Tangentbordsdatorns återkomst

Permalänk
Melding Plague

Tangentbordsdatorns återkomst

En gång i tiden var det vanligt att hela datorn var inbyggd i tangentbordet. Exempel på sådana datorer var gamla klassiska Commodore 64. Nu har en amerikansk datortillverkare återupplivat konceptet. Tillverkaren heter Cyberman och förutom tangentbordsdatorer säljer företaget även datorer inbyggda i skärmen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tänk och ha en prestanda som en Quad, 4gb ram, dubbla 9800GX2 and so on i en skärm. Det hade vart något det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tack till Clas0 för tipset!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Att bygga in datorn i tangentbordet måste väl vara en av de sämsta idéer man kan få. Bortsett från att det är en kul grej så finns det bara nackdelar...

Permalänk
Medlem

Grymt trevliga retro-vibbar från den
Jag saknar min amiga.

Fast att det är en så bra idé egentligen skulle jag väl inte vilja påstå. Speciellt inte när jag nöter ut ett tangentbord på mindre än ett år. Men om man bortser från vad som är praktiskt så skulle den gärna få bo här på mitt skrivbord ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Bara dom är lätta att plocka ur och in delarna så är det helt ok detta.Vill kunna uppgradera burken själv ju

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

I tangentbordet känns ju lite dumt, låter dyrt om någon knapp ger upp.

I skärmen är ju inget nytt koncept. När jag sysslade med kassasystem/butikssystem för typ 3års sen hade vi datorer inbyggda i skärmen med touchscreen som var så uppsäkrade att du kunde stå med en högtryckstvätt och spola på den :D.

Sen att programvaran i datorerna var buggig och instabil hör inte hit

Permalänk

Dumt att bygga datorn i tangentbordet . Tänk när man spelar Cs eller nåt liknande och förlorar så lär man ju slå sönder tangentbordet

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Spilla kaffe över tangentbordet någon?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte helt nödvändigt att bygga in den i något, men om de verkligen satsat på en slimmad thin-clients modell för standard hårdvara med picoPSU, utformat som en kassett som t ex trycks in in hållare på baksidan av bildskärmen (behöver ju inte tvunget vara ditsatt av bildskärmstillverkaren), så tycker jag det vore än mer intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Bara dom är lätta att plocka ur och in delarna så är det helt ok detta.Vill kunna uppgradera burken själv ju

Håller med, men det lär ju vara bärbar-dator-delar som gäller för att få ner storleken såpass mycket... Eller? Äh, läste inte artikeln så jättenoga.

Smart idé dock om ni frågar mig, utrymme har man väl alltid ont om? Speciellt om man nu är student och lever på 19,5m^2...

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på om cd-romen i skärmdatorn exploderar, kan bli läskigt om man har den framför ansiktet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Dumt att bygga datorn i tangentbordet . Tänk när man spelar Cs eller nåt liknande och förlorar så lär man ju slå sönder tangentbordet

Andra av oss spelar dels inte CS och har dessutom så stor självbehärskning att vi inte slår på saker för lite missöden.

Att spilla kaffe är nog större risk då även om jag aldrig gjort detta över en dator eller ett tangentbord

Permalänk
Avstängd

Ja, men "nyheten" är något äldre.

Rätt ska vara rätt, Tack MCRJ för tipset ska det väl stå?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Detta ÄR en mycket mycket bra återkommling.

Sluta tänk speldator, tänk på arbetsdator!
Tänk vad PLATS det skulle spara om ett stort företag hade sådana här datorer.

Det är väldigt lätt att ta mig sig hela datorn till en annan avdelning, bara ström och skärmkabel som man behöver lossa.

Ser stora fördelar med en sådan här dator. Att dra upp att man ska uppgradera dator mm är ju inte direkt någon idé att ta upp, köp då en vanlig burk istället.

EDIT:
Och självklart kan du byta delar själv på den: http://www.cybernetman.com/Default.cfm?DocID=9000

Kolla bilden där dom visar insidan.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Eller?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_3_20...

Eller?

Där är datorn inbyggd i skärmen Nyheten handlar om tangentbordsdatorn .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Där är datorn inbyggd i skärmen Nyheten handlar om tangentbordsdatorn .

nyheten handlar om bägge delar

Själv anser jag det dumt att bygga in datorer i olika saker, det är bättre att bygga datorer som man kan skruva fast i vesa fästen på skärmar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Min amiga 500 lever fortfarande och jag var inte särskilt snäll mot den när jag var liten och dog i något spel. Så det ska nog inte vara något problem för en vuxen person som använder en sån här på sin arbetsplats

Diggar det stort faktiskt, sen även ifall tangentbordet går sönder så borde det vara tämligen enkelt att byta då dom verkar köra efter laptops där och ett laptop tangentbord tar 5min att byta.

Skärmen är jag mer skeptisk mot då det är inget man kan byta själva ifall den pajar

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Grymt trevliga retro-vibbar från den
Jag saknar min amiga.

Fast att det är en så bra idé egentligen skulle jag väl inte vilja påstå. Speciellt inte när jag nöter ut ett tangentbord på mindre än ett år. Men om man bortser från vad som är praktiskt så skulle den gärna få bo här på mitt skrivbord ^^

Man får hoppas de använder tangenter av industrikvalitet. Men sen så lär de vara som att byta tgb på en bärbar inte så spec svårt, 2-4 skruvar och en tunn flatkabel så lossar man hela tgb:t,

Permalänk
Medlem

Med trådlös HDMI och ett batteri värt namnet vore ju ett sånt där tangentbord hur ballt som helst. Annars förstår jag faktiskt inte alls

Permalänk
Medlem

den här datorn såg jag för över ett år sen. Så detta kan inte vara NY -nyhet.
Den verkar fortfarande inte kommit längre än till ritbordet prototyp.
Det är för övrigt en ren Amiga1200/atari -st ripoff

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vill man ha något litet och smidigt men samtidigt inte gillar laptop-konceptet så är väl detta ett bra alternativ.

Permalänk

Märkligt att Apple inte nämns, dom var ju först med båda modellerna, Apple I/Apple II och Macintosh och sen 1997 iMac.

Inbyggd i tangentbordet är ju ganska korkat, blir en hel del sladdar över hela skrivbordet. iMac däremot är ju den bästa stationära dator som existerar, om man inte spelar då. Räcker med en sladd, tar minimalt med plast, är supersnygg och ändå väldigt kraftfull.

Permalänk

Jag vet inte hur andra gör med sina tangentbord men iaf jag flyttar mitt hit och dit beroende på hur jag sitter i stolen. *Slapp jappe*
Så i mitt fall hade det varit avsevärt bättre med datorn inbyggd i skärmen än i tangentbordet. Däremot håller jag med heande att man helst bygger datormoduler som kan fästas i VESA-fästena.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

"Är datorer inbyggda i skärm/tangentbord en bra idé?"

Nej, då köper jag hellre en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Få bara till direktstart och ljud/vibr. fri.. så blir det som en c64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Dumt att bygga datorn i tangentbordet . Tänk när man spelar Cs eller nåt liknande och förlorar så lär man ju slå sönder tangentbordet

Slår du knytnäven i laptopen när någonting inte fungerar också eller?

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Haha, schysst... Drar upp minnen från min gamla Amiga 500.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar allt i ett konceptet men varför lägger dom alltid i skitgrafik i dom? Visst det blir lite varmare men varför inte ha i något i stil med ett 9600GT...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM