Permalänk
Medlem

skarva ihop cat5 kabel?

Tja.

Behöver en nästan 50 meter lång nätverkssladd, jag funderar på att skarva ihop flera sladdar med varann. Jag har dock inga speciella tänger för detta men det borde väl funka om man skalar av sladdarna och tvinnar ihop dem med varann (var för sig). Eller vad tror ni?

Tack på förhand.

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk
Medlem

Ett pressverktyg kostar 149 på kjell & Company. Sen lös kabel och 2 kontakter. Blir garanterat bättre och håller mycket bättre än att sätta ihop säg 15 lösa.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tjacka pressverktyg ca 200sek, kontakter ca nästan gratis och löskabel för nästan gratis och gör den själv:)

eller så tjackar du bara 2x25m kabel och en hm rolig pryl så du kan skarva ihop dem 2

Permalänk
Medlem

Blir nog mycket bättre om man kör med en hel kabel och pressverktyg, men jag vill gärna använda det jag har pga det bara ligger och skräpar nu. Kör trådlöst men behöver dra det lite längre än vad det trådlösa klarar (mellan två hus). Gäller bara att täta skarvarna noga då större delen av sladden kommer vara utomhus.

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk
Medlem

Man får ju en helgjuten 50metare för under 300, är inte det det bästa ?

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

Precis kollade runt lite på kjell och company, där finns 50 meters sladdar till rimliga priser köper troligtvis en helgjuten.

Testade för övrigt att skarva en kortare sladd fungerar prima, enda negativa är att det är ganska pyssligt att skala alla de små sladdarna med täljkniv för att sedan tvinna ihop dem. Orkar man hålla på bör det gå bra att göra en lång sladd av flera små.

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk
Medlem

Det är inte att rekomendera att skala kablar och tvinna ihop dem.. Gör rätt istället.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
tubi verkade ha skrivit i helt fel tråd.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Cat 5(E) får vara upptvistad max 15 mm i varje ända. I övrigt ska paren vara tvistade enligt standarden så risken för störningar blir ganska ordentlig om man bara skalar och tvinnar. Därav är det betydligt bättre att köpa en hel 50 meters kabel. I synnerhet om den ska gå utomhus.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RVR
Precis kollade runt lite på kjell och company, där finns 50 meters sladdar till rimliga priser köper troligtvis en helgjuten.

Testade för övrigt att skarva en kortare sladd fungerar prima, enda negativa är att det är ganska pyssligt att skala alla de små sladdarna med täljkniv för att sedan tvinna ihop dem. Orkar man hålla på bör det gå bra att göra en lång sladd av flera små.

mmmm... blir nog jättebra. Särskilt utomhus..

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Skippade skarvandet och köpte en 50 meterssladd.

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||