Moderkort till e2140-baserad snikuppgradering

Permalänk
Medlem

Moderkort till e2140-baserad snikuppgradering

Jag tänkte försöka mig på en riktig lågbudget-uppgradering av min windows-desktop, i nuläget en lätt klockad p4a 2,53 med gf4-ti4200 som står och käkar onödiga watt med tillhörande fläkt-oljud.

För att komma billigast möjligt undan men ändå få en någorlunda vettig burk så tänkte jag mig:

E2140

2x1G ddr800

billigt fsb1333-moderkort med integrerad grafik.

Systemet tänkte jag klocka tills det tar stopp, kommer jag upp i moderkortets max-fsb så är jag nöjd, kommer jag över uppemot minnenas gräns så skadar det inte förstås. Men då är frågan, vad vore ett lämpligt moderkort?

De billiga som finns med tillräcklig maxfsb verkar vara baserade på antingen nf430i + gf7100 eller iG31 - anta att jag trycker i ett separat grafikkort längre fram, finns argument för eller emot dessa kretsar? Främst med avseende på klockning och strulfrihet men är de likvärdiga i detta så kan grafikprestanda va värt att beakta.

Exempel på kort jag hittat:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342186

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342992

Eller om någon har andra förslag?

945gc har jag uteslutit då det verkar lite väl snik. Finns det goda argument för att undvika inbyggd grafik så lyssnar jag, men jag vill helst slippa köpa grafikkort i nuläget - väntar gärna med det beslutet tills jag blir sugen på att testa nåt nytt spel och vet bättre vad jag behöver.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort till e2140-baserad snikuppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oegat
käkar onödiga watt

nu sänder du iof lite dubbla signaler här. du vill klocka men ha tyst och spara ström, att du vill klocka likställer jag mest med spel, men sen vill du inte ens ha separat grafikkort.

så varför inte satsa på ett billig, strömsnålt och helt knäpptyst VIA-kort? allt är inbyggt utom minne så det blir billgare än man tror. och sen kör du på en annan strömslukande uppgradering när det väl kommer ett spel du vill köra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ah, jag förstår att det kan låta lite konstigt.

Jo jag tänker så här, att jag kan komma en bra bit i klock utan att höja vcore så mkt och därmed hålla systemet ganska tyst ändå - eftersom chipet är strömsnålare som helhet och kylaren dessutom torde vara bättre än den som sitter på min p4. Märker jag att fläkten skenar så slutar jag nog klocka, tänkte jag. Det är mest att en e2140 är billigare än att köpa en cpu som redan har 1066 el 1333 i fsb som standard. Men det kanske är svårt att komma ens så långt utan att den blir mycket varmare?

Sedan vad gäller grafikkort är det en del snålhet, samt en del att det mycket väl kan dröja ett halvår innan jag får tid/lust med spel och då ser grafikkortsmarknaden annorlunda ut. I nuläget har jag noll koll på grafik och spel så jag vill inte köpa ett kort innan jag vet vad jag behöver - samtidigt är jag less på p4an så jag vill helst få ut den snarast möjligt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX