Skivbolagen kräver The Pirate Bay på 15 miljoner

Permalänk
Melding Plague

Skivbolagen kräver The Pirate Bay på 15 miljoner

Skivbolagen kräver fyra personer bakom Bittorrent-sajten The Pirate Bay på 15 miljoner kronor i skadestånd. Åtalet är i samband med razzian mot sajten och gäller medhjälp till upphovsrättsbrott.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hahahahaha... blire 200+ kommentarer nu eller? (som det brukar bli, orkar aldrig läsa)

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

man börjar bli lite trött känner jag...

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem

En droppe i oceanen för ett filmbolag. Motsvarar ju knappt 5% av kostnaderna för en actionfilm... totalt onödigt att förstöra sitt rykte ännu mer för det. Dessutom har nog samma pirater som laddat ner köpt för mer pengar än det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag hoppas, verkligen hoppas, att alla dessa jävla antipiratbyrår och musikbolag förlorar grovt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag hoppas, verkligen hoppas, att alla dessa jävla antipiratbyrår och musikbolag förlorar grovt.

De är inte värda att vinna!
Och som sagt, deras skadestånd är troligtvis räknade på felaktiga grunder!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

*heh*Blir svettigt att betala av 15 mille delat på 4.

Permalänk
Medlem

Är detta som en stämning? förlorare betalar den andre? dvs förlorar skivbolagen får thepiratebay 15 miljoner?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att personerna bakom TPB åker dit för detta.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Bra

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk

stackars TPB =(

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

tror dom inte har en chans mot tpb advokater. dom är nog mer pålästa.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Är detta som en stämning? förlorare betalar den andre? dvs förlorar skivbolagen får thepiratebay 15 miljoner?

Vad har du hört att förloraren betalar den andre?
Den som stämmer kan få pengar eller bli tvungen att betala rättegångsavgifter. Svaranden kan antingen gå fri eller bli tvungen att betala ersättning till den som stämmer OCH rättegångskostnader.

Detta är dock inte vad nyheten handlar om. The pirate bay är anmält för medhjälp till upphovsrättsbrott (visste inte ens det fanns som brott).
Detta innebär att filmbolagen vill ha denna summa förutom att de här killarna ska betala böter, sitta i fängelse och betala rättegångskostnader ifall killarna förlorar.

Dock tror jag inte de kan förlora då google också har samma möjlighet till att hjälpa folk nå torrents och de har inte blivit anmälda.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

det gamla vanliga tugget gäller väl fortfarande. I Sverige är det inte olagligt att dela ut trorrentlänkar...

OT hur lång kan denna tråd bli? eller börjar folk lessna på ämnet. För hett för länge?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
det gamla vanliga tugget gäller väl fortfarande. I Sverige är det inte olagligt att dela ut trorrentlänkar...

OT hur lång kan denna tråd bli? eller börjar folk lessna på ämnet. För hett för länge?

Hoppas folk har tröttnat. Börja gnabba EFTER domslut istället.

Permalänk
Medlem

15.000.000 skulle för musikbolagen motsvara totalt flera hundra tusen sålda album, fördelat på 22 verk. försäljningen av dessa 22 album skulle säkert ökat med hundratusentals ex om inte TPB fanns... eller vänta nu, nej det skulle det inte!.

I vilket fall som helst kommer dom inte få några pengar så det spelar väl ingen större roll:)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen detta bli en nyhet? Jag menar bolagen har väll redan en enorm lista med bevis på att de och IFPI pajaserna inte är särskillt friska i skallen.

Permalänk
Inaktiv

Försäljningen skull nog minskat.
Sen så finns det ju en HEL del andra torrentsiter..

Så värdelöst av skivbolagen. Kan inte TPB stämma dom för att de blir stämmda eller nåt?

Permalänk
Musikälskare

*pust*

Att dom orkar...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

konstigt trodde det var 1 april imorgon :P, summan är inte direkt i propotion till förlusterna, de verkar tro att det bara är 4 personer över hela världen som kan sätta upp en torrentsida.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Skulle bli väldigt förvånad om TPB grundarna fick betala så mycket som ett öre i skadestånd. Tror inte skivbolagen har den minsta chans att få sitt begärda skadestånd.

Nej, snart måste det bli dags för skivbolagen att skärpa sig och anpassa sig efter marknaden. Det går inte att sälja något som ingen vill ha, syftar på 80-90tals reliken CD-skivan. Varför hålla på att stämma folk hela dagarna när man istället kan konkurrera ut piratkopieringen.

Det roliga är att det finns massor av lösningar som skulle få skivbolagen att nå ut till marknaden igen men de verkar totalt blunda för de nya sätten att distribuera musik. Så det är bara att luta sig bakåt och skratta åt dem.

Permalänk
Medlem

dela upp bötern på VARENDA torrent site som finns ute ist.. och varje medlem..

blir inte många öre..

räcker nog med att dela upp det på alla som har laddat ner på tpb...

då blir det en droppe i havet det met

jag klarar mig utan tpb! använder inte öppna trackers mer än i nödfall ca 2ggr per år =D

Permalänk
Avstängd

Roligt och se om TPB kommer förlora det här, tror att om dom gör det så kommer hela internet att förändras. Sen om det är bra eller dåligt, det kan nog ingen säga just nu. Men det betyder ju inte att folk kan tycka olika.

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Så värdelöst av skivbolagen. Kan inte TPB stämma dom för att de blir stämmda eller nåt?

Det hade gått om det hade varit USA.
Som det är nu är det bara bolagen som kan stämma hej vilt, eftersom det lägger pengar i folks fickor, och därefter får agera som i Amerikat. Jag antar att det är så.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

<3 Google.

Ni fattar! Dom fattar inte.. *suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av Rick Falkvinge
När Christian Engström och jag var på ett seminarium anordnat av amerikanska handelskammaren AmCham i maj förra året, så är det starkaste minnet av en Johan Schlüter, chefsjurist på danska Antipiratgruppen. Han pratade då inför ca 100 höga chefer för film- och skivindustri, plus ett par pirater som hade gått dit för att bevaka händelsen. Min minnesbild av en passage han sade, tillsammans med ett osannolikt självbelåtet flin, går så här:

- Mina vänner, vi måste filtrera Internet för att komma tillrätta med fildelning. Men politikerna förstår inte fildelning, och det är ett problem för oss. Därför måste vi associera fildelning med barnporr. För barnporr, det förstår politikerna, och det både kan och vill de filtrera på Internet.

Permalänk

Det är nog en ganska stor chans att de blir dömda för medhjälp. Tror inte domstolen kommer gräva ner sig speciellt mycket i de tekniska detaljerna utan ser på de klara orsakssambanden istället. Torrent-filen som lagras hos PTB är ett hjälpmedel som har använts av andra för att dela ut skyddad material.

Det mest intressant blir skadeståndet. Antar att denna domen blir praxis när det vandrat färdigt i rättsmaskineriet. Eller finns det tidigare domar?

Hur som helst tror jag inte det blir några 16 miljoner.

Permalänk
Avstängd

CD-Skivor:

Tar plats
Är fula
Kostar mycket (man tycker att 1 av 14 låtar på skivan är bra).

Kostar onödiga resurser.

Vem har en CD spelare idag? - Jag kör allt i datorn, det lockar inte mig att stoppa in och ut cd skivor för att lyssna på musik.

Musiker tjänar inte likla mycket, men allt fler går på deras konserter då de har råkat höra deras musik. JAG går då inte till en cd butik och köper något jag TROR är bra för 140kr.

....

Visa signatur

kontaktmail på profil

Skitclockers

Permalänk
Medlem

inflix-> Är det sant?!!!!! Du måste skämta? Det är ju sjukt.

Btw, den som har skrivit nyheten borde veta att det heter, brutit och inte brytit.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Skojzigt, Shit happens och Jaha.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.