Nya minnesmoduler på hela åtta gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Nya minnesmoduler på hela åtta gigabyte

AMD:s före detta finanschef startade för två år sedan ett nytt företag vid namn MetaRAM. Fram tills nu har man inte känt till exakt vad företaget håller på med, men idag har en av grundarna till MetaRAM presenterat deras produkt, DDR2-minnesmoduler på upp till 8 GB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på användningsområdet är väl 667MHz helt OK. Tror knappast någon skulle skryta om minnehastigheter i servrar.

Permalänk
Avstängd

Några sånna skulle inte skada.

Ramdrive säger jag bara.

Permalänk
Medlem

8 x 4 jaja adjöss serverkort haha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Med tanke på användningsområdet är väl 667MHz helt OK. Tror knappast någon skulle skryta om minnehastigheter i servrar.

Haha, helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Några sånna skulle inte skada.

Ramdrive säger jag bara.

iRAM 3.0! Woot!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Frågan är väl bara vilka moderkort som kan hantera stickor på 8GB?

Permalänk

32 GB minne, haha. Herrejävlar.
Då borde de fixa så man kan installera ett OS på dem också

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Hjälpsam

Minnena är säkert ECC-minnen, det drar också ned hastigheten lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

lite komiskt att folk skriver att det inte är nåt bra att hänga upp i granen.
och första namnet i första meningen i texten:

AMD:s före detta finanschef startade för två år sedan ett nytt företag vid namn MetaRAM.

nu menar jag inget med att folk ska börja skriva massa skit tebax pga detta hehe
Va en lite rolig notis man la märke till.
Ha en bra dag!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
lite komiskt att folk skriver att det inte är nåt bra att hänga upp i granen.
och första namnet i första meningen i texten:

AMD:s före detta finanschef startade för två år sedan ett nytt företag vid namn MetaRAM.

nu menar jag inget med att folk ska börja skriva massa skit tebax pga detta hehe
Va en lite rolig notis man la märke till.
Ha en bra dag!

Uhm hänger inte med?
Vi är väl många som säger att det är bra, och vad har AMD med saken att göra? Vad var det som var så kul?

Permalänk
Medlem

nae att amd ej gjort nåt riktigt klockrent på länge

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
nae att amd ej gjort nåt riktigt klockrent på länge

Lite långsökt va?
Allt går i vågor förövrigt.

Permalänk
Medlem

beror på vad man jämnför med

nae men det är ju lit trist att dom inte har de, hoppas dom kommer igen, alltid bra me lite fler än intel/nvidia på toppen.

men så länge som ej lagt ner sin verksamhet så finns dom ju kvar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
beror på vad man jämnför med

nae men det är ju lit trist att dom inte har de, hoppas dom kommer igen, alltid bra me lite fler än intel/nvidia på toppen.

men så länge som ej lagt ner sin verksamhet så finns dom ju kvar

HD3870X2, från AMD, är det snabbaste grafikkortet på marknaden. Men detta räcker tydligen inte?

AMD har länge varit totalt dominanta på "gamer"-segmentet på processordelen, men pga. bristande framförhållning lät de Intel ta en ofavorabel ledning med Core 2 Duo som kom oväntat. ATi hade alltid check på Nvidia, jämför man X1950XTX och 7900GTX så är det i grunden exakt samma kort till prestandan.

Jag förstår inte varför folk hackar på AMD så förbannat bara för de hade ett mindre bra år 2007. Ser man på vad de har planerat detta året så tyder allting på ett gott år för AMD på alla marknadsegment - med råg inkluderat enthusiastsegmentet (se: 4870X2) och även mot processorhållet med Phenom X2, X3 och Shanghai samt ryktade revisioner av Phenom.

Permalänk
Medlem

Amd ledde ju ganska brutalt med deras amd64 mot intels netburst, så det är bra det går fram och tillbaka. .
Bra att minnes utvecklingen går frammåt oxå

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

mmm detta skulle vara bra
om priset var bra
...
32 gig hade ju varit perfect

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
beror på vad man jämnför med

nae men det är ju lit trist att dom inte har de, hoppas dom kommer igen, alltid bra me lite fler än intel/nvidia på toppen.

men så länge som ej lagt ner sin verksamhet så finns dom ju kvar

Intel har nästan aldrig varigt på toppen fram tills Core 2 kom. Nvidia och Ati ligger ganska jämt.

Permalänk
Medlem

Blir till att skaffa såna då

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts

Permalänk
Medlem

IBM säljer såna moduler till sina nya X4 chipset baserade maskiner (x3850m2 & x3950m2). Listpris är 237541 kr för ett par, så det är bara att börja spara....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Intel har nästan aldrig varigt på toppen fram tills Core 2 kom. Nvidia och Ati ligger ganska jämt.

Titta lite i historieböckerna... börja gärna innan år 2000

Fett mer kaffe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddelin
IBM säljer såna moduler till sina nya X4 chipset baserade maskiner (x3850m2 & x3950m2). Listpris är 237541 kr för ett par, så det är bara att börja spara....

Mja, det är väl FBDIMM?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Intel har nästan aldrig varigt på toppen fram tills Core 2 kom. Nvidia och Ati ligger ganska jämt.

Intel har väl alltid legat före AMD. Eller när sålde AMD fler processorer och genererade mer vinst än Intel senast?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Intel har väl alltid legat före AMD. Eller när sålde AMD fler processorer och genererade mer vinst än Intel senast?

Gör dig inte dum.
Han menar givetvis prestandatoppen, där såg det mycket bra ut för AMD mellan 1999 och 2006.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Intel har väl alltid legat före AMD. Eller när sålde AMD fler processorer och genererade mer vinst än Intel senast?

Haha
Vad har det med saken att göra? Man köper ju en produkt för att den är bra, inte för att företaget tjänar mer pengar på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Mja, det är väl FBDIMM?

Nej tror inte det, enligt databladen är det "High-bandwidth, low-latency memory subsystem built on DDR II registered DIMM technology", till dom andra Intel baseade maskinerna är det specificerat " Fully Buffered". Har för mig jag har läst att även Intels kommande egna chipset kommer använda vanligt DDR2/DDR3 minne.

Permalänk

8GB per sticka är väll att ta i, hoppar de helt enkelt över 4GB modulerna?

2x4GB skulle inte vara helt fel, med tanke på överklockningen...
4x1GB är en mardröm...
Jag själv sitter på 3x2048MB... helt underbart... diskcache avaktiverat, laddar Windows på 15sek till skrivbordet! =D xD

Check out my acc on Youtube... (30 videos uppe)

"Computerville"
http://www.youtube.com/Computerville

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Haha
Vad har det med saken att göra? Man köper ju en produkt för att den är bra, inte för att företaget tjänar mer pengar på den.

Då tillhör du en minoritet på detta klotet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Gör dig inte dum.
Han menar givetvis prestandatoppen, där såg det mycket bra ut för AMD mellan 1999 och 2006.

Skillnaden i prestanda i din så kallade prestandatopp är minimal för alla utom superpifolket.

Ni missar att försäljning och intjänade pengar är det enda som är intressant för ett företags överlevnad. Så särskilt ointressant är det inte.
Vad ett fåtal "entusiaster" anser i ämnet är ganska ointressant för både Amd och Intel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Då tillhör du en minoritet på detta klotet.

Skillnaden i prestanda i din så kallade prestandatopp är minimal för alla utom superpifolket.

Ni missar att försäljning och intjänade pengar är det enda som är intressant för ett företags överlevnad. Så särskilt ointressant är det inte.
Vad ett fåtal "entusiaster" anser i ämnet är ganska ointressant för både Amd och Intel.

Haha förstår varför du heter muppen

Permalänk
Medlem

Nu kan jag äntligen utnyttja mitt ECS moderkorts 32GB's minnesgräns ;D .
Har nästan lust att köpa 4 stycken såna stickor när de kommer och proppa in dem med en 6000+ CPU och ett HD3870 X2. Snacka om skrytsiffror .