Ny dator startar inte, experthjälp sökes.

Permalänk
Medlem

Ny dator startar inte, experthjälp sökes.

Hej! Nu har jag precis fått min nya dator, bestående av:

AMD Athlon 64 x2 6400+ 3,2 gHz processor
MSI K9A Platinum moderkort
Sapphire Radeon HD 3850 256 MB GDDR3
Corsair TwinX 1x2GB CL5 5-5-5-12 minne
500W Nätagg
160 GB HDD
Nec DVD-brännare

och jag har satt ihop hela paketet. När jag startar datorn går alla fläktarna igång och den ser allmänt på ut, men jag får ingen bild. Jag har funderat på om det kan ha att göra med att moderkortets nuvarande BIOS-version inte stödjer processorn, men det är rena spekulationer. Någon som har nån idé om vad som kan vara felet?
All hjälp är tacksam.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

vad är det för nätag?
Kolla så alla strömkontackter till moderkort och grafikkort är ansluta så som PCI-E kotnackter och 4 eller 8 pins kotnackten till moderkortet.
Minnet vad ska det ha för vmem och vad kan ditt moderkort ge för vmem?
Testat 1 minne?

Den borde boota ändå tycker jag med den cpu:n.

Permalänk
Medlem

Nätagg: aspire, vilket ingick i chassit. Som sagt på 500w.
Alla kontakter är i vad jag vet, även den extra pci-e kontakten till graffekortet.
Minnen: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332533&view=detailed#Pro...
Testat med 1 minne nu, funkar inte.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

polaren hade samma problem.. visade sig att han kopplat nätaggets strömförsörjning till moderkortet i fel "slot". Alltså, den passade men det var fel sladd.

Kolla manualen till moderkortet.. där står allt du behöver veta.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Har bara en av varje sort som man kopplar till moderkortet är jag rädd

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

personligen hade jag ALDRIG kötpe DEMO moderkrot. Som å be om å få ett dött moderkort käns det som. Lånade ut ett mobo en gång å fick tebaks det stöndött fast det skule fugnera sa han. Fugnerade alldrig mer Skulle aldrig lite på att det fugnerar om nån annan haft lovarna på det en enda gång.

Sedan nätaget är vitt jag vet också skit så inget jag skulle hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Kanske inte... Men det står ju på kompletts hemsida att det skall vara fullt fungerande produkter. Så du tror att det är moderkortet det är fel på? Nätagget har funkat hela tiden med min förra burk iaf, så de e inget fel på det iaf... såvida den nya burken inte drar för mycke ström då.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

stora probleme med avancerfade grejor som mdoerkrot är att det kanske fugnerade när dom sissta använde det men det kan ju hnt både det ena å det andra med det fram tlls du gjrode första bootförsöket. jag köper hellre ett nyt för 100kr extra å får ett fabriksnytt jag. Tror facktiskt aldrig jag haft ett trasigt moderkort heller å jag har köpt många i mina dagar.

Gå över kablarna igen kolla så graffet är i som det ska. kolal att du inte kortat nåt typ felmonterade distanser osv osv. Alternativt ta ur hela mobot ur datorn och lägga på nåt icke ledande typ plastskiva eller nåt och starta upp datorn utanför lådan. Kan facktiskt fugnera om det är någon kortis etc så har jag gjort i några fall för å underlätta felsökandet.

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom det mesta flera gånger nu... Börjat tro att de e någon defekt vara som ligger o trycker nånstans :p. Jag har monterat datorer förut och då har det inte direkt varit några problem. pa1983: Vad menar du med "felmonterade distanser" föresten?

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har monterat den på sånna där "piggar" man skruvar fast i chassit, sen skruvar fast moderkortet på... Men den får inte ligga emot nånstans eller? Är inte helt säker på om den ligger emot vid bakre kanten av chassit.

Visa signatur

Argon-

Permalänk

Distanserna får bara sitta där moderkortet har skruvhål. Tar det emot någon annanstans så kortsluts det.

Permalänk
Medlem

Har testat idag:
Kört endast med det nödvändiga, dvs. Processor, moderkort, graffekort, 1 ramsticka och hdd: funkar inte.
Testat grafikkortet i annan dator: funkar.
Tagit ur allt och installerat om allt från början: funkar inte.
Resetat CMOS: funkar inte.

Ska testa de två Ramstickorna imorn i en annan kompis dator och se om de är okej.

Hade även tänkt testa en annan processor idag, men den passade inte. Det står på kompletts hemsida att moderkortet skall stödja Athlon 64 processorer, men en athlon 64 3700+ passade som sagt inte. Hade varit bra att veta om det är nått knas som ställer till det i BIOS eller dylikt.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Testa trycka lite extra på minnena och byta slot så mycket det går.
Det hade iaf jag problem på sist jag satte ihop en dator.

Är för övrigt inne på mitt 4:e demomoderkort från komplett. Ett perfekt sätt att spara 500-1000:- på en komponent som ändå inte syns.

Permalänk
Medlem

Kör just nu med moderkortet utanför lådan på antistatpåsen den kom i... Den ligger på sin egna kartong och kartongen i sin tur på chassit. Det som sitter i chassit som är inkopplat är PSU och HDD. Jag antar att detta undanröjer distansproblemet. Så, det är inte grafikkortet och antagligen ingen kortslutning.
Dez: Har testat med bara en sticka i de olika slotsen, har även tryckt till lite extra, men den verkar vara så mycket i som den kan bli.
Börjar bli en aning desperat...

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Du ska nog itne köra på en antistatpåse.

Folk verkar tro dom isolerar genom att vara icke ledande men det är snarare tvärt om. Dom har ett ledande skickt på utsidan. Det kan si sin tur vara behandlat så det ej leder precis på utsidan men inte å rekomendera.

Iden är den att när en laddning träffar påsen så vill laddnigarna hålla sig så lågt från varan som möjligt alltså på utsidan.

Verkar inte som dom lär ut sånt i skolan lägre precis som dom itne varkar lära ut specielt mycket alls i dag.

Men det du stoppar i påsen skyddas från statisk elektrisitet presis på samma vis som man skyddas om man befinner sig i en bil som åskan slår ner i. Laddnigen färdas utanpå bilen lägst ut på plåten därför man vöerlever å inte blir grillad.

Så ne antitstatpåse ska man INTE ha te å köra moderkort mm på. Bara förvara komponenter i.

Sedan så passar nog itne din 3700+ då den troligen är socket 754 eller socket 939. Fins 3st typer av athlon64 processorer. 754, 939, AM2 och numera MA2+ men mäst avseda för phenom och sedan är dom ju komptabila med varan.

Permalänk
Medlem

ska ja testa köra på bara kartongen moderkortet kom i då?

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

ren papp borde fugnera finfint ja.

men jag tror nåt är seriöst kasst och det brukar ju vara mobot då det har mäst komponenter som kan fela alternativt grafikkortet. Sedan nätaget var ju ett skumt märke med kanske du skulle testa ett annat.

Du behöver igen disk få å testa

Dåliga ntäag kan ge dessa typer av strul med.

Testa med moderkort, 1st minne och cpu och det strömsnålaste grafikkortet du har liggandes som passar. inga diskar eller nåt sånt.

Å se tilla tt 4 eller 8 pins kontackten sitter ordentligt för cpu:ns strömförsörjning annars brukar de också ge dessa symtom.

Permalänk
Medlem

Kör på kartongen, funkar inte. Kör med mobo, cpu, (cpufläkt) :p, 1 Ram och det vanliga graffekortet (HD 3850, har inget annat PCI-E).
Har som sagt haft det här nätagget till min förra burk vilket inte har varit några problem med... Det är relativt nytt också, men jag ska tänka på de när ja åker till min polare imorn. Alla kontakter sitter så bra jag kan få dem att sitta... 24 pin, 4 pin och 4 pin (samma som är till HDD, fläktar osv. för ström till Graffekortet på mobo), Dessa tre sitter på mobot. Sen har jag en 6 pin som sitter för extra ström till graffet.

Länkar till de mesta:
Mobo: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330428
CPU: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6400CZ...
CPU Fläkt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341331
Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342813
RAM: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X2048-6400.pdf
Chassi & PSU: http://www.apevia.com/product.php?pid=69&xcSID=ece9213ece5471... (500w nätagg sitter i, det jag använder)
Skärm: http://www.cs-software.com/hardware/monitors/sony/cpd-g520.ht...

om det är till någon nytta.....

