Intel Nehalem har fastnat på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel Nehalem har fastnat på bild

Nästa processorarkitektur från Intel går under namnet Nehalem. Redan innan den senaste versionen av Core 2 lanserades, den så kallade Penryn, har det cirkulerat rykten om Nehalem och hur den är uppbyggd. Vad vi tidigare inte har vetat är exakt hur processorn ser ut, men nu har bilder på just denna processor läckt ut på Internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott, väntar alltid för ....

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

Revenge of HT!

Om Nehalem ger ett lite mer bredare användningsområde än en Skulltrailplattform, ungefär som s939:an var i slutet, fast med SMP (motsv) kan det bli riktigt hett. En sockettyp, massor med olika setuplösningar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Får se ifall man med den nyare socketen också skippar BIOS och börjar använda EFI istället.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Får se ifall man med den nyare socketen också skippar BIOS och börjar använda EFI istället.

EFI?

Permalänk
Medlem

Fasiken en sån där skulle man ha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
EFI?

Tekniken som ska ersätta BIOS
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Permalänk
Medlem

haha, HT igen, farsan sitter och spelar på min gammla P4 nu med HT

Blir intressant!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
EFI?

Ersättare till BIOS. Mer grafiskt.
http://www.uefi.org/home
http://www.sweclockers.com/nyhet/7194-msi_borjar_med_efi_pa_s...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Känns ju verkligen spännande med en bild på heatspreadern...
Självklart superspännande med nya processorer och intressanta tekniker som bygger ut och förbättrar gamla saker som borde fixats för evigheter sen. Men en bild på en heatspreader med lite tush på? hmm

Permalänk

Jag vill också ha intel confidential på min. Tror banne mig jag väntar på Nahalem innan jag quadar. En processor döpt efter nån obskyr Norsk blackmetalsångare kan ju inte vara dålig.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Nice, det är bra att de tar tillbaka HT

Permalänk

har proppen så sjukt många pins att några av dom är på ovansidan!?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Nice, det är bra att de tar tillbaka HT

Jag vet inte jag. Jag ser det lite som ett bakslag. HT är väl mest ett försök att få processorn inte stå stilla allt för länge när något oförutsett händer? Det tyder i mitt tycke på en alldeles för lång pipeline. Men jag är inte så insatt. Du kanske kan förklara om jag har missförstått något?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Nu kanske kraften ur processorerna börjar visa sig? frågan är om programen kan ahntera det som sagt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt bra detta. De kombinerar det bästa från AMD, P4 och core2 arkitekturerna. Det kan väll aldrig slå fel?
Vet inte riktigt vad HT ska vara bra för på en quad processor. Kan ju se meningen med det på single-core processorer men på en quad?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Ge mig Nehalem nuuuu... Vill byta ut min förbannade s939 server mot något vettigare

Permalänk
Medlem

helt galet... just nu sitter man med en E6600 @ 3.6GHz som börjar kännas lite slö som ska bytas ut mot en Q9450 såfort dom kommer... sen lagom till nyår eller där omkring så kommer den bytas ut mot en Nehalem prolle förmodligen.. man får ju byta prolle lika ofta som farsan byter kallsonger om man ska hålla sig med i matchen ;DDD

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
helt galet... just nu sitter man med en E6600 @ 3.6GHz som börjar kännas lite slö som ska bytas ut mot en Q9450 såfort dom kommer... sen lagom till nyår eller där omkring så kommer den bytas ut mot en Nehalem prolle förmodligen.. man får ju byta prolle lika ofta som farsan byter kallsonger om man ska hålla sig med i matchen ;DDD

Haha exakt Jag ska nog också byta till en Nehalem när den kommer ut.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Jag har nog kvar min setup tills nehalem kommer ut, samt en bräda med ddr3 och EFI. Känns dumt att uppgradera i annat fall, alt jag vill funkar perfa på min dator just nu.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
helt galet... just nu sitter man med en E6600 @ 3.6GHz som börjar kännas lite slö som ska bytas ut mot en Q9450 såfort dom kommer... sen lagom till nyår eller där omkring så kommer den bytas ut mot en Nehalem prolle förmodligen.. man får ju byta prolle lika ofta som farsan byter kallsonger om man ska hålla sig med i matchen ;DDD

Jag satsar nog hellre på att byta kalsonger

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan klara sig på en E6600 som går stabilt i 3.8ghz itag till

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Jag är lite intresserad i bytet. Dock kommer dessa platformar köra på ddr2 eller ddr3?

Min D805 @ 3.6Ghz börjar kännas lite seg. 1gb ddr2 är väl inte spec mycket
dock får man ju byta moderkort sen men men det kan man leva med så länge det finns bra moderkort med inbyggt dvi/vga .

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Oj precis vad jag läste om tidigare ikväll den här verkar riktigt fet!

Om ni vill läsa mera finns lite här: http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(CPU_architecture)

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Varför varför måste dom byta sockel? Aja, denna ligger ju minst ett år framöver, så än behöver man inte oroa sig

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Ska bli intressant när CPUerna börjar använda sig av FPGAer för tunga beräkningar...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Kul mix, att ta bra saker av olika generationer verkar mycket intressant

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk

Gött ska köra en sådan med ddr3 hoppas jag

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

Varför finns det ingen HT på Core 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Varför finns det ingen HT på Core 2?

då skulle det ju inte kunna bli en marknadsföringsgrej nu.

på en seriösare not, jag tror nog HT kommer vara bra för servrar som då bättre kan utnyttja dessa allt snabbare korkar bättre. för Photoshoppandet är det säkert bäst lämnat avaktiverat även om jag verkligen gillade HT-funktionen på P4an jag hade sist.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint