Dispyt mellan Telia och Cogent orsakar problem på Internet

Permalänk
Melding Plague

Dispyt mellan Telia och Cogent orsakar problem på Internet

Sedan slutet av förra veckan har delar av Internet varit oåtkomligt för Internetanvändare runt om i världen, främst i Sverige och USA. Problemet är att de stora näten Telia Sonera och Cogent har kopplat från varandra. Internetleverantörerna skyller på varandra och fortfarande finns ingen lösning i sikte.

<a href="/nyhet/7479-dispyt_mellan_telia_och_cogent_orsakar_problem_pa_internet">Läs nyheten</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ajdå, de var ju inte bra, tur att man sitter på comhem då xD

Först

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

LOL, Bästa jämförelsen jag kan tänka mig är två 3 åringar som sitter och surar i varsitt hörn i lekrummet för att de ville ha samma leksak och inte kunde komma överens....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
LOL, Bästa jämförelsen jag kan tänka mig är två 3 åringar som sitter och surar i varsitt hörn i lekrummet för att de ville ha samma leksak och inte kunde komma överens....

Ungefär så ja :S Dom är vuxna affärs män, det ligger i deras bästa intresse att fixa detta. Vilket jag hoppas att dom gör

Permalänk
Medlem

Jävla lekstuga bara, vid sådana här tillfällen ska EU eller marknadsdomstolar gå in direkt o slå näven i bordet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Haha vi kommer inte åt vissa websidor i USA och dom kan inte spela wow. 1-0 oss säger jag!

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk

Blixtvik självklart. Telia, skulle inte de dela sig?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Blixtvik självklart. Telia, skulle inte de dela sig?

Det handlar inte om svenska Telia utan Teliasonera International Carrier som är ett internationellt bolag.

Det verkar mest som så här: telia säger "uppgraderingar måste ske. ok, låt oss dela på kostnaden".
Cogent säger: nää, ni får betala så delar vi på det uppgraderade nätet"

Mera info finns här: Bakgrunden

Verkar inte som att Cogent har helt rent mjöl i påsen heller.
Man är gärna med å delar på trafiken, men är inte beredd att betala för underhållet.

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Systray
Haha vi kommer inte åt vissa websidor i USA och dom kan inte spela wow. 1-0 oss säger jag!

Nja 1-0 till dem, tycker de tjänar mer som slipper WoW än vi som inte kommer åt nyttiga sidor som råkar vara placerade i USA. Tror till och med att man som förälder i vissa fall skulle kunna sponsra ett företag som Cogent för att hindra sin son att förstöra sitt liv på WoW :).

Cogent har varit i blåsväder förr, men varför inte köra vidare med den gamla utrustningen tillsvidare eller har de redan uppgraderat knytpunkten?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Buhuhuhuhuhuh :'( .

Jag är bortskuren från mitt favoritspel.

Småbarnstjafs på hög nivå =/

Permalänk
Medlem

no conceptart.org !!! jobbigt.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

tur att man inte använder skit telia o deras tjänster telia is teh crap

Permalänk

Håller med om "felia" och deras tjänster.

Dock är det inte svenska bolaget som har problem,
utan det internationella (som tydligen är mycket bättre)

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455

Permalänk

Å nej
runscape fungerar fortfarande : (

hoppades på att denna sorjliga ursäkt till ett spel skulle vara en amerikansk sida

nåja, får hoppas att någon 13åring blir av med sitt account på spelet och crackar sönder hela skiten

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Hmm, min styvson har klagat senaste veckan på att internet är segt när han ska spela Age of Empires 3 över nätet och undrar om jag ändrat på något - vilket jag inte har. Kan detta ha något samband (trots att vi använder comhem)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeremiah68
Det handlar inte om svenska Telia utan Teliasonera International Carrier som är ett internationellt bolag.

Det verkar mest som så här: telia säger "uppgraderingar måste ske. ok, låt oss dela på kostnaden".
Cogent säger: nää, ni får betala så delar vi på det uppgraderade nätet"

Mera info finns här: Bakgrunden
.

Förstår, tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

haha inget wow

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

hahaha kunde inte hålla mig för skratt när jag läste att USA inte kunde spela wow, hajahaha

Permalänk

typiskt 60 tal kan inte lösa en dispyt utan att göra skada. ***** onödigt att kopla ifrån varandra bara för att de inte är överens.

Permalänk
Medlem

hur har dessa människor kommit i styrelsen där borta. det är företag och buisness hur kan dom betee sig så här. skandal.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Sötast

Med makt kommer ansvar! Bwahahahahhaahaha xD

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag finner det otroligt att alla blizzards servrar skulle vara i europa, borde väl vara bra mycket bättre om de har minst en server avdelat för den amerikanska marknaden (som borde vara rätt stor), som då förslagsvis finns i USA också!

Annars så är det ju bara tragiskt att de inte kan lösa det!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
hur har dessa människor kommit i styrelsen där borta. det är företag och buisness hur kan dom betee sig så här. skandal.

om du köper ett nytt grafikkort till mig, samt en cpu och lite ram och varför inte ett nytt moderkort, det senaste och dyraste från intel, så kan du och jag dela på datorn hemma hos mig.
Det gör väl inget att du måste resa lite?

Just för att det är business så sker sådana saker.

Intel stänger ute Nvidia.
Intel vill ha kvar amd för att inte bli uppdelade i olika bolag etc...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Måste säga att jag finner det otroligt att alla blizzards servrar skulle vara i europa, borde väl vara bra mycket bättre om de har minst en server avdelat för den amerikanska marknaden (som borde vara rätt stor), som då förslagsvis finns i USA också!

Annars så är det ju bara tragiskt att de inte kan lösa det!

Telia har ett ganska stort nät i USA också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Punti
hahaha kunde inte hålla mig för skratt när jag läste att USA inte kunde spela wow, hajahaha

haha ja de var det bästa i nyheten

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men denna nyheten är ju redan old news! Skärpning swec?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

ja jag visste då inte om det.
Läste nån tråd om nåt med cognet tidigare men visste inte vad det var.

Tack rapporteringen swec

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Aha så det är därför jag inte kan komma åt www.kaspersky.com ? Och diverse andra sidor...

Såg något om det där när jag loggade in på WoW förut idag... men tänkte inte mer på det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

De förklarade en hel del varför mediafire.com inte funkar haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Måste säga att jag finner det otroligt att alla blizzards servrar skulle vara i europa, borde väl vara bra mycket bättre om de har minst en server avdelat för den amerikanska marknaden (som borde vara rätt stor), som då förslagsvis finns i USA också!

Annars så är det ju bara tragiskt att de inte kan lösa det!

Nej dom amerikanska servrarna ligger inte på europeisk mark. Det hade varit förödande för spelarna pga distansen.
Tror det är nånting i stil med AT&T eller vad dom heter som hostar i Nordamerika.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR