Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker det är skit att dom sänder dom digitala kanalerna i SD. Behöva betala för HD är så jäkla snålt av dom.

Har ni nån som helst koll på vad CH får betala för att sända kanalerna i sitt nät ? det kanske är kanalbolagen ni ska ranta över.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker det är skit att dom sänder dom digitala kanalerna i SD. Behöva betala för HD är så jäkla snålt av dom.

Håller helt med! Men du kan se SVT1 & 2 i HD om du har ett gammalt programkort och en CA(utan +) modul. Men via Comhem Play så funkar HD

https://www.comhem.se/tv/play-grundutbud

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har ni nån som helst koll på vad CH får betala för att sända kanalerna i sitt nät ? det kanske är kanalbolagen ni ska ranta över.

Must carry är endast SVT1 & 2 i SD, då HD inte innefattas och Comhem har satt krav att det krävs ett programkort. Så det är helt upp till Comhem. Exempelvis Boxer (som ingår i Comhem) sänder både SD och HD fritt men där TV4 HD kräver programkort.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det är bara i ren snålhet som ComHem tar extrabetalt för SVT,TV4,TV6 HD. Att de ens gör sig besväret att kryptera dem. Borde vara olagligt.

När vi hade kabel-tv från CanalDigital/Telenor så ingick dessa i HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är bara i ren snålhet som ComHem tar extrabetalt för SVT,TV4,TV6 HD. Att de ens gör sig besväret att kryptera dem. Borde vara olagligt.

När vi hade kabel-tv från CanalDigital/Telenor så ingick dessa i HD.

Hållar med dig, det blir problem om man inte är van vid den nya tekniken.
Det största problem för mig var Viasat, fick inte fram något med en 10 år gammel platt-tv.
inget fel på TV'n men alla kanaler från Viasat var svarta.
Om man har en platt TV och ComHem prova med kanal 777.

Permalänk
Medlem

nån mer som upplever strul med ComHem just nu?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nån mer som upplever strul med ComHem just nu?

Nej inte hos mig i alla fall. Kan det vara så att din router startas om?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nån mer som upplever strul med ComHem just nu?

Japp, strul i göteborg.

Permalänk
Medlem

Japp, tydligen strul för min polare i Bromma, Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macintoy:

Japp, strul i göteborg.

Hisingen inget problem idag!

Permalänk

Strul idag igen i Lund. Känns verkligen som att deras bredband varit skit de senaste veckorna. Har upplevt längre perioder av ett bredband som i bästa fall fungerar lite till och från. Lite svårt att sitta i möten hemifrån med detta strul.

Någon mer som upplever liknande problem?

Permalänk
Medlem

Har haft strul hela veckan. Väldigt konstigt strul. Irc funkar men webtrafik ligger nere från och till hela tiden.
Modemet säger hela tiden att allt är ok och att jag är uppkopplad men inte.
Comhem säger att de inte kan felsöka då jag har modemet i bryggat läge och de då inte kan kontakta modemet.

I Jönköping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundis06:

Har haft strul hela veckan. Väldigt konstigt strul. Irc funkar men webtrafik ligger nere från och till hela tiden.
Modemet säger hela tiden att allt är ok och att jag är uppkopplad men inte.
Comhem säger att de inte kan felsöka då jag har modemet i bryggat läge och de då inte kan kontakta modemet.

I Jönköping

Kan det var DNS-strul, har du provat med annan DNS?

Permalänk
Medlem

yep testat både med google, comhem och cloudfare. Men även om det var dns då skulle inte irc kunna connecta till ny server som jag ser det. Det är ju inte ip adress utan hostmasker som man ansluter till. utan dns skulle de inte "resolva".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundis06:

Comhem säger att de inte kan felsöka då jag har modemet i bryggat läge och de då inte kan kontakta modemet.

Så vad är problemet ?`om du vill ha nån hjälp från CH så slå på NAT under tiden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Men varför kunde första personen på comhem gå in på modemet i bryggat läge men inte person nummer två.

Men att något är fel modemet känns det som. Hade precis ingen web trafik som fungerade. Loggade på modemet med telefonen med Wifi. Allt hoppade igång. Förra gången loggade jag på modemet interent och då hoppade allt igång igen.
Är som modemet behöver väckas hela tiden.

Men ligger en felanmälan på teknik support. Hoppas dom kan hitta något eller att de går med på att byta modemet.
Det har ju funkat utan problem i flera år för att plötsligt bara funka ibland.

Uppdatering. Verifierat att varje gång som jag tappar http trafik räcker det att jag loggar in på modemet via wifi från min telefon som hoppar allt igång. Testat det nu 6 gånger idag.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en hub 2 eller vad den heter, funkar värdelöst för mig så tänkte att jag skulle brygga den men har jag fattat det rätt? In på comhem router ställa den i bridge köra nätverkskabel från 1 porten på comhem till internet på Archer c5 i detta fall och 1 port till dator? Får inte detta att funka😒

Permalänk
Medlem

kan du logga in på routern och se om du får ett externt ip nummer från ditt bryggade comhem modem.

Annars har du kopplat rätt. Spelar dock ingen roll vilken port du använder på comhem routern/modemet.
På din Archer gäller dock WAN porten.

Permalänk
Medlem

Jag testade och köra mitt comhem modem i router läge bara för att testa lite.
Tappade inte uppkopplingen men det var segt som attan. Alla web requests hade en fördröjning på upp till flera sekunder.

Permalänk
Medlem

192.168.100.1 som gäller för comhem routern men det funkar icke :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr3dde:

192.168.100.1 som gäller för comhem routern men det funkar icke :s

Om du har den i bryggat läge iirc.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du har den i bryggat läge iirc.

Stämmer men funkar inte 😴

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr3dde:

Stämmer men funkar inte 😴

Provat 192.168.0.1 också ? CH's default om du inte har bryggat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Provat 192.168.0.1 också ? CH's default om du inte har bryggat.

Då kommer jag in på den router jag ska använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr3dde:

Då kommer jag in på den router jag ska använda

Testa koppla bort routern och anslut dej direkt mot modemet , är det så att modemet och routern du kopplat in båda delar ut ip-adresser på samma nät så tigger du om problem

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det borde funka att logga in på modemet med 192.168.100.1 både i bryggat och icke bryggat läge.
Det gör det för mig allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundis06:

Det borde funka att logga in på modemet med 192.168.100.1 både i bryggat och icke bryggat läge.
Det gör det för mig allafall.

Funkade när jag gick in på 192.168.100.1 och aktiverade bridge, nu kommer jag in på samma adress och modemet visar att jag har bridge aktiverat. Nu är det bara att koppla i den andra routern så som jag gjorde förut?

Permalänk
Medlem

Yep koppla din router på WAN porten från vilken port som helst på comhem modemet.

I mitt fall inte lika roligt. Har haft modemet nu i NAT läge under felsökningen och då har det fungerat. Så comhem drog slutsatsen att modemet fungerar som det ska.
Men jag vill ha det i bryggat läge. Inte NAT. Ska testa ikväll att slå på bryggat igen men jag förväntar mig ingen lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundis06:

Yep koppla din router på WAN porten från vilken port som helst på comhem modemet.

I mitt fall inte lika roligt. Har haft modemet nu i NAT läge under felsökningen och då har det fungerat. Så comhem drog slutsatsen att modemet fungerar som det ska.
Men jag vill ha det i bryggat läge. Inte NAT. Ska testa ikväll att slå på bryggat igen men jag förväntar mig ingen lycka.

Yes fick det att funka igår👍 okejokej lycka till

Permalänk
Medlem

Nästa problem är att försöka lägga in vpn på min tplink som är i bridge med comhem modemet, händer ingenting står bara connecting 😴