Thinkpad X300 utmanar Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Thinkpad X300 utmanar Macbook Air

Samtidigt som Apple uppdaterat sina bärbara datorer har Lenovo börjat sälja sin nya bärbara modell Thinkpad X300, en dator som direkt utmanar Apples exceptionellt tunna Macbook Air. Thinkpad X300 väger som minst 1,3 kg, lika mycket som Macbook Air, och är 1,9 centimeter tjock.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill-ha faktorn är hög...

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Den "vanliga" laptopen ser ut att vara från förra decenniet..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Ska just sätta mig och köra en säljutbildning på just denna maskin, verkar riktigt skön

Permalänk

Och folk klagade på att Macbook Air var dyr.
Tjockare, fulare, sämre batteritid, sämre cpu och 10000kr mer.

Permalänk
Medlem

Haha... ja, gode gud!

Om de jämför med sina egna datorer som sett likadana ut sen början på 80-talet, så lägger man ribban rätt lågt.

Det finns säkert en marknad för datorer där funktion är det enda kriteriet: maskinrum och kontrollcentraler, eller kanske djupt i ett företags IT-avdelning där datorn aldrig får se dagens ljus.
Men är det inte så att man BEHÖVER en svart skrovlig ytfinish som är relativt okänslig mot repor, eller 3 USB portar etc, så finns det tack och lov andra alternativ.

Appropå rubriken: det finns ingenting med den här datorn som utmanar MacBook Air. Jag kan inte tänka mig att det finns någon i hela världen som står och väljer mellan dessa båda datorer.
Däremot tror jag att det finns många som köper antingen den ena eller den andra.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem

Gillar apple men... Mellan X300 och MBA så väljer jag faktiskt X300. Tycker den är riktigt nice. Om än dyr.

Fast dessa två riktar sig IMO till helt olika målgrupper. Apple har mer en nishprodukt för folk som verkligen lever i zoner där det trådlösa alltid finns till hands samt trevlig design. Lenovon försöker vara lite både som en vanlig bärbar och MBA. Bara lite personliga tankar.

Designmässigt spelar det dock inte mig någon roll. Har alltid gillat Thinkpad designen.

Permalänk
Medlem

x300 är inte ett dugg tunnare än den Thinkpad T42 jag brukar sitta vid - så att IBM har tunna datorer är ingen nyhet alls. Inte sagt att datorn är tjock, men detta är riktigt dåligt.

Kom sedan ihåg att samtliga x300 levereras med 64gb SSD, något som MBA har som tillval.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och folk klagade på att Macbook Air var dyr.
Tjockare, fulare, sämre batteritid, sämre cpu och 10000kr mer.

Håller med. Jag skulle välja macbooken vilken dag som hellst. Har aldrig varit ett lenovo fan.

Permalänk
Medlem

designmässigt kommer den då inte i närheten av Macen, trist att det alltid ska vara så svårt att designa en vanlig PC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
x300 är inte ett dugg tunnare än den Thinkpad T42 jag brukar sitta vid - så att IBM har tunna datorer är ingen nyhet alls. Inte sagt att datorn är tjock, men detta är riktigt dåligt.

Kom sedan ihåg att samtliga x300 levereras med 64gb SSD, något som MBA har som tillval.

Japp och då hamnar MBA på samma pris, men då erbjuder X300 följande:

* Optisk enhet
* 3G
* Stereohögtalare (MBA erbjuder en taskig monohögtalare
* 3 USB-portar
* Ethernet (MBA ethernet som extratillbehör via usb)
* Utbytbart batteri
* Möjlighet att lägga till mer minne

Att MBA är utseendemässigt snyggare (för den som tror att han blir bemött på ett annat sätt) är sant men kom igen, vem köper sämre grejer bara för att den möjligtvis är något snyggare?

Jag reser mycket i tjänsten och behöver en laptop som jag inte måste leta upp strömkontakt för att använda och då går MBA bort tyvärr.

Den är dock snygg.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Lenovo är inte IBM längre väl...?
Hur som helst tycker jag att alla designpryttlar som apple å dylikt är så beroende av att hållas repfria och polerade för att inte bli rumpfula, så om man måste göra något i plast föredrar jag lenovos plast.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och folk klagade på att Macbook Air var dyr.
Tjockare, fulare, sämre batteritid, sämre cpu och 10000kr mer.

Ord på den.

Permalänk
Medlem

Lenovo är verkligen det sämsta märket. Svindyra med skitprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
designmässigt kommer den då inte i närheten av Macen, trist att det alltid ska vara så svårt att designa en vanlig PC

Personligen tycker jag att Thinkpadens design är riktigt snygg, eftersom funktionen i sig är en liten ögonfröjd. I livslängd tror jag x300 (och de flesta andra thinkpads) kör om MBA många gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Japp och då hamnar MBA på samma pris, men då erbjuder X300 följande:

* Optisk enhet
* 3G
* Stereohögtalare (MBA erbjuder en taskig monohögtalare
* 3 USB-portar
* Ethernet (MBA ethernet som extratillbehör via usb)
* Utbytbart batteri
* Möjlighet att lägga till mer minne

Att MBA är utseendemässigt snyggare (för den som tror att han blir bemött på ett annat sätt) är sant men kom igen, vem köper sämre grejer bara för att den möjligtvis är något snyggare?

Jag reser mycket i tjänsten och behöver en laptop som jag inte måste leta upp strömkontakt för att använda och då går MBA bort tyvärr.

Den är dock snygg.

MBA's design kommer till slut inte vara lika snygg, silver är på väg ut. Thinkpaden har aldrig varit inne, så hur ska den kunna bli ute?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Lenovo är verkligen det sämsta märket. Svindyra med skitprestanda.

...och exakt VAD grundar du det på? Personligen tycker jag Lenovo är riktigt schyssta saker. Batteritiden är ofta grym, likaså livslängden på hela datorn. De känns inte plastiga och repkänsliga, man skulle inte oroa sig om man tappar den från bordet.

När man kommer till prestanda så ser jag inga nackdelar - möjligtvis grafikkortet, men det finns alternativ att tillgå i andra modeller.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Haha, den där jämförelsebilden var fanimej lägre än Glocalnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Haha, den där jämförelsebilden var fanimej lägre än Glocalnet.

Hahaha, ja det var det fulaste jag sett på länge.

Lenovo bygger "företagsdatorer" med grym pålitlighet och kvalitet.
Det kostar pengar jämfört med billigt skräp.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AureJag ... behöver en laptop som jag inte måste leta upp strömkontakt för att använda och då går MBA bort tyvärr.

MBA kan man använda även utan strömkontakt, så det vore synd om du valde bort den bara för det argumentet.
Men om du vet att du behöver mer än en USB och du inte vill använda en hub, så är det ju en annan sak.

MBA är fullt användbar utan mus och kör mer än 4 timmar med WLAN på. Om man mest läser dokument och inte belastar datorn med video eller nerladdningar så är det 5 timmar. Detta med ordentlig brightness på skärmen.

Men som sagt: kan inte tro att nån på allvar väljer mellan MBA och denna Levono. Det är ju helt olika datorer!

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Happen:
"Lenovo är verkligen det sämsta märket. Svindyra med skitprestanda."

Verkligen? För att vara tillverka ultramobila och mobila laptops skulle jag vilja påstå att prestandan är av god klass. Lenovos datorer håller mycket hög kvalité, och är långt ifrån "det sämsta märket".

Jag, liksom "fog" ovan inser att "Lenovo bygger "företagsdatorer" med grym pålitlighet och kvalitet." och att "Det kostar pengar jämfört med billigt skräp.". Något du inte tycks inse.

Jag har själv en Lenovo ThinkPad X41 Tablet, som jag nyttjar både inom yrket och privat. Visst, den börjar bli föråldrad, och därför letar jag nu efter en lämplig ersättare. Sneglade på X61 Tablet, men ansåg inte att det var en värdig ersättare. En X300 med Core 2 Duo-processor och en SSD-disk vore en mycket lämlig ersättare. Den största flaskhalsen i min X41 är just hårddisken; en 4200 RPM:are som inte har så mycket att säga till om.

Nåväl, inväntar Intels kommande Centrino 2-plattform och låter priset på SSD-diskarna falla ytterligare. Jag _vet_ nämligen att min Lenovo ThinkPad X41 kommer hålla många år till... annat än man kan säga om Comcrap, HP, Fujutsi Siemens etc...

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och folk klagade på att Macbook Air var dyr.
Tjockare, fulare, sämre batteritid, sämre cpu och 10000kr mer.

Själv tycker jag att CPUn är bättre då det är en mer energisnål variant. Tror inte denna dator har någon fläkt i sig, men det har Air. Och processorn är fortfarande helt ok för surfing, skrivning osv.

Och att den kostar så mycket mer är ju pga SSD-disken.

Det bästa med Air IMO är den prispress som den förhoppningsvis sätter igång bland tunna små bärbara. Tror att det inte kommer ta lång tid förrän X300 går ner i pris.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är inte första och sista gången märken som Lenovo och tex Apple för ta en massa skit här på Sweclockers.
Vad mer kan man vänta sig när man presenterar sådana här nyheter på ett forum där 99,1% av användarna är hormonstinna kidz som ännu inte är riktigt torra i byxan?
Kom igen, alla vi som minns tillbaka till den åldern vet att vi förmodligen va likadana själv! 111!!Prestanda (och i viss mån utseende) betyder allT""11!!
Just lenovo laptops är något som 99,9% yrkesfolk köper till arbete.
Varför skulle en 15-årig brat ha något som hellst intresse för en sådan?
Det kommer alltid förekomma pajkastning på ett sånt här forum och att kunnigt folk svarar på dum kritik är heller inte bra då det bara gör saken värre!
Så mitt tips till alla som vet vad en Lenovo, eller för den delen Apple laptop innebär i kvalité och design, är att helt enkelt strunta i påhopp och pissiga inlägg. På så sätt så kanske kidzen upptäcker att det inte är roligt längre att fjanta sig. Alla som uppfostrat barn vet vad jag pratar om för taktik!

Tycker för övrigt Lenovo gör grymma laptops med kvalité som ledord!

Permalänk
Medlem

Anzy: Thumbs up för ett vettigt inlägg.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Som sagt, det är inte första och sista gången märken som Lenovo och tex Apple för ta en massa skit här på Sweclockers.
Vad mer kan man vänta sig när man presenterar sådana här nyheter på ett forum där 99,1% av användarna är hormonstinna kidz som ännu inte är riktigt torra i byxan?
Kom igen, alla vi som minns tillbaka till den åldern vet att vi förmodligen va likadana själv! 111!!Prestanda (och i viss mån utseende) betyder allT""11!!
Just lenovo laptops är något som 99,9% yrkesfolk köper till arbete.
Varför skulle en 15-årig brat ha något som hellst intresse för en sådan?
Det kommer alltid förekomma pajkastning på ett sånt här forum och att kunnigt folk svarar på dum kritik är heller inte bra då det bara gör saken värre!
Så mitt tips till alla som vet vad en Lenovo, eller för den delen Apple laptop innebär i kvalité och design, är att helt enkelt strunta i påhopp och pissiga inlägg. På så sätt så kanske kidzen upptäcker att det inte är roligt längre att fjanta sig. Alla som uppfostrat barn vet vad jag pratar om för taktik!

Tycker för övrigt Lenovo gör grymma laptops med kvalité som ledord!

Jag har sagt det förut och säger det igen, bara ~15 % av SweClockers användare är under 18 år. Den stora majoriteten är mellan 20 och 30 år gamla. Bara ~5 % är under 15 år.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
MBA kan man använda även utan strömkontakt, så det vore synd om du valde bort den bara för det argumentet.
Men om du vet att du behöver mer än en USB och du inte vill använda en hub, så är det ju en annan sak.

MBA är fullt användbar utan mus och kör mer än 4 timmar med WLAN på. Om man mest läser dokument och inte belastar datorn med video eller nerladdningar så är det 5 timmar. Detta med ordentlig brightness på skärmen.

Men som sagt: kan inte tro att nån på allvar väljer mellan MBA och denna Levono. Det är ju helt olika datorer!

Jag tror du missförstår..om batteritet tar slut kan jag inte byta batteri på MBA. Då är jag tvungen att finna någon typ av strömförsörjning till den.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har sagt det förut och säger det igen, bara ~15 % av SweClockers användare är under 18 år. Den stora majoriteten är mellan 20 och 30 år gamla. Bara ~5 % är under 15 år.

Det vore kul att få veta hur stor andel det är som är äldre än 30.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har sagt det förut och säger det igen, bara ~15 % av SweClockers användare är under 18 år. Den stora majoriteten är mellan 20 och 30 år gamla. Bara ~5 % är under 15 år.

Slutsats:

Forum-medlemmarna är omogna och töntiga för sin ålder.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och folk klagade på att Macbook Air var dyr.
Tjockare, fulare, sämre batteritid, sämre cpu och 10000kr mer.

MB Air med 64Gb SSD ~28.000:-, så lite taskig jämförelse av dig.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av någon av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Slutsats:

Forum-medlemmarna är omogna och töntiga för sin ålder.

Alternativ slutsats: De som är < 18 skriver runt 90% av all blajja. Mao de låter betydligt mer än de äldre?

Brukar mest bara vara att kolla registreringsdatum för att få en uppfattning om personen. Brukar stämma bra i de flesta fall.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Alternativ slutsats: De som är < 18 skriver runt 90% av all blajja. Mao de låter betydligt mer än de äldre?

Brukar mest bara vara att kolla registreringsdatum för att få en uppfattning om personen. Brukar stämma bra i de flesta fall.

Antar att chefred. har gjort en grundlig åldersundersökning?(var man nu kan se den och hur det nu gick till väga?):)
Men man får väl ta denne på sitt ord isf och då finner jag din (fog) teori som mest trolig! Alltså den att kidzen skriver 90% av all blajja och därför hörs och syns mest!

Registreringsdatum tror jag inte alls man kan tyda något i dock!
Jag reggade mig 2006, men är född 1978. Så hur det finns något samband där, vet jag inte!

Ok..vart en hel del OT men..men

Permalänk
Medlem

Hade tagit lenovon framför macen alla dagar i veckan, trist att folk här inte förstår att läsa igenom nyheten och fundera lite innan de yttrar sina munnar. Som det påpekats så har lenovon en SSD i grundutförande, det har inte MBA:n, därav det högre priset.