Permalänk
Medlem

Problem med överhettning?

Hej!
Jag hjälper en kompis losa hennes datorproblem, som är mins sagt märklig.

Först trodde hon att datorn fryser, men det är inte fallet. När jag undersökte saker närmare visade det sig att egentligen slöar datorn ned extremt. Så pass extremt att bilden är fast på samma frame, men om man lyssnar nogrant så kan man höra att ljudet 'hoppar fram med ett steg' varje 5 sekunder eller så.

Andra symptom är att Memtest kastar fel, men inkonsekvent. Vi vet att det är inget fel på minnen eftersom vi testade de i andra datorer och då fungerar de bra.

En konstig fenomen uppstöd också när hon spelade WoW... datorn frös, men hennes karaktär vände på sig med 180 gråder lite då och då.

Jag testade allt möjligt som att updatera alla driverutiner och BIOS, men inget verkar hjälpa. Misstänker att det kan vara överhetning problem, mest på brist på andra möjligheter, och eftersom datorn är extremt tyst.

När man kör SpeedFan säger den att det mesta är ok (mellan 30 och 40 grader) forutom Temp3 som ligger på 125 celcius och Core som ligger på 55 celcius. Jag misstänker att 125-temperaturen är ett fel i programet eftersom den är konstant oberoende vad man gör. Datorn verkar dock hänga sig när Core går upp till 60, men det kan också vara en felmätnig eller slump. Vet någon vad Core står för i SpeedFan?

Om det är inte överhetning så vet jag verkligen inte vad det skulle kunna vara.

Datorns specs är:

System Model: MS-7238
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz (2 CPUs)
Memory: 1024MB RAM
Page File: 393MB used, 2067MB available
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 8800 GTS (XFX)

Permalänk

Testa att kolla tempen med everest eller coretemp (coretemp visar dock endast cpu temp)

Speedfan är inte särskilt tillförlitligt.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, verkligen ett bra programm... Den grejen som ligger på 55C är en GPU Diode, vad det nu är för något. Det enda som jag fysiskt hittar på moderbordet som ligger kring den temperaturen är en fläkt-monterings-grej (vet inte vad de heter, metalplatta med 'taggar') precis under grafikkortet. Den siter på moderbordet alså.

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du menar, men GPU diode är tempen på grafikkortet.

55c är helt ok för grafikkortet.

Edit: Om du har laddat ner everest så ska du klicka på dator----->sensor, då kommer alla temps komma upp.

Permalänk

Hej, ägaren av datorn här

Här är en skärmdump av everest
http://img.photobucket.com/albums/v232/slow_ride/temps.jpg

Du tror inte att problemet är överhettning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciliadesu
Hej, ägaren av datorn här

Här är en skärmdump av everest
http://img.photobucket.com/albums/v232/slow_ride/temps.jpg

Du tror inte att problemet är överhettning?

Nej nej 55c är verkligen inte mkt för ett 8800GTS, de klarar temperaturer på upp till 90c utan att det ens märks så har väldigt svårt att tro att tempen är boven.

Permalänk
Medlem

Hmm jag tror att den grejen som överhetas inte är grafikkortet men en chip som sitter på modrbordet... Men ja, mest för att jag har ingen åning vad det kan vara annars.

Permalänk
Medlem

Vcore verkar vara väldigt låg. Testa att höja lite. Vad är standard för den CPU:n, kan väl knappast vara så lågt?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jå!

Det känns inte som om överhettning skulle vara problemet.
Om memtest ger fel men minnen är OK och grafikkortet fungerar i en annan maskin (än så länge otestat om jag inte missat något) så känns det som moderkort/chipset gett upp. Testa med andra minnen i problem burken och se om memtest ger fel på dom med.

Kanske kolla att kylningen på nordbryggan sitter fast ordrentligt.
Fresten är det en ny eller gammal burk?
Och fryser den bara i spel eller när som helst?

Permalänk
Medlem

Tror anledningen till hans låga vcore är att han troligen har speedstep aktiverat, har för mig att volte sjunker då också... Men där är väll inga temps som är höga i everest?

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Hej
Jag dras med ett mycket snarlikt problem i min maskin, har bytat alla delar utom grafikkortet
och hårddisken, men problemet kvarstår. Har kört både memtest och hot cpu tester utan att
finna några fel.

Trodde först att det rörde sig om att GPU blev överhetad men efter nedklocking med ca 30%
händer samma sak. Börjar luta åt att det är fel på grafikminnet:(. Är det möjligt?

Hoppas detta kan hjälpa till att ringa in problemet för trådskaparen och mig XD.

Peace out

Permalänk
Medlem

TGO, märkte du också exakt samma nedsänkning i prestandan, eller har den bara fyrst?

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... lite samm problem för mig.

Edit1: Till trådskaparen testa att köra något krävande program som bara belsatar processorn som SuperPi t.ex.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7