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

som sagt kan vara mobot, eller minnet eller moderkortet. Skulel dock tro att att det är moderkortet, sedan minnet efter det nätaget.

Permalänk
Medlem

Tja det troligaste är nog som du säger moderkortet, eftersom nätagget är jag ganska säker på att de borde palla strömförsörjningen, och om man får gissa på RAM eller Mobo, så blir de ju såklart Mobot med tanke på att det är demo och använt förut medan RAMet är helt nytt. Men man vet ju aldrig, får testa imorn som sagt och se hur de går. Nått verkar ju vara defekt iaf.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Har nu skickat tillbaka moderkortet till komplett, får se vad som händer. Testade Ram-stickorna i en polares dator och de är helt ok. Så det jag vet säkert är:
Grafikkort: helt.
Ram: helt.
Nätagg(500w): helt, bör palla att dra datorn.
HDD: Man hör att den kickar igång, i vilket fall så har jag ju ändå testat utan.

Osäkert:
Processor: Bör inte vara sönder, helt ny.
Moderkort: Förhoppningsvis den felande länken, ger ex. inga felpip då man kör utan minnen (inga tjut alls för den delen).

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

6400+ stöds från bios 1.7, lanserad september 2007.
Förmodligen låg det ett betydligt äldre bios på moderkortet i och med att moderkortet tillhör förr-förra generationen.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodcpusupport&prod_n...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

MSI . OCH SEN $$$$$$$

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
stora probleme med avancerfade grejor som mdoerkrot är att det kanske fugnerade när dom sissta använde det men det kan ju hnt både det ena å det andra med det fram tlls du gjrode första bootförsöket. jag köper hellre ett nyt för 100kr extra å får ett fabriksnytt jag. Tror facktiskt aldrig jag haft ett trasigt moderkort heller å jag har köpt många i mina dagar.

Gå över kablarna igen kolla så graffet är i som det ska. kolal att du inte kortat nåt typ felmonterade distanser osv osv. Alternativt ta ur hela mobot ur datorn och lägga på nåt icke ledande typ plastskiva eller nåt och starta upp datorn utanför lådan. Kan facktiskt fugnera om det är någon kortis etc så har jag gjort i några fall för å underlätta felsökandet.

det kan faktiskt skilja runt 600 kr, och du har samma garantier så demo kort är nice punkt slut

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar :). Det bästa skulle vara om det är som du säger Hardware Guy, eller att det är något annat fel på det. Som hockexx säger så skillde priset ca. 600kr, vilket är mer än 50% av vad jag köpte den för, och de lämnar ju som sagt vanlig garanti på dem, så de e ju rätt så schysst ändå. Jag är ju fortfarande inte 100% säker på att det är moderkortet dock, har läst en del om PSUn och jag har en 500W från Apevia/Aspire vilka tydligen ska prestera aningen sämre än andra. Så om det inte är moderkortet så kan de ju va så att krämen inte riktigt räcker till.

EDIT: Har testat nätagget i polarens dator, vilken i princip består av:
Asus M2N-E Deluxe nånting moderkort
2gb Corsair minne, samma som mig
Intel Q6600 @ stock processor
Nvidia Geforce 8800 GTX grafikkort
DVD-brännare samt massa Hårddiskar

Vilket funkar tillsammans med mitt nätagg. Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att hans dator drar aningen mer än min så förhoppningsvis är de lugnt med krämen. Har ju dessutom testat med nästintill ingenting ikopplat, så de ska ju inte va nåra problem tycker jag.

EDIT2: Komplett har testat moderkortet och de har dessvärre inte hittat något fel :(, vad ska jag göra?

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Är du säker på att alla delarna är kompatibla med varandra?

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på det, ja... Men om ni ser nått som verkar knas kan ni ju säga till. Saknar snart saker att testa. Det i princip enda som är kvar att testa är processorn som kan strula... Behöver seriöst hjälp.
Föresten, spelar de nån roll vilket håll man sätter CPU-fläkten på? Tror jag har testat båda, men är inte säker på om de gör nån skillnad. Tack för svaret :). Kom med fler förslag!

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig ska få ett nytt moderkort snart då får jag se om det funkar...