8800 gt i standardlåda

Permalänk
Medlem

8800 gt i standardlåda

Jag funderar på att köpa mig ett 8800 gt men någon sa att de lät väldigt mycket om man inte har en välventilerad låda. Jag har en antec sonata 3 chassi med en fläkt och det är ingen större luftgenomströmning i den lådan. Någon som har köpt ett 8800 gt som vet om den går att ha i en sådan eller liknande chassi utan att den låter alltför mycket? Kortet jag har nu ett 8800 320mb låter inget mycket alls men den blåser ut sin luft på baksidan.

Permalänk
Medlem

Jag har ett BFG 8800GT i min lilla AOpen XC Cube barebone, det blir verkligen varmt i den lådan men kortet låter inte speciellt mycket alls.

Klart överraskad faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

okej det låter betryggande. Vet du vilka temperaturer du har i load?

Permalänk
Medlem

Efter ha rivit loss orginalkylningen, tagit bort den extermt rikliga mängden kylpasta/kylklet som satt där orginal. Tillfört lite hederlig kylpasta så ligger jag på runt 65 grader under full load. Vilket jag tycker är helt ok!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Efter ha rivit loss orginalkylningen, tagit bort den extermt rikliga mängden kylpasta/kylklet som satt där orginal. Tillfört lite hederlig kylpasta så ligger jag på runt 65 grader under full load. Vilket jag tycker är helt ok!

väldigt bra temps måste jag säga

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
väldigt bra temps måste jag säga

Ja, med tanke på att det är en AOpen XC Cube Barebone kortet sitter i
Nu är det iof utformat så att graffefläkten drar luften från sidan på chassit där det sitter ett stort galler. Så den behöver inte använda luften i lådan för att kyla kortet.

Men jag rekommenderar alla att byta till riktig kylpasta på kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen lönt att byta ett 8800GTS till 8800GT. Det kommer snabbare 8800GTS nästa månad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Efter ha rivit loss orginalkylningen, tagit bort den extermt rikliga mängden kylpasta/kylklet som satt där orginal. Tillfört lite hederlig kylpasta så ligger jag på runt 65 grader under full load. Vilket jag tycker är helt ok!

Hur mycket sänktes temperaturen när du bytte kylpastan? Jag har AS 5, den borde ju bara bättre en den (enorma mängden enligt dig) kylpasta som sitter där från början.

Hur ser det ut när man plockat bort kylaren då? måste man inte ha kylpasta på ram-minnena också?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är det verkligen lönt att byta ett 8800GTS till 8800GT. Det kommer snabbare 8800GTS nästa månad.

Det är mest för att jag har en 22 tums skärm och vill ha mera VRAM. Jag kanske köper en begagnad 640 mb gts istället om jag hittar någon billig i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Var lite klantig och mätte dåligt innan, men klart över 75 grader var den iaf.
Ja, man måste även applicera pasta på minneskretsarna.

Jag valde vanlig pasta av säkerhetsskäl, AS leder ju som bekant ström.

Så här såg det ut på mitt kort också:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1240142

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har gjort nu, och HU, vad mycket pasta det var där!

Men fan, AS 5 leder ström ja.. men det låg ju pasta mellan coren och den silver-ramen, och där är det ju transistorer. Jag råkade kleta lite AS 5 där, kommer det vara någon fara? Det var ju dränkt där från början menar jag...

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att orginalpastan leder speciellt mycket ström.

Men jag hade nog inte chansat utan ta en tops och försök göra rent. Troligtvis hänger sig väl kortet om det blir kortslutning, men hur som helst trist att skrota ett nytt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej :(.

Då får jag ta och öppna det igen imorrn och fixa det. Jag använde bara topps innan, använder ni någon vätska för att rengöra?

Ni ska inte ta bort dem padsen som sitter på minnen & mosfet, ifall ni inte har nya att sätta dit. Bara kylpasta duger inte, eftersom då kommer de inte i kontakt med kylaren.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag testade lite ytterliggare igår, det verkar nästan som att jag kan klocka minnena högre när jag inte hade fragtapen kvar på kylaren.

Första gången när jag rev isär kylaren tog jag bort tejpen från minnena och applicerade bara kylpasta på GPUn. Jag kunde sedan kör i GPU: 720 minne: 1000MHz utan några som helst problem.

Sedan läste jag tråden på Hardforum en gång till där de menar att man bör återanvända tejpen då kylaren inte får nån kontakt med minnena annars. Sagt och gjort så monterar jag dit tejpen igen.

Bluescreen direkt vid. GPU temperaturen var den samma.

Hela kylaren blir ju väldigt varm, så min teori är att den snarare värmer upp minnena på kortet istället för att kyla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H