Permalänk
Medlem

Holy crap - snabb hjälp tack

Vi satte ihop en dator min kompis och jag.

Moderkort: P35C-DS3R med 1 IDE kontakt

Nu har han enbart IDE HDD och DVD-läsare

Fråga: Kan man koppla HDD och DVD på samma IDE-kabel?
Eller ska han imorgon snabbt som faen köpa kontrollerkort eller annan adapter?

Jag har fredag på mig att hjälpa honom sätta ihop burken sedan åker jag utomlands.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Absolut, sätt hdn som master bara och dvdn som slave så funkar det bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem

Ok, hoppas du har rätt.
Jag sökte info under tiden och gör det fortfarande och fann där de påstår att det fungerar men kan strula med HDD och CD/DVD på samma kanal.

Själv har jag alltid kört HDD på en IDE1 och CD/DVD på IDE2
om det är bättre så vet jag inte men hoppas inte det.

Hoppas fler här kan instämma med Conny. Att det fungerar vet vi men om det är stabilt vet jag ännu inte tack vare att jag läste någons kommentar på nätet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Det funkar utmärkt.. har gjort så i alla år innan jag hade sata diskar. som sagt, sätt Hdd´n som master bara.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Går finfint...

Permalänk

som sagt, det funkar utmärkt. lånar tråden till en relaterad fråga dock. jag har just nu massa sata-hdd men också en ide-hdd och en ide-dvd. ide-hdd:n har börjat uppföra sig misstänkt och jag tror att en krasch är nära. ska därför ersätta den med en till sata. ska ide-dvd:n fortfarande vara slave om den är ensam på ide-linan?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Om du bara har en enhet på ide-kanalen (oavsett typ, dvs hdd eller cd/dvd) så sätter du den till master.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
som sagt, det funkar utmärkt. lånar tråden till en relaterad fråga dock. jag har just nu massa sata-hdd men också en ide-hdd och en ide-dvd. ide-hdd:n har börjat uppföra sig misstänkt och jag tror att en krasch är nära. ska därför ersätta den med en till sata. ska ide-dvd:n fortfarande vara slave om den är ensam på ide-linan?

Det bör inte spela någon roll då den är ensam... Men funkar det inte så är det bara att sätta den som master.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Jag känner mig nu helt säker.

Headcleaner, gör som Applet sa.. lätt att testa iaf.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

tack för svaren.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster