Allt tuffare tag på hårddiskmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Allt tuffare tag på hårddiskmarknaden

Eftersom hårddiskmarknaden fortfarande domineras av mekaniska produkter är utvecklingen långsammare än för elektroniska komponenter som processorer. Konkurrensen har varit relativt lugn. Nu börjar dock solid state-lagring göra intåg och bland vanliga hårddiskar tävlar tillverkarna om högst kapacitet. Konkurrensen har hårdnat och så har även tillverkarnas metoder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jaha nu går de dåligt för hårdiskarna medO.o inte konstigt vi skulle behöva ännu mera förskning på SSD diskar...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Skulle va mysigt med en SSD men priset är liet väl högt idag mot vad man kan lagra. Plus att dom inte pallar med lika många filskrivelser osv som sweclockers/forum tog upp för ett tag sen tror ja.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ja, tydligen är hårddiskmarknaden en hård marknad med konkurrans och fulspel .

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är synd att inte de stora traditionella hårddisktillverkarna börjar producera SSD, för att få igång prisutvecklingen på dessa....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ner med priset på 1TB till 1095kr så man kan börja köpa ett par.

Tycker att western digital diskarna funkar bäst, har haft några maxtor som gått sönder.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

NTFS filsystemet funkar inget bra på SSD, det behövs något som skriver data helt random.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
NTFS filsystemet funkar inget bra på SSD, det behövs något som skriver data helt random.

Huh? Vad menar du egentligen?

Däremot så tycker jag inte Windows är så speciellt bra tillsammans med SSD. Windows skriver ju temp-filer och allt möjligt hela tiden. Väldigt mycket disk-aktivitet i onödan känns det som. Låt sådant tjafs vara i minnet så disk-skrivningarna dras ner.

Plus, om man kör med SSD så bör man nog köra utan swapfilen också, för att dra ner antalet skrivningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Skulle va mysigt med en SSD men priset är liet väl högt idag mot vad man kan lagra. Plus att dom inte pallar med lika många filskrivelser osv som sweclockers/forum tog upp för ett tag sen tror ja.

Dessutom var det väl något om "fel" med många SSD-diskar väl?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske något nytt och fräschare filsystem borde fixas till windows.. är inte NTFS gammalt som gatan?

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Kanske något nytt och fräschare filsystem borde fixas till windows.. är inte NTFS gammalt som gatan?

Mjo, verkar som det kom 1993.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Huh? Vad menar du egentligen?

Däremot så tycker jag inte Windows är så speciellt bra tillsammans med SSD. Windows skriver ju temp-filer och allt möjligt hela tiden. Väldigt mycket disk-aktivitet i onödan känns det som. Låt sådant tjafs vara i minnet så disk-skrivningarna dras ner.

Plus, om man kör med SSD så bör man nog köra utan swapfilen också, för att dra ner antalet skrivningar.

Kan man inte välja var Windows lägger temp-filerna och swap-filen?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Avstängd

Re: Allt tuffare tag på hårddiskmarknaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Eftersom hårddiskmarknaden fortfarande domineras av mekaniska produkter är utvecklingen långsammare än för elektroniska komponenter som processorer.

Ursäkta, men detta är direkt osant, eller rättare sagt "inte ens fel", skulle man kunna säga.

Hårddisken står i särklass och har utvecklats snabbare än många andra komponenter. Skulle man följa verkligheten skulle man alltså på lika goda (dåliga!) grunder påstå att fler komponenter måste vara "mekaniska" (hårddisken är främst ett magnetiskt lagringsmedia. Mekaniken finns där för att det är ett bra, billigt och tillförlitligt sätt att komma åt dessa magnetiskt lagrade data).

Den komponent som utvecklats långsammast är RAM. (Detta ser man om man tar relevanta mått: kvoten primärminnesstorlek/sekundärminnesstorlek och primärminnesprestanda/CPU-prestanda. Dessa kvoter har sjunkit under åren: Hårddisken (och CPU) blir "bättre" snabbare än vad RAM blir)

Edit: Det vore naturligt vis både tråkigt och oklokt om hårddiskföretagen skulle hemfalla till att bekämpa och konkurrera varandra med patent- och licenskostnader och -strider. Det vinner ingen på. Den som inte titta bakåt, inte fjantar sig med dylika strider, utan i stället utvecklar hårddisken enligt den väldiga potential som den har, kommer gå vinnande ur en sådan strid. Delta, och du kommer förlora.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
NTFS filsystemet funkar inget bra på SSD, det behövs något som skriver data helt random.

Idag skrivs data redan slumpmässigt/"random" tack vare tillverkarnas "wear-leveling algoritmer". Problemet med att ett och samma block skulle skrivas om o om igjen sker därför mycket mer sällan än på t.ex. en vanlig hårddisk/NTFS kombination.

Vore det istället inte bättre med det motsatta, ngt liknande ett log-baserat filsystem? Det finns visserligen redan idag, i form utav externa dyra drivrutiner för Windows/Linux, det som saknas idag är istället att det skulle komma redan från början i enheten. Jag vet inte varför ingen tillverkare implementerad det redan, fördelarna talar hju för sig själva.. (1) bättre prestanda, (2) färre block behöver skrivas om, (3) man behöver inte längre behöver förlita sig på obskyra, dolda wear-leveling algoritmer som ingen tillverkare vill berätta något om (utöver sådana som redan idag finns i vanliga hårddiskar som håller koll på trasiga block, dem får de gärna behålla); enda förklaringen är väl att det skulle finnas något patent som omöjliggör det hela, det är väl iof inte helt omöjligt. Som det är idag är det inte konstigt att SSD fortfarande upplevs som något "osäkert" som dör så fort man använder den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Mjo, verkar som det kom 1993.

Jo, men det är version 1, nu är vi uppe i 5,2 om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jo, men det är version 1, nu är vi uppe i 5,2 om jag förstått det rätt

v3.1 from Windows XP (autumn 2001; occasionally "NTFS V5.1"), Windows Server 2003 (spring 2003; occasionally "NTFS V5.2"),Windows Vista (mid-2005) (occasionally "NTFS V6.0") and Windows Server 2008

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS#Versions

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Eftersom NTFS inte har en öppen fullständig specifikation kan ingen utan för Microsoft verkligen veta vad som skiljer "1.0" från "5.2". Microsoft har också tendensen att göra det omoderna modernt genom att ligga långt efter i utvecklingen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

SSD äter upp Data-karusellerna fortare än vi kan tro. HDD känns så ääla 80-tal. HURRA!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
SSD äter upp Data-karusellerna fortare än vi kan tro. HDD känns så ääla 80-tal. HURRA!

SSD är från 80-talet. Hårddisken är från 50-talet, ljushuvud.

Hjulet vet vi inte hur jäkla gammalt det är, men det är mycket gammalt så det är bäst att vi skrotar det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så skrev Ars en kul artikel om filsystem för inte alls länge sedan:

http://arstechnica.com/articles/paedia/past-present-future-fi...

Går igenom de flesta, utan att bli alldeles för teknisk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

SSD känns fortfarande på tok för tidigt för personanvändare:
Dyrt, liten lagringkapacitet och större felfrekvens. Mekaniska hårddiskar idag är både tysta och billiga, och snabba, speciellt emellan varandra.

Dock är utvecklingen knappast något jag predikar emot, utan jag tycker att hysterin för SSD verkar omotiverat hög då det idag inte gör egentligen något mekaniska diskar inte kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
SSD är från 80-talet. Hårddisken är från 50-talet, ljushuvud.

Hjulet vet vi inte hur jäkla gammalt det är, men det är mycket gammalt så det är bäst att vi skrotar det.

Har någon diskuterat när dom kom?!?

Framställ gärna inte dina hemsnickrade åsikter på vilka kriterier som är relevanta för sekundärminnets utveckling som absoluta sanningar.

Att exempelvis primärminnet blir mycket snabbare, utan att för dens skull bli mycket större kan vara betydligt viktigare än tvärt om. Kan man hålla med om detta faller dina formler rakt av.

Ps. spar på spydigheterna.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Visst kan de göra vissa saker som magnetiska hårddiskar inte kan, och är ett bra komplement. Att det är en helt jävulsk SSD-hysteri håller jag dock med om. Men jag tror inte jag skulle ge mer än 500-1000kr för en sådan produkt som finns ute på marknaden idag, mest för att testa själv, någon extremt stor prestandavinst tror jag inte det finns att hämta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
någon extremt stor prestandavinst tror jag inte det finns att hämta.

det är inte någon eventuell prestanda vinst jag skulle vara ute efter utan tystnaden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är inte någon eventuell prestanda vinst jag skulle vara ute efter utan tystnaden.

Nja, man kommer ju inte ifrån de magnetiska mekaniska diskarna endå, och de är inte direkt högljudda. En av de tystare diskarna i ett bra stabilt chassi med fin gummiupphängning så blir det tyst. Krångligare att få till det, ja, men å andra sidan får du både chassit lite ljuddämpande matta och den magnetiska hårddisken för samma pengar än bara en SSD-disk.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
...

Allting är relativt, eller hur? Min dator är såpass tyst så även om jag har bland de absolut tystaste hårddiskarna ute på marknaden och gummiupphängning så är det ändå hårddisken som är mest högljöd.

Säg hypotetiskt att man hade kunnat köpa en 64gb SSD med prestanda åtminstonde ekvivalent med dagens hårddiskar till ett skäligt pris så hade jag klarat mig alldelles utmärkt på det och när jag eventuellt behöver lite mer lagringsutrymme så sätter jag bara igång någon extern hårddisk en kortare stund.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja, snurrande surrande hårddiskar har knappast någon framtid i en modern dator. Att streama från dom från något bergrum i Uralbergen har jag däremot inget emot.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Det stora problemet jag ser i dag med ssd diskar är att återskrivningar till disken är begränsad och kan koruptera data. Men det kommer ju att fixas till så småning om

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Har någon diskuterat när dom kom?!?

Framställ gärna inte dina hemsnickrade åsikter på vilka kriterier som är relevanta för sekundärminnets utveckling som absoluta sanningar.

Att exempelvis primärminnet blir mycket snabbare, utan att för dens skull bli mycket större kan vara betydligt viktigare än tvärt om. Kan man hålla med om detta faller dina formler rakt av.

Ps. spar på spydigheterna.

Varför ska jag spara på spydigheterna när folk ändå inte uppfattar dessa på grund av brist på ren läsförståelse?

Alltså: Du läser inte vad jag skriver och du känner inte till historien, uppenbarligen. RAM utvecklas långsammare främst vad beträffar just hastigheten, men även storleken, jämfört med CPU och hårddisk.

Det var inga "formler" jag presenterade, de var enkla simpla kvoter. En kvot A/B är det mest rättframma sätt att jämföra egenskaper hos A och B, helt oavsett vad A och B är, och helt oavsett vad du mäter.

Slutsats: Du har inte läst och förstått vad jag skriver och har därmed ingen rätt att kritisera mig. Jag brukar vara jäkligt försiktig med "hemsnickrade åsikter" i frågor där man kan ha objektiva eller intersubjektiva fakta. (Även om det naturligtvis är hart när omöjligt att helt befria sig ifrån)

Fakta: RAM är den komponent, centralt för ett datorsystem, som utvecklats långsammast av de tre: CPU, RAM, hårddisk. Så det så.

Edit: Varför så kaxig? Du får ju på moppe redan i tråden http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76176... där jag också låter berätta om RAMs utveckling och koncentrerar mig på just hastigheten, som ju utvecklats långsamt. Den som kommer med rent tyckande och gillar att vara obstinat är alltså du för tillfället. Om mina "hemsnickarde" kriterier, dvs storlek och hastighet(?), inte duger så får väl du tala om vilka kriterier som går hem? Färg?

Edit: ps. Ok, jag ska "spara" på spydigheterna. Men snälla kent2, argumentera inte utan argument. Och läs vad jag skriver. Jag försöker alltid läsa och förstå vad den jag citerar skriver.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

I rest my case.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|