Windows XP kvar till 2010

Permalänk
Melding Plague

Windows XP kvar till 2010

Windows Vista blev inte den succé som Microsoft hade hoppats på. Efter stora problem med utvecklingen av operativsystemet fick de helt enkelt ta vissa genvägar för att bli klara i rimlig tid. Många användare föredrar än idag Windows XP, och det verkar nu som att Microsoft kommer att fortsätta sälja Windows XP Home fram till minst juni 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows XP for the people !

Permalänk

Föredrar själv vista. Men tvingas köra XP pga dåliga drivrutiner till mitt Nvidia-kort. Tycker själv de är väldigt lika men Vista går lite snabbare.

Kan förstå att framförallt tillverkare av bärbara vill ha kvar XP ett tag till eftersom Vista är ruggigt segt på de lite sämre bärbara.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

Vista! aldrig mer xp i min stationära.

Permalänk

Jepp, håller mig också för mestadels till Vista nu. Dock kör jag XP på den bärbara då jag har en diascanner som ej fungerar med Vista, så återigen ett drivrutinsproblem som hindrar mig där.
Och prestanda slukandet såklart, laptopen är uppe i 250-300 MB i RAM när jag bootat upp datorn i XP, i Vista var den uppe i 650-700 MB.
Annars funkar Vista prima på min stationära, går snabbt som bara den. Väntar bara på SP1 som ska snabba på filkopiering och liknande då jag upplever detta som väldigt slött i Vista.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte tolkas på så många andra sätt än att Vista är ett misslyckande. Lanserar man en produkt som kunderna inte vill köpa så har man missbedömt behovet.
Att de inte säkerställer fungerande drivrutiner är ett tecken på microsofts arrogans. De litar på att folk kommer att uppgradera ändå, det är ju ändå en M$produkt och det har räckt tidigare.

Jag har en vista businesslicens som jag skulle kunna tänka mig att använda för att få dx10 men eftersom det inte finns drivrutiner för ljudkortet (x-fi) så kör jag hellre dx9c+ljud än dx10.

Jäkla tur att man inte har betalt för skiten (academic alliance).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Inget nytt under solen, detta har vi sett förut. Microsoft har alltid "hotat" att sluta supporta sitt näst nyaste OS för att sedan backa. Anledningen är såklart att få folk att migrera. Detta hände redan under DOS-tiden och har konsekvent hänt varje windowsversion.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

!!! XP FTW !!!

Enda anledningen till Vista är DX10, allt annat är XP kapabel att fixa på lika fot eller bättre. Saker vi inte gillar med Vista:
1. Segt och resurskrävande
2. Alla inställningar är flyttade och i regel ett klick längre ner i grytan (förvirrande, varför?)
3. Drivrutinsproblem (även om de större fabrikanterna har drivisar till det mästa vid det här laget så kan man lätt sitta där med någon kul hårdvara som inte funkar)
4. Navigering är omgjord (ser inte ut som det gjort i 15 år men är i grunden det samma iaf, förvirrande)
5. Ögongodis (bläh, ge mig prestanda istället!).
6. Så många små grejer som kan summeras: if it's not broken dont freeking "fix it"! Är datorhaj med över 20års kunnande och varje os har varit ett litet steg i rätt riktning med mycket kunskap man kan föra vidare men med Vista är mycket ändrat med vad som känns mer ändra för ändrandets skull än för att underlätta användandet.

Sen är det klart... man har ju en far som är Win98 FTW och en polare som är Win2K FTW så även om man är Vista allergisk så är man inte värsta bakåtsträvaren iaf, ja annars kunde man suttit och predikat Amiga workbench FTW.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de kommer lyckas bättre med Windows 7.

Vista är bra på sitt sätt... o XP är bra på sitt sätt. Förbannat synd att det inte går att kombinera de båda utan dualboot. xD Microsoft skulle inte ha stressat ut Vista... de skulle ha tagit lite mer tid på sig för att utveckla det.

Men inte sjuttan hade folk varit nöjda då heller. Då hade de inte klagat på ett dåligt operativ... näe då hade de gnällt på att Microsoft är sega. Det finns inget bra läge där.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

<font color="#ff0000" size="7"><b>!!! Ubuntu FTW !!!</b></font>

Generelt 30% bättre prestanda än xp, dock lite kompabilitets problem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ja, man kan se det på två sätt
Antingen att Vista är dåligt eller att XP var bra.

XP (eller även win 2000) var en riktigt enorm uppdatering från Win ME och det är svårt att toppa.

Om man gämför uppdateringen från t.ex. 98SE till ME så påstår jag att uppdateringen från XP till Vista är världens bästa uppdatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det kan ju inte tolkas på så många andra sätt än att Vista är ett misslyckande. Lanserar man en produkt som kunderna inte vill köpa så har man missbedömt behovet.
Att de inte säkerställer fungerande drivrutiner är ett tecken på microsofts arrogans. De litar på att folk kommer att uppgradera ändå, det är ju ändå en M$produkt och det har räckt tidigare.

Jag har en vista businesslicens som jag skulle kunna tänka mig att använda för att få dx10 men eftersom det inte finns drivrutiner för ljudkortet (x-fi) så kör jag hellre dx9c+ljud än dx10.

Jäkla tur att man inte har betalt för skiten (academic alliance).

Haru kikat på creatives sida?;) Jag har ett fullt fungerande X-Fi kort tillsammans me Windows Vista Ultimate 64 bit för längesen, INNAN SP1 lanserades!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

är intresserad av windows 7 (vienna) ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om nu bara Microsoft kunde trycka in DirectX 10 i Windows XP så väl majoriteten blivit nöjd. Själv kör jag Windows Vista och gillar det, men det kräver ju att man har sin dator också

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

Vista är ju säkert bra, om det funkar för en.

För mig så har det bara varit problem med vista sen jag installerade.
Den otroliga prestandaförlusten i spel är en av skälen till jag inte kör Vista.
Inte speciellt kul spela med 20 fps.

Tänkte ju att SP1 skulle fixa allt möjligt, men istället så gjorde det att vista inte ens kunde boota up.

Permalänk
Medlem

Halelulja moment!

Permalänk
Avstängd

Man kan ju fråga sig varför Microsoft exempelvis kopplat på indexeringen som standard i vista, extremt få som har verkligt behov av den optimeringen eller som för de flesta, en funktion som gör datorn långsammare. När indexeringen skannar igenom datorn vilket är rätt ofta så segar datorn ner i övrigt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Synd att det finns så många NOOBS som sitter kvar i xp skiten. Men vad ska man göra. Har själv kört Vista i snart 1 år utan några problem alla program och hårdvara som jag använder fungerar utan problem.

XP är för folk som inte vet bättre.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Synd att det finns så många NOOBS som sitter kvar i xp skiten. Men vad ska man göra. Har själv kört Vista i snart 1 år utan några problem alla program och hårdvara som jag använder fungerar utan problem.

XP är för folk som inte vet bättre.

Det är ju just inget annat än "NOOBS" som genast uppgraderar passivt genom t.ex. köp av ny dator. Folk som vet något kör det som för tillfället är bäst. Fungerar ett OS i en miljö eller organisation tillfredsställande finns naturligtvis inga anledningar att uppgradera.

Att uppgradera bara för att det går är ogenomtänkt, meningslöst och har absolut inget med datorkunskaper att göra.

Det är emellertid sådana "noobs" som bara slänger sig över ett nytt, oprövat, OS som får ta alla stora "buggsmällar". Vi som har lite eftertanke och varit med förr kan roat se på när nykomlingarna svär över det nya operativet och få de viktigaste buggarna och säkerhetshålen fixade. En ny produkt är inte en mogen produkt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Synd att det finns så många NOOBS som sitter kvar i xp skiten. Men vad ska man göra. Har själv kört Vista i snart 1 år utan några problem alla program och hårdvara som jag använder fungerar utan problem.

XP är för folk som inte vet bättre.

Jag håller fullständigt med dig om att XP är för NOOBS. Sedan släkt och vänner börjat köra Vista har min fritid blivit mindre och mindre pga ofrivillig datasupport. När dom körde XP var det ingen som ville ha min hjälp, snyft. Men dom är ju precis som du säger NOOBS så när det skiter sig för dom i Vista, och det gör det ofta, är dom helt körda och behöver hjälp.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Inget nytt under solen, detta har vi sett förut. Microsoft har alltid "hotat" att sluta supporta sitt näst nyaste OS för att sedan backa. Anledningen är såklart att få folk att migrera. Detta hände redan under DOS-tiden och har konsekvent hänt varje windowsversion.

Visst, men den här gången finns det också andra skäl till att Microsoft backar, precis som artikeln också nämner. Detta har pågått en längre tid, bl a i och med OLPC projektet, där Microsoft lyckades klämma in sig och påbörja arbetet på ett nedbantat XP, som faktiskt skulle klara av så pass låga specifikationer. Ganska enkelt uttryckt: det är inte tekniskt rimligt att få Vista att fungera med ett så pass litet foot-print som i det här fallet är nödvändigt. XP ligger däremot inom möjligheternas ram.

På ett sätt är det en ganska otacksam situation för Microsoft: på vissa marknader tar Mac större och större andelar av högprestandadatorerna, medan Linux de med lägre specifikationer, vilket gör att Microsoft hamnat i mitten. Eee kommer att leda till en explotion av liknande där bl a Red Flag fått in en fot (Kinesisk Linux distribution; lätt att förstå implikationerna av det). Alltså finns en oerhörd marknad som Microsoft skulle kunna riskera att mista ifall de endast benhårt fortsatt i Vista spåren. Intressant är dessutom att Intel hakat på trenden mot Linux baserade mindre datorer, och är nu top 4 i utvecklandet av linux-kärnan; deras Atom är just avsedd för denna uppgift.

Så jag skulle inte vilja påstå att detta samma gamla visa som tidigare.

(I övrigt är detta tacksam information för oss på företagssidan, i den mån vi är beroende av Microsoft miljöer.)

Permalänk

Ett nytt OS måste vara bättre än det gamla på nästan alla vis, och sedan ha en hel del nytt som gör att man faktiskt orkar byta upp sig.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Haru kikat på creatives sida?;) Jag har ett fullt fungerande X-Fi kort tillsammans me Windows Vista Ultimate 64 bit för längesen, INNAN SP1 lanserades!

Konfiguratonsprogrammet fungerade ej att köra i 64bitar, tokdog. Bra att ha ljud men inte kunna ställa in det på 5.1 NOT!

Edit:
Fråga till er som bytt till vista (inte fått det förinstallerat på en ny burk):
Vad är det som gör att det är värt att uppgradera från en välfungerande version av XP?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Vista wftpwnd!

Permalänk
Medlem

Skönt. Då kan man uppgradera i lugn och ro när man känner att det är värt det.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte Vista förra året då när windows 7 kommer nästa år redan, woho typ

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Gillar att folk skriver att Vista är resurskrävande. Det beror ju helt på hur pass modern burk man har. Kör man allt det senaste så är Vista lika lätt att köra som XP.

Man kan inte precis kräva att dett helt nytt OS ska dra lika lite som ett 7år(?) gammalt OS..

Permalänk
Medlem

"Om man gämför uppdateringen från t.ex. 98SE till ME så påstår jag att uppdateringen från XP till Vista är världens bästa uppdatering." - WIRN

Njaa..
Med Windows 2000 kom hoppet om ett OS-utopia tillbaka.

Windows vista däremot, var ett steg i fel riktning. :S
USB-stödet är ju lika versatilt som Mona on top of Göran...men om det går att fixa så är kanske Vista ett alternativ jag skulle gilla, men knappast köpa. ^^

Se till att haxxa fram 'DX11' till 'XP-elite' eller något liknande, så är saken biff, då är jag för första gången redo att lägga lite surt förvärvade pengar på ett kommersiellt operativsystem.

DO YOU HEAR ME MIKROSÅFT?!!!! (och WIRN)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Synd att det finns så många NOOBS som sitter kvar i xp skiten. Men vad ska man göra. Har själv kört Vista i snart 1 år utan några problem alla program och hårdvara som jag använder fungerar utan problem.

XP är för folk som inte vet bättre.

Lol, noob? Kan du argumentera lite mer för din sak? Ett påstående utan motivation är värdelöst gaphalseri.

Kan ju säga att för mig fungerar XP som det ska, det fungerar tom jäkligt bra. Varför ska jag då "uppgradera" till ett annat os med kända barnsjukdommar och med större resurskrav? Bara för att få DX10 och en massa ögongodis? Nä tack, möjligtvis dualboot för DX10 skull men that's it.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tur att man köpte Vista förra året då när windows 7 kommer nästa år redan, woho typ

Hehe samma här!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin