Geforce 9800 GX2 överklockas och testas

Permalänk
Melding Plague

Geforce 9800 GX2 överklockas och testas

Mer information om Geforce 9800 GX2 har nu läckt ut på Internet. Förutom två oberoende tester i 3DMark 2006 finns nu även information om hur kortet överklockar samt officiella bilder från en tillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ser ut som att det blir ett riktigt trevligt kort. hoppas på inga problem för nvidia bara.

Visa signatur

Go for it.

Permalänk
Medlem

Tycker det mer ser ut att vara en flopp om man ska gå efter 3Dmark resultaten, där 3870 x2 presterar bättre både OC och utan.
Men Nvidias kort brukar ju prestera bättre i spel än 3Dmark resultaten ger sken av, så man får väl se.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Motsvarande som två 8800GT i SLI... typ...

Nicht.... gut.... genug...

next generation now please

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tycker det mer ser ut att vara en flopp om man ska gå efter 3Dmark resultaten, där 3870 x2 presterar bättre både OC och utan.
Men Nvidias kort brukar ju prestera bättre i spel än 3Dmark resultaten ger sken av, så man får väl se.

Jag hoppas du förstår att kortet förmodligen kommer att köra över HD3870X2?

Prestera bra eller ej, dubbelmacka eller inte så tycker jag kortet är riktigt snyggt, speciellt om man jämför med 7950GX2 som var ett fruktansvärt fult kort. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Okej utseendet på grafikkort har inte så stor betydelse för mig, men jag undrar varför den har lägre core/shader än 8800GTS? det verkar ju inte bli någon direkt hit det här.

Permalänk
Medlem

den är onekeligen snygg, maffig, biffig, robust :S . Får nog moderkortet att böja sig.

Men, det är fortfarande bara en enda stor "kramautsåmycketpengarsommöjligt" härva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Prestera bra eller ej, dubbelmacka eller inte så tycker jag kortet är riktigt snyggt, speciellt om man jämför med 7950GX2 som var ett fruktansvärt fult kort. :S [/B]

Dagens dummaste kommentar, brukar du visa upp dina kort för din kompisar så ni kan stå och beundra dem ?

Men det verkar vara vara ett kort i rätt riktning.

Visa signatur

Reserverar Mig För Eventuella Stavfel. Dessa kan ni skriva ner i notepad och spara för arkivering.
:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag hoppas du förstår att kortet förmodligen kommer att köra över HD3870X2?

hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennies
Dagens dummaste kommentar, brukar du visa upp dina kort för din kompisar så ni kan stå och beundra dem ?

Men det verkar vara vara ett kort i rätt riktning.

Mwahahaha

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennies
Dagens dummaste kommentar, brukar du visa upp dina kort för din kompisar så ni kan stå och beundra dem ?

Men det verkar vara vara ett kort i rätt riktning.

Nej, designen är riktigt bra, det jag vill komma till. Plåten i sig är väl ointressant men om du jämför designen och uppbyggnaden av 7950GX2 så har de lyckats betydligt bättre med denna lösningen. Bara sättet att kyla 9800GX2 är så mycket effektivare jämfört med 7950GX2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

Två stycken 8800GT vinner över ett HD3870x2, varför skulle inte 9800GX2 det? Fullständigt logiskt.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Riktigt Nice!, nån som vet vad dom kommer kosta?

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

ATI brukar smiska gump i 3dmark06 medans de senare kommer till föga i spel.

Har du redan glömt 2900? Grym ifall man jagar poäng i 3Dmark06. Mindre grym i spel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Nu blir jag förvirrad är det 512 mb gånger två i minne eller 1024 mb gånger två? Ifall det är 512 mb gånger två varför skriver då Swec att det ska göra någon skillnad?

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

Ganska logiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

3dmark 06 säger inget om hur bra spelet presterar i de riktiga spelet. vilka kort har vunnit i fps tävlingar i tex crysis o andra spel? jo 8800 serien. stör mig på alla som säger att deras datorer e bättre för dom får grym 3dmark06 score, ta tex dom som har rekord i 3dmark 06, skulle tippa på att en q6600 @ 3.6ghz o 2st 8800gts/gt (g92 kärnan) ultra skulle få mkt bättre flyt i spelet än deras dator gg till ati som gör gryma strömsnåla kort som inte presterar som dom borde om man kollar på klockvärdena,
kolla på 3870 me sin 800mhz core o 2.25ghz minnefrekvens presterar mkt sämre i spel än ett 8800gt som har 200mhz lägre core o 400 mhz lägre minnefrekvens, så ja tror detta nya 9800gx2 kommer soppa golvet me nuvarande kort på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Nu blir jag förvirrad är det 512 mb gånger två i minne eller 1024 mb gånger två? Ifall det är 512 mb gånger två varför skriver då Swec att det ska göra någon skillnad?

det är 2 kort, alltså 2st kort med 512mb vardera det borde ju göra en skillnad ha 2 st kort jämfört med ett vanligt ultra eller nåt.

Permalänk

Riktiga ZZzz resultat imo. Går det loss på över 5k ser jag ingen som helst anledning att satsa på detta kort. Snålar hellre på skräpmat en månad och tjackar två 3870x2 istället som man kan kyla på ett vettigt sätt.

