AMD sänker priset på Radeon HD 3850

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priset på Radeon HD 3850

Med Geforce 9600 GT lanserat och tredjepartstillverkare som drivit ner priserna till under 1 500 kronor har AMD ett stort problem. Prisskillnaden mellan Radeon HD 3850 och Nvidias nya mellansegmentkort är nu minimal. Problemet blir större då 9600 GT är en bättre produkt som ofta kan konkurrera mot den dyrare Radeon HD 3870. På grund av detta sänker AMD priserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur AMD kan gå plus på dessa priser

Permalänk
Medlem

-1 för Nvidia då, men hur låga priser klarar AMD av före de slutar gå med vinst?

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 4870 X2

Permalänk
Medlem

Överpris på korten från början kanske :D?
Nä, men vi får väl se hur länge amd lyckas sänka korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Ge mig ett 4870 X2

Instämmer!

Permalänk
Medlem

mycket bra tid för att få ut 3d prestanda bland massorna.. nu finns ju enkel 3d tillgänglig för nästa alla. snart har dom väl 3850 liknande inbyggt på moderkorten

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

detta är ju bra för oss

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Grr... Blir hård i byxan när jag ser in i min kristalkula och ser priskriget AMD/ATI vs. Nvidia i sommar när HD4870 släpps

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Ge mig ett 4870 X2

Blir samma för mig.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Förstår inte hur AMD kan gå plus på dessa priser

Det gör de nog inte heller, men att dumpa priserna är de bra på. Processorerna ger de nästan bort nu.

1000 spänn för ett 3850, jo man tackar. Mycket muskler för pengarna det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
mycket bra tid för att få ut 3d prestanda bland massorna.. nu finns ju enkel 3d tillgänglig för nästa alla. snart har dom väl 3850 liknande inbyggt på moderkorten

AMD har ju redan 3200 för integrerad grafik så det är inte alls långt borta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vi går mot en ljusare tid :D. Nä men det är alltid bra att priserna sänks Mera sånt

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Det är ännu långt till sommaren; hoppas AMD kan hålla ställningarna fram till dess.

För egen del så blir det snart ett 2500-3000 kr kort. Det får duga fram till jag ser vad AMDs HD4XXX går för.

Med tanke på de specs jag sett här på swec. så verkar Nvidias 9XXX-serie helt klart mindre intressant. Då kan jag lika gärna slå till med ett 8800GTX som nu kostar mindre än 3K.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Förstår inte hur AMD kan gå plus på dessa priser

När väl själva tillverkingsprocessen för ett grafikkort väl är klart är dom nog tämligen rätt billiga att tillverka. Det är förstadiet som tar upp dom mesta kostanderna.

Skulle tro att ett grafikkort som t.ex kostar 3000 (vilket som) kostar nånstans mellan 1500-2000 att tillverka. Det mpste ju finnas nån förklaring till varför dessa sorts företag går med rekordvinster (Nvidia :D.....
Det är vad jag tror i alla fall

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Oj, hoppas att det blir stora prisras på alla grafikkort:) kedje reaktion:D

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tror säkert de kan köra så här fram till sommaren, huvudsaken är ju att de inte hamnar under de fasta kostnaderna eller att marginalkostnaderna ökar men det är inte troligt.

Bra att de sätter press på Nvidia och ökar kundöverskottet, det ger ju bra med goodwill, något äckligt rika Nvida inte har.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det är research som kostar mest, inte tillverkning.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

SweC, lika dåliga som vanligt. HD3650 kommer också få ett lägre pris.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
SweC, lika dåliga som vanligt. HD3650 kommer också få ett lägre pris.

*host*

Citat:

AMD kommer även att sänka priserna på det nya mainstreamgrafikkortet Radeon HD 3650, en modell som ersätter AMD:s gamla Radeon 2600-serie. Detta grafikkort kommer också att få en rejäl prissänkning och kan sjunka från nuvarande 700 kronor ner till runt 500-lappen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

"Både AMD och Nvidia jobbar på nya grafikkort."

Jaså vad förvånad man blir att dom jobbar med nya kort. Även om ett av företagen skulle släppa ett riktigt monsterkort så skulle dom väl fortsätta att få fram nya, annars springer snart konkurrenten om.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
SweC, lika dåliga som vanligt. HD3650 kommer också få ett lägre pris.

Lika snabb som vanligt på att börja klaga.
---------------------------

För övrigt är det inte AMD som bestämmer dessa priser utan det är Nvidia som bestämmer priserna. AMD har inte råd att kosta lika mycket som Nvidias motsvarighet när det kortet presterar mer än 10% bättre än ett HD3850 512. Detta resulterar till att AMD är tvugna att sänka priset oavsett hur mycket det svider, annars får de inga kort sålda i lika hög utstreckning.

Hur som helst hoppas vi på en sänkning ifrån Nvidia också så att det kan bli billigare att handla grafikkort!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Synd att spelen börjar bli så löjligt krävande, HD3850 kommer bli oslagbar pris/prestanda men vad hjälper det när kortet inte räcker till för spel som crysis och assasins creed? Prissänkningen kommer minimera AMDs redan otillräckliga vinst.

Konverteringar från konsoller blir sämre och sämre för varje år som går, när kommer spelföretagen börja tänka "out of the box"?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

När får man se prissänkningen på 3850/3870 i nätbutikerna?

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
När får man se prissänkningen på 3850/3870 i nätbutikerna?

Tippar framåt hösten, efter 4870X2 släppts
Tippar jag i alla fall

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Tippar framåt hösten, efter 4870X2 släppts
Tippar jag i alla fall

Jasså, trodde de var om 1-2 weeks.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Synd att spelen börjar bli så löjligt krävande, HD3850 kommer bli oslagbar pris/prestanda men vad hjälper det när kortet inte räcker till för spel som crysis och assasins creed?

Men det där stämmer ju inte riktigt. Det är ju bara Crysis som är riktigt krävande, de flesta andra nya spel går utmärkt att köra på höga inställningar med ett HD 3850.

Vad vet du om Assassin's Creed till PC förresten, har jag missat nån ny info? Spelet flyter ju med fin fram rate och ser snyggt ut på en X360/PS3 som båda har grafikkort jämförbara med HD 3850 i prestanda (inte snabbare i alla fall).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Synd att spelen börjar bli så löjligt krävande, HD3850 kommer bli oslagbar pris/prestanda men vad hjälper det när kortet inte räcker till för spel som crysis och assasins creed? Prissänkningen kommer minimera AMDs redan otillräckliga vinst.

Konverteringar från konsoller blir sämre och sämre för varje år som går, när kommer spelföretagen börja tänka "out of the box"?

När de som spelar spel till 95% köper spel och inte bara laddaner dom och köra över nätet på en crackad filserver.

Jag tror att det finns en betydande risk att vi med dator inte kommer att få möjligheren att spela de nya spelen alls. Har vi tur kommer de ut ett år senare på pc i förhållande till konsollerna om utvecklingen fortsätter.
Det enda som motsäger det som jag skriver är om ATI, Nvidia, AMD och Intel fortsätter att sponsra de stora spelen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Nice, riktigt fina priser =D, själv har man just köpt hd3650^^
_____________________________________________________

OFT: Jag Har ALDRIG sett en enda annons med ett "vanligt" xbox.
Exakt alla xbox annonser jag sett folk sälja är Chippade så man kan ladda ner spel och köra.

Eller är chippade xbox som torrent program:P?
Alltså, det är inte olagligt att ha, men olagligt att använda fel ?
aja,

Ati For the Win!^^

Mvh kim

Permalänk
Medlem

Pellias: sök på google, hittade själv detta vid sökning för nån sekund sen http://www.yougamers.com/news/17001_ubisoft_unveil_the_pc_spe... Kan ju ändras något men ger en "hint" om vad som kommer krävas av datorn.

Sesese: Jag vet inte hur länge du spelat men jag har i alla fall märkt en trend av att spelen blir allt sämre avseende story och nyskapande ideer de senaste 15 åren vilket iofs är min personliga uppfattning så jag tror inte detta endast beror på piratkopiering som faktiskt funnits så långe det funnits tvspel och datorspel.

Det finns ett enkelt sätt att motverka piratkopiering av spel och det är att bara göra MORPGs och det gör fler och fler men samtliga MORPGs hamnar efter ordinarie singleplayerspel när det gäller grafik vilket motsäger din teori om att de spel som köps utvecklas mer än de som piratkopieras, för att inte nämna alla gratisspel till t.ex. linux.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.