Smutsigt spel bakom formatkriget

Permalänk
Melding Plague

Smutsigt spel bakom formatkriget

Att det så kallade formatkriget varit både hårt och smutsigt känner de flesta till. Enligt nya uppgifter var striden mellan Blu-ray och HD-DVD till och med så viktig att flera hundra miljoner dollar till filmbolagen var involverade.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om en heldel pengar bytte hand.
Att vinna kriget kommer onekligen ge vinnarna mycket pengar en lång tid framöver.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Kul för Dreamworks om dom måste fortsätta ge ut sina filmer i DVD och HD-DVD när alla andra företag bara ger ut dom i Blu-ray. Dom lär ju förlora mer på det än på att bryta avtalet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Så går det när man låter sig köpas Hoppas dom tycker det var värt det...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

HD-DVD var ju också mycket mera konsument vänligt så som inga regionkoder samt ett mycket snällar kopieringsskydd samt billigare.

Blueray är mycket hårdare hållet och med ett kopieringsskydd som är utvecklat av sony BD+ (kommer ni ihåg rootkit skyddet från sony?).
Detta skyddet ska tydligen krångla lite gällande vissa spelare som då kanske måste uppdateras. Detta är väl ok för oss som har lite större vana vid elektroniken men blir kanske inte lika lätt för ingvar 50 bast som inte vet hur man bränner en CD.

Så nej jag tror inte att det var konsumenterna som valde utan det var de stora pengarna som talade.

Permalänk
Medlem

Dags att ta fram tvålen och trycka in den i käften på någon?

Permalänk

Inte det minsta förvånande

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Medlem

Även när stödet för de två formaten var rätt jämnt så sålde ju Blu-ray-filmerna bättre. Skillnaden verkar ha ökat i takt med att fler och fler skaffade PS3. Givetvis är pengar och fulspel bakom kulisserna inblandat också, men jag skulle tro att det var PS3 som gav Blu-ray det lilla försprång som behövdes.

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur mycket pengar Toshiba fick för att lägga ner sin HD-DVD-tillverkning?

Sen är det väl inte så konstigt att filmbolagen vill ha kopieringsskydd?

Permalänk
Medlem

Är nog inget direkt ovanligt, såhär är det väl inom de flesta branscher tycker jag det verkar som.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Synd att det blev så, nu får vi dras med sonys dumheter.

Permalänk
Medlem

Nu skall jag vara lite tråkig språkpolis, men "tvärt om" och "någon stans" är ju ren hädelse.

Men i övrigt tycker jag det var en informativ och spännande nyhet. Tackar och bockar.

Permalänk
Avstängd

Vad bra, kanske filmerna kostar mindre när kopieringen minskar.

Dessutom ska formaten vara lätta att uttala, HD-DVD är inte det lättaste att uttala för en 40+ som inte håller på med datorer dagligen.

Dom enda som är sura är väl dom som inbilda sig att HD-DVD skulle vinna.

Jag har väl favoritiserat Blu-Ray sen början men endast för att det har högre lagringsutrymme, mest för data och inte film... HD-DVD förknippar man först med film och inte data.

Men när det gäller film så ger jag fan i det, jag nöjer mig med gamla DVD tillsvidare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu skall jag vara lite tråkig språkpolis, men "tvärt om" och "någon stans" är ju ren hädelse.

Men i övrigt tycker jag det var en informativ och spännande nyhet. Tackar och bockar.

Från att ha varit rent löjliga som att envisas med att skriva AMD och IBM med gemener, så tycker jag att nyheterna på sistone fått lägre kvalité rent språkligt på det här stället.

Förutom det har de rent informationsmässigt varit mycket bra i många månader nu.

Edit: Rättade till slarv.

Permalänk
Medlem

Ja någon måste ju vinna, och framtiden kommer kräva mer och mer lagringsutrymme, och på den punkten är ju bluray bäst vad jag vet. Tycker det var både väntat och bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Från att ha varit rent löjliga som att envisas med att skriva AMD och IBM med gemener, så tycker jag att nyheterna på sistone fått lägre kvalité rent språkligt på det här stället.

Förrutom det har de rent informationsmässigt varit mycket bra i många månader nu.

Vi håller på att omorganisera, så det är lite kaos för tillfället. Förhoppningsvis kan vi hålla en mycket högre språklig kvalitet framöver.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

äh bojkotta båda två. Jag tänker inte betala ett öre extra för någon sunkig blue-ray skiva!
Ska det pröjsas mer än absolut max 50spänn för en film så skulle det vara ifall de skeppas hit på usb minnen lr något liknande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra, kanske filmerna kostar mindre när kopieringen minskar.

Dessutom ska formaten vara lätta att uttala, HD-DVD är inte det lättaste att uttala för en 40+ som inte håller på med datorer dagligen.

Dom enda som är sura är väl dom som inbilda sig att HD-DVD skulle vinna.

Jag har väl favoritiserat Blu-Ray sen början men endast för att det har högre lagringsutrymme, mest för data och inte film... HD-DVD förknippar man först med film och inte data.

Men när det gäller film så ger jag fan i det, jag nöjer mig med gamla DVD tillsvidare.

Namnet HD-DVD är ganska bra då det är HD-varianten av DVD. Precis som HDTV och HD-kanaler. Skulle kanske rent av bara kallas för DVD framöver med.

Och angående priset så kommer det nog inte sjunka nu då Sony inte längre ligger i krig utan kan sätta sina priser liter mer som de själva behagar.

Och deras fula metoder för att bekämpa piratkopiering är knappast något önskvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Ja någon måste ju vinna, och framtiden kommer kräva mer och mer lagringsutrymme, och på den punkten är ju bluray bäst vad jag vet. Tycker det var både väntat och bra.

Lagringsutrymme är inte allt, sony kör helt enkelt inte med lika schyssta metoder som Toshiba och det gynnar inte konsumenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vi håller på att omorganisera, så det är lite kaos för tillfället. Förhoppningsvis kan vi hålla en mycket högre språklig kvalitet framöver.

Det är lugnt.
Allt har ju överlag bara blivit bättre och bättre en ganska lång tid nu. När såg ni senast att jag klagade egentligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra, kanske filmerna kostar mindre när kopieringen minskar.

Ja, såhär tänker säkert Sony och filmbolagen: "Nu kan vi nog sänka priserna lite, vi får ändå in så mycket pengar så då kan vi ju vara lite snälla mot alla konsumenter."

Alla stora företag är kända för agera sådär, så ja, jag tror också att det blir billigare i framtiden.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Ok att Sony har använt sig av fula metoder både en och två gånger men blu-ray är inte "deras" format som de får hitta på vad som helst med. Det är Blu-Ray Disc Association som håller i tåtarna som består av 18 olika företag

Apple Inc.
Dell Inc.
Hewlett-Packard Company
Hitachi, Ltd.
LG Electronics
Mitsubishi Electric
Panasonic (Matsushita Electric)
Pioneer Corporation
Royal Philips Electronics
Samsung Electronics
Sharp Corporation
Sony Corporation
Sun Microsystems
TDK Corporation
Thomson SA
Twentieth Century Fox
Walt Disney Motion Pictures Group / Walt Disney Studios Home Entertainment
Warner Home Video Inc.

Visa signatur

nej

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Allt har ju överlag bara blivit bättre och bättre en ganska lång tid nu. När såg ni senast att jag klagade egentligen.

