Mer information om Asus trippelgrafikkort

Permalänk
Melding Plague

Mer information om Asus trippelgrafikkort

För ett par dagar sedan rapporterade SweClockers om ett nytt konceptgrafikkort från Asus. Modellen påminner om Radeon HD 3870 X2 fast har tre stycken grafikprocessorer istället för två. Nu har mer information dykt upp om produkten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Coolt av amd/ati bra tänkande ... coolt är det enda jag får ur mej just nu

Permalänk
Inaktiv

Undra hur dyrt det skulle bli?

Permalänk
Medlem

Hmm presterar det bättre än ett 3870X2? Antar att det gör det pga att det är 3st "3850"gpuer och dom 3 måste väl nästan vara bättre än 2st "3870" gupuer? Skiljer ju bara på klocken på korten mellan 3850 o 3870 om jag inte minns fel?
Om det inte är lika bra som 3870X2 så kan det väl kanske hamna på runt 2500?
Om det nu börjar säljas^^.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Häftigt, hoppas bara mjukvaran blir tillräckligt optimerad för att fler kärnor ska bli standard. 2x6core GPU som är ordentligt optimerad vore kul, vilken snabb utveckling det skulle bli, mycket roligare än högre frekvenser!

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

Oh, hoppas att de kommer med crossfire som kan ta 8, 12 eller kanske oändligt med GPU:er.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Nu fattas det bara att man kan ha 4 sådana kort i quad Crossfire, med totalt 9 GPUer!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som en riktigt dyr konstruktion och lär inte bli något av i verkligheten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Moderator
Testpilot

Förmodligen tror jag att det handlar om att undersöka de fysiska begränsningarna just nu, detta är antagligen tester för framtida grafikkort. Ganska smal chans att det kommer ut i handeln, dock så lär ju 3850 x2 komma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nu fattas det bara att man kan ha 4 sådana kort i quad Crossfire, med totalt 9 GPUer!

3*4=12

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Vill ha!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Kasst 3dmark 06 poäng. Den var ju enormt överklockad + en enormt grym cpu.

Nja inte så bra för att ha 3st gpu´er.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Enligt NH så kunde kortet överklockas högre, men detta var max med CCC tyvärr. Så den var inte så enorm överklockad, de flesta 3850 kort klarar mer.

Btw det här är ju inte Ati's initiativ utan asus, så Ati/Amd kan nog inte ta åt sig ngt av äran.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kasst 3dmark 06 poäng. Den var ju enormt överklockad + en enormt grym cpu.

Nja inte så bra för att ha 3st gpu´er.

3DMark 06 resultatet är det bästa av sitt slag. Glöm inte att cpun är luftkyld. Skulle man ge sig på att kyla cpun med kväve ihop med grafikkortet i sitt originalutförande rör det sig om väl över 30k. Med ett grafikkort

Citat:

Enligt NH så kunde kortet överklockas högre, men detta var max med CCC tyvärr. Så den var inte så enorm överklockad, de flesta 3850 kort klarar mer.

Helt riktigt. Det är fortfarande svalt med frekvenserna som körts under 3DMark-rundorna. I slutändan med den aktuella kylningen rör det sig om uppåt 900MHz för varje GPU utan tvekan. Det är fina exemplar av RV670 som används.

Permalänk
Medlem

Mysigt, blir det runt 2025 vi kan njuta av spel och program som är programmerade för att att faktiskt dra nytta av fler cpu/gpu kärnor? Alla snackar om crysis hit och dit, det måste ju vara uppenbart vid det här laget att det rör sig om en dålig produkt? Grafiken Vs prestandan är ju ohållbart dålig, jämför jag med half-life 2 och dess episoder så tycker jag att grafiken där är minst lika skön vad gäller upplevelsen. Crysis är 5% snyggare och lirar som en powerpoint presentation. Spelhusen verkar inte bry sig speciellt mycket heller, efter 3 uppdateringar 9 mån senare så är prestandan ungefär som den borde varit vid releasen och det känns som fokus går mer och mer åt konsoll hållet.

Ett sånt där skull-trail system med quad sli och egen reaktor för att driva skiten hjälper ju inte när mjukvaran är kass, det är ju som att köpa en ferrarri där gaspedalen bara går att trycka ner 1 cm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Mysigt, blir det runt 2025 vi kan njuta av spel och program som är programmerade för att att faktiskt dra nytta av fler cpu/gpu kärnor?

Säg att en kärna tar hand om bekgrundsprocesserna i windows, och en kärna kan rikta in sig enbart på spelet. Mycket vunet bara där...?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Coolt av amd/ati bra tänkande ... coolt är det enda jag får ur mej just nu

Det har ingenting med AMD/ATi att göra utan Asus.

För övrigt hade jag nog klippt grafikkortet om det såldes idag och hade bra performance rate mot övriga på marknaden. Hoppas det lanseras, skall bli intressant och kolla pris i så fall och hur kortet presterar mot de andra, till exempel 9800GX2 och pris/prestanda mot GX2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Mysigt, blir det runt 2025 vi kan njuta av spel och program som är programmerade för att att faktiskt dra nytta av fler cpu/gpu kärnor? Alla snackar om crysis hit och dit, det måste ju vara uppenbart vid det här laget att det rör sig om en dålig produkt? Grafiken Vs prestandan är ju ohållbart dålig, jämför jag med half-life 2 och dess episoder så tycker jag att grafiken där är minst lika skön vad gäller upplevelsen. Crysis är 5% snyggare och lirar som en powerpoint presentation. Spelhusen verkar inte bry sig speciellt mycket heller, efter 3 uppdateringar 9 mån senare så är prestandan ungefär som den borde varit vid releasen och det känns som fokus går mer och mer åt konsoll hållet.

Ett sånt där skull-trail system med quad sli och egen reaktor för att driva skiten hjälper ju inte när mjukvaran är kass, det är ju som att köpa en ferrarri där gaspedalen bara går att trycka ner 1 cm.

Nja, det du snackar om är design och inte grafik. Crysis har och erbjuder så mycke mer avancerad grafik från Cryengine2 än vad Source motorn någonsin kan leverera utan en uppdatering eller en omskriven motor. Du kan aldrig någonsin jämföra dessa två spel grafiskt. Du talar med andra ord om design och design är en smaksak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Säg att en kärna tar hand om bekgrundsprocesserna i windows, och en kärna kan rikta in sig enbart på spelet. Mycket vunet bara där...?

Vad skulle det göra för nytta om ena grafikprocessorkärnan hanterade windows processer? Förmodligen väldigt lite. Då är det bättre att låta CPUn göra sitt och använda sig av flerkärniga grafikprocessorer där fysik sköts av en eller två kärnor och övrigt på den andra eller de andra två kärnorna.

Men jag antar att du tänkte på CPU och då har du redan önskan uppfylld.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

När kommer HD 3870 X3 då? .

Permalänk
Medlem

Visst, t ex kan man säkert göra så med kärnorna. Nog fan måste det gå att nyttja resurserna i ett modernt system bra mycket bättre än nu iaf.

Jag känner bara generellt att vi konsumenter och speciellt då "entusiasterna" (nördarna mao) blir lurade på konfekten i köp av fetare och fetare hårdvara där den faktiska prestandan kontra priset är kass. Om jag ska uttrycka mig så klart jag kan, den hårdvaran vi köper idag borde kunna ge oss betydligt mer prestanda än vad den faktiskt gör.

Ta vista t ex, det är inte "framsteg" för mig att de har kastat med fler drivrutiner på skivan, eller att det kommer upp en "vill du verkligen...?" ruta så fort jag försöker använda datorn, eller att listen runt fönster är genomskinlig, eller att det följer med ms-röj i 3d eller vad det nu kan röra sig om. Framsteg för mig vore om det tog 400mb mindre utrymme, started 15 sec snabbare än xp och drog 300mb mindre ram. DET är fanimig framsteg. Vår hårdvara blir dubbel så snabb vartannat år och likförbannat så tar det lika långt tid att boota systemet, det krävs uppgradering på hårdvaran för att göra mer eller mindre samma sak med datorn.

100% investering ger 5% tillbaka, det är bullshit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Mysigt, blir det runt 2025 vi kan njuta av spel och program som är programmerade för att att faktiskt dra nytta av fler cpu/gpu kärnor? Alla snackar om crysis hit och dit, det måste ju vara uppenbart vid det här laget att det rör sig om en dålig produkt? Grafiken Vs prestandan är ju ohållbart dålig, jämför jag med half-life 2 och dess episoder så tycker jag att grafiken där är minst lika skön vad gäller upplevelsen. Crysis är 5% snyggare och lirar som en powerpoint presentation. Spelhusen verkar inte bry sig speciellt mycket heller, efter 3 uppdateringar 9 mån senare så är prestandan ungefär som den borde varit vid releasen och det känns som fokus går mer och mer åt konsoll hållet.

Ett sånt där skull-trail system med quad sli och egen reaktor för att driva skiten hjälper ju inte när mjukvaran är kass, det är ju som att köpa en ferrarri där gaspedalen bara går att trycka ner 1 cm.

Vilket program idag stödjer inte flera processorkärnor? Alla idag stödjer Dual-Core och allt fler börjar milt stödja Quad-Core. Flera grafikkretsar stödjs i de flesta, om inte alla större, nya spel och grafikapplikationer. Så vad du snackar om med 2025 vet jag inte då platformen fungerar bra idag.

Att tänka sig är ju att ett program tar flera år att programmera, när vi snackar spel, och Quad-Core har funnits i dryga ett år. De applikationer som lanserades strax efter lanseringen har ingen realistisk chans att hinna optimera produkten till detta som ändå inte är etablerat nog för att investeras i om inte nödvändigt. Se program som World in Conflict och Crysis - där finns det ett stöd för Quad-Core processorer men detta finns det ingen nytta av då spelet är mer eller mindre helt GPU-baserat. Den senare skalar ju inte särskilt bra med flera grafikkärnor, men det har ju med programmeringen och optimeringen att göra, och allt sådannt tar ju tid och är ju knappast gratis för utvecklarna av applikationen.

Men om vi tar ett exempel på en stor motor som skalar näst intill perfekt, idag och sedan 2007; Unreal 3. Den motorn utnyttjar egentligen allting som finns tillgängligt och skalar under Multi-GPU nästan 90% under många grafiklösningar och lär utifrån vad jag förstår det även använda sig av Quad-processorer till sin fördel. Detta utan att börja tänka tjugo år in i framtiden, allting funkar ju idag, det krävs bara några fler stora produktioner på spelmarknaden som kan sätta den standarden på riktigt.

Citat:

Nuke': Ta vista t ex, det är inte "framsteg" för mig att de har kastat med fler drivrutiner på skivan, eller att det kommer upp en "vill du verkligen...?" ruta så fort jag försöker använda datorn, eller att listen runt fönster är genomskinlig, eller att det följer med ms-röj i 3d eller vad det nu kan röra sig om. Framsteg för mig vore om det tog 400mb mindre utrymme, started 15 sec snabbare än xp och drog 300mb mindre ram. DET är fanimig framsteg. Vår hårdvara blir dubbel så snabb vartannat år och likförbannat så tar det lika långt tid att boota systemet, det krävs uppgradering på hårdvaran för att göra mer eller mindre samma sak med datorn.

Det du nämner har ju inte med hårdvara att göra utan mjukvara. Att Windows inte bootar fantastiskt snabbt vet alla om, men det du gör när det väl startat går dramatiskt mycket snabbare än senaste året/åren. MultiTasking fanns ju knappt för två-tre år sedan om vi ser till att fördela processer utan att fördärva prestandan alldeles - då dubbelkärniga processorer var det feta. T.ex. att bränna en skiva eller köra en virussökning kunde ju göra datorn obsolit i en timme medan du idag kan fördela den processen på en annan kärna och egentligen få omärkbar prestandaförlust och fortfarande ha spelrum över på den arbetande kärnan.

Hårddiskarna har också gått snabbt framåt. Det var inte särskilt länge sedan IDE var standard bland alla nya maskiner och SATA mest var något roligt kompliment. Att föra över filer mellan hårddiskar går idag helt vansinnigt snabbt, skickade över en 6gb-mapp från en hårddisk till en annan på mindre än en minut och en image-fil på 700mb på någon sekund. Det var inte länge sedan det var helt omöjligt ens för de starkaste hårddiskarna.

Priserna på marknaden dras också ned. Sedan att applikationer kräver mer och mer minne är ju naturligt, så har utvecklingen gått sedan den första datorn konstruerades. Men standardet höjs ju snabbare än applikationerna växer. 2GB var overkill för tre år sedan, idag är allt under det vansinne. Likaså har en gigabyte RAM gått ned från nästan 800-1000kr till 199kr för mycket snabbare RAM, på något enstaka år. Det tycker jag är en utveckling i högsta grad.

Det är roligt att se i gamla datorkataloger. Såg att en hårddisk under år 2001 kostade i stil med:
2001: 80GB 7200rpm ~3600kr
2008: 500GB 7200rpm ~799kr
Och då snackar vi även om allmänt bättre teknik i den senare samt mycket högre cachemängd och likaså snabbare sökhastighet och virtuellt ljuslös arbetsfrekvens.

Permalänk
Medlem

häftig ide! skulle vara kul att få se hur det står sig mot 3st vanliga 3850 till att börja me

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Btw det här är ju inte Ati's initiativ utan asus, så Ati/Amd kan nog inte ta åt sig ngt av äran.

men amd har ju gjort riktigt bra OCH strömsnåla gpus så att det går att slänga ihop 3.. men som du säger det är bra initiativ av asus

dock så är jag ändå sugen på att se en dubbelmacka som 9800gx2 fast med två st 3870x2, dvs ett 3870x4.. det borde väll inte vara omöjligt? dem är ju som swecs test visade rätt svala så det som skulle behöva göras är väll mest att dra om crossfire länkarna och kanske lite pill med kylningen

nån annan som har nån tanke om det här?

Permalänk

citat
När kommer HD 3870 X3 då?

....imorn....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El Chorizo
3*4=12

Hade inte varit lite snyggt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Tycker det var häftigt att Asus tagit hjälp av Kinc Världens nu snabbaste grafikkort? OK konceptkort men iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kandel
men amd har ju gjort riktigt bra OCH strömsnåla gpus så att det går att slänga ihop 3.. men som du säger det är bra initiativ av asus

dock så är jag ändå sugen på att se en dubbelmacka som 9800gx2 fast med två st 3870x2, dvs ett 3870x4.. det borde väll inte vara omöjligt? dem är ju som swecs test visade rätt svala så det som skulle behöva göras är väll mest att dra om crossfire länkarna och kanske lite pill med kylningen

nån annan som har nån tanke om det här?

Eftersom Crossfire-X under Quad-GPU inte skalar så fantastiskt utan att ha en excessivt dyr processor så finns nog inte intresset där riktigt. Sedan att tänka på hur dyr en sådan lösning blir vill jag inte tänka på - men det skulle ju plocka ned 9800GX2 utan större spisning då Crossfire HD3870X2 visat sig mer potent än SLi 9800GX2.

Det skulle ju funka - men jag tror inte AMD lär ha den ambitionen utan jag tror nog att deras 4870X2 blir stark nog för att HD3870X4 inte skulle bli särskilt aktuell. Men om de verkligen, verkligen, vill ha tillbaka prestandatronen igen så finns det alternativet. Eftersom Nvidia lär ju knappast kontra med en dubbel-dubbel 9800GX2 med totaly fyra PCB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc

Din avatar gör mig hård.

Visst kul koncept men tycker dom ska stanna på dubbla GPUs(båda nvidia och ati) utveckla drivrutiner som faktiskt kan suga ur all prestanda ur kortet, fixa Dubbelkärniga GPU's sen tänka på att ha störst e-peen med med grafikprocessorer

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

25K i 3DM06 ser ju bra ut, o svalt tydligen ! 3850x3 skulle kunna bli ett billigt kort tror jag.

Nu vill jag se spelbenchies Kinc ! HL2 EP2, Frontlines, CoD4 SP etc

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Hoppas dem lanserar kortet då blir det ett sånt efter sommaren

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att lämna 3850/3870 gpun vad den nu heter?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23