I framtiden drivs skärmen med blod

Permalänk
Melding Plague

I framtiden drivs skärmen med blod

I filmen The Matrix används människokroppen som ett stort batteri. För ingenjörer som utvecklar mobila enheter har det länge varit ett mål att på något sätt kunna använda människans energi istället för batterier som drivmedel. Nu har den människodrivna mobila tekniken tagit ett steg framåt då en ingenjör har hittat på en skärm som drivs med blod.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sjukaste jag sett

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Fyfan vad häftigt! Skulle utan tvekan tänka mig att operera in en sån skärm i armen

Permalänk

Haha, no way !
Detta var något av de sjukaste jag läst på länge.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Haxx!!! mer sådant här!!

Ge oss inbyggt mobilt bredband så kan vi surfa oxå!

Tänk er en mobilt levande tpb-server. "Polisen lyckades inte beslagta servrarna eftersom de blev ifrånsprugna av dem" xDxD

Permalänk
Medlem

Cyborg here I come!

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt intressant, men hur mycket elektricitet kan den omvandla? Och är skärmen tillräckligt tunn för att inte skapa ett rätblock mitt i huden?

Permalänk
Medlem

Haha, akta paniken sen när det börjar släppas virus till dessa

Aftonbladet: "Dödsviruset!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Haha, akta paniken sen när det börjar släppas virus till dessa

Aftonbladet: "Dödsviruset!"

Haha tänkte f*n samma sak.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Detta måste vara något som Darpa kommit på i sitt soldat förbättringsprogram eller liknande, jävligt grymt iaf!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tänk att kunna ha "levande" tatueringar med denna, grymt, typ ha en orm som slinglar sig runt armen

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

Haha, grymt!

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Avstängd

det va fan det dummaste jag sett nånsin, va är vi på väg ska sluta hålla på med datorer snart bli ju bara idioti av allt komponenter går för fort fram i dag är gårdagens nya gammalt osv

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd

Hahahahahahaha!

Det kan ju tyckas helt galet, och det är det också. Men det finns en del observationer som gör kanske inte detta med snarlika principer attraktiva. Betänkt energitätheten hos ett mål mat jämfört med ett batteri. Den kemiska energin i maten har högre täthet och därmed kan det vara attraktivt för vissa typer av apparater att "äta mat".

Men ändå måste jag säga att detta är en "dead end" på flera sätt. Utvecklingspotentialen i energitätheten i "mat" är praktiskt taget noll, men utvecklingspotentialen i energitätheten hos likaledes kemisk lagrad energi i batterier är mycket större. Batterier kan återfå sin energi på samma sätt som man belastar dem; med ström. Men motsvarigheten för ett "mat"- eller "blodbatteri" är inte lika lätt: Ladda med ström och det uppstår mat/blod (eller mer riktigt, energi återlagras i mat eller blod. Reaktionen skulle gå ungefär såhär BAJS + energi -> Mat ).

Vidare har elenergi en hög "exergi" och går att använda väldigt universellt (skapa beräkningar, rörelse, värme, etc). Omvandling med hög verkningsgrad från t.ex. blod eller mat till elenergi är helt hopplöst jämfört med den speciellt ändamålsenliga kemiska uppbyggnaden i ett konventionellt, laddningsbart, batteri).

Så, detta koncept, mat->el (via t.ex. blod), har ytterst få användningsområden. Ett självklart användningsområde är för medicinska implantat som idag behöver batterier. Det är just denna typ av applikation vi kommer att se också. En skärm är bara spektakulärt och inte användningsbart.

Detta är alltså inte i sak en datornyhet eller mediaspelarnyhet, utan främst en medicinsk nyhet.

Detta är liksom många väldigt speciella tekniker inget man tar till för att den är "bra" eller "effektiv", utan enkom för att den är extremt ändamålsenlig för ett ytterst litet område. Speciella tekniker är ofta dåliga om de ska tillämpas generellt. Rätt sak på rätt plats.

Edit: Amuthirs förslag om "levande tatueringar" kan mycket väl vara en tänkbar tillämpning och kan tas seriöst. Ingen kommer dock någonsin driva sin MP3-spelare på detta sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Ruskigt kasst, suger totalt. Skulle aldrig få för mig något sänt här! sjukt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

1 ord..

Absurt!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
det va fan det dummaste jag sett nånsin, va är vi på väg ska sluta hålla på med datorer snart bli ju bara idioti av allt komponenter går för fort fram i dag är gårdagens nya gammalt osv

Jag håller med dig, jag ska börja betala mina räkningar via brevduvor.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

häftigt! skulle ju va jättebra att ha en sån i armen istället för att bära omkring på en mobil.

Fast man skulle väl känna sig lite som nån slags terminator^^,

Men är priset det rätta så varför inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Jag håller med dig, jag ska börja betala mina räkningar via brevduvor.

Men det är ju en bra ide, då har du något att skylla på om räkningarna inte blir betalda i tid ;D .

Men nej tack till att operera in elektronik i kroppen, först kan vi äl ta och avveckla alla kolkrafterk och dylikt samt hitta på mer "användbara" saker som underlättar för miljön och oss människor.

Hursomhelst är ett steg frammåt nästan alltid bra.

Permalänk
Medlem

Låter helt absurt, samtidigt lite läskigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk

Finns bara ett mordernt ord för sånthär. LOL! och jag röstade Nej i frågan.

Permalänk

Shit! Fatta vad lessen man skulle bli om nån snodde mobilen!

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt

Permalänk
Medlem

Fan!!!!
Usch! Jag mår illa! aow auu. fyfan.

Men Streama cs spurce till armen är ju coolt (spela cs på sin arm).

News: You can from now on browse the world wide web on your arm!!! Trycka lite på armen för att klicka och dra för att scrolla...
Hur bra är färgerna egentligen? Och hur tålig är den?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee Fast man skulle väl känna sig lite som nån slags terminator^^, [/B]

Jag läste nånstans att man hade tagit fram linser så man kan se på samma sätt som terminator, alltså information direkt i linsen.

Det finns säkert bra användingsområden för denna (om det blir av) teknik. Skulle tycka det var skönt om jag var diabetiker och kunna se direkt vad jag hade för blodsockervärde.

Om jag skulle våga "installera" nåt sånt? nja, jag skulle kunna tänka mig att göra det men inte bland dom första utan först när den har används ett par år så man vet att den är någorlunda säker. svarade ja.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

gryyymt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Jag skulle inte tveka en sekund som testkanin för det där! Skulle även kunna sälja både bil, hus och en syster för en sån där!

Sjukt grymt

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
det va fan det dummaste jag sett nånsin, va är vi på väg ska sluta hålla på med datorer snart bli ju bara idioti av allt komponenter går för fort fram i dag är gårdagens nya gammalt osv

Tänk att ungefär så sa folk om industrimaskiner, ångmotorer, båtar med metallskrov, explosionsmotorer, elektricitet och i princip Allt när det kom förr också..

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Jag håller med dig, jag ska börja betala mina räkningar via brevduvor.

FTP = File Transfer Pigeon

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Häftigt men kul sen när man får ett slag mot underarmen o skärmen går sönder.