Konceptgrafikkort med tre processorer

Permalänk
Melding Plague

Konceptgrafikkort med tre processorer

Både Nvidia och AMD har nyligen lanserat grafikkort med två stycken grafikprocessorer. Det var givetvis enbart en fråga om tid tills någon skulle tillverka ett grafikkort med fler GPU:er än så. Nu har det dykt upp bilder och information på ett konceptkort från Asus.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt kort

Visa signatur

:D

Permalänk

Hmm.. Jag är väldigt skeptisk till att vattenkylningen verkligen kommer hålla temperaturerna för hela 3st kärnor samtidigt.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

hm... jag antar att den inte har en crossfire port på sig annars vore 2 sånna i crossfire med 6 GPU:s ganska nice

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Fett nice, men tvivlar på att dom släpper det där. Men kanske kommer nåt liknande senare.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

sånt där med instickskort har jag tänkt på länge typ '' tänk om man kunde utöka minnes mängden på grafikkortet som med moderkortet '' - ''ram platser'' --.. nice kort iaf

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Hmm.. Jag är väldigt skeptisk till att vattenkylningen verkligen kommer hålla temperaturerna för hela 3st kärnor samtidigt.

"Trinity använder dock en mobil version av RV670"

borde inte det dra ner på värmeutvecklingen? så att vattenkylningen klarar av de tre kärnorna?

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk

Nu börjar det...

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Köpr 3 betala för 2 är det enda som skulle få mig att köpa detta. Men roligt att se att Rv670 kommer dyka upp i bärbara med pum plattformen. Gaming laptop

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jag väntar fortfarande bara på 4000-serien.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
sånt där med instickskort har jag tänkt på länge typ '' tänk om man kunde utöka minnes mängden på grafikkortet som med moderkortet '' - ''ram platser'' --.. nice kort iaf

Öh? Det är väl typ så SLI och Crossfire redan funkar? förutom istället för "ram platser" så används PCI-E platser. Vore lite konstigt att montera ett grafikkort där minnen ska vara monterade.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Öh? Det är väl typ så SLI och Crossfire redan funkar? förutom istället för "ram platser" så används PCI-E platser. Vore lite konstigt att montera ett grafikkort där minnen ska vara monterade.

Han syftade nog mera på att man skulle kunna uppgradera sina grafikkort med mer minne, att ha RAM platser på själva grafikkortet så man kan tryck på mer minne.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haesil
"Trinity använder dock en mobil version av RV670"

borde inte det dra ner på värmeutvecklingen? så att vattenkylningen klarar av de tre kärnorna?

Jo det är klart. Men jag är fortfarande skeptisk, eller hur?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Jo det är klart. Men jag är fortfarande skeptisk, eller hur?

man tycker ju att det inte borde vara några problem med kylningen ifall den är redo för lansering, för vem släpper en produkt som inte funkar? fast nu är väl det här det första man hört så innan det kommer mer information eller att den kommer ut i butiker har du väl all rätt att vara skeptisk.

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Han syftade nog mera på att man skulle kunna uppgradera sina grafikkort med mer minne, att ha RAM platser på själva grafikkortet så man kan tryck på mer minne.

Hoppades på att det inte var det han menade därför jag missförstod.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Han syftade nog mera på att man skulle kunna uppgradera sina grafikkort med mer minne, att ha RAM platser på själva grafikkortet så man kan tryck på mer minne.

japp det va det jag menade men vissa kanske inte fattade ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att det skulle vara vettigare om grafikkorten hade gpu- och minnesplatser. Man köper ett grafikkort, sätter i valfritt presterande grafikprocessor och minnesmoduler, likt ett moderkort gör med processor och ram.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan Nvidia och ATI bara sluta. Dom har ju inte äns fixat drivrutiner till dagens Dubbel-GPU kort sen ska det börjas med mer än så. En trippel behövs inte, däremot får dom gärna göra EN gpu med flera trådar det här leder till massa onödig värme och skit

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

"Grafikkortet använder avancerad kylning."

Tycker det är en riktigt dålig kylning i och med att den är så pass stor och skrymmande. En avancerad kylning skulle få plats på kortet och ändå kyla tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Köpr 3 betala för 2 är det enda som skulle få mig att köpa detta. Men roligt att se att Rv670 kommer dyka upp i bärbara med pum plattformen. Gaming laptop

Precis vad jag tänkte! Det där ser ju faktiskt ut som MXM-kort, dvs de som sitter i laptops. Det borde innebära 2 fördelar och en nackdel:

Plus
+ Går att bygga ut modulärt, kanske ett "baskort" som man kan stoppa på 1, 2, 3 eller 4 MXM grafikkort efter tycke, smak och plånbok?
+ Kretsar konstruerade för att sitta i laptop = svalt och energisnålt

Minus
- Kretsar konstruerade för att sitta i laptop = tveksamma prestanda

Men jag undrar vad dessa kort kommer att heta, kosta och anlända i bärbara...

Mobile Radeon 3850 kanske? Jag skulle gärna ha en laptop med det i!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan Nvidia och ATI bara sluta. Dom har ju inte äns fixat drivrutiner till dagens Dubbel-GPU kort sen ska det börjas med mer än så. En trippel behövs inte, däremot får dom gärna göra EN gpu med flera trådar det här leder till massa onödig värme och skit

Du borde läsa först.
Det är Asus som har utveklat och gjort kortet, varken AMD/ATI (eller nVidia) har nåt med det här kortet att göra.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
sånt där med instickskort har jag tänkt på länge typ '' tänk om man kunde utöka minnes mängden på grafikkortet som med moderkortet '' - ''ram platser'' --.. nice kort iaf

Det fanns väl på grafikkort för sisådär 10-15 år sen tror jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan Nvidia och ATI bara sluta. Dom har ju inte äns fixat drivrutiner till dagens Dubbel-GPU kort sen ska det börjas med mer än så. En trippel behövs inte, däremot får dom gärna göra EN gpu med flera trådar det här leder till massa onödig värme och skit

Fast nu är inte Asus ATi eller Nvidia... tvivlar på att Asus värk är något hinder överhuvud taget för varken Nvidia elelr ATi när det kommer till att skriva drivrutiner och att fixa nya kort.

Sedan är det här ju bara bra. Tekniken borde gå framåt. Jag tvivlar också på att alla hos ATi/AMD arbetade förfullt för att få ut HD3870X2. Var säkert en grupp som gjorde det, och en annan fortsätter med att fixa fram nya saker, och en annan grupp fixar drivrutiner etc.

Permalänk
Medlem

Snart blir väl SLI och CrossFire överflödigt eftersom man redan har femtioelva GPUs på ett kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det fanns väl på grafikkort för sisådär 10-15 år sen tror jag...

Japp, jag hade det på mitt matrox mystique 220.
Kortet kom med 4MB minne och kunde uppgraderas till 8MB inte för att man hade råd med minnet till kortet... Kostade ju nästan lika mycket till.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Gillar idén någon ovan skrev om att de bör göra så att man kan plocka själv hur man vill ha det. Vore mycket bättre.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd

Jag minns tiden då entusiastprylar uppskattades och inte smutskastades av halva forumet

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Äsch så farligt var det väl inte... Men han menade väl att de borde se till att ordna till de befintliga produkterna ordentligt innan det släpps nya. Fast, det var ju som sagt inte ATI/Nvidias fel den här gången. Personligen gillar jag innovation och nya prylar, det driver utvecklingen framåt.

Asus kortet som diskuteras här påminner mig om de där CF- och RAMhårddiskarna, där man köper ett "skal" och stoppar på RAM minnen eller CF kort.

Men om de tänker använda MXM-kort på PCI-E plattform, borde de snegla på moderkort i så fall också tycker jag. Jag blev, som många andra, helt kär i 780G chipsetet till exempel. Vore det inte schysst med typ ett sånt fast med kortplatser för MXM-kort? Så kan man ha lediga grafikkortsplatser precis som minnesplatser :). Jag tänkte då att man skulle ha dessa istället för vanliga PCI-E platser... så kan man köra Crossfire X fast det tar mycket mindre plats och drar mindre ström, kanske på ett mATX eller till och med ett picoATX!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB