Permalänk
Medlem

Slang storlek

Hejsan.

Jag funderar på nergradera min slang storlek till en mindre (läs: smidigare storlek) men jag vill helst inte nergradera mina "fittings" på blocket.

Jag har ett D-Tek FuZion block med 1/2 fittings, min slang har runt 4mm tjock vägg och jag börjar bli lite less på deras otymplighet varje gång jag uppgraderar datorn, byter block eller dra om slangarna i allmänhet.

Vilken är den minsta slangen som går på 1/2 fittings?
Hittade nån ArcticMOD Clear PVC Tubing - 1/2" ID, 5/8" OD (For 1/2" Systems) på en skum sida iaf, minsta jag hittar.

Typ så här ser min slang ut:

Sedan, om jag skulle gå ner i fitting storlek totalt på allt till 3/8, hur mycket påverkar det kylnings mässigt?
Kör med 1/2 all the way atm med en eheim 1048 pump (kommer nog byta pump nästa uppgradering) och kyler bara CPU (Blackice 2x120mm radiator).

Tacksam för tips.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Du kan gå ner till 7/16'' och ändå använda 1/2'' fittings. Men jag hittade ingen 7/16'' mindre än 5/8'' OD när jag letade lite snabbt...

Du kan använda den här excel-filen för att jämföra flödesförlust med 1/2'', 7/16'' och 3/8'' slang:
http://www.martinsliquidlab.com/MartinsFlowRateEstimator.html

Permalänk

Jag köpte en 1/2" slang i pvc på biltema i tjockt gods och den var helt hopplös. Så styv så graffet böjer sig. Nu har jag köpte en både rejälare och extremt böjlig slang som jag tror ska bli bra. Det är PVC fastgjutet i en spiralfjäder av plast och den går att böja utan radie utan att den kinkar. 19mm inner är det vilket kommer passa bra till pumpen men jag får nog antingen löda på större nipplar eller linda tejp runt nuvarande för att den ska passa grafikkortsblocket. Jag tror starkt på slangen men ska inte rekommendera den förrän jag testat. Den är förövrigt grå och att den inte släpper igenom ljus är bra mot alger men det är lite tråkigt att jag inte kommer kunna se flödet. Kanske kan du hitta liknande slang i klenare dimension om du vågar gå ifrån datorhandlarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Du kan gå ner till 7/16'' och ändå använda 1/2'' fittings. Men jag hittade ingen 7/16'' mindre än 5/8'' OD när jag letade lite snabbt...

Du kan använda den här excel-filen för att jämföra flödesförlust med 1/2'', 7/16'' och 3/8'' slang:
http://www.martinsliquidlab.com/MartinsFlowRateEstimator.html

Tror det här är slangen du menar (höger är 7/16" ID (5/8" OD)

Är fortfarande inte så litet som jag skulle vilja gå ner till, blir nog byta ut allt till 3/8" i nästa byte/omdragning.

Tack för hjälpen iaf.

Blir nog en Laing DDC-3.2 w/ Petra'sTech DDCT-01s Top Combo pump vid nästa dator uppgradering ^^.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!