Fler strömsnåla processorer från AMD

Permalänk
Melding Plague

Fler strömsnåla processorer från AMD

AMD är på hugget idag och förutom att lansera styrkretsen 780G har processortillverkaren även lanserat en ny Athlon X2-processor. Den heter Athlon X2 4850e och är en billig strömsnål modell som enbart drar 45 watt. Det har även dykt upp information om en strömsnål Phenomprocessor som kommer att lanseras inom kort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med strömsnål quad core som endast kostar 1000 kr!
Även moderkorten för AMD är ju prisvärda och strömsnåla och grafikkorten från AMD har låg strömförbrukning i idle åtminstone.

När intel släpper Q9300 så kan de konkurrera med strömsnålheten och bättre prestanda men priset för Q9300 blir ju också högre.

Permalänk
Medlem

AMD gör ju i alla fall bra ifrån sig på "svensson-marknaden" Hoppas bara att de kommer upp Intel på entusiastsidan också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pheom 9100e hamnar inte under 1000 kr, ni glömmmer alltid momsen. De strömsnåla x2:orna kommer vara väldigt prisvärda om den värsta hamnar på 600 kr, de lär klocka skapligt, med effektförbrukning i åtanke kanske i samma klass som 5000BE.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Trevligt AMD på krigsstigen !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden mellan BE-2k och 4k50e ?

Permalänk
Avstängd

strömförbrukningen?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Trevligt Skulle kunna tänka mig att köpa en 4850e.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Trevligt Skulle kunna tänka mig att köpa en 4850e.

Jag med:) men får se helt enkelt

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Phenom 9100e med B3 stepping är precis vad jag har väntat på, då kan servern äntligen bli uppgraderad.

Är lite på det oklara med Athlon X2 4450e och Athlon X2 4050e. Det fanns ju redan modellerna i samma frekvenser (Athlon64 X2 BE-2350 och Athlon64 X2 BE-2400). Så vad är det för skillnad egentligen? Samma tpd, samma frekvens, samma instruktioner?

Permalänk
Medlem

45 watt är för mycket.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
45 watt är för mycket.

För mycket för vad? Visst kan du komma ned till under 10w med vissa processorer men kommer du betala för den prestandan? 45W är bra för en processor som presterar lika bra som X2, tänk på att det fortfarande är 65 nm tillverkning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med en quad i 1.8ghz till? Billig, javisst, men är det inte bättre med en tvåkärnig i 2.6 oavsett vad man gör då i princip?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
För mycket för vad? Visst kan du komma ned till under 10w med vissa processorer men kommer du betala för den prestandan? 45W är bra för en processor som presterar lika bra som X2, tänk på att det fortfarande är 65 nm tillverkning.

För mycket för att kallas strömsnål när övriga ligger på 65 watt. Sen borde ju de strömsnåla bli billigare att göra också. microatxsystem som drar under 50W i load hade ju varit fint som du fortfarande kan spela lite på. Inte de nyaste spelen då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

45 står sig väldigt bra då intels nylanserade celeron dualcore ligger på 65W med lägre prestanda. Borde locka de största datortillverkarna till storköp.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
För mycket för att kallas strömsnål när övriga ligger på 65 watt. Sen borde ju de strömsnåla bli billigare att göra också. microatxsystem som drar under 50W i load hade ju varit fint som du fortfarande kan spela lite på. Inte de nyaste spelen då.

4850e + 780G så har man ett rätt strömsnålt system.

http://images.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/ch...
http://images.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/ch...
http://www.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/index...

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

jonazz: Prestandan på ett sådant system blir otillräcklig t.o.m. för ett äldre spel, min 3500@2,2 drar 45W och har problem med spel sedan minst ett-två år tillbaka och då är det en singlecore så 45W för dualcore @2,5 är bra, kanske gränsen för hur lågt man kan pressa effektförbrukningen för en dualcore processor över 2 GHz. 50W är ett väldigt dåligt system t.o.m. för äldre spel.

Ska du ha ett strömsnålt system så kan du väl dra fram PIII an eller varför inte 486 an så slipper du köpa nytt.... Prestanda och strömförbrukning går hand i hand även om sambandet inte är direkt linjärt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
jonazz: Prestandan på ett sådant system blir otillräcklig t.o.m. för ett äldre spel, min 3500@2,2 drar 45W och har problem med spel sedan minst ett-två år tillbaka och då är det en singlecore så 45W för dualcore @2,5 är bra, kanske gränsen för hur lågt man kan pressa effektförbrukningen för en dualcore processor över 2 GHz. 50W är ett väldigt dåligt system t.o.m. för äldre spel.

Ska du ha ett strömsnålt system så kan du väl dra fram PIII an eller varför inte 486 an så slipper du köpa nytt.... Prestanda och strömförbrukning går hand i hand även om sambandet inte är direkt linjärt.

Jaha det var en nyhet för mig, alltså borde en PII på 300Mhz (43W) prestera bättre än (eller iaf likvärdigt) en Intel Core 2 Duo T9500 på 2,6Ghz (35W)

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Vad ska man med en quad i 1.8ghz till? Billig, javisst, men är det inte bättre med en tvåkärnig i 2.6 oavsett vad man gör då i princip?

Angående denna modell som ska vara buggfri Phenom 9150e 1800 MHz 65 watt,så får man hoppas att den är klockvänlig och då blir den klart prisvärd!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Phenom 9100e med B3 stepping är precis vad jag har väntat på, då kan servern äntligen bli uppgraderad.

Är lite på det oklara med Athlon X2 4450e och Athlon X2 4050e. Det fanns ju redan modellerna i samma frekvenser (Athlon64 X2 BE-2350 och Athlon64 X2 BE-2400). Så vad är det för skillnad egentligen? Samma tpd, samma frekvens, samma instruktioner?

+1 på den frågan

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

jag förstod inte vad man menade i artikeln med att de skulle heta Athlon X2 och att det sedan skulle komma motsvarande Athlon 64 X2, är de förstnämnda inte gjorda för 64-bitars system??

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
45 watt är för mycket.

45 watt kyler man passivt utan problem, så det är helt ok.
Sen är det ju bara vid full load som den drar 45 watt också.

Sen kan man ju alltid vilja ha mer (mindre i det här fallet då hehe), men ändå bra att AMD gör snålare processorer istället för att bara ligga uppe i 110W-träsket...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nu känns det bra! Jag tycker att det är en sjujävla tillgång på ny teknik just nu inom dator branchen. Nua styrkretsar med sjyssta funktioner, gott om nya processorer med alla tänkabara egenskaper. Dessutom har Nvidia och ATi klämt ut ett gäng sjyssta kort (eller gör det inom snar framtid).

Jag tror att allt eskalerar tills Q3 och Q4 kommer och där är vi dator/prylbögar helt i Nirvana.
JESS!

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

stilnoxx:Han klagade på strömförbrukningen och jag tvivlar på att Intel Core 2 Duo T9500 på 2,6Ghz (35W) med moderkort, grafikkort och allt som kan spela ganska nya spel drar 35W allt som allt. Om du läser hans inlägg igen så ville han ha ett system som max drar 50W och kan spela alla spel utom de nyaste, går det ihop enligt dig?

*Edit*Dessutom priset, en T9500 kostar garanterat minst dubbelt så mycket som den snabbaste av dessa nya kommer att göra, för att inte säga tredubbelt

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Detta låter fint.
Min CPU äter ju enligt datascheman 125W i full belastning, vilket faller sig ganska excessivt i jämförelse med dessa. Dock snackar vi helt andra målgrupper, men det tål att tänkas på.

Allting som får AMD att spotta ut mer produkter på marknaden är bra. En levande marknad kräver två aktiva aktörer, och AMD har tyvärr haft lite problem senaste, vilket är kännt. Men detta året ser minst sagt lovande ut; Nya lågeffektsprocessorer, allmäna mainstream processorer, Phenom 8000/Tri, Shanghai, med flera. Släng upp det med AMD 4000-serien så blir det ju knappast dåligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
AMD 4000-serien

Du menar inte ATI?

Förövrigt så är det nice Köra passivt, det skulle vart nåt .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Du menar inte ATI?

Jag tror personen i fråga menar AMD prova att gå in på ati.com

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Om Phenom 9100 och dylikt kostar dryga 1000kr är detta fantastiskt bra - speciellt om FSB-problemen ordnats så överklockning kan kompensera det långsammare standardhastigheterna. Ifall man kan klocka en 9100 till ~2,5ghz skulle detta vara kanon - jag reserverar högre hastigheter eftersom man aldrig skall hoppas på för mycket.

Lite intresserad av 9500 - ursäkta om jag låter helt dum, men B2-stepping är la' något att sträva efter? Eller är B3 fetare? Tänker kanske med Intels steppings som går nedåt i siffrorna för bättre termisk prestanda då G0 verkar vara den fetare i sortimentet.

Citat:

Du menar inte ATI?

Förövrigt så är det nice Köra passivt, det skulle vart nåt .

ATi är en del av AMD. Jag kallar ATi-delen av AMD just för AMD just av den anledningen och refererar enbart till ATi till produkter lanserade innan AMD köpte ATi.

Permalänk
Medlem

När kommer 4850e till Sverige? Står att den skulle lanseras den 4/3 men den verkar ej finnas att köpa någonstans?

Permalänk

Kanske tar en stund för dem att skicka över prollarna och samtidigt ha tillräckligt många till USA.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •