheter här senaste tiden. Många helt uppenbara nyheter tom.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

nVidia lär inte ha några större utgifter för utvecklingen av 9serien med tanke på att det räcker att höja klockan på referensdesignen så har de en ny serie (lite krasst men det är inte mycket mer).
Redovisad vinstmarginalen hade varit intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Helt rätt, rätt så dålig nyhet, har varit lite svaga nyheter här senaste tiden. Många helt uppenbara nyheter tom.

Var glad att det kommer nåt överhuvutaget på en söndag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
8800gt 1300kr
8800GTS 512mb 1800kr
9800GTX 2200kr max
9800 x2 3000kr

När det blir såhär då snackar vi biligt.

8800GT: 1283 kr
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141303...

8800GTS 512: 1589 kr
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141303...

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ökningen i antal enheter kan väl också bero på ökat intresse för Crossfire och SLI..

En sak jag funderat på ett tag är varför graffikkorttillverkarna inte bundlar vissa kort 2 och 2 precis som minnestillverkarna gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon som har beställt därifrån?
vad blir det totala priset jämfört mot en svensk butik?
blir det några extra prispåslag därifrån?
bra priser om det funkar bra att beställa därifrån.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

importera dem hit och säga mig vad priset blir när tullen lägger beslag på beställningen

Permalänk

Detta är en av de bästa nyheterna som kunde komma. Hur kan någon få för sig annat?

Vad är grafikkort till för? spel. Pc har konkurrerats ut av konsoler, men fler kort innebär fler spelare, som i sin tur innebär större anledning att utveckla bra spel till pc. Hur kan det vara en dålig nyhet?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Ökningen i antal enheter kan väl också bero på ökat intresse för Crossfire och SLI..

En sak jag funderat på ett tag är varför graffikkorttillverkarna inte bundlar vissa kort 2 och 2 precis som minnestillverkarna gör.

Vill minnas att man gjorde så 'förr', men oftast i highend-segmentet, ungefär när SLI introducerades och lite efter. Tror det tom. var så med 8800GTX/Ultra i början. Men jag håller med, vill ha det så igen. Jag antar att man avbröt pga. brist på kort eller något.

Permalänk

Nästan bara Crysis som vill ha Sli i full hd, inte för att det räcker för det missfostret. Men9600Gt och 8800Gt har helt klart ökat Sli, men det är ändå en liten del av marknaden. De flesta sitter ju fortfarande på lågupplöst skärm.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

AMDs "nya" och mindre grafikkärna ger ju en lägre tillverkningskostnad och med tanke på minnespriset sjunkit så vore det väl skam om inte totalpriset sjunker.

Permalänk
Medlem

billigare hårdvara = mer pengar över till spel...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
De flesta sitter ju fortfarande på lågupplöst skärm.

behöver man en 26" skärm med upplösningen 1900x1200 för att skriva i word?

Jag tror inte det....

Felet idag är att instickskorten inte har någonting att sätta emot intels integrerade kretsar när det gäller pris/prestanda. Intel GMA 3100 (som för övrigt suger) funkar för alla användare som inte vill spela spel som är nyare än tre år...och den är extremt billig, samtidigt som det går att spela WoW på den, vilket innebär att den passar för åtminstonde 70% av marknaden.

Kommentar till nyheten: oavsett hur mycket ett företag ökar sin omsättning med så behöver det vinst för att kunna vara kvar på marknaden. Företag utan vinst går i konkurs, oavsett hur stor omsättning de har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Inte konstigt då ett grafikkort för en tusenlapp duger åt de flesta, likadant är det vid processorförsäljningen att de billiga säljs bäst. Att de inbyggda grafikkorten andel har minskat tror jag beror på vista, men om något år så kommer nog större del köpa inbyggt grafikkort.

Håller inte med, tycker snarare att det vore bra att man slapp AC97 ljud och en realtek integrerad nic.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Newegg shippar inte till sverige, har redan kollat. Dessutom är det alltid 50% chans att de fastnar i tullen och du blir tvungen att betala 25% moms plus tilläggsavgifter.

Köp hellre från tyskland eller england då dom är med i EU så då blir det ingen moms. Grafikkort är i regel några hundringar billigare i tyskland och england. Dock blir det ju extra fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

"från tyskland eller england då dom är med i EU så då blir det ingen moms"
Inom unionen är leverantören ålagd att ta ut och redovisa motagarlandets moms.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift