”Glöm piraterna!”

Permalänk
Melding Plague

”Glöm piraterna!”

Att spel till persondatorer ofta säljer dåligt skylls för det mesta på piraterna. Om människor kan få något gratis, varför då betala? Brad Wardell, VD på Stardock, har dock en annan syn på saken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir till att köpa en kopia av Sins of a Solar Empire, tyckte Galactic Civilaztion var skitballt

Permalänk
Avstängd

jag anser så här det är fan inte vi som rår för att piratkopiering finns det är datorhårdvaru leverantörerna som skapar större hd större mängd dvd o blueray brännare. klart folk bränner om man får chansen. jag minns 1995 då första cdbrännaren kom 5000:- som hittat. idag kostar en brännare inte mer en 200-400:- beroende om det är brännare eller dvd brännare. jag tycker om dom ska få nån branch i blueray filmerna så ska dom hålla bluray brännare på en hög kostnad så alla inte har råd o köpa en. nu finns det dom som gör filmer å så skälv men då har dom råd o betala 3000-5000:- åxå...ja nu har jga sagt va jag tycker många anser att jag har fel säkert men detta är va jag tycker o inget som nån annan måste tycka illa om att jag ger åsikt om.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Tycker att Wardell har en viktig poäng där, merparten av datoranvändarna, sitter ju på burkar som har några år på nacken och som dessutom kanske inte var det hottaste på marknaden när de kom. Vi entusiaster sitter på bättre grejor, men vi är ju faktiskt förhållandevis få. Jag tror också att ett spel som man lyckats få att se hyfsat snyggt ut även på äldre hårdvara och som håller ett högt spelvärde (och har en hög omspelbarhetsfaktor) också säljer bra.
Många av de single person FPS som släpps nu är visserligen snygga, men det är sisådär med spelkänslan och livslängden är kort då man sällan vill spela igenom spelet mer än en, kanske två gånger.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Icke att förglömma. Det pumpas ut MÄNGDER! av skitspel för att göra snabba pengar. Demos i all ära, men när det tillslut blir som Hollywoods trailers för filmer så vet man inte vad man betalar för. I slutändan kan det handla om 5min action i ett segt drama/peka klicka koncept.

Och givetvis hade alla flytt spelmarknaden som pesten om det inte fanns pengar att tjäna. Bara en dåre investerar miljoner och år av utveckling om de är helt övertygade om att de kommer gå med förlust. Precis som skivbranchen så är det självömkan och skrämseltaktik som gäller.

Permalänk
Avstängd

Helt rätt, han förespråkar den typen av spel jag gillar dessutom. Ska nog köpa deras spel bara för att nu.

Permalänk

Problemet tror jag inte har med hårdvaran att göra utan snarare att det pumpas ut massa skit spel som stefanpson ovanför skrev. Då blir det ingen kvalité på samma sätt och folk kanske tänker "Ah, what ever" och laddar ner. Men hade folk runt om i världen känt kvalité över spel som faktiskt vore kvalité hade nog förmodligen många köpt spelen.

Om vi tittar på några titlar nedan:

* Mafia 2

* Far Cry 2

* Tom Clancys Splinter Cell 5 - Conviction

* Grand Theft Auto IV

* Thief 4

* Deus EX 3

* Fallout 3

* Alone in the Dark 5

Dessa titlar och större delen av titlarna ovan kommer att lanseras iår, alltså 2008. Hur många av skaran som laddar olagligt och gratis i normala fall som spelar ovan spel kommer att köpa ovan spel om vi tittar procentuellt på det hela? Förmodligen betydligt många fler än "majoriteten" spel som är ute. Varför? Svaret är busenkelt, kvalité!

Inget av ovan spel är något som majoriteten kommer att rata. Det borde nog de flesta vara överrens om därför att det finns alltid vissa saker som majoriteten gillar. Majoriteten tycker Beyonce ser bra ut. Majoriteten tycker Celine dion sjunger bra. Majoriteten tycker Gladiator och Braveheart är bland de bättre filmerna och majoriteten tycker om Pizza, samma med ovan spel.

Det hela handlar om kvalité tror jag. Hårdvaru kraven kunde vart en aningen nertunnade men jag förstår varför kraven går upp då det är så mycket svårare att optimera ett spel som skall passa på majoriteten datorer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

WOW otroligt, det finns vettiga människor i företagsledningen.

Äntligen har några få fattat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Problemet tror jag inte har med hårdvaran att göra utan snarare att det pumpas ut massa skit spel som stefanpson ovanför skrev. Då blir det ingen kvalité på samma sätt och folk kanske tänker "Ah, what ever" och laddar ner. Men hade folk runt om i världen känt kvalité över spel som faktiskt vore kvalité hade nog förmodligen många köpt spelen.

Om vi tittar på några titlar nedan:

* Mafia 2

* Far Cry 2

* Tom Clancys Splinter Cell 5 - Conviction

* Grand Theft Auto IV

* Thief 4

* Deus EX 3

* Fallout 3

* Alone in the Dark 5

Dessa titlar och större delen av titlarna ovan kommer att lanseras iår, alltså 2008. Hur många av skaran som laddar ned gratis som spelar ovan spel kommer att köpa ovan spel om vi tittar procentuellt på det hela?

Inget av ovan spel är något som majoriteten kommer att rata. Det borde nog de flesta vara överrens om därför att det finns alltid vissa saker som majoriteten gillar. Majoriteten tycker Beyonce ser bra ut. Majoriteten tycker Celine dion sjunger bra. Majoriteten tycker Gladiator och Braveheart är bland de bättre filmerna, samma med ovan spel.

Det hela handlar om kvalité tror jag. Hårdvaru kraven kunde vart en aningen nertunnade men jag förstår varför kraven går upp då det är så mycket svårare att optimera ett spel som skall passa på majoriteten datorer.

Väl talat Dojan...

Det görs på tok för lite kvalitets titlar... det är svårt idagsläget att hitta såna perfekta titlar som Civ 2, The Dig, Ascendancy m.m

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Väl talat Dojan...

Det görs på tok för lite kvalitets titlar... det är svårt idagsläget att hitta såna perfekta titlar som Civ 2, The Dig, Ascendancy m.m

Ja tyvärr är det så och då kan jag förstår varför folk laddar ner vänster till höger. Man vet ju inte längre om man köper ett bra spel? Det är väl klart man skall ladda ner och prova då kan många tycka.

Bättre spel, mindre nedladdning och det hela är super logiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Spel med seriöst multiplayer läge som kräver cd-key eller ett specielt clientprogram såsom steam säljer ju betydligt bättre än singelplayer spel. Men den som vill ha kvalite köper spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja tyvärr är det så och då kan jag förstår varför folk laddar ner vänster till höger. Man vet ju inte längre om man köper ett bra spel? Det är väl klart man skall ladda ner och prova då kan många tycka.

Bättre spel, mindre nedladdning och det hela är super logiskt.

Priset är också en helt avgörande faktor. 500-600kr för spel är ju helt jävla sjukt redan från början. 200-300kr ja, det kan man acceptera. Med såna priser uppmanar man folk att handla mer, och tids nog så får företagen tillbacka investerade pengar.

Permalänk
Medlem

Bethesda och take2 gjorde ju samma sak med lanseringen av Oblivion och det sålde som smör, men laddades säkerligen ned en hel del med...
Näe det finns massor med kvalitets spel, problemet är bara att hitta dom, därför måste man ju sålla hela internet och ladda ned demo/spel tills man hittar de spelbara och köpvärda spelen! (Jag handlar massor av spel).

Är verkligen anti RTS, men Sins of a solar empire verkar lockande det!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tycker inte man skall klaga på PC spel priserna. Ta en titt på lite spel så märker ni snart att priserna inte är så farligt dyra.
Visst kostar ett PC spel runt 500 kr vid realeasedatum, men gör som jag. Vänta en månad eller 2 innan ni köper det.
Köpte nyligen Crysis för 250kr och UT3 för 200kr, tycker ni det är dyrt för ett spel så är uppenbarligen hoppet ute för PC marknaden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det stämmer så bra. I alla fal på mig. Jag laddar nästan alltid ned demos/hela spelet och ser om jag gillar det. Tycker jag att det är bra så köper jag det. Brukar även vara så att jag testar det hos några polare.

Permalänk
Inaktiv

500SEK för flera timmars underhållning, eller 200sek för 2h underhållning?

klart att man betalar mer för spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Det stämmer så bra. I alla fal på mig. Jag laddar nästan alltid ned demos/hela spelet och ser om jag gillar det. Tycker jag att det är bra så köper jag det. Brukar även vara så att jag testar det hos några polare.

Känns de inte lite onödigt att skaffa spelet för att sedan köpa ?
det är väll bättre om man bara laddar demot och sen köper de om man gillar de

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Att han verkar se det som värsta grejen att dom inte har pirat-skydd på sina spel var väl lite sådär... CD-skydd är ju knappast nåt problem för pirater.

Jag vill se studentrabbater på spel! Det vore helt underbart, då skulle det inte finnas nån ursäkt att piratkopiera. förutom att det är lättare än att köpa spelet

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
jag anser så här det är fan inte vi som rår för att piratkopiering finns det är datorhårdvaru leverantörerna som skapar större hd större mängd dvd o blueray brännare. klart folk bränner om man får chansen. jag minns 1995 då första cdbrännaren kom 5000:- som hittat. idag kostar en brännare inte mer en 200-400:- beroende om det är brännare eller dvd brännare. jag tycker om dom ska få nån branch i blueray filmerna så ska dom hålla bluray brännare på en hög kostnad så alla inte har råd o köpa en. nu finns det dom som gör filmer å så skälv men då har dom råd o betala 3000-5000:- åxå...ja nu har jga sagt va jag tycker många anser att jag har fel säkert men detta är va jag tycker o inget som nån annan måste tycka illa om att jag ger åsikt om.

Tror du att de skapar större och billigare hårddiskar bara för att det är kul?
näe, orkar nog inte utveckla mer än så.

Permalänk
Medlem

Ja jag har syndat(laddat ner spel) dock har jag köpt alla spel jag tycker har varit värda att spela tyvärr är det en alldeles för liten del som jag anser vara värda att köpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Spel med seriöst multiplayer läge som kräver cd-key eller ett specielt clientprogram såsom steam säljer ju betydligt bättre än singelplayer spel. Men den som vill ha kvalite köper spelet.

Precis. Se bara på blizzard med deras Starcraft/Warcraft spel. De har visserligen en liten singleplayer del som är rolig. Men det är spel över internet som lockar folk att köpa spelen. Samma sak med CS, Battlefield osv.

Finns jävlit få spel som kan överleva bara på singleplayer. Möjligtvis GTA4 då.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Tycker inte Fallout 3 förtjänar att vara på den där listan AlbinNdoja ^^
Bethsoft kommer göra ett bra jobb tror jag, men dock kanske det blir en flopp om de har allt för höga prestanda krav. Tror personligen även jag att kvaliteten och priset har en avgörande faktor till att det går dåligt för PC spel.
Har köpt totalt 3 spel de senaste 3 åren och det ät:
Oblivion
Bioshock
och WoW + expantion och varför? jo för att jag tyckte dessa spel var av hög kvalité och jag vill gynna spelutvecklarna så att de kan skapa ännu ett mästerverk. Medans företag som EA games kan gå och gömma sig.

De pumpar ut skit spel efter skit spel och deras ända mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det var verkligen en sorglig syn att se hur EA games förstörde Battlefield t.ex.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

Som ni säger så för multiplayer spel är det inget problem att få spelen att överleva.

Men han har ju så rätt när han snackar om att det kanske inte är de spel som är mest hypade som blir bäst. Det senaste spelet som jag köpte "Crysis" spelade jag ut det men sen kom jag på att det här var nog inte så roligt, multiplayer delen körde jag också ett tag men man tröttnade ganska snabbt. Hur mycket hype och hur länge väntade man inte på det?

Jag vill ha mindre Hype, färre onödigt höga systemkrav och mer uppdateringar och att utvecklarna tar hand om spelen de redan gett ut.

*edit*

Vem har gett ut Crysis?

-Jo EA games!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
.....näe, orkar nog inte utveckla mer än så.

jaha va tyst då om du inte órkar utveckla mer heller ... som jag skrev i mitt inlägg så får ni anse va ni vill det är va jag anser som gäller för mig. Å så länge nni inte kan gå ljupare in i en diskution så spelar dom inte det nån roll.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Blir till att köpa en kopia av Sins of a Solar Empire, tyckte Galactic Civilaztion var skitballt

Jag köpte faktiskt Galactic Civilizations (1), då det verkade väldigt likt mitt gamla favoritspel Master Of Orion 2. Det blev dock inte mycket spelande eftersom jag tyckte att det var för krångligt och orkade inte sätta mig in i spelet. Tvåan verkar ju väldigt likt ettan i alla fall och jag sneglade lite på det, då spelet vart överröst med bra kritik från alla fronter.
Jag lät bli att köpa spelet, då jag blev "bränd" av Master of Orion 3. Spelet har ju en manual som närmast kan liknas en introduktionsbok till programmering. Palla lägga ner timmar bara för att förstå grundkonceptet.

Jag håller mig till min m21 i COD4.

Edit: Ganska förvånande att Galactic Civ säljer så bra, då det ändå måste anses vara ett "krångligt" spel, med rätt dryg inlärningskurva. Eller har jag fel?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag köpte faktiskt Galactic Civilizations (1), då det verkade väldigt likt mitt gamla favoritspel Master Of Orion 2. Det blev dock inte mycket spelande eftersom jag tyckte att det var för krångligt och orkade inte sätta mig in i spelet. Tvåan verkar ju väldigt likt ettan i alla fall och jag sneglade lite på det, då spelet vart överröst med bra kritik från alla fronter.
Jag lät bli att köpa spelet, då jag blev "bränd" av Master of Orion 3. Spelet har ju en manual som närmast kan liknas en introduktionsbok till programmering. Palla lägga ner timmar bara för att förstå grundkonceptet.

Jag håller mig till min m21 i COD4.

Edit: Ganska förvånande att Galactic Civ säljer så bra, då det ändå måste anses vara ett "krångligt" spel, med rätt dryg inlärningskurva. Eller har jag fel?

åååhhh, mater of orion! Sååå kungligt bra spel!!!!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

OnT:
Jag är seriöst imponerad!
Känns väldigt bra att se någon som faktiskt kommit på att man måste använda hjärnan för att skapa innehåll i plånboken och inte tvärt om.

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
jaha va tyst då om du inte órkar utveckla mer heller ... som jag skrev i mitt inlägg så får ni anse va ni vill det är va jag anser som gäller för mig. Å så länge nni inte kan gå ljupare in i en diskution så spelar dom inte det nån roll.

Ditt argument om att det är lagringstillverkarnas fel är ju dock helt uppåt väggarna. I så fall får vi ju börja skylla på bil-tillverkarna för att folk kör för fort, på alkoholtillverkarna att de kör onyktra eller varför inte skylla på tillverkarna av skidor m.m. när folk ramlar och bryter någonting i backen?

Det är inte lagringstillverkarnas fel att folk piratkopierar, precis lika lite som att det är våra internetoperatörers fel att folk laddar hem saker. Visst, mer lagring betyder att de har ett sätt att spara det som de får hem, men det tvingar dem på inget sätt att faktiskt ladda hem någonting.

Piratkopiering beror på minst 1 av 2 saker, i de flesta fall antagligen båda. Den första är att folk är snåla, den andra är att de är slöa. Folk vill inte betala 4-500kr för ett spel, det är för mycket och de anser inte att det är värt det. Detta betyder itne att de tvunget inte vill betala alls, bara inte så mycket som marknaden tycker. Sen är det mycket enklare och bekvämare att bara sitta hemma, klicka på en knapp och en stund senare vara igång än att behöva dra sig in till närmaste butik. Och det är dessa två saker som skapar en platform för piratkopieringen att stå på. Det är alltså folks eget fel, med en stor dos uppmuntran från marknaden, inte de som skapar lagringsutrymme.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
jag anser så här det är fan inte vi som rår för att piratkopiering finns det är datorhårdvaru leverantörerna som skapar större hd större mängd dvd o blueray brännare. klart folk bränner om man får chansen. jag minns 1995 då första cdbrännaren kom 5000:- som hittat. idag kostar en brännare inte mer en 200-400:- beroende om det är brännare eller dvd brännare. jag tycker om dom ska få nån branch i blueray filmerna så ska dom hålla bluray brännare på en hög kostnad så alla inte har råd o köpa en. nu finns det dom som gör filmer å så skälv men då har dom råd o betala 3000-5000:- åxå...ja nu har jga sagt va jag tycker många anser att jag har fel säkert men detta är va jag tycker o inget som nån annan måste tycka illa om att jag ger åsikt om.

Jamen precis, för i filmbranchen, där är alla superrika. Gör man något annat än polisfilmer i Sverige är det inte självklart att man har pengar.

En sån utgift är fövisso försvinnande liten i sammanhangen, men ändå.

Sorry för Off topic.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är långt ifrån en gamer, men när andan faller på kan det ju vara riktigt bra underhållning. Håller med i hans och många kommentarer här. Trots allt fascinerar snygg grafik inte tillräckligt för att kompensera för en haltande spelidé, som tur är. Fortfarande märker jag att en del gamla titlar med mindre realistisk grafik är intressantare och roligare.

På ett annat internationellt (eller i ärlighetens namn 90 % USA dominerat) forum som jag varit medlem i längre än här är tendensen tydlig: visserligen äger de i princip alla hårdvara av det häftigare slaget, men ett flertal av de inbitna spelarna i +20 åldern är sällan särskilt roade och imponerade av spelidéerna bland nyare titlar. Den positiva effekten av detta är å andra sidan att fler och fler söker utmaningar i Linux och FreeBSD världen, i väntan på bättre speltitlar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
jaha va tyst då om du inte órkar utveckla mer heller ... som jag skrev i mitt inlägg så får ni anse va ni vill det är va jag anser som gäller för mig. Å så länge nni inte kan gå ljupare in i en diskution så spelar dom inte det nån roll.

Utvecklingen drivs framåt av marknaden. Kunder, folk som du och jag, vill ha större och snabbare lagringsmedia. Bättre hårddiskar m.m. Varför? jo, så vi får plats med allt vi laddar ner. Jag minns runt 97 när man brände ut sin hårddisk på cd-skivor bara så man kunde få plats med mer saker. Varje gång det kom en större hårddisk så var man lyrisk för att man skulle slippa bränna ut sakerna men fan heller förr eller senare tog utrymmet slut.

Hårddiskar och nya brännbara medier utvecklas inte för skojs skull. Det utvecklas för att vi efterfrågar det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if