Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

"Verkar vara en resa om året", antar att... you will notice? (eller är jag helt ute och cyklar?)

Nej det stämmer, är ingen garanterad resa varje år, går det dåligt så blir det väl inget.

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker/servicedesk manager. Tog examen förra året, har jobbat ett år nu och blev servicedesk manager efter sex månader.

Gick in på 25.000, fick höjt till 27.500 nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaspCustoms:

Högspännings-elektriker/linjemontör/distributionselektriker. Min titel ändras beroende på vad för arbete jag gör.

Ivarjefall, 32 000kr i baslön med arbetsbil som jag kör hem varje dag. Utöver det så tilkommer traktamente på 190kr /dag samt körtid på drygt 190kr/timme. (Åker jag hemifrån kl 6 för att vara på arbete kl 7 så är det 1 timme körtid, samma visa hem.

En typisk månad bör landa på drygt 40-45k någonstans.

Efter snart ett halvår på samma jobb kan jag konstatera att jag får cirka 45-50k i lön efter tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

25700 kr i grundlön + OB då jag jobbar 3-skift (förhoppningsvis 28500 om en månad).

Polis, 4 år i tjänst.

7e året på en fabrik och har 31700kr i lön 7-4 jobb. Skamligt att jag ligger så mycket högre än en polis..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bilmekaniker, snittar 31-32k månaden + bonusar. Ny telefon när det behövs, bil från och till ( Caddy 2018), dator, allt jag behöver till egen bil får jag gratis.

5 år på samma arbetsplats.

Permalänk
Medlem

@neytiri: Service Desk Manager och 27.5k i lön? Det är ju pissdåligt. Är du manager över 2 pers eller?

Permalänk
Medlem

Inspektör i värme/pappersmassa/kraftindustrin, internationellt.

7 års erfarenhet, 35 år gammal.

44 000 + tillägg.
5 v semester
Dator.
Mobil.
Friskvård 5000kr / år.
mm.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

@trecy: Service Desk Manager och 27.5k i lön? Det är ju pissdåligt. Är du manager över 2 pers eller?

Manager är en titel som kastas på allt möjligt, står det i slutet av titeln betyder det sällan chef.
Översätt det till hanterare eller utförare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Håller med, jag tycker att det är fruktansvärt. Jag skulle kunna byta jobb allt annat likvärdigt om jag var tvungen att åka på någon kick-offresa eller två om året. Undrar hur många som egentligen tycker samma sak men håller god min för att de tror att alla andra tycker att det är fantastiskt roligt? Vi har ett obligatoriskt event med övernattning vartannat år, men det är i alla fall i närområdet.

Utbildningar är en annan femma, men då åker man ju bara typ 1-4 personer i taget, det brukar vara väldigt trevligt.

Om ett event vartannat år med en övernattning är ett problem känner jag spontant att man måste ha ett väldigt tråkigt jobb, väldigt tråkiga kollegor eller både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag är pensionär men tjänar mer än någonsin. När jag jobbade var jag högavlönad. Men nu är jag sjuk och ångrar att jag slet ut mig. Pengar är luriga. Man bör tjäna så att man klarar sig och kan spara till saker man verkligen vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du tjäna mer än någonsin som pensionär? Eller räknar du per arbetad timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

@trecy: Service Desk Manager och 27.5k i lön? Det är ju pissdåligt. Är du manager över 2 pers eller?

Håller helt och hållet med. Vi är totalt fem personer i servicedesken, även om jag till största delen är nätverkstekniker så ligger jag för lågt.

Permalänk
Medlem

@improwise:
Det är väl till stora delar helt OK. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det är lite ångestframkallande. Vår avdelning består av ca 30 anställda, hela företaget har ca 200 anställda. Det blir lätt stelt, tråkigt och überformellt och så väldigt korrekt och supertrevligt när hela företaget är med. "Motiverande" föreläsningar och allsång m.m.

Edit: Sen menade jag väl att det får gå an eftersom vi har så sällan och i närområdet. Om vi åkte buss en hel dag till någon konferensanläggning i andra änden av landet över en hel weekend eller ännu värre utlandsresor en eller två gånger om året skulle jag inte alls gilla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Severin87: Fick 80k som nätverkstekniker förra Maj, semesterersättning för beredskap 1-2 veckor per månad under 1 år. Beredskaps"utryckning" under påsken och lite annan övertid.

Har dock 30.5k i lön enligt avtal, samt minst 1 vecka beredskap per månad. Så går aldrig under 35k, men ibland får man ju sjuka bonusar ^^
52k denna månad. sems. ersättning, beredskap under påsken osv. Ingen utryckning denna gången tyvärr.
Snittade 42k förra året, en kollega var föräldraledig så fick mycket beredskap och hade några större jobb hos kunder som var tvungen att ligga kvällstid, så mycket övertid

Övertid/ beredskap kan man inte räkna

Ligger på en sådan månad just nu, ca 50 h övertid p g a att jag måste göra ordinarie arbetsuppgifter utanför mitt tillfälliga "semesterskiftschema" samt ett par extraskift för en kollega som slutat och saknar ersättare än så länge. Har beredskap fre-sön så det finns risk för mer...

Jag slutade tycka att det var roligt med övertid på mitt förra arbete där jag jobbade över 320 timmar övertid första året, det mesta på jourutryckningar. Det var en stor anledning till att jag slutade på det jobbet, jag tycker inte det är värt det. Produktionschefen där brukade skämta om att alla i gruppen tjänade mer än honom. Nu är en bra månad en månad med grundlön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Övertid/ beredskap kan man inte räkna

Ligger på en sådan månad just nu, ca 50 h övertid p g a att jag måste göra ordinarie arbetsuppgifter utanför mitt tillfälliga "semesterskiftschema" samt ett par extraskift för en kollega som slutat och saknar ersättare än så länge. Har beredskap fre-sön så det finns risk för mer...

Jag slutade tycka att det var roligt med övertid på mitt förra arbete där jag jobbade över 320 timmar övertid första året, det mesta på jourutryckningar. Det var en stor anledning till att jag slutade på det jobbet, jag tycker inte det är värt det. Produktionschefen där brukade skämta om att alla i gruppen tjänade mer än honom. Nu är en bra månad en månad med grundlön

Övertid och beredskap är ju inte samma sak dock, beredskap ingick i mina ordinarie arbetsuppgifter och inföll alltid minst 1 gång per månad.
Om du menar 80k lönen så tar du det ur kontext, skriver ju att min normala månadslön var på ca 35k.
När jag skriver om beredskapslönen så menar jag inte om jag behöver jobba under beredskapen utan bara övrigt tid, som det var där, så hade jag 3 "utryckningar" på 4 år, som jag alla gjorde klart remote.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Diskplockare på mcdonalds, tjänar cirka 100k i månaden.

Nej men seriöst.. när man kollar snittlönen här på forumet verkar de ju som alla Sveriges höginkomsttagare hänger på swec, själv ligger man väl mellan 420-500k per år, industriarbetare 3-skift.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Diskplockare på mcdonalds, tjänar cirka 100k i månaden.

Nej men seriöst.. när man kollar snittlönen här på forumet verkar de ju som alla Sveriges höginkomsttagare hänger på swec, själv ligger man väl mellan 420-500k per år, industriarbetare 3-skift.

420-500k skulle ju inte jag säga är en dålig lön dock🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

420-500k skulle ju inte jag säga är en dålig lön dock🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men 3 shift industri. Industrijobb brukar ofta vara högre betalda än de flesta kontorsjobb pga fysiskt arbete osv.

Själv gick jag nu från timanställd konsult till fastanställd med fulla förmåner utan provanställning. 2nd line support. Ökade från 28000 till 29000 med verbalt löfte (I know men jag ville inte missa denna chansen) om förhöjd ökning vid nästa löneförhanding, satsar på 30k. 23/24 år gammal, ingen utbildning utöver gymnasie. I min tanke är det viktigt att få upp lönen tidigt då den ökas med X%/år vid vanliga förhandlingar. Ökats en trevlig mängd sedan mina 19 år fyllda med 16500 kr / månad.
Förmåner: Bonus på 0-45K per år, senaste åren mellan 13-25k.
ATK 48h per år.
Friskvårdsbidrag 1800kr per år
Massage 1000 kr per år
Halvdagar: 16h per år att göra valfritt med.
Semester: 25 dagar i förskott.
Mobil (Samsung Galaxy S10+)
Mobilabonnemang
Finns fler men har inte hunnit gå igenom dem (ska se om jag kan uppdatera posten när jag har gjort det).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Det där är ju ändå en bra bit över snittet så det kan du absolut inte klaga på. Sen att 3skift industri är astråkigt och jobbigt i längden är en annan femma.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Diskplockare på mcdonalds, tjänar cirka 100k i månaden.

Nej men seriöst.. när man kollar snittlönen här på forumet verkar de ju som alla Sveriges höginkomsttagare hänger på swec, själv ligger man väl mellan 420-500k per år, industriarbetare 3-skift.

Folk med "högre" löner är mer benägna att skriva i trådar som dessa, därför blir urvalet skevt. Sedan så jobbar många här inom områden som har ett högre löneläge än genomsnittet. Så både biasen och urvalet är dåligt.

Sedan ska man inte glömma att genomsnittslönen i Sverige är högre än vad många tror. Genomsnittslönen ligger på omkring 34 000.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Oliver91: Det där är ju ändå en bra bit över snittet så det kan du absolut inte klaga på. Sen att 3skift industri är astråkigt och jobbigt i längden är en annan femma.

Har max vad jag kan få som kollektivanställd och jobbar ganska ofta både storhelger och 12 timmarspass och arbetar utan fasta raster eftersom vi kör avbrottsfri drift, vi tar rast när maskinen rullar på bra vid större körningar ett par meter ifrån maskinen i en hytt där vi övervakar samtidigt.

Förmåner är väl:
48 timmar ATK per år
Friskvårdsbidrag 2000kr
Två 6 timmarsdagar per år
Gratis frukt och kaffe 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Folk med "högre" löner är mer benägna att skriva i trådar som dessa, därför blir urvalet skevt. Sedan så jobbar många här inom områden som har ett högre löneläge än genomsnittet. Så både biasen och urvalet är dåligt.

Sedan ska man inte glömma att genomsnittslönen i Sverige är högre än vad många tror. Genomsnittslönen ligger på omkring 34 000.

Då ligger min baslön vid genomsnittet då. känns bra att att vara en mellanmjölkssvensson har villa men ska snart köpa volvo och vovve har jag haft men nu kör vi katt istället 😂

Har 34500 fast lön med OB inbakat + 6000kr i bonus inför semestern vilket blir minimum 420k om jag undviker alla storhelgsskift, 12 timmars på helger och uppstarter och avslutstillägg, skiftbytestillägg, värme/risktillägg, kort varsel (skiftbyte) och en jävla massa annat som gör att man får massvis extra klirr i kassan t.ex uppstart storhelg har jag 1900 + 900 kr första timmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Då ligger min baslön vid genomsnittet då. känns bra att att vara en mellanmjölkssvensson har villa men ska snart köpa volvo och vovve har jag haft men nu kör vi katt istället 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå, det gör den.

Men sedan ska man också komma ihåg vad ett medelvärde är. Det finns flera vägar för att komma dit och sanningen är den att många ligger långt under medel. Exempelvis den ordentligt stora gruppen kommunanställda, icke-högskoleutbildade. Ekonomiassistenter, lokalvårdare, undersköterskors, barnskötare och så vidare. De är inte ens i närheten av medellönen, de ligger i genomsnitt 10-15 000 under. På andra sidan finns det förstås de som ligger långt över medel, färre men med flera gånger högre lön.

Enkelt kan man säga att ingen tjänar mindre än hälften av medellönen (på 100%, i genomsnitt, individer finns) men det finns relativt gott om personer som tjänar mer än dubbelt så mycket. Medianlönen är omkring 30000 och kan i många fall vara mer intressant. Men även den är högre än många tror.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Blir så missvisande när folk väntar hela året på att få deras stora övertids + semester + retroaktivlön utbetalning och sen passar på att skriva
"60K I MÅNADEN, JOBBAR 4 TIMMAR I VECKAN SOM SYSTEMARKITEKT"
Skriv vad ni har en helt vanlig månad istället så kanske vi kan hjälpa varandra att hamna rätt lönemässigt.

31000kr innan skatt som IT-Tekniker på ett medelstort retailbolag i västsverige. Gratis mobil, dator och väldigt anpassningsbar arbetstid. 29 år.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Jadå, det gör den.

Men sedan ska man också komma ihåg vad ett medelvärde är. Det finns flera vägar för att komma dit och sanningen är den att många ligger långt under medel. Exempelvis den ordentligt stora gruppen kommunanställda, icke-högskoleutbildade. Ekonomiassistenter, lokalvårdare, undersköterskors, barnskötare och så vidare. De är inte ens i närheten av medellönen, de ligger i genomsnitt 10-15 000 under. På andra sidan finns det förstås de som ligger långt över medel, färre men med flera gånger högre lön.

Enkelt kan man säga att ingen tjänar mindre än hälften av medellönen (på 100%, i genomsnitt, individer finns) men det finns relativt gott om personer som tjänar mer än dubbelt så mycket. Medianlönen är omkring 30000 och kan i många fall vara mer intressant. Men även den är högre än många tror.

Jo sambon är barnskötare inte några större summor dom tjänar direkt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Det är ju helt klart slitigt, Jag hade inte pallat det så Jag sitter på en kontorstol hela dagarna

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Oliver91: Det är ju helt klart slitigt, Jag hade inte pallat det så Jag sitter på en kontorstol hela dagarna

Vissa dagar sitter jag ner mer än 50% av mitt arbetspass när allt "fungerar" och igår fick jag min första paus 20.45 på kvällen där jag snabbt fick slänga i mig min matlåda och ut och jobba resten av tiden så det går upp och ner hur mycket man hinner "vila"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Sedan ska man inte glömma att genomsnittslönen i Sverige är högre än vad många tror. Genomsnittslönen ligger på omkring 34 000.

Kanske lite mer rättvist att se på medianlönen som ligger ett par tusenlappar under, 30.500 har jag för mig.

Jag hjälper till att sänka den

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Det låter som om du typ kör pappersmaskin?

OT:
Jag är vid skrivbordet, labbet eller framför processkärmar mellan 50-100% av arbetstiden, oftast runt 80-90%.
Jag tycker det känns i hela kroppen att den känns och funkar sämre när jag suttit hela arbetsdagen, och då tränar jag ändå nästan varje dag efter jobbet. Jag har börjat stå vid skrivbordet så mycket som möjligt, det tycker jag funkar bättre. I början var det jättejobbigt att stå och skriva en timme i sträck, men nu fixar jag en förmiddag utan problem. På labbet står jag alltid. Nu säger ju forskningen att det inte heller är optimalt, helst ska man gå sakta på ett gåband framför skrivbordet.

Jag tycker dom som jobbar som handläggare/ kundtjänst och liknande som kanske inte kan bryta skrivbordssittandet borde ha risktillägg. Allt pekar på att det är dåligt för hälsan på många sätt och inte fullt ut går att kompensera för med träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Oliver91:

Det låter som om du typ kör pappersmaskin?

OT:
Jag är vid skrivbordet, labbet eller framför processkärmar mellan 50-100% av arbetstiden, oftast runt 80-90%.
Jag tycker det känns i hela kroppen att den känns och funkar sämre när jag suttit hela arbetsdagen, och då tränar jag ändå nästan varje dag efter jobbet. Jag har börjat stå vid skrivbordet så mycket som möjligt, det tycker jag funkar bättre. I början var det jättejobbigt att stå och skriva en timme i sträck, men nu fixar jag en förmiddag utan problem. På labbet står jag alltid. Nu säger ju forskningen att det inte heller är optimalt, helst ska man gå sakta på ett gåband framför skrivbordet.

Jag tycker dom som jobbar som handläggare/ kundtjänst och liknande som kanske inte kan bryta skrivbordssittandet borde ha risktillägg. Allt pekar på att det är dåligt för hälsan på många sätt och inte fullt ut går att kompensera för med träning.

Wellpappmaskin

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Kartongmaskinförare då, brukets rockstjärnor