Telia Ip telefoni = rena lurendrejeriet

Permalänk

Telia Ip telefoni = rena lurendrejeriet

Jag vill varna för er som tänker skaffa Telia IP telefoni. Personligen har jag haft det i ca 1,5 månad nu men kommer förmodligen säga upp skiten.

Den största anledningen med mitt missnöje är att måste ha kvar sitt fasta abbonemang, bas abbonemanget, eller säga upp det för 550kr. Säger man upp basabbonemanget så kostar det istället 89kr ytterliggare per månad eftersom dom måste ha en fysisk ledning till dig samt att bredbandet kostar 30kr mer per månad. Alltså totalt kostar det 119kr+89+30kr, något som inte framkommer när man skriver under avtalet.

Månadsavgiften blir därför 208kr bara för telefonin om man väljer att säga upp sitt bas abbonemang = 654kr per kvartal. Det vanliga telefonabbet kostar 125kr per månad. Så varför ska man då välja IP telefon när det är dyrare än vanliga tele abbet undrar jag. Att ha 2 abbonemang är dessutom bara onödigt då det inte går att använda samtidigt.

Har Telia verkligen tänkt igenom detta, eller ser dom en chans att lura sina kunder ?

Jag känner mig helt lurad av Telia och vet inte om man ska gå vidare med det här eller bara betala räkningarna. Enligt Telia skulle dom fasta avgifterna bli lägre men så är ju inte fallet eftersom man får betala för 2 abbonemang 125+99, alternativt 89+99kr mer per månad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Låter knepigt... så vitt jag vet ska det gå att ha iptelefonin utan fast abb och ej betala hel ledningsavgift.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Min setup: BBB + Rix Telecom, inget fast abb (betalar lite extra till BBB för ADSL över linan)

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Du måste alltid betala för hel ledning om du inte har FAB utan adsl istället.
Skillnaden mellan operatörerna är hur de bakar in det och vad de kallar kostnaden. Någonstans finns den alltid. De måste iallafall betala den.

Personligen skulle jag endast ta IP telefoni via ADSL om jag inte hade för avsikt att använda telefonen alls. Bara lita på mobilen.
Om jag hade något sorts beroende av fast telefoni skulle jag aldrig gå över till IP-telefoni över ADSL. Möjligtvis fiber, möjligtvis.

Tror inte Telia vill lura kunder. Men saker och ting kostar, även för dem administration och förändringar i tjänsten. För vissa lönar det sig säkert. För andra lönar det sig inte.

Permalänk
Sötast

BBB = 349kr/månad för 24mbit bredband och telefoni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleevechoke
Du måste alltid betala för hel ledning om du inte har FAB utan adsl istället.
Skillnaden mellan operatörerna är hur de bakar in det och vad de kallar kostnaden. Någonstans finns den alltid. De måste iallafall betala den.

Personligen skulle jag endast ta IP telefoni via ADSL om jag inte hade för avsikt att använda telefonen alls. Bara lita på mobilen.
Om jag hade något sorts beroende av fast telefoni skulle jag aldrig gå över till IP-telefoni över ADSL. Möjligtvis fiber, möjligtvis.

Tror inte Telia vill lura kunder. Men saker och ting kostar, även för dem administration och förändringar i tjänsten. För vissa lönar det sig säkert. För andra lönar det sig inte.

Visst, ska man verkligen kunna lita till 100% på telefonen så är det ju fast telefon som gäller (om ens det räcker). Men med rix och adsl har jag haft extremt lite störningar det halvår jag har kört Telialöst.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio