Permalänk
Medlem

Problem med minnen

Mina specs; moderkort: am2nf3-vsta nforce3 250. prolle: Amd6000+. ram: 2gig (två stickor på 1gig) ddrII corsair xms2.
A-Data minne från datorbutiken 1gig, alla ska klara höga frekvenser!
dem ligger tydligen på single channel, men alla är låsta på 400mhz, och I bios är det den högsta hastigheten på dem man kan sätta, undrar nu hur man ska få upp den lite >_< hjälper det att höja spänningen tro?

Permalänk

på AM2 system är det ju CPU som hanterar minneshastigheten så vad du sätter i BIOS har mindre betydelse för den verkliga hastigheten på minnena...

- Vad säger t.ex. CPU-Z att det är för MHz på minnena när du är igång?
- Vad är det specifikt för minnen? PC6400/800MHz DDR2 eller?

Permalänk
Medlem

Jo, Cpu-Z säger att dem ligger på 400mhz (hemskt frustrerande) och dem är ddrII pc6200 800mhz ja..

Permalänk

400x2 = 800mhz

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

thunderHawk82: Mjo, skulle bli min andra fråga I BIOS vet man ju aldrig hur den visar det (mitt BIOS visar 800MHz dvs DDR2 hastigheten)

Aja... Mortality: Du har DDR2 minnen (DDR = Double Data Rate = minnena går i dubbla hastigheten mot den MHz som verkligen de går på). Därav är 400MHz precis de som de ska gå i.

Baserat på dina trådar du skapar gissar jag att du försöker klocka ditt system. Isf gör du bra i att lära dig hur AM2-plattformen funkar med MHz, annars kommer du få väldigt konstiga resultat av din klockning =P
http://en.wikipedia.org/wiki/Athlon_64
samt
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=105798

Permalänk
Medlem

Hehe

jo jag klockar litegrann x)
fått upp min sega 6000+ i 3.3
dem är hemskt dåliga på att klocka märker jag >_<
fast som tur är är agp och pci portarna låsta, så grafikkortet kan jag inte bränna (olyckor har hänt förut)..

Permalänk

Hehe, mjo. Bäst att ha kolla på vad som händer innan man ändrar något Därav också tipset om minnena eftersom de kan gå upp/ner rätt mycket bara man ändrar CPU multiplier i ett AM2 system.

Men, ändå, grymt att du får upp den i 3.3 iaf, 90nm CPU har verkligen sina begränsningar... har du kört stresstest på den så den är stabil? Ändrat vCore något? Vilka settings har du satt på CPU/HTT/RAM osv?

Permalänk
Medlem

Jo, jag körde orthos i nån timme, och super pi 32M.. klarar galant!

ht ligger på 830mhz (hur ökar man ?)
volten ligger på 1.350
och minnena är
400mhz: 5-5-18-22 (enligt cpuZ)
270mhz:4-4-13-15 (står brevid på samma minne)
volt 1.8
alla minnen ligger på det..

några tips om hur man får upp dem ?