Upphovsmän får rätt att själva fightas mot fildelare

Permalänk
Melding Plague

Upphovsmän får rätt att själva fightas mot fildelare

Ett nytt regeringsbeslut kommer att göra det lättare för upphovsmän att komma åt fildelare. Tidigare var upphovsmännen hänvisade till att polisanmäla men kunde sedan inte göra mycket mer. Enligt det nya beslutet kommer upphovsmännen istället att kunna gå direkt till domstolen, och domstolen kan i sin tur tvinga Internetleverantörer att ge personuppgifterna bakom en IP-adress. Rättighetsinnehavaren måste kunna bevisa för domstolen att upphovsrättbrott har skett.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är inte fildelning ganska ute nuförtiden, alla har väll gått över till att använda torrents och det är troligen inte specielt många som sitter och lipar med DC++ eller Limeware ... =/

Iallafall, keep it up!
*och då menar jag fighten, inte fildelningen...

Permalänk
Medlem

Torrent är också fildelning

Skulle inte förvåna mig om nästa offer är någon som suttit på torrent-sidor. Ponten och gänget postar en paint-redigerad "skärmdump" på ipadressen och sedan är det kört. Verkar inte behövas mycket för att bli fälld för detta, är för jävligt egentligen. Blir väl till att någon internetleverantör lanserar kryptering i stor skala med bibehållen hastighet till låg avgift för kunderna, då har apb kört ner sig ordentligt. Man kan inte lagstifta bort en folkrörelse mot folkets vilja, så är det bara.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Men kan man verkligen åka dit för att seeda torrents?

Jag har läst någonstans att lagarna är så luddiga och att eftersom man bara delar med sig av små bitar av filmen/spelet/filen så ska man inte åka dit?

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara rätt lätt att protestera genom att säga att det är förfalskade bevis. Screenshots och loggar är ju lätta att editera så hur ska dom göra då.
Eller vad ska dom annars ha för "bevis".
Och om dom nu lyckas tvinga internetoperatören att kolla upp det så ser dom väl fortfarande inte exakt vad som har överförts (genom DC i detta fall), är väl bara massa paket mellan 2 st IPs, eller?

Så då borde det vara ord mot ord, och det sägs ju att man är oskyldig tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Lata och flata riksdagsmän och kvinnor. Ursimpelt sätt för dom att slippa undan den här frågan, dom valde lättaste utvägen och det är högst sannorlikt en hel del mutor inblandade i detta.

Det är väl kronofogden som kommer på besök som hos Bahnhof då, men när dom ringer på dörren borde det ju gå att bestrida deras intrång tycker jag. Så att man får komma till domstol och bestrida själva beslutet om en intrångsundersökning eller vad dom kallar det.
Om man kan komma så långt är det ju bara att se till att ha tagit reda på namnen på domare och nämndemän sen visa upp "bevis", loggar och skärmdumpar på att dom har fildelat så borde Pontens skitbevis ogillas.

I ett vettigt rättsmhälle borde detta vara möjligt men jag sitter väl bara och drömmer eftersom vi inte har något rättsamhälle idag.

Permalänk
Medlem

Ajaj sverige sverige! Var är ni på väg?:)
Detta problemet är man fri från i vårat kära grannland, men o andra sidan så finns det inte 'snabbt' bredband här. Så det jämnar väl ut sig.

Vad är meningen med att fildela om det inte finns spänning?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Artisterna kanske upptäcker att knappt någon fildelar deras musik och förstår varför dom itne tjänar pengar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har samma tro som Hkman, nu gjorde dom verkligen lätt för sig...o slipper ta konsekvenserna.

Vi får väl se när dom första fallen börjar trilla in o se hur det går för fildelarna. Se inte själv att det skulle bli lättare för dom?

Dröjer nog inte länge förrens som Eriik säger; någon släpper krypterat internet lr att vi användare får enklare verktyg till bra krypterade torrentz program...

Inget är omöjligt bara fantasin sätter gränsen

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser en fara i att det kan missbrukas.

Är väll snarare ett faktum att det kommer att missbrukas. Här har man skickat över makt åt en part som ENBART har finansiellt intresse bakom detta. Naturligtvis kommer girigheten att mjölka det för allt det är värt.

Citat:

Upphovsmän eller rättighetsinnehavare kommer då själva att kunna handskas med piratkopieringen. Om upphovsmannen ser att en viss IP-adress sprider ett verk han eller hon äger kommer upphovsmannen att kunna gå till domstol med bevis.

Ser ja, men bevisa? Trovärdigt vittne som sett IP numret eller? När ska valda politiker fatta att APB/IFPI som redan luckrat upp rättens trovärdighet med skärmdumpar som man med lite tid enkelt kan manipulera i MS paint INTE är trovärdiga eller någon form av myndighet som har trovärdighet. De är en egen part i rätten uppbackad av en mediabranch som inte bryr sig om vems liv de krossar juridiskt bara de får ta överpriser.

Citat:

Det handlar inte om att rättighetshavarna ska agera poliser

Varför då ge dem möjligheten till detta Ask? PGA EU?

Ännu ett slag mott svenkts rättsväsendes trovärdighet. Risken är att domstolarna bli överbelastade med skitjobb av denna klass och riktiga rättstvister hamnar åt sidan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Men kan man verkligen åka dit för att seeda torrents?

Jag har läst någonstans att lagarna är så luddiga och att eftersom man bara delar med sig av små bitar av filmen/spelet/filen så ska man inte åka dit?

Ifall du delar ut "olagligt material" på torrentnätverket så kan du "enligt lagen" "åka fast"... men bättre fråga är ju "Hur lätt är det för någon att se EXAKT vad det är för något man har på datorn och delar ut/laddar ner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Underbar ny lag för stalkers, våldtäksmän, pedofiler, kriminella, våldsamma personer eller grupper som kan kolla upp vem som står bakom ett IP. Det blir ju mycket enklare för dom att hitta sina mål nu. Behövs bara en IP address.

En IP-address är ju INTE det samma som personnummer? Jag menar... en IP-address kan man ju bara spåra fram till en dator. Man kan ju aldrig få ut några personuppgifter från en IP-address?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

[...]

[i]Redigerat av Castor: Användare avstängd. Brott mot §1.[/i]

Permalänk

dubbelt..

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

bara jag som mins valet? nej vi ska inte jaga fildelare...

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Jag blir så ledsen...
det här landets styre (oavsett vem som styr tydligen) kan vara så patetiskt ibland, och detta måste ju vara det bästa beviset på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
bara jag som mins valet? nej vi ska inte jaga fildelare...

[...]

[i]Redigerat av Castor: Användare avstängd. Brott mot §1.[/i]

Permalänk

Vad blir nästa steg? Alltså, folk tror ju att "nej, men det blir inget 'nästa steg'" och fortsätter att göra lagar - snart kommer det ju inte att vara tillåtet med någonting... :S

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Det enda att göra är att luska ut vilka linor regeringen sitter på hemma. Påstå att dom fildelar göra en skärmdump i paint och ställa samtliga inför rätta. Då kanske dom inser det absurda i lagförslaget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Man undrar hur det är med Sverige egentligen! Lagarna är ju helt åt helvete och saknar logik. Ska alla som kan sätta en © symbol på något (som är i princip alla) kunna leka polis? Vem ska få göra det sedan? Kan vi inte skippa domstolen också och låta alla som ser ett lagbrott begås bestraffa personen själv efter passande?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

En lukrativ branch öppnar sig ser jag.

Ska vi gå samman och bilda "SWEC IP HUNTERS AB"?

Vi kunde ligga och sniffa på Pontén och companys alla nära och käras IP nummer. Lovar att vi kommer att kunna visa upp en massa suspekta anslutningar, tar det för lång tid så kan vi fejka lite loggar och leka med photoshop.

Tror nästan jag ska registrera det företagsnamnet

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Känns ju som att de kommer stå nån jävla portföljnisse bakom varje datorplats och övervakapå DH snart när man hör sånt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
En lukrativ branch öppnar sig ser jag.

Ska vi gå samman och bilda "SWEC IP HUNTERS AB"?

Vi kunde ligga och sniffa på Pontén och companys alla nära och käras IP nummer. Lovar att vi kommer att kunna visa upp en massa suspekta anslutningar, tar det för lång tid så kan vi fejka lite loggar och leka med photoshop.

Tror nästan jag ska registrera det företagsnamnet

Bra ide

Ontopic:
Tycker annars själv att det här var det mest idiotiska man hört på länge.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Vad blir nästa steg? Alltså, folk tror ju att "nej, men det blir inget 'nästa steg'" och fortsätter att göra lagar - snart kommer det ju inte att vara tillåtet med någonting... :S

Jodåååå!

Jag har blivit oprovucerat misshandlad 2 gånger på 8 månader. Vittnen och allt och i ena fallet grep de förövaren på plats.....
.....och båda fallen har lagts ner "i brist på bevis".

Så jag tycker vi går ut och slåss istället, det åker man inte dit för iaf.

Permalänk
Medlem

Man betalar ju för allt annat varför inte betala för film och musik? Men det är synd att dem tar sånna jävla överpriser.

Problemet är mer att folk köper det fast det är dyrt, då sänker dem inte priserna. Men att dem ska ha betalt är ju inte fel.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Vad leder detta till i förlängningen? Jo, att fildelarna går över till anonymiserande nätverk. Finns redan idag en uppsjö med fungerande alternativ. Och vad leder det till? Jo, följande:

1) Det blir extremt resurskrävande att samla bevis mot fildelare.
2) Ingen minskning av upphovsrättsintrång.
3) Högre belastning i leverantörernas nätverk eftersom anonyma nätverk har större overhead.
4) Kraftigt förbättrade möjligheter för pedofiler och andra filurer att utbyta information.

Permalänk
Medlem

Men,,,, vad händer med alla som har Dynamiskt IP då? Borde ju vara ganska svårt att bevisa vem det är om dom har bytt IP address och inte har kvar den som dom loggat. ^^

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det är bara en tids fråga som någon ovan skrev innan ISP kommer ut med någon form av krypterings programvara eller liknande.

Problemet är att enligt piratpartiet 2006 var det då 1.2 Miljoner aktiva fildelare i Sverige, säger sig själv. Skall de bura in 200.000 stycken då hade de tänkt? Lycka till. Vi bestämmer, inte regeringen eller företagarna. Vi ser till att företagarna tjänar stålar, inte dom. Är det bara tillräckligt många som bryr sig och engagerar sig kommer detta att läggas ner illa kvickt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Man betalar ju för allt annat varför inte betala för film och musik? Men det är synd att dem tar sånna jävla överpriser.

Problemet är mer att folk köper det fast det är dyrt, då sänker dem inte priserna. Men att dem ska ha betalt är ju inte fel.

Jo, man betalar för allt annat men om du går tillbaka 10 år och kollar på vad ett album musik kostar så skiljer priserna inte ett dugg för ett album mot idag. Kolla på Bio biljetterna så har de i princip alltid legat runt 80kr långt innan det var populärt att ens tänka på något som hette Napster till exempel.

Det finns ingen chans att folket kommer börja betala för sig när en mjukvara kostar 4000 kronor eller ett spel för 600kr. Så är det bara och jag tycker det är logik även om man gör fel som fakiskt laddar ner gratis och olagligt. Men detta är inte piraternas fel egentligen utan man får komma på nya sätt och ta betalt.

Tittar man på artisterna (är själv amatör artist) så blir man så mycket större snabbare med hjälp av fildelning. År 2003-2004 hade jag 1400 besökare på min hemsida runt ett år tror jag det var. Nu har jag över 150.000 besökare på min hemsida, tack vare piratkopiering. Jag existerar i många länder och många vet vem jag är och min musik tack vare fildelning.

Sedan detta med att endel skivbolag som till exempel SONY BMG påstår att _artisten_ förlorar pengar på grund av pirat kopiering, tja beror på hur man ser det.

Många gör så att de laddar ner, lyssnar på några låtar av det nya albumet och ganska snabbt om musiken gillas har man en public till en konsert. Det är konserterna som artisterna tjänar pengar på, inte skivorna. Det ända som fildelning förstör för här är skivbolagen men samma sak här. De får komma på ett nytt sätt och ta betalt, en annan affärsidé helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Underbart, bara för upphovsmännen att börja skapa bevismaterial då

Ha, japp. Så svårt var det att göra en fake, bara att ändra storleken för filmen också:
http://aycu29.webshots.com/image/47308/2006178770309289135_rs...

Som någon skrev

Citat:

Används upphovsrätten för att skydda föråldrade affärsmodeller blir det i förlängningen omöjligt att försvara den.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nä det här känns lite fel, undra om de får betala något om de kommer med bevis som inte håller...

Jag tycker att det där förslaget om internetavgiften som ska fungera som STIM pengar är en rätt så bra idee. Legalisera nerladdningen!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar i vilket fall som helst alla som kör uTorrent att dra in ipfilter som ser till att du inte skickar skräp till en del organisationer:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=178440&...

Packa upp filen och lägg ipfilter.dat i din personliga katalog för uTorrent inställningar, välj kör/run från startmeny>
%AppData%uTorrent

eller gå manuellt till:
C:\Documents and Settings\_användarnamn_\Application Data\uTorrent

Kolla i advanced i inställningar att "ipfilter.enable" är satt till true. När du startar om uTorrent skall det stå i under logging tabben:
"Loaded ipfilter.dat (X entries)".

Det finns även en filterfil som kan användas för eMule och en del andra program, den innehåller även namn så att man kan se vem som äger adresserna, t.ex Antipiracybyra Sweden, Swedish Police etc:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=178440&...