Ny fyrkärnig processor från Intel pressar priserna

Permalänk
Melding Plague

Ny fyrkärnig processor från Intel pressar priserna

Det har sedan länge varit känt att Intel planerar att lansera tre nya Core 2 Quad-processorer inom kort. Nu har det börjat cirkulera bilder och rykten på ytterliggare en fyrkärnig processor. Modellen kommer att ha lägre klockfrekvens och vara billigare än de andra varianterna, och är tänkt att utmana AMD i de lägre prisklasserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, men hoppas endå att AMD vinner det här :]

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Det luktar OC CPU'er på lång väg...

Permalänk

12mb...ja tack!

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd

Nu hoppas jag att den får behålla sina 12MB Cache. Då är jag mycket intresserad av den.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Hmm.. "misslyckade" Q9450/9550 som fått en sänkt multiplyer alltså...

Permalänk
Avstängd

lägre multiplier en 8 köper inte jag får ju säkert problem med en sån med då man inte kan nå 3,6 sträcket ...ser fram emot tester

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Sen är det ju bara på att hoppas på att USAs dåliga ekonomi håller i sig så dollar rean fortsätter

Permalänk
Medlem

Usch, inget att överklocka med. Under 8 multiplier går jag aldrig. På gränsen för Q9450. Siktar på ca 3.8-3.9GHz med en Q9450 vilket hade varit omöjligt med en multiplier på 7,5

Permalänk
Medlem

För den som inte behöver klocka så mycket kan detta nog bli en farlig konkurrent till phenom då den teoretiskt borde utklassa alla phenom och samtidigt hålla ett lägre pris, ser inte bra ut för amd om de inte får ut mer på dualcore-fronten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Klock-modell som några sagt tidigare?

Permalänk
Medlem

oj oj gamla nyheter sådan CPU har man lekt med tja i ½ år nu typ

skoj att dom namn gav den nu iaf, stör mig på att man inte vetat vad modellen skulle heta.

fin dump på en tidig sådan modell: http://lurix.net/yorkfield.html
märk väl att den bara går i 2,0 eftersom brädan inte kunde identifiera CPU:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
oj oj gamla nyheter sådan CPU har man lekt med tja i ½ år nu typ

skoj att dom namn gav den nu iaf, stör mig på att man inte vetat vad modellen skulle heta.

fin dump på en tidig sådan modell: http://lurix.net/yorkfield.html
märk väl att den bara går i 2,0 eftersom brädan inte kunde identifiera CPU:n

I fall det du säger stämmer så har den ju 12MB
Och får man fråga sig hur du kan ha en sådan i dina ägor?

Permalänk
Medlem

vill ha

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

En Q9450 har man ju haft en månad eller så nu! Rekomenderas! Super sval e den! Cirkus 41grader med en arctic cooling freezer 7 pro idle temp @stock, ganska lågt för en så pass low budget kylare eller?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Fler än jag som hellre skulle köpa en Q9100 än en Q9300 även om de skulle kosta lika mycket?
Visst klockfrekvens är viktigt, men den där extra cachen borde kunna jämna ut prestandan mer!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I fall det du säger stämmer så har den ju 12MB
Och får man fråga sig hur du kan ha en sådan i dina ägor?

Intel partner program..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
En Q9450 har man ju haft en månad eller så nu! Rekomenderas! Super sval e den! Cirkus 41grader med en arctic cooling freezer 7 pro idle temp @stock, ganska lågt för en så pass low budget kylare eller?

har du en q9450?

asså Intel ÄR verkligen grymma!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

I vika applikationer ger 12MB cache en boost?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
I vika applikationer ger 12MB cache en boost?

Om vi ska ta det från början cpun har ett register och cache minne sen kommer ram minne och ett virituellt minne... aka minneshirarki..

Alla dessa minnen har olika hastigheter, snabbast är nämnd först, ju mer ram du har ju mer information kan du ladda i ramminnet för att ha snabbare åtkomst till det, cache minnet är de minne cpun kan bearbeta, så minnet från dina ram minnen måste läsas in i cashe minnet för att bearbetas... ju mer data du har i cashe minnet som kan tänkas relatera till varan ju snabbare kan ditt program bearbetas.

Man kan beräkna hur många ms man kan spara på detta men det orkar jag inte ta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Intel partner program..

Jo, visst...
Partnerprogram.

Permalänk
Medlem

kanske snart dags att byta ut sin gammla Quad6600 då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Fler än jag som hellre skulle köpa en Q9100 än en Q9300 även om de skulle kosta lika mycket?
Visst klockfrekvens är viktigt, men den där extra cachen borde kunna jämna ut prestandan mer!

I orginalfrekvens lär 9300 vara snabbare
cache ger inte så mycket so folk verkar tro
ta en titt på 12mb 2400mhz mot 6mb 2500mhz så ser du vad jag menar

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att Q9100 vore särskilt mycket bättre än en Q6600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det känns inte som att Q9100 vore särskilt mycket bättre än en Q6600.

den är inte bättre en q6600 dock att den har mer cashe men högre fsb vilket götr det jobbigare o klocka man får dra på mer fsb för o komma nån vart.

jag kommer att gå på en Q6600 den känns bäst för pengarna o för den multiplier som är på 9X å får man den i 3,6 stabilt så är jag fan nöjd. E8400 va en flopp i allfall för mig då den va stabil ena dagen o andra inte.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Sweet, budgetöverklockarna får smaka quad 12 eller 6mb, med rätt pris kan denna bli en succé, inte minst i märkesdatorer. Spännande!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I orginalfrekvens lär 9300 vara snabbare
cache ger inte så mycket so folk verkar tro
ta en titt på 12mb 2400mhz mot 6mb 2500mhz så ser du vad jag menar
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=628633...

Vet inte riktigt vad du syftar på här men cache kan visst spela en stor roll i klock per klock jämförelse, speciellt i spel.

Citat:

More detailed results analysis shows that larger L2 cache turns out the determinative factor for higher performance of the new processors. As we may see, the performance gain is especially high in those applications that are sensitive to L2 cache size. For example, Wolfdale’s advantage over Conroe in games reaches 11%, and on average hits 7.2%.

Citat:

The benchmark results indicate clearly that all our concerns were absolutely unfounded. Core 2 Quad Q9300 is faster than Core 2 Quad Q6600 even without a larger L2 cache, only thanks to architectural improvements introduced in Penryn processors, higher bus frequency and 100MHz higher clock speed.

Med tanke på de arkitekturella förändringarna, högre klockfrekvens och högre bussfrekvens så är Q9300 snabbare, men Q6600 hänger fortfarande bra med och detta förmodligen bl.a. tack vare mera cache-minne.

Källa: www.xbitlabs.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Enda sättet att få veta hur mycket cacheminnet gör är att jämföra Q9300 med någon yorkfield-modell som har dubbla cachen, exempelvis Q9450 och klocka båda till samma hastighet. Någon sådan test har jag inte sett.

Att jämföra wolfdale med conroe, eller yorkfield med kentsfield är ju en jämförelse av andra saker än enbart mängden cacheminne. Tydligen har det även gjorts andra förbättringar som påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Enda sättet att få veta hur mycket cacheminnet gör är att jämföra Q9300 med någon yorkfield-modell som har dubbla cachen, exempelvis Q9450 och klocka båda till samma hastighet. Någon sådan test har jag inte sett.

Att jämföra wolfdale med conroe, eller yorkfield med kentsfield är ju en jämförelse av andra saker än enbart mängden cacheminne. Tydligen har det även gjorts andra förbättringar som påverkar prestandan.

precis
kolla på länken jag gjorde i mitt inlägg tidigare så hittar du ett sånt test, enda skillnaden är att en körs i 2400 och den andra i 2500

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Enda sättet att få veta hur mycket cacheminnet gör är att jämföra Q9300 med någon yorkfield-modell som har dubbla cachen, exempelvis Q9450 och klocka båda till samma hastighet. Någon sådan test har jag inte sett.

Att jämföra wolfdale med conroe, eller yorkfield med kentsfield är ju en jämförelse av andra saker än enbart mängden cacheminne. Tydligen har det även gjorts andra förbättringar som påverkar prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
precis
kolla på länken jag gjorde i mitt inlägg tidigare så hittar du ett sånt test, enda skillnaden är att en körs i 2400 och den andra i 2500

Nej skillnaden är ju som sagt arkitekturell också vilket jag påpekade i mitt föregående inlägg, vad är det ni inte förstår? Om skillnaden mellan Conroe och Wolfdale är såpass stor klock för klock så kanske man åtminstone kan dra den slutsatsen att cache-minnet spelar roll, knappast att de har optimerat kärnan så mycket på annat sätt att det skulle visa uppemot 10% skillnad vissa spel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt