Första testet av Geforce 9800 GTX

Permalänk
Melding Plague

Första testet av Geforce 9800 GTX

Efter att specifikationerna läckt ut på nätet har spekulationerna om det kommande grafikkortet Geforce 9800 GTX tagit fart. Har Nvidia bara trimmat de äldre 8800 GT/GTS-modellerna, eller döljer den nya serien fler nyheter som vi ännu inte fått reda på? Nu har de första 3DMark-resultaten hittat ut på Internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att kalla det 8 serien iaf, 8800GTX OC heter det för mig. 88GTX GX2 med.

!"&%8 vad jag hatar nVidias slöseri med ett bra serienamn på samma skit som de redan har.

Permalänk
Hedersmedlem

De med t.ex. 8800GTX slipper uppgradera på ett tag.. 14000 i 3Dmark06 är inte så fantastiskt, fast det kanske prestrerar super i spel! Vem vet

Permalänk
Medlem

Jahapp, surt Hade hoppats på något mycket bättre. Varför ska den heta 9800, det fattar jag inte. Fast jag inte klaga, jag har ett 8800GTX och hade inte uppdaterat i dagsläget i alla fall, så...
Men nvidia borde ta sig över huvudet.

Permalänk
Avstängd

va i helvete testar dom med en quad cpu för klart man får 14K+ lätt med den jag får 14 k i överklock med mitt N8800gt 512 verkar inte alls vara ett intreserant grafikkort väntar nog till 10800gt eller nått om det ska ge nått

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Bra, slipper jag köpa det då.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piracy__
Jahapp, surt Hade hoppats på något mycket bättre. Varför ska den heta 9800, det fattar jag inte.

Blir att hoppas Ati får ut något revolutionerande, Go R700!

Permalänk
Medlem

Med andra ord så finns det ingen 9-serie, förutom bläcket på kartongen? Väldigt tråkigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att man slipper få köpångest nu då!

Permalänk
Avstängd

9600gt funderar jag i allafall o köpa till min htpc den verkar i allfall vara prisvärd

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Ska bara säga en sak.

Grattis alla som köpte ett 8800gtx!!! *****GRATTIISSS!!!!******

Fyfasen vad ni fick ha bra prestanda länge!

Permalänk
Avstängd

varsta är väl att jag tror dom har lika bra prestanda som ett N9800gtx för 14K är inte mycke anser jag trodde minst den skulle vara på 16K på en quad i allfall

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

HAHA! säger jag bara, värst vad folk har väntat på skiten och ändå suger kortet för att vara nextgen!!!! 8800GTX äger! Punkt slut!:DXD

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Inaktiv

Pengarna skulle jag hellre lägga på ett HD3870X2

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli.

Vänta tills de har uppdaterat drivrutinerna XD

Permalänk
Medlem

8800gtx 512 är väl kor(e)k(t)at rättvist tycker jag.

tänk alla svensom som köper en burk för 25k och vill ha det vassaste inom prestanda, fast dom vet väl inte hur mycket av pengarna dom spolar ner...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag kommer att kalla det 8 serien iaf, 8800GTX OC heter det för mig. 88GTX GX2 med.

!"&%8 vad jag hatar nVidias slöseri med ett bra serienamn på samma skit som de redan har.

En mer korrekt benämning är isf 8800GTS 512 OC.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ingen imponerande resultat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
HAHA! säger jag bara, värst vad folk har väntat på skiten och ändå suger kortet för att vara nextgen!!!! 8800GTX äger! Punkt slut!:DXD

Kortet är inte next gen, bara vidar utvekling och förfinning av G80. nV's next gen kort kommer sommare/hösten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ska bara säga en sak.

Grattis alla som köpte ett 8800gtx!!! *****GRATTIISSS!!!!******

Fyfasen vad ni fick ha bra prestanda länge!

Ah, känns bra här nu.
Haha nej, men först nu inser man att det faktiskt var värt pengarna när man väl köpte kortet.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

hoppas att nån klockar upp ett 8800 gts 512 till samma hasigheter och testar om det är nån skilland alls eller om nya namnet på kärnan bara är där för att det ska se bra ut...

Permalänk
Avstängd

8800gtx, bästa kortet nånsin? ^^^^^^^^^^^^^

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ska bara säga en sak.

Grattis alla som köpte ett 8800gtx!!! *****GRATTIISSS!!!!******

Fyfasen vad ni fick ha bra prestanda länge!

Vadå, blir prestandan sämre på ett kort om ett nytt bättre kommer ut?
Jag trodde prestandan förblev den samma.
Det kanske däremot inte är det bäst presterande kortet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
De med t.ex. 8800GTX slipper uppgradera på ett tag.. 14000 i 3Dmark06 är inte så fantastiskt, fast det kanske prestrerar super i spel! Vem vet

Hur kan det rent tekniskt prestera bättre om allt är sämre än ultra ? Lägre bandbredd, lägre rops, läge minnes buss.. ska vi fortsätta ???

Permalänk
Medlem

Vad hade folk förväntat sig egentligen?
Som jag sagt tidigare var den ursprungliga tanken att 9800** skulle bestå av G100, numera känd som GT200, kärnan. Iom bristen på konkurrens lanserar man om G92 och kan på så sätt tjäna mera pengar.
Lanseringen av 9800GX2 gjorde saken ännu tydligare, jag menar varför lansera ett mindre smidigt dubbeltkort samtidigt som nästa generations GPU (GT200)? Ett GT200 borde prestera väldigt lika om inte vara snabbare än ett GX2 så vem skulle då köpa ett "osmidigt" GX2 där SLI-stödet är ett krav?!

Fördelen med det hela är att nvidia insett vikten av högpresterande kort till ett lågt pris (bra jobbat AMD).

9800GX2 kommer hamna på 599 dollar vilket är nästan dubbelt så dyrt som ett 3870X2.

För er som tjatar om bussbredden så tar ja det igen.
Det är BETYDLIGT billigare med en smal buss och högt klockade minnen än tvärt om.

*Ett kort med bred buss (höga tillverkningskostnader) ger 100 FPS i spelet X.

*Ett kort med smalare buss men snabbare minnen(låga tillverkningskostnader) ger 95 FPS i spelet X.

Vilket kort tror ni tillverkarna tjänar mest på?
Hur många (av den stora massan) köper idag ett 8800GTX/Ultra när GTS512, GT, 3870X2 mfl finns?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Hur kan det rent tekniskt prestera bättre om allt är sämre än ultra ? Lägre bandbredd, lägre rops, läge minnes buss.. ska vi fortsätta ???

GPU arkitekturer är väl bättre, förbättrade minnes buss etc. etc. men ett 8800ULTRA presterar nog lika bra som 9800-serien (GX2 borträknad).

Hoppas dom släpper nåt till sommar/höst, själv är jag lite ATI-fanboy får jag ta och erkänna men håller mig neutral i nuläget tills HD4XXX släpps

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag kommer att kalla det 8 serien iaf, 8800GTX OC heter det för mig. 88GTX GX2 med.

!"&%8 vad jag hatar nVidias slöseri med ett bra serienamn på samma skit som de redan har.

Jag tycker dom skulle kallat 8800GT/GTS-512 för 9800 för det verkar vara precis vad det var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skäggig legend

3Dmark, jo sisådär inget extremt. Men i spel? Vem fan vet?! kanske är mycket bättre än gtx g80 ? Jag dömmer inte den förän det visas spel-tester!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Aaaaaaa, men detta känns ju seriös at Nvidia

Permalänk
Skäggig legend
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tycker dom skulle kallat 8800GT/GTS-512 för 9800 för det verkar vara precis vad det var.

MYCKET SANT!

Det är ju fan G92?!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 