Det är kul att höra! Vi som skriver är egentligen inga utbildade journalister, utan det är vanliga datorentusiaster som är allt ifrån datavetare till ingenjörer och arkeologer(!) i grunden. Men nu kommer jag att korrekturläsa allt som publiceras i nyhetsdelen, så förhoppningsvis slipper vi de värsta klavertrampen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

alltså blåstråle låter ju mycket coolare och det är ju fränare, blå stråle

men fair play borde det varit

personligen bryr jag mig inte, nästa generation hinner komma innan jag bytar ifrån mig dvd

jag älskar dvd låt den rasa i pris nu när blueray säljer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Kul för Dreamworks om dom måste fortsätta ge ut sina filmer i DVD och HD-DVD när alla andra företag bara ger ut dom i Blu-ray. Dom lär ju förlora mer på det än på att bryta avtalet.

HD-marknaden är så liten och utbetalningarna så stora så Dreamworks tjänar snarare mer på att sitta och rulla tummarna och få chekar från Toshiba än att börja sälja Blu-ray.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Synd att det blev så, nu får vi dras med sonys dumheter.

Hur får du det här att bli Sonys format när det är långt mer troligt att Panasonic äger flest patent i standarden?

Och vad är meningen med den här artikeln egentligen? Vi vet att Paramount fick pengar. Det är högst otroligt att TimeWarner fick pengar. Sensmoralen är alltså att den som betalar för exklusivitet förlorar?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Hur får du det här att bli Sonys format när det är långt mer troligt att Panasonic äger flest patent i standarden?

Och vad är meningen med den här artikeln egentligen? Vi vet att Paramount fick pengar. Det är högst otroligt att TimeWarner fick pengar. Sensmoralen är alltså att den som betalar för exklusivitet förlorar?

/Adrian

Sony har en ganska betydande roll, även om panasonic kanske har fler patent så är det klassiska Sony-fasoner i deras piratkopieringskydd som bara drabbar konsumenter men inte nedladdare.

Permalänk
Medlem

mehinte förvpnande. jag bryr mig inte. kommer nog hoppa över det helt och hållet ;). dvd röcker utmäkrt för mig. varför behöver jag mer än det ?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Blu-ray har bra support och har inget emot att det blir standard. När det gäller media på skiva behövs det en standard, och inte två eller fler.

Däremot är det skönt att andra ideer Sony har haft inte blivit standard. T.ex. Atrac och Minidisc.

Permalänk
Medlem

tur att man väntade med blueray/hddvd

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Från att ha varit rent löjliga som att envisas med att skriva AMD och IBM med gemener, så tycker jag att nyheterna på sistone fått lägre kvalité rent språkligt på det här stället.

Förrutom det har de rent informationsmässigt varit mycket bra i många månader nu.

Okej, okej. Jag antar att det ska vara så att skribenterna ska hålla högre klass än kommentarerna, men inte kan man väl skriva "förrutom" om man nu ska klaga på felskrivningar?

I övrigt så är det väl föga förvånande att pengar bytt händer? Snarare regel än undantag i sådana här fall?
Sedan håller jag förvisso med många av kommentarerna här som hejade på HD-DVD, men inte gråter jag floder över att det blev Blu-ray som vann. Däremot glad över att jag inte slog till på en spelare för tidigt!

Permalänk
Medlem

Dreamworks har blivit "duktigt kompenserade" för deras stöd till HD-Dvd, de övriga i lägret kanske inte har blivit lika bra kompenserade, men fortfarande så har de oxå självklart fått "cash in hand" för att välja sida. BluRay-sidan har betalat mer, vad är det som är så konstigt med det - starkast vinner, förstår inte hur blåögd man måste vara för att inte inse att detta sker inom de flesta brancher ( på olika nivåer förstås ).

Att inte heller kunna förutspå att BluRay skulle gå vinnande ur det här är oxå väldigt, väldigt blåögt då man kan räkna ut med ***** vilket övertag i spridning av spelare PS3 skulle leda till, visst räknar man första halvåret/året så kanske det skulle vara jämt - men efter det skulle spridningen av PS3´or vara så pass stor att det inte skulle vara tal om konkurrens ens. Ser man lite längre fram än så i tiden så kan inte utgången blivit på något annat sätt.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt