Nytt verktyg överklockar från Windows

Permalänk
Melding Plague

Nytt verktyg överklockar från Windows

Både AMD och Nvidia har länge haft program till sina styrkretsar för att kunna överklocka och stabilitetstesta från Windows. AMD:s program Overdrive ger exempelvis möjlighet att överklocka minne och processor. Programmet använder dessutom AMD:s interna stabilitetstest för att se till att processorn är stabil i den högre klockfrekvensen. Nu kommer även Intel att släppa ett överklockningsprogram.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

För allas dröm är ju att överklocka i windowsnot.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra om man inte orkar starta om datorn.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

amd overdrive kopia lätt

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Men palla att de inte släpper det till X38, samma skit som X48 ju =(

Permalänk
Medlem

Jao, fan sämst av dom, det är ju samma krets som du säger.. hur svårt skulle det vara att lägga till X38 åsså? :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Men palla att de inte släpper det till X38, samma skit som X48 ju =(

Man behöver inte ha läst kärnfysik för att gå in i BIOS :P, tar kanske bara några minuter extra.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

haha...jag håller mej te bios endå....det är något specielt med gula bokstäver mot en blå bakgrund :P*love*

måste dock påpecka att det ser JÄVLIGT likt nVidias nTune.....hmmm

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Man behöver inte ha läst kärnfysik för att gå in i BIOS :P, tar kanske bara några minuter extra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
haha...jag håller mej te bios endå....det är något specielt med gula bokstäver mot en blå bakgrund :P*love*

Det är ju inte just klockningsprocessen som är intressant. Snarare att det finns inbyggt stabilitetstest som man kan testa sig fram med. Verkar vara någolunda bra för monitor av temp osv. också. Verkar som ett intressant verktyg med tanke på att Intel oftast släpper rätt stabila produkter.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra imo

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Min dröm är att överklocka i vindos nu blir de verkligt

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så kritiska till att klocka i Windows. Jag själv använde det till A64 och det funkade väldigt bra. När man sparar de ändringarna så blir de ju permanenta även i BIOS, det är ju inte så att de försvinner vid reboot. Abits verktyg med olika överklockningsprofiler fungerade mycket bra.
Om man precis köpt nya delar så går det ju dessutom mycket snabbare att i windows kolla hur långt man kommer och sedan, därefter, kunna utgå från BIOS.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Min dröm är att överklocka i vindos nu blir de verkligt

En "våt" dröm ??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Totalt meningslöst enligt mig, det tar inte så mycket längre tid att göra det i BIOS och det känns betydligt stabilare och säkrare att göra det direkt i chipset-settingsen istället för en programvara i OSet, mina tidigare erfarenheter av OS-baserade klockningskit typ EasyTune är rätt så dåliga.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

känns VÄLDIGT likt nTune.....

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Det som jag kan tycka är bra med detta är att man skulle kunna låta detta program för att hitta en bra stabil hastighet på prollen. För att sen gå in i bios och ställa in allt som man fått fram via detta program. SLipper man starta om datorn och testa med 10mhz hela vägen upp

Permalänk
Medlem

fan vad drygt att det inte stödjer X38 eftersom det är typ ingen skillnad på det och X48!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
För allas dröm är ju att överklocka i windowsnot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Min dröm är att överklocka i vindos nu blir de verkligt

Hahaha!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Ingen nämnt msi core center? This ich nicht something nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt kritiken, så länge som programmet är bra.
Vilket är egentligen bäst?

Ändra i BIOS, boota, starta stabilitetstest; om det krashar, sänk, annars höj och börja om från början. Minst 10ggr, oftast långt mer, innan man når toppen.

Eller: Ändra i windows, starta stabilitetstest; om det krashar, sänk/boota; annars höj utan att starta om. Tar man det lugnt så lär man klara sig helt från hårdhängningar och därmed slippa boota 15 gånger om dagen. Men nej, det är ju hardcore att starta om och ändra i BIOS förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag förstår inte riktigt kritiken, så länge som programmet är bra.
/.../
Men nej, det är ju hardcore att starta om och ändra i BIOS förstås.

Precis!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ingen nämnt msi core center? This ich nicht something nytt.

Msi core center... Just det... Det va länge sen. Värdelöst crap om jag inte minns helt fel.

Men som sagt; fungerar det bra och smidigt så why not?, liksom.

Permalänk
Medlem

Ja!!! Vad bra äntligen kan man klocka X48 i Windows Tror att dom som har råd med X48+ minnena och cpu, är ute efter annat än just den möjligheten(men det är bra att den finns(kanske roligare om några år))

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Asus AI Suite (ASUS CPU Level Up) funkar väl rätt bra? För övrigt har väl inte Maximus Formula intrigerad grafikkrets?

Kom igen nu intel ffs.. fixa till X38 ..gosh

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Ingenting för P35!!!
Anus!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Varför är så många negativa till att klocka i windows? Funkar det så funkar det, och kan man dessutom överföra inställningarna till BIOS så blir det ju fantastiskt mycket mindre reboots!

Att inte använda stabila överklocknings program som finns till windows är ju bara korkat!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Varför är så många negativa till att klocka i windows? Funkar det så funkar det, och kan man dessutom överföra inställningarna till BIOS så blir det ju fantastiskt mycket mindre reboots!

Att inte använda stabila överklocknings program som finns till windows är ju bara korkat!

Beror på hur programmet fungerar iofs tycker jag. Visade sig att Asus AI Suites "optimala setup" för min OC var 0,09vcore högre än min stabila vid Bios-överklockning så som sagt,beror ju på hur programmet fungerar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Beror på hur programmet fungerar iofs tycker jag. Visade sig att Asus AI Suites "optimala setup" för min OC var 0,09vcore högre än min stabila vid Bios-överklockning så som sagt,beror ju på hur programmet fungerar

Ja absolut, dom måste ju funka 'klock'rent

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

om man letar efter en stabilfrekvens ska man inte clocka från windows. frekvenser kan vara stabila inne windows men vid restart och vanlig boot med de frekvenserna funkar inte burken . Man ska alltid clocka från bios om man söker stabil frekvens

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Det har alltid vart skit rent ut sagt att klocka i windows, dessa mjukvarubaserade överklocknings programmen är bara waste of time och kan man inte klocka skall man inte klocka överhuvudtaget för chansen att något ryker är så mycket större via mjukvaru klockning som exempelvis i Windows. BIOS är för avancerat för många att de inte vågar och då låter de bli och då fungerar datorn också.

Man borde bojkotta AMD Overdrive sk*ten tillsammans med Nvidia nTune. :/

BIOS är alltid bäst och kommer alltid vara bäst att klocka från.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.