Tradera, vad händer om man vinner en budgivnig men har ändrat sig?

Permalänk
Medlem

Tradera, vad händer om man vinner en budgivnig men har ändrat sig?

Ja, som ruberiken lyder. Kommer förmodligen vinna ett bud på tradera men har ändrat mig pga plötslig ekonomi kris. Så händer det nått speciellt eller säljaren får lägga up en ny annons och sätta dåligt rep på mig eller?

Permalänk
Medlem

Enligt sveriges lag är du tvungen att genomföra köpet, enligt Traderas Policy mpste du genomföra köpet. Du måste dvs köpa objektet. Och ja han kommer att sätta dåligt rykte åt dig då, men om du kontaktar försäljaren och förklarar krisen kanske han/hon är förstående och väljer att inte avsluta auktionen eller strunta i ditt bud.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok. Kan han ta bort mitt bud eller måste han stänga ner hela aktionen?

Permalänk
Medlem

Jag är ganska aktiv på tradera och varit med om samma sak både som säljare och köpare.

När jag var säljare så gick jag med på att han inte behövde genomföra köpet.

När det var jag som "strulade". Bilen gick sönder så jag hade inte så mycket val. PSP:t fick vänta helt enkelt ;). Jag tog kontakt med säljaren och erbjöd mig att betala traderas avgifter för hans auktion så han kunde lägga upp den igen.

Så gör precis som "oliric" skriver. Ta kontakt med säljaren ska du se att det går bra... Är han en suris får du negativt omdöme vilket du säkert kan överleva.

Han kan inte ta bort ditt bud, men tar du kontakt med tradera kan de göra det om det är ok med säljaren....

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ok. Hur mycket kostar det per annons? För det är ett flertal bud på olika gammla spel, till bla nes och mega drive. Sammanlagt rör det sig endast om 800kr men det är bil problem för mig ochså. Bilen blev påkörd när den stod parkerad och min självrisk ligger på 6000kr.

Har slängt i väg ett mail till han nu. Det är snubben som går under namnet "1up" . Är det nån ni känner till? I så fall tror ni det blir nått problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ok. Hur mycket kostar det per annons? För det är ett flertal bud på olika gammla spel, till bla nes och mega drive. Sammanlagt rör det sig endast om 800kr men det är bil problem för mig ochså. Bilen blev påkörd när den stod parkerad och min självrisk ligger på 6000kr.

Har slängt i väg ett mail till han nu. Det är snubben som går under namnet "1up" . Är det nån ni känner till? I så fall tror ni det blir nått problem?

1up bor i Luleå och är bra att ha att göra med, riktigt trevlig, tror inte han blir irriterad.

Kostnaden / annons är lite olika, som billigast 1:- +% på vad säljande budet slutade på.

Om det ligger på 800 totalt så skulle jag gissa kanske 100:- beroende på om han har betalat extra för vissa känster av tradera.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ok. det låter betryggande. tack för alla svar. Hoppas det går väll och att de saker jag vill ha kommer upp igen:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ok. det låter betryggande. tack för alla svar. Hoppas det går väll och att de saker jag vill ha kommer upp igen:)

Det ska du se att det gör.

Om man bara är ute efter spel för att lira och uppleva lite nostalgitrippar. Bara spel släpps hela tiden, du ska dock vara uppmärksam med de spel som kommer från tyskland så texten i spelet inte är på tyska. Tyskarna fick för sig att sätta in sitt eget språk i vissa av dem. Men säljarna bruakr vara duktiga på att skriva detta i beskrivningen.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ok, bra att veta. Det jag hadde lagt bud på var ett komplett nes för jag var så dum och sålde mitt nes och alla spel. spelen var godingar som Duck Hunt, High Speed, Ikari Warriors, Batman Returns, Kid Icarus, Double Dragon I & II, Super Turrican och Super mario bros 1, 2, 3. Nått du vet fall dom speln kommer ofta? Var i alla fall inte direkt höga bud på dom.

Detta skulle bli min första aktion på tradera ochså bli det så här:(

Permalänk
Medlem

De kommer regelbundet, inget av dem som är sällsynta. Så det är lugnt...

Jag sålde hela mitt nes och snes när jag skaffade PSP:t. Har alla spel jag är intresserad där. Jag fick riktigt bra för vissa objekt, men då hade jag riktiga samlarobjekt också. En mintad bubble bobble manual (nordisk) fick jag över 600 för.

Hey, du klarade filmfrågan i moviequiz, lägg upp en bild jag är peppad

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ok. Jätte bra och tack för svaret. Får hoppas det löser sig men han sa i alla fall att det var ok så jag har mailat tradera nu så jag får hoppas dom tar ner annonserna. Sen har jag blivigt överbjuden på en hel del så det är bra:)

Konstigt, har fortfrande inte fått nått svar från tradera. btw brukar folk bjud mycket innan aktionen går ut? Alla går ut imorron.

Permalänk
Medlem

Populära titlar (eller billiga) brukar ha några som bjuder under sista minuten, så det lär inte bli några problem som sagt, om du nu inte har lagt överbud på någon av titlarna.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Dom som inte är överbjudna är Duck Hunt 17kr, High Speed 12kr, Super Turrican 96kr och en Sega Mega drive II med Sonic 1 & Mega games 1 för 125kr.

Borde igentligen inte vara några problem att bli överbjuden eller behålla men jag har verkligen inga pengar längre. Kan inte ens köpa cigg, så illa är det.

Permalänk
Medlem

Då kom det något positivt med bil krocken iaf. (inte råd med cigaretter) Priserna på spelen kommer nog att bjudas över, det är bara super turrican som eventuellt ligger på sitt värde ca.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Hehe, jo visst. Den blev nyss klar. Ska hämta den imorron. Allt gick för övrigt smärt fritt på Tradera. Märkte att folk blev som galna när det var ca 2 h kvar aktionerna:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Hehe, jo visst. Den blev nyss klar. Ska hämta den imorron. Allt gick för övrigt smärt fritt på Tradera. Märkte att folk blev som galna när det var ca 2 h kvar aktionerna:D

Ja, riktiga rariteter eller populära objekt brukar ha en 3-4 budgivare som bjuder som galningar under sista minuten. =/

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd

Jättegammal tråd, men jag har en fråga, kan man radera ett maxbud, dvs över det som redan bjudits?
(mest en allmän fråga, vinner jag mot förmodan precis allt med nuvarande bud skulle det vara en extremt bra affär ändå... ha ha Men jag skulle ändå vilja veta vad som gäller. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jättegammal tråd, men jag har en fråga, kan man radera ett maxbud, dvs över det som redan bjudits?
(mest en allmän fråga, vinner jag mot förmodan precis allt med nuvarande bud skulle det vara en extremt bra affär ändå... ha ha Men jag skulle ändå vilja veta vad som gäller. )

Skriv in ditt nya, lägre bud, så sänker du ditt maxbud.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd

@Seriously:
Tackar!

(Lade bud på en massa Commodore prylar förut som jag faktiskt tänkt köpa, men nu dök det plötsligt upp en jäkligt bra batch med grejer i USA jag länge önskat till en grej jag håller på med för att öka realismen när man kör flygsimulatorer, så tänkte försöka avsluta några av de svenska auktionerna fall man åker på tullskiten så att jag kan prioritera det först... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Som säljare på Tradera hade jag sannolikt tagit kostnaden för en ny annons på goodwillkontot om köparen hörde av sig och meddelade att denne inte ville/kunde fullfölja. Köpare som inte avser att fullfölja och inte heller hör av sig är dock en annan femma...då skulle jag gärna bråka lite.

Jag skulle tro att många andra säljare på Tradera heller inte bryr sig så mycket om en köpare vill backa ur, men uppskattar om det meddelas (och om iaf kostnaderna för annonsen ersätts).

Juridiskt har man dock ingått ett avtal, så om motparten inte går med på att avbryta så får man stå sitt kast.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

@PeCe:
Jo, jag vill inte ha dåligt rykte själv där heller, de jag redan har högsta budet på kommer jag naturligtvis att fullfölja, är ändå prylar jag skall ha förr eller senare, det vara bara det att jag fick ett väldigt bra erbjudande hos Jänkarna idag utan förvarning. (som nu är i hamn)

Undrade mest om det gick att ändra taket för ett redan inskrivet maxbud till en lägre summa som någon annan har möjlighet att bjuda över om de lägger ett bud som är högre än det aktiva (dvs det synliga) budet.

Edit, löste sig ändå, om det inte gjort det så hade jag köpt ut allt i allafall, undrade mest om det var möjligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Undrade mest om det gick att ändra taket för ett redan inskrivet maxbud till en lägre summa som någon annan har möjlighet att bjuda över om de lägger ett bud som är högre än det aktiva (dvs det synliga) budet.

Såvitt jag vet så kan du ändra ditt maxbud till det för stunden ledande budet (d.v.s om du lagt ett maxbud på 500 men leder på 100, så kan du sänka maxbudet till 100).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag råkade lägga 2st bud på Maria Nila hårvax för 50kr. Trodde det var 100ml då det inte står någon storlek i annonsen. Men tror nu i efterhand det endast är 30ml och då vill jag inte ha dem då frakten ska kosta 44kr per st. Det är alltså dyrare än att köpa nya. Kan jag ändå inte ångra mina bud nu då? Trots att infon missas?

Annons

https://www.tradera.com/item/302679/385190083/maria-nila-crea...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag råkade lägga 2st bud på Maria Nila hårvax för 50kr. Trodde det var 100ml då det inte står någon storlek i annonsen. Men tror nu i efterhand det endast är 30ml och då vill jag inte ha dem då frakten ska kosta 44kr per st. Det är alltså dyrare än att köpa nya. Kan jag ändå inte ångra mina bud nu då? Trots att infon missas?

Annons

https://www.tradera.com/item/302679/385190083/maria-nila-crea...

Skickades från m.sweclockers.com

Bud är bindande:
https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/bu...

Enda sättet att slippa negativt omdöme är att komma överens med säljaren genom att åtminstone betala för provisionsavgiften som i detta fall är 5kr/auktionen (10% av auktionens värde). Risken om du och säljaren kommer överens över att du inte behöver betala provisionsavgiften och när personen kontaktar Tradera för att få den avskriven från fakturan så riskerar du att bli avstängd för att du brutit mot Traderas regler.

Troligtvis kombinerar säljaren frakten så det blir inte 44kr i frakt per auktion utan snarare 49 kr (max 250g spårbart) alt. 55 kr (max 500g spårbart) totalt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag råkade lägga 2st bud på Maria Nila hårvax för 50kr. Trodde det var 100ml då det inte står någon storlek i annonsen. Men tror nu i efterhand det endast är 30ml och då vill jag inte ha dem då frakten ska kosta 44kr per st. Det är alltså dyrare än att köpa nya. Kan jag ändå inte ångra mina bud nu då? Trots att infon missas?

Annons

https://www.tradera.com/item/302679/385190083/maria-nila-crea...

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta kundtjänst! De kan ta bort ditt bud helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Om du kontaktar Tradera kan dom också ta bort ditt bud.
Men dom måste ha godkänt från säljaren så kontakta Tradera och säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har haft god kontakt med säljaren nu och det löser sig.

Visa signatur

Intel NUC :(