För en överklockare suger konstruktionen hårt. För random svenssons som inte orkar trilskas med sli är det väl en annan femma.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Jag undrar när det kommer tredjepartskylare till detta kort om det nu kommer några. Föga imponerande resultat hur som helst. Det skulle vara trevligt med temperaturer och ljudnivåer på kortet också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
det är 2 kort, alltså 2st kort med 512mb vardera det borde ju göra en skillnad ha 2 st kort jämfört med ett vanligt ultra eller nåt.

Jo men i artikeln stod det att minnet skulle ge en prestandaboost inte bara dubbla gpuerna, som jag förstått det ska det bara kunna användas 512 mb effektivt av minnet eftersom at informationen dubbellagras.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

FAIL!

Nä... trodde det skulle vara bättre än så, men det visar sig väl. Dessutom tycker jag kortet verkar så stort...
Mest prestanda för pengarna skulle jag tro att man får om man köper ett 8800GT.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Stackars moderkort säger jag bara, vad väger kortet?
Lär ju bli hög belastning på pci-slot:en iaf. för ett vanligt ultra belastar ju fullt tillräckligt tycker jag.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ingen som funderar på hur kul det blir att rengöra ett GX2 när damm täppt igen kylflänsen?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ganska logiskt.

Tycker jag inte, för det första så "köra över" är att ta i, visst, 2st 8800 tar ett 3870x2 i många spel, men inte alla, och där det vinner är det oftast inte så speciellt stort.

Sen om man ser det designmässigt så är ju detta helt värdelöst, vi alla vet ju hur bra standardfläktar är, och detta kommer man ju inte ens att kunna byta på, inte till en mycket större iaf, vilket begränsar klockningen väldigt mycket. Så om man jämför ett maxklockat 9800 mot ett maxklockat 3870x2 så är chansen stor att 3870x2 vinner i det flesta spel. Men detta är ju rena spekulationer från mig iofs. Jag ser dock inga "köra över" tendenser med detta kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
3dmark 06 säger inget om hur bra spelet presterar i de riktiga spelet. vilka kort har vunnit i fps tävlingar i tex crysis o andra spel? jo 8800 serien. stör mig på alla som säger att deras datorer e bättre för dom får grym 3dmark06 score, ta tex dom som har rekord i 3dmark 06, skulle tippa på att en q6600 @ 3.6ghz o 2st 8800gts/gt (g92 kärnan) ultra skulle få mkt bättre flyt i spelet än deras dator gg till ati som gör gryma strömsnåla kort som inte presterar som dom borde om man kollar på klockvärdena,
kolla på 3870 me sin 800mhz core o 2.25ghz minnefrekvens presterar mkt sämre i spel än ett 8800gt som har 200mhz lägre core o 400 mhz lägre minnefrekvens, så ja tror detta nya 9800gx2 kommer soppa golvet me nuvarande kort på marknaden.

Och jag nämnde 3Dmark VART i mitt inlägg? Läs om, gör rätt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

kan man spela 3dMark?

ne tänkte vell det.

så vem bryr sig om man får 1miljard points där?

det är FPS jag vill ha, i spel inge annat.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ingen som funderar på hur kul det blir att rengöra ett GX2 när damm täppt igen kylflänsen?

Det får man väl ändå inte göra, bättre att låta det brinna upp och kräva ett nytt på garanti pga. konstruktionsfel

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Gnällande om Klock? Gnäll över antalet Shaders istället.

För övrigt anser jag att detta är ett intressant kort skulle gärna ta ett gratis. Men punga ut över 5k för det verkar vara att ta i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Tycker jag inte, för det första så "köra över" är att ta i, visst, 2st 8800 tar ett 3870x2 i många spel, men inte alla, och där det vinner är det oftast inte så speciellt stort.

Sen om man ser det designmässigt så är ju detta helt värdelöst, vi alla vet ju hur bra standardfläktar är, och detta kommer man ju inte ens att kunna byta på, inte till en mycket större iaf, vilket begränsar klockningen väldigt mycket. Så om man jämför ett maxklockat 9800 mot ett maxklockat 3870x2 så är chansen stor att 3870x2 vinner i det flesta spel. Men detta är ju rena spekulationer från mig iofs. Jag ser dock inga "köra över" tendenser med detta kort.

Och jag nämnde 3Dmark VART i mitt inlägg? Läs om, gör rätt.

Du sa att inga tester än så länge visat att 9800GX2 vinner över 3870x2 när alla tester varit gjorda i 3dmark06.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nvidia är jättebra, om inte bäst.. buhuu buhuu! Blir så trött, 3870X2 är det starkaste kortet på marknaden just nu, inte Ultra. Speltillverkarna samarbetar mer med Nividia så det är väl klart att deras grafikkort är mer optimerade från speltillverkarnas sida.

Har ni sett någon Nvidia-stämpel på 3DMARK06? Nej.. Någon ATi-stämpel? Båda är optimerade för det programmet. Säger inte att det visar helt rätt, men de flesta speltester innehåller spel som just funkar bäst på Nvidia.

Kolla bara här på Crysis hemsida:
http://www.ea.com/crysis/home.jsp

Ser ni någon ATi-logga? Nej, konstigt att det funkar bäst på Nvidia-kort? NEJ!

Nvidia blir automatiskt i regel bättre i spel när dessa återigen är just mest optimerade och prioriterade.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV