Permalänk
Medlem

Datorproblem, datorn vill inte starta

Okej...jag har byggt ihop en rätt najs dator nu, men när jag startar den så vill skärmen inte gå igång. vad är felet? Jag har testat med ett nytt nätagg, men de fungerar fortfarande inte.
Jag har: Corsair 550watt nätagg, Amd athlon x2 6400+, Gigabyte GA-M57SLI-S4 moderkort, twinmos 2048 mb ramminne och ett Msi 8600 gts grafikkort.

Vad är felet? Jag har läst i manualen, men jag kan inte hitta nått fel.

Endast seriösa svar

Visa signatur
Permalänk

Beskriv vad som händer.. får du felkodspip från högtalaren? Snurrar fläktarna? Blinkar dioderna på tangentbordet? Jag och flera med mig har samma fel och ofta är det fel på minnet. Se bland annat:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det är de att jag har ingen högtalare i datorn. men fläktarna snurrar och dom slutar inte. tangentbordet har jag inte testat koppla in mer än 1 gång, men då börja inget lysa. men hur kan minnena vara fel? Jag köpte datorn idag i delar och det ska ju fungera.

Visa signatur
Permalänk

Att delarna är nya är ingen garanti för att de är felfria, tyvärr. Jag köpte mina delar helt nya och har samma problem. Söker du på google eller forumet här kan du konstatera att du är långt ifrån ensam

Börja med att plocka ur alla kort förutom grafikkortet. Testa sen att bara köra med det ena minnet och testa det i alla minnesplatserna. Sen byter du minne och upprepar proceduren.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

ja, jag har testat det. först när jag koppla ihop alla delar i datorn så hade jag glömt och plugga in den 4pins 12volts kabeln på moderkortet. jag koppla in det, men det fungera endån inte. men nu har jag testat och byta plats på ramminnena, men det fungerar endån inte.

Visa signatur
Permalänk

Eftersom du testat med nytt nätagg kvarstår att felet ligger i CPU, moderkort eller minnena. Har du delar så att du kan byta ut dessa delar för att testa, annars är det nog bara att ringa butiken och höra vad de säger.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

mjo det får väl bli så illa

Visa signatur
Permalänk

Känner med dig, jag är i precis samma situation.. man är helt exalterad över den nya burken och knäpper igång den med världens leende på läpparna. När skiten inte funkar blir det ett antiklimax utan dess like :/ Hoppas det löser sig och SNÄLLA skriv här när nåt händer i ditt ärende. Vill hemskt gärna veta om det var minnena som var problemet.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det värsta är att det är ju inte min dator. Jag byggde min dator för lite över 1 år sen. men så nu så fick jag uppdraget att bygga min kompis dator. så nu så vet jag inte alls vad jag ska ta mig till...

Visa signatur
Permalänk

Det är inte ditt fel att nån av komponenterna var paj från början. Jag gissar på minnena.. de nya moderkorten är grymt känsliga och det är MASSOR med folk som har problem. Lycka till och GLÖM INTE att skriva här

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Okej...du gissar på minnena, men jag gissar faktiskt på moderkortet. men men! Kommer skriva när jag har fått svar...

Visa signatur
Permalänk

Lider av samma sjukdom, tryckte in den nya hårdvaran i en Thermalrock låda jag köpte för ett par år sen, all installation gick bra o hadde igång datorn ett par timmar o stängde ner den Vista avslutades o skärmen släktes , men hårdvaran fortsatte att snurra precis som att datorn fortfarande var igång .
Tryckte på reset men inget hände gjorde det ett par gånger inan bios o vista kom igång och så höllt det på ett par dagar , och under tiden så la jag en beställning på ett nytt chassi eftersom thermalrock lådan var värdelös. Jag fick den nya lådan o flyttade över hårdvaran o tänkte uppdatera bios och hoppades på att problemet skulle lösas då men jag kom inte så lågnt , nu e det stendött . Fläktarna går igång bios piper till tangentbordet o musen blinkar som det ska men skärmen e svart.

Har bytat ut minnen , grafikkort, nättagget, o prövat med en ren disk. Det enda jag inte har kunnat byta är moderkortet och processern. Har lämnat in datorn till Jme o ska få tillbaks den nästa vecka och förhoppnings vis går det på garantin om det nu inte e jag själv som varit oförsiktig med hårdvaran för då kan det bli dyrt...

Visa signatur

MozartTx |AsusM2N32-sli |Athlon64 X2 Dual-Core 6000+|OZ guld 2gig | Gf 8800gts320 | CorsairHX520w |Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty|HDD 1x80 ,4x500 | |

Permalänk

Snikarna på datorbutiken tar 250kr per fungerande del när det felsöker så man måste själv ta reda på exakt vilken del det är som strular (hur man nu ska kunna göra det utan att köpa på sig extra delar). Själv har jag köpt ett extra minne och nu snart ett grafikkort för att försöka hitta felet

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

kan du inte låna ett grafikkort och ram av nån som du känner då?

Visa signatur
Permalänk

Tyvärr har de inga delar som passar :/

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Fan vad trist när det inte funkar =/. eftersom du har fått bild funkar cpun, om den har funkat en gång och du itne tar ut den eller grillar med volt borde den funka, nätagget kan du ju testa med att kortsluta grön-svart. antar att du testat på ett bord så du vet att det inte är distanser? om det blev någon ESD skada kan det ju ta ett tag innen den märks, jag gissar på minnena...

hade du bot närmare hade du kunnat låna saker av mig så du inte behöver köpa test delar. =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nu lär ni bli glada Jag vet vad felet var på min dator iaf. det var själva chassit som kortslöt min dator. Moderkortet nuddade chassit förmycket så strömen gick runt i själva chassit. Jag kom på det imorse när jag låg o kolla på tv. Sprang direkt till datorn och kopplade loss moderkortet och la de på en kartong bredvid chassit. utan att nudda chassit med moderkortet kopplade jag på processorn, grafikkortet och ramminnena. sedan kopplade jag in sladdarna och körde igång! Då fungerade datorn. Den fungerade enbart när den inte nuddade chassit. Skumt, men sant! Mitt råd är att koppla loss moderkortet från chassit och testa. Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet ska aldrig kunna röra vid chassiet på fel ställen, det är därför kortet svävar på distanser.

Vad menar du med "nuddade chassit förmycket"? Det låter som om du inte har använt distanser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte moderkortet och då fick jag inte med några distanser eller något dyligt. så jag tog några skruvar och skruva åt. Men jag skruva lite för mycket så moderkortet nuddade chassit.Kan inte förklarar riktigt, men jag lossa allt och lade de på en kartong så fungera allt.

Visa signatur
Permalänk

Hehe utan distanser är det väldigt svårt att inte nudda chassit

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

haha jag vet, men nu funkar det klockrent

Visa signatur