Telia tappat förbindelse med Cogent?

Permalänk
Medlem

Telia tappat förbindelse med Cogent?

Märkte idag att jag inte alls kunde komma in på Cogents nät (ISP). Men det gick däremot att komma in på deras nät från andra ISPs som jag kollade genom att ssha till.

Kan någon annan med telia försöka med att pinga www.cogentco.com [38.100.128.10]?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

gribber@mail:~$ ping 38.100.128.10 PING 38.100.128.10 (38.100.128.10) 56(84) bytes of data. From 81.228.116.188 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Når inte fram med någon icmp trafik. Vid traceroute så kommer jag bara till mitt första hopp i Telias nät.

Permalänk
Medlem

http://gigaom.com/2008/03/14/the-telia-cogent-spat-could-ruin...

Från #nanog:

[00:06:38] <Symmetria> telia just sent out mail to what I presume is most of their customers
[00:06:43] <Symmetria> Dear Customer,
[00:06:43] <Symmetria> We would like to give you the following information:
[00:06:43] <Symmetria> Cogent has decided not to exchange traffic directly with TeliaSonera's AS 1299 or indirectly with AS 1299 through a third-party provider. As a result, Cogent has partitioned the Internet and disrupted the flow of traffic between Cogent and TeliaSonera customers.
[00:06:51] <Symmetria> While this has a negative impact on some users of the Internet, this effect is the result of Cogent’s decision and is unfortunately beyond TeliaSonera’s control. Until Cogent rectifies this situation, TeliaSonera customers experiencing any difficulty reaching Cogent’s network can continue to purchase IP Transit from TeliaSonera along with another Tier 1 provider. This will fix the immediate problem and ensure optimal connectivity going forward.
[00:06:51] <Symmetria>
[00:06:52] <Symmetria> We sincerely apologise for the inconvenience caused…
[00:06:52] <Symmetria>
[00:06:52] <Symmetria> If you have further concerns, please address your commercial contact at TeliaSonera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
http://gigaom.com/2008/03/14/the-telia-cogent-spat-could-ruin...

Från #nanog:

[00:06:38] <Symmetria> telia just sent out mail to what I presume is most of their customers
[00:06:43] <Symmetria> Dear Customer,
[00:06:43] <Symmetria> We would like to give you the following information:
[00:06:43] <Symmetria> Cogent has decided not to exchange traffic directly with TeliaSonera's AS 1299 or indirectly with AS 1299 through a third-party provider. As a result, Cogent has partitioned the Internet and disrupted the flow of traffic between Cogent and TeliaSonera customers.
[00:06:51] <Symmetria> While this has a negative impact on some users of the Internet, this effect is the result of Cogent’s decision and is unfortunately beyond TeliaSonera’s control. Until Cogent rectifies this situation, TeliaSonera customers experiencing any difficulty reaching Cogent’s network can continue to purchase IP Transit from TeliaSonera along with another Tier 1 provider. This will fix the immediate problem and ensure optimal connectivity going forward.
[00:06:51] <Symmetria>
[00:06:52] <Symmetria> We sincerely apologise for the inconvenience caused…
[00:06:52] <Symmetria>
[00:06:52] <Symmetria> If you have further concerns, please address your commercial contact at TeliaSonera

Ha!

Troligen är detta anledningen till att jag inte kan ansluta till min webhost canaca.com. Varken via HTTP eller FTP. Lysande!! (Inte)

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Där ser man, supporten på telia visste ingenting när jag ringde dem. Fick be dem själva att försöka traca. Lagom bra att sådant inte står på hemsidan där driftinformationssidan f.ö. inte fungerar ens.

Tack för infot bjr!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Där ser man, supporten på telia visste ingenting när jag ringde dem.

Ursäkta språket, men när i helvete visste dom någonting om någonting? Förbannade Kalle Anka företag.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Ursäkta språket, men när i helvete visste dom någonting om någonting? Förbannade Kalle Anka företag.

Det är ju TeliaSonera IC som depeerat, då är det väl inte så konstigt att telias supportpersonal inte vet något då det är två helt olika bolag?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vad är Cognet för filurer och varför har de gjort detta?
De verkar ju ha bråkat med andra förut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cogent_Communications

Edit: Ok står på tidigare länken att det kan vara dispyt om ersättning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Det här är ju helt absurt, telia får fan se till att fixa det här direkt. Helt oacceptabelt att man är utestängd från en stor del av internet.

Om det nu skulle fortsätta borde man väl kunna säga upp sitt avtal?

Permalänk

Är fixat. Kommer kanske dröja nån dag tills DNS-serverna är med i matchen dock, är den uppgiften jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
Är fixat. Kommer kanske dröja nån dag tills DNS-serverna är med i matchen dock, är den uppgiften jag har.

Låter bra. Men var har du fått denna information ifrån?

PS.

Och jag vidhåller fortfarande att Telia är ett företag hemmahörande i Ankeborg.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
Är fixat. Kommer kanske dröja nån dag tills DNS-serverna är med i matchen dock, är den uppgiften jag har.

Uhm, vad har DNS med peering att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Uhm, vad har DNS med peering att göra?

Bra fråga.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

Informationen fick jag från Telia själva (min arbetsgivare) i förmiddags, så någon information har inte kunnat ges ut till kunderna då det inte funnits någon förrän nu...

Vad själva DNS-servarna har med det hela att göra vet jag inte, men jag tolkade det som om de måste synkas om/uppdateras, inte vet jag. I'm just the messenger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad är Cognet för filurer och varför har de gjort detta?
De verkar ju ha bråkat med andra förut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cogent_Communications

Edit: Ok står på tidigare länken att det kan vara dispyt om ersättning.

Cogent är väl bland de sämsta näten som finns vad gäller underdimensionering av näten. Många porrföretag där som trycker hur mycket trafik som helst till andra nät, därav konflikterna.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
Informationen fick jag från Telia själva (min arbetsgivare) i förmiddags, så någon information har inte kunnat ges ut till kunderna då det inte funnits någon förrän nu...

Vad själva DNS-servarna har med det hela att göra vet jag inte, men jag tolkade det som om de måste synkas om/uppdateras, inte vet jag. I'm just the messenger.

Ok. Tack för det. Bara att hoppas det löser sig då.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

Tog reda på lite mer, och med risk att låta som en "peka finger gubbe", så var det dem (vad de nu kallar sig) som av okänd anledning stängde av peeringen till just vårt nät.

Ingenting vi hade någon kontroll över dvs.

PS. Byt DNS-server bara (använd inte våra) så skall problemet vara borta, peeringen är tillbaka som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
PS. Byt DNS-server bara (använd inte våra) så skall problemet vara borta, peeringen är tillbaka som sagt.

Ok. Och hur gör jag det? Jag har adsl via herjenet.net (de använder telias lina). Erhåller dns automatiskt.

EDIT:

Ok. Bockade ur Erhåll DNS automatiskt, och valde själv. Men. Kan fortfarande inte ansluta till Canaca.com.

Innan DNS-ändringen stod det i browsern "Letar efter....". Nu står det "Ansluter till...". Men ingen lycka med att ansluta.

Sidan (canaca) är uppe. Går att ansluta till den med anonymouse.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken

PS. Byt DNS-server bara (använd inte våra) så skall problemet vara borta, peeringen är tillbaka som sagt.

Jasså? Någon som kan bekräfta detta? Mitt första hopp säger nej tack till att skicka mig vidare iaf.

Visa signatur

mirkk

Permalänk

Hade en kund tidigare som löste det på så vis, vilket låter rimligt. Enligt uppgift är det våra DNS-servrar som inte fått upp nya routingvägar etc. till "andra sidan" än, vilket skulle innebär att om man gick runt dem så borde det fungera.

Har inte testat själv, min workstation här på jobbet är gaaanska låst för sånt.

Permalänk
Medlem

Samma här, går inte för sig. Har Cogent blockat alla telias IPs, så spelar det knappast roll vilken dns server man använder.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Nä. Just det. Har testat x antal olika DNS servrar nu. Utan framgång.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

Hörde för mig lite granna, verkar vara lite andra bekymmer förutom DNSerna faktiskt. Återkommer när jag vet mer.

Permalänk
Medlem

Rätt roligt det här. 2 ISPs depeerar, inga nyheter. En hemsida (tbp) blir blockad, stor nyhet.....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Jävla soppa det här känns som... Får reda på mer av bjr's länk och inlägg, än vad jag får av min arbetsgivare.

Stabilt värre...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
Hade en kund tidigare som löste det på så vis, vilket låter rimligt. Enligt uppgift är det våra DNS-servrar som inte fått upp nya routingvägar etc. till "andra sidan" än, vilket skulle innebär att om man gick runt dem så borde det fungera.

Har inte testat själv, min workstation här på jobbet är gaaanska låst för sånt.

"DNS-servrar som inte fått upp nya routingvägar" ?
Därför som det verkar som att byta DNS-server inte fungerar. DNS håller inte på med routing.
Om telias servrar fortfarande får upp rätt IP (nslookup www.domän.com i kommandprompten) så kan nog inte byte av dem göras. Det är ju inte så att Telias DNS-servrar kan ha fel på alla IP-adresser (vilket skulle betyda att cogent typ bytt IP på alla sina kunder i hela nätet, inte rimligt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Rätt roligt det här. 2 ISPs depeerar, inga nyheter. En hemsida (tbp) blir blockad, stor nyhet.....

Ja. Visst är det fantastiskt. Det kallas visst proportioner.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"DNS-servrar som inte fått upp nya routingvägar" ?
Därför som det verkar som att byta DNS-server inte fungerar. DNS håller inte på med routing.
Om telias servrar fortfarande får upp rätt IP (nslookup www.domän.com i kommandprompten) så kan nog inte byte av dem göras. Det är ju inte så att Telias DNS-servrar kan ha fel på alla IP-adresser (vilket skulle betyda att cogent typ bytt IP på alla sina kunder i hela nätet, inte rimligt).

Dåligt beskrivet av mig, inser jag nu, kan inte allt det där så bra, men vid skrivtillfället kändes det som en bra beskrivning.

Vilket fall som helst, är skit samma med DNSerna just nu ändå.

Permalänk
Medlem

Detta blir grumligare och grumligare.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.