Vilka företag räddar trasiga hårddiskar

Permalänk
Medlem

Vilka företag räddar trasiga hårddiskar

Nån som kan peka mig till företag som räddar data från krashade hårdiskar.

Bios detektar håddisken. Vista står och tuggar för evigt och vill inte starta med disken i om jag stoppar i den i en annan dator.
Kör jag i "ordinarie datorn" så tycker den inte att det finns nån botable device

Kör jag med linux rescue skiva så skriver den ut massa om att den får timeout. Dvs det är inte filsystems problem.

Nån som vet vad det kostar att rädda en hårddisk ungefär?

Permalänk

Ibas. Det lägsta prisförslaget jag hört från dem eller liknande företag är på 40 000:- för att rädda data på en disk. Vanligare är dock priser på omkring 100 000:-

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ibas. Det lägsta prisförslaget jag hört från dem eller liknande företag är på 40 000:- för att rädda data på en disk. Vanligare är dock priser på omkring 100 000:-

Just det där har jag mycket svårt att tro på... Hörsägen är inte så trovärdigt och speciellt inte dessa priser.

Jag har varit i kontakt med Ibas och som privatperson så får man sända disken till deras verkstad som är belägen i norge. Felsökningen av denna och en plan på vad och hur mycket som går att återskapa kostar 1290:- inkl moms. Själva arbetet med återskapandet kostar mellan 7000 och 11000:- inkl moms för dig som privatperson.

Så summan blir i dyraste fallet 12290:- för en hårddisk.

Detta är en bra bit ifrån 40000-100000:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Just det där har jag mycket svårt att tro på... Hörsägen är inte så trovärdigt och speciellt inte dessa priser.

Jag har varit i kontakt med Ibas och som privatperson så får man sända disken till deras verkstad som är belägen i norge. Felsökningen av denna och en plan på vad och hur mycket som går att återskapa kostar 1290:- inkl moms. Själva arbetet med återskapandet kostar mellan 7000 och 11000:- inkl moms för dig som privatperson.

Så summan blir i dyraste fallet 12290:- för en hårddisk.

Detta är en bra bit ifrån 40000-100000:-

Du får tro vad du vill, det jag sade var priser jag fått för mina kunders räkning från Ibas. Det verkar underligt att de kan hålla så mycket lägre priser för privatpersoner men jag gissar att det beror på att de endast reparerar diskmekanismen och förutsätter att spindeln är intakt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hittade just ett företag: http://ahlbergdata.se
som tydligen ska vara de enda i sverige med renrum.

Nån som vet något om dem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Du får tro vad du vill, det jag sade var priser jag fått för mina kunders räkning från Ibas. Det verkar underligt att de kan hålla så mycket lägre priser för privatpersoner men jag gissar att det beror på att de endast reparerar diskmekanismen och förutsätter att spindeln är intakt.

Vadå reparerar... Ingen anledning till att reparera när det är billigare att köpa en ny och föra över datan som går att rädda till den.

Till dig Pucko, varför ringer du inte upp dom på Ahlbergs data och frågar dom direkt hur mycket dom skall ha för att rädda en hårddisk?

Edit: Infon om priset för att rädda data från en hårddisk står på deras hemsida, mellan 5000-9000:- plus moms...;) Står också att dom kan ge en viss rabatt till privatpersoner. Men om och hur mycket avgörs från fall till fall.

För min egen del så har jag ingen data som är värd 13000:- att rädda, man får många hårddiskar för dom pengarna och chansen att flera skall haverera samtidigt är försvinnande liten.

Permalänk
Avstängd

Är det inte so att Ibas tar betalt per räddad megabyte eller något sådant?

I övrigt kan det inte stressas nog hur viktigt det är med backuper för att slippam sådana här små missöden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är det inte so att Ibas tar betalt per räddad megabyte eller något sådant?

I övrigt kan det inte stressas nog hur viktigt det är med backuper för att slippam sådana här små missöden.

Nej dom tar inte betalt per megabyte iallafall inte när det gäller privatpersoner, följande svar fick jag av dom tidigare:

"Hej ,
Du har gjort helt rätt som kontaktat oss. Vi har väldigt goda resultat på att återskapa data.
Jag råder dig att låta oss göra en analys av disken. Analysen kostar för dig som privatperson 1.290:- och tar ca 6 dagar.
Vid svar på analysen får du dels reda på hur mycket data som går att återskapa samt en offert på detta. Prisspannet på rekonstruktion ligger mellan 6-11.000:- (ink analys). Rekonstruktionstiden är ca 5 dagar.
Jag skickar med ett beställningsformulär till analysen. Viktigt att du fyller i denna så detaljerat som möjligt, framförallt frågan om viktigaste filer/kataloger samt hur felet uppstått .
Vad gäller frakt till Norge - där vi har vårt lab - är det viktigt att den packas ordentligt med stötdämpande material runtomkring - minst 5 cm. Måste ligga stilla i paketet. Du kan antingen skicka disken själv eller skicka den hit till Uppsala så skickar vi den vidare till Norge och tar då hand om tull och speditionshandlingar. Norge är ju inte med i EU.
Får vi hit disken så ingår frakten t/r till Norge i priset, men vi skickar endast dessa bud 1/v.
Har du frågor så är du välkommen att höra av dig."