AMD Athlon X2 4800+, minneskompabilitet & överklockning

Permalänk
Medlem

AMD Athlon X2 4800+, minneskompabilitet & överklockning

Hej

Jag har i slutet av månaden tänkt köpa en dator med hyffsad prestanda, dock har jag klurat ut att jag inte vill köpa en Phenom nu när den fortfarande har "buggen". Jag tänkte då köpa en Athlon X2 4800+ och använda tills Phenom med 45nm tillverkningsteknik lanseras.

Men nu till själva frågorna:
1. Vad jag har fattat så är 4800+ kompatibel enbart med 800mHz minnen eller lägre medans Phenom stödjer minnen i 1066mHz. Kan jag köpa 1066mHz minnen och köra dessa nedklockade tills uppgraderar CPU:n, och klockar dessa ner sig automatiskt eller blir det massa extrajobb?

2. Går det att klocka en 4800+ till hyffsad prestanda (a.k.a så att den inte blir en flaskhals för ett HD3870) om man använder en Noctua NH-U12F som kylare och har ett Gigabyte GA-MA790FX-DS5 moderkort? Om så är fallet vilka frekvenser tror ni man kan nå?

Tack på förhand!
Aarthas - Nybliven medlem

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Buggen är ingen fara, men tyvärr suger Phenom på andra sätt.

1. När du köper PC8500 ( 1066mhz ) minnen till en AM2 processor så visas dom som PC6400 i BIOS, CPU-Z etc. etc. men är fortfarande lika bra/klockvänliga som PC8500 minnen.

2. Flaskhals? Överdrift 4800+ räcker gott och väl en bra klockad single-core skulle räcka för HD3870 egentligen. Flaskhalsar är en stor överdrift. Det moderkortet är bra köpt det

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Okej, så det kommer alltså inte bli några kompabilitetsproblem med minnet då Skönt att höra...

Nån som har nån aning om klockbarheten på 4800+:en? Är 3GHz en möjlighet månntro?

Permalänk
Inaktiv

Lite gammal tråd men är du fortfraradne intresserad av en 4800+ så kan jag säga att min 4800+ 65nm gör 2,7 ghz lätt undervoltad..

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min nuvarande phenom 9850, det moderkortet funkar bra tillsammans med den också. En sån kylare du nämner är nästan ett måste, sen har jag hört att 9850 klockar riktigt bra. Jag rekommenderar den.

De nya phenomerna har väl inte buggen?

Datorn är väldigt snabb och problemfri när jag väl kylt prollen tillräckligt.

Visst finns väl både bättre och dyrare prollar så jag säger inte att den är bäst, men ett bra köp